Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Muita, joilla maha "aina" löysällä?

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   3.6.25 18:49:55

Tämä on ollut niin kauan kun vaan muistan, että aloin miettiä olisiko tämä vain ominaisuus.

Toki syön kuitupitoisesti ja paljon kasviksiakin, sillä on varmasti osansa + liikun myös paljon.
Mutta siis noin 3 kertaa päivässä käyn kakalla ja ei ole KOSKAAN mitään hankaluuksia, päinvastoin. En suurinpiirtein edes tiedä mitä ummetus on. :D

Tämä ei aiheuta mitään kipuja tai turvotusta, se vessahätä vaan tulee 2-3 kertaa päivässä ja sanotaanko että puolen tunnin sisään on päästävä vessaan. Eli ei ole mistään minuutista kiinni.

Mutta kun luin jostain että toiset ei käy edes joka päivä kakalla? Mitä ihmettä? Ettekö syö yhtään kuitua tai liiku? Onko muita, joilla on enemmän tällainen nopeatoiminen maha?

En siis todellakaan epäile mitään sairautta, koska tämä on ollut tyyliin lapsesta saakka.

Re: Muita, joilla maha "aina" löysällä?

Lähettäjä: HH 
Päivämäärä:   3.6.25 18:54:51

Viisi kertaa päivässä on vielä normaalin rajoissa.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   3.6.25 19:07:44

Mulla on nopea maha ja ei ikinä ummetusta. Ja myös todettiin imeytymishäiriö... Ja veriarvot sen takia huonot. Mulla siis aiheuttaa ongelmia esim. bataatti, kaura, kauramaito, omena, lanttu, ruisleipä, sipuli. Jos välttelen näitä niin käyn joka aamu kakalla, mutta en ripuloi koko päivää.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.6.25 19:27:29

Mulla toimii vatsa kerran päivässä, aamuisin. Aina löysää. Ennen kuin aloin käymään joka päivä kävelyillä, vatsa ei ollut löysällä ja toimi ehkä kerran tai kahdesti viikkoon.

Päivämäärä:   3.6.25 22:20:11

Mulla ei onneks oo imeytymishäiriöiyä, syön aika monipuolisesti ja nyt kun 1,5 vuotta käyttänyt e-pillereitä niin rautakin imeytyy todistetusti.

Mut välillä siis vaan mietin että onko tää normaalia :D Sinänsä helppoa kun ei tarvitse kipuilla pinnistämisen kanssa, mutta äänieristetty vessa ois ihan kiva esim. työpaikalla.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   3.6.25 22:29:29

Minulla on noin aina kuukautisten aikana. Muuten käyn about kerran päivässä, en edes tiedä. Ei siihen kiinnitä huomiota kun ei ikinä ole ongelmia.

Päivämäärä:   3.6.25 22:32:16

Mulla maha toimii 2-4 päivän välein mutta silloin kun toimii, tulee varpusparvena ulos. Mutta on tämä kymmenessä vuodessa asettunut, kun silloin aloin oireilla maidolle ja ripuloin 2-5 kertaa päivässä.

Päivämäärä:   3.6.25 22:33:39

Itse olin juuri tutkimuksissa kun saatoin käydä kymmenenkin kertaa ruikkup:llä päivässä, keskiverto oli ehkä viitisen kertaa. Ja vaihteli siis aivan vesiripulista löysään. Löytyi mm. divertikkelejä ja juurikin käskettiin lisäämään kuitua, syön kasvispainotteisesti enkä lainkaan punaista lihaa. Nyt otan vi-sibliniä päivittäin ja on vatsan toiminta jonkin verran parantunut.

Päivämäärä:   3.6.25 22:36:16

Oho, mulla ei sentäs oo niin pahana että 5-10 kertaa päivässä kävisin... 2-3 on aika vakiintunut tahti.

Päivämäärä:   3.6.25 22:37:14

Mulla toimii maha säännöllisesti aina aamupalan jälkeen. Ihan hirveän hyvä juttu, koska ei tarvitse ikinä käydä isommalla hädällä julkisissa paikoissa. Paitsi nyt kun olen raskaana enkä juo enää kahvia, niin maha toimiikin vähän miten sattuu.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   3.6.25 22:37:27

No ei kyllä todellakaan ole normaalia.

Se että joku on olevinaan terveellistä, ei tarkoita sitä, että se sopisi just sun vatsalle. Kannattaa varmaan vähän rukata sitä ruokavaliota.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   3.6.25 22:43:10

Kolme ulostuskertaa on normaalin rajoissa mutta se että vatsa on jatkuvasti löysä ei ole.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   3.6.25 22:48:02

Joo, minulla aika sama juttu, tosin yleensä ihan ok eikä tarvi häpeillä. Olen myös käynyt lääkärissä asian tiimoilta kun yhdessä vaiheessa tuntui että piti juosta vessaan, asiaa selvitettiin muttei mitään löytynyt. Ajattelin vaan, että olen niin sanotusti kierroksilla juokseva ihminen, aina on stressiä ja stressimahaa sekin varmaan oli. Samaa on suvussa muillakin.

Tosi harvoin on ollut ummetusta elämän aikana.

Päivämäärä:   4.6.25 08:15:34

"Ajattelin vaan, että olen niin sanotusti kierroksilla juokseva ihminen, aina on stressiä ja stressimahaa sekin varmaan oli. Samaa on suvussa muillakin."

Siis tätä olen itsekin ajatellut omalla kohdallani. Olen ajatellut että paljon parempi tämä, kuin ummetus!! Olen muutenkin sellainen aktiivinen ihminen, joten ei ihme että mahakin on aktiivinen. Ja kun tosiaan ei ole koskaan mitään kipuja tai turvotusta mahassa tai mitään. Eikä tule mikään älytön kiirekään vessaan.

En tiedä miksi aloitin topikin, varmaan ihan vain kysyäkseni että onko muilla. Ja ihmetelläkseni sitä, että jotkut käy tosiaan pari kertaa viikossa kakalla (huh).

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   4.6.25 08:28:16

Minä olen juuri tuollainen, että käyn pari kertaa viikossa. Kuukautisten ja ovulaation aikaan useammin, muuten näin. En nyt tiedä, mitä kauhisteltavaa siinä on, itse olen ihan tyytyväinen tilanteeseen.

Lähettäjä: Yksi syy 
Päivämäärä:   4.6.25 08:47:14

Ettet vain syö paljon ksylitolipurukumia?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   4.6.25 09:10:17

Mun kakka on sellaista pehmeää, löysähköä tahnaa. Ei siis ripulia, eikä kiinteitä pötköjä. Joka vessareissulla tulee hieman eli ehkä 5-10 krt päivässä. Kiire vessaan tulee vain, kun ruokailun jälkeen lähden liikkeelle. En ole pitänyt kovin epätavallisena. Muistaakseni koko aikuisikäni (kolmisenkymmentä vuotta) tuo pn tuollainen ollut.

Maha ja suolisto on tähystetty, eikä niissä ollut vikaa.

Päivämäärä:   4.6.25 10:39:08

Ksylitolipurkkaa tulee kyllä päivittäin käytettyä, mutta eibmitään älyttömiä määriä. Sanoisinko että ihan max 4 purkkaa päivässä. Toki tuo käyttämäni rautalisä tekee myös mahaa löysälle, tai siis vahvistaa sitä taipumusta joka minulla jo on. :D

Päivämäärä:   4.6.25 10:49:33

Maito ja alkoholi ovat pahimpia keholle, kenen vain.

Lähettäjä: Gg 
Päivämäärä:   5.6.25 00:05:55

Arvon Ladyt bioteekin maitohappobakteerit!! Muuttivat elämäni laadun hetkessä! Hävisi vatsa/kuukautis ja päänsärky ongelmat. Nyt syönyt 7 vuotta säännöllisesti. Jos lopetan sama vanha paska kirjaimellisesti palaa 3 päivässä.
Täytyy ottaa aluksi vaikka 5 pv. Siitä tiputtaa 3 meen.
Suosittelen vilpittömästi. Ja juuri tämän merkin! Kokeilin muitakin, jouduin pettymään.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   5.6.25 13:41:11

Mä käyn yleensä kakkoshädällä noin 5-6 kertaa päivässä. Olin vasta lomalla jolloin tämä rytmi häiriintyi, ja muuttui 2-3 kerraksi päivässä, ja ai jeesus että oli hirveä olo, kuin ilmapallolla.

Tuntuu kyllä oudolta että jotkut käy kerran päivässä tai ei edes päivittäin. Eikö sitä muka poksahda tai ole todella huono olo jos vain syö mutta mitään ei ikinä tule ulos? :D

Lähettäjä: Noh 
Päivämäärä:   5.6.25 14:49:19

Läpipasko mikä läpipasko.
Aina ollut Suomen sanastosta ;)

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   5.6.25 15:23:46

Ei me sit syödä kuituja tai liikuta. Näin sen on oltava.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.