Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuuluuko ihmisen vetää itsensä arjessa ihan piip

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   3.6.25 15:57:02

piippuun, niin ettei jaksa mitään muuta kuin töitä? Haluaisin mm. .neuloa, mutta en pysty ottamaan kudinta kun silmät seisoo päässä ja kädet kramppaa hiirityöskentelystä. En jaksa lukea ostamaani lehteä ja ruoankin laitto on ponnistus. Arki on yhtä pyykkirumbaa lapsiperheessä, lattian luuttuamista töiden lisäksi. En jaksa lähteä hädin tuskin mihinkään kun työmaa kotona ja töissä on niin massiivinen.
Jos jotain jättää tekemättä, joko pyykit vyöryävät eteisestä syliin tai työ seisoo ja asiakkaat rummuttaa.

Re: Kuuluuko ihmisen vetää itsensä arjessa ihan piip

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.6.25 16:00:39

Eli pomo asettaa kohtuuttoman työkuorman töissä ja mies/lapset/kotieläimet kotona? Ensimmäiseen auttaa työpaikan vaihdos ja jälkimmäiseen asuinkumppaneiden vaihdos tai koulutus.

Päivämäärä:   3.6.25 16:04:48

No työn ei tietenkään ole tarkoitus vetää ihmisiä täysin piippuun, mutta se on oma valinta millaiseksi elämänsä järjestää töiden jälkeen.

Eli perheen perustaminen on meille tämänkaltaisessa yhteiskunnassa valinta ja on ihan normaalia, että töiden ja perhehommien jälkeen ei muuta jaksa.

Päivämäärä:   3.6.25 16:17:17

No sitähän se on. Jo pakkoherätykset itselle luonnottomaan aikaan saa pollan sekaisin. Työ väsyttää ja sen jälkeen on pakko päästä nukkumaan. Siinä meni se päivä. Elämä on valinta, työ vai eläminen.

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   3.6.25 16:21:04

Raudanpuute.

Lähettäjä: nounou 
Päivämäärä:   3.6.25 16:22:43

Ei kuulu! Tuo kuvailemasi kuulostaa todella surulliselta :/

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   3.6.25 16:35:26

Kuuluu, jos yrittää elää täysipainoista elämää työn lisäksi, kyllä siinä uupuu.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   3.6.25 16:35:32

Kuulostaa että työ aika rankka. Mutta eipä paljon ehtinyt itsekään virkata yms tehdä kun oli ruuhkavuodet.

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   3.6.25 17:23:55

Miksi arki on yhtä pyykkirumbaa? Mitä se käytännössä tarkoittaa?

Lattian moppaamisesta pääset kun hankit moppaavan robotti-imurin. Uudemmat on jo varsin toimivia vehkeitä.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   3.6.25 17:31:35

"perheen perustaminen on meille tämänkaltaisessa yhteiskunnassa valinta ja on ihan normaalia, että töiden ja perhehommien jälkeen ei muuta jaksa."

Näin. Ja jaksathan sinä paljon muutakin kuin työt jos niitä lapsia ja kodin hoitamista on ! Harrastamisten aika on monella sitten kun ne lapset ovat vanhempia ja tekevät jo oman osansa niistä kotihommista eivätkä sotke kotia ja vaatteitaan ihan solkenaan. Ne on ne kuuluisat ruuhkavuodet !

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   3.6.25 18:09:09

Nyky-yhteiskunnassa tuo on normi. Harva kokopäivätyötä tekevä perheellinen jaksaa tehdä yhtään mitään muuta kun perheettömätkään ei jaksa.

Lähettäjä: Ubj 
Päivämäärä:   3.6.25 19:18:14

Kuinka monta niitä lapsia on, että koko ajan on koneelliset täynnä pyykkiä? Itse pesen kerran viikossa 2 koneellista, toisessa tummat ja toisessa vaaleat, ja meillä tulee urheiluvaatepyykkiäkin kohtuullisen paljon.

Miksi lattiat pitää luututa joka päivä?

Opettele käyttämään hiirtä toisella kädellä niin ei rasitu liikaa (itse tein tämän, kesti 2 viikkoa mutta oli ärsytyksen arvoista).

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   3.6.25 19:19:31

" Elämä on valinta, työ vai eläminen."

Joo, joko teet töitä etkä muuta jaksa ja sulla on rahaa tai sitten lusmuilet sossun luukuilla persaukisena eikä ole raha tehdä mitään kivaa,niinkö?

Mulla ainakin vaikuttaa huonot ihmissuhteet ja rankat tapahtumat enempi jaksamiseen kuin työ, vaikka työ on fyys rankkaa ja joudun heräämään todella aikaisin.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   3.6.25 19:26:05

Hellitä vähän sen kodin siisteysvaatimusten suhteen ja laita myös mies ja lapset töihin siellä kotona. Jos työ on liian kuormittavaa, juttele esimiehen ja työterveyshuollon kanssa. Töissäkään ei kannata olla korvaamaton, niitä henkilöitä on hautausmaa täynnä...

Lähettäjä: Lalla 
Päivämäärä:   3.6.25 19:46:54

En tiedä minkä ikäisiä lapsia aloittajalla on, mutta minulla 11 v koululainen. Olen huomannut, että keväät ovat aina ihan älyttömän rankkoja. Lapsella on energiat loppu, kuormittuu koulussa niin pahasti, että läksyjen tekeminen ja kokeisiin lukeminen on ihan jäätävää kiukuttelua eikä lapselle ole jäänyt koulupäivistä mitään mieleen. Wilma laulaa pitkiä tunnekuohussa kirjoitettuja raivokoukku viestejä opettajilta, siis muilta kuin lapsen omalta opettajalta. Viimeisimpään viestiin unohdin jo vastata, kun piti ensin huokasta muutamia kertoja syvempään ja harkita hetki mitä kirjoitan, kun viestistä tuli olo, että et voi olla tosissasi.
Lapsi ei jaksa nähdä kavereitaan joten töiden jälkeen täytyy koittaa hoitaa asiat niin, että ehtii viettää lapsen kanssa myös kivaa rentoa aikaa kunhan pakolliset koulujommat on tehty. Sitten kotityöt kasaantuvat siihen, kun lapsi menee nukkumaan ja nipistän aikaa omista yöunistani.

Viikko sitten itkin väsymystäni avatessani lavuaaria lapsen kokkailuiden jäljiltä. Tuntui, että en kertakaikkiaan jaksa enää yhtään mitään. Kesälomaa ei ole ollut montaakaan päivää, lapsi meni mummolaan pariksi yöksi ja nyt jaksoin jo alkaa täyttämään kyselypumaskaa sairaalan polia varten. Silloin viikko sitten sekin ahdisti niin vietävästi, että selattuani paperit sysäsin ne vain kaappiin.
Pitkä loma lapsen koulusta ja syksyllä on taas ihan eri tavalla energiaa lapsella ja minulla.

Kai tämä helpottaa kunhan lapsi kasvaa. En vain ollut varautunut, että lapsen koulunkäynti voi olla näin hiton raskasta vanhemmille.

Päivämäärä:   3.6.25 19:54:36

Mua ihmetyttää miten lapsen koulu vie nykyään aikuisten voimia. Ennen lapset teki läksyt itse, nyt vanhemmat tekee niitä läksyjä kaiket illat. Tottakai lapset oppii ettei tarvitse tehdä kun aina passataan kaikki eteen.

Lähettäjä: Pinto 
Päivämäärä:   3.6.25 19:54:59

En oikein käsitä miten niin aloittaja ei jaksa mitään?

Jos tekee 40h/vk ja joka ilta siivoaa, pesee pyykkiä ym. niin onhan siinä jo paljon!
Itse käyn töissä ja hoidan sekä liikutan hevoseni. En ulise etten jaksa mitään.

Olen kohtuu väsynyt arjessa, mutta siihen on syynä että teen aamu viidestä ilta kahdeksaan koko ajan jotain. On ihan normaalia väsyä, jos on työteliäs.

Sinä valitsit lapset, minä valitsin hevoset. Sitä se elämä sitten on.

Lähettäjä: Lalla 
Päivämäärä:   3.6.25 19:55:30

Ja iso hatun nosto heille joilla on enemmän lapsia. Minulla ei ole kuin tämä yksi ja silti olen välillä aivan loppu eikä vuorokaudessa meinaa tunnit riittää pakollisten asioiden hoitamiseen. Arki on yhtä priorisointia, että mitä teen tai lapsen täytyy tehdä tänään ja mitä voi siirtää seuraavaan päivään. Toki syksyisin helpompaa, kun lapsella on innostusta ja energiaa kouluhommiin ja näkee kavereitaan niin ehdin tehdä kotitöitä jo ennen lapsen nukkumaan menemistä.

Lähettäjä: Hmmm 
Päivämäärä:   3.6.25 20:19:21

Minulla ei ole miestä tai lapsia, mutta on hankala ja vastuullinen stressaava työ. Siihen menee kaikki energia.

Lähettäjä: eqr 
Päivämäärä:   4.6.25 10:37:07

Jotkut eivät jaksa, koska eivät ole opetelleet liikkumaan ja sietämään paineita eivätkä opetelleet tekemään töitään ja askareitaan niin taitavasti, että ne eivät ekstraa kuormita.

Mielestäni vastuullinen, fyysisiä osia sisältävä työ, joka ei koskaan rajoitu 40 tai 50 viikkotuntiin, kotiaskareet, neljä aktiivista koiraa ja kaksi kilpahevosta eivät koskaan juuri kuormita eikä aika lopu. Toki aika on kortilla ja aina pitää viedä mennessään ja tuoda tullessaan ja tehdä asiat kerralla hyvin eikä tehdä turhia kädenliikkeitä tai etsiä tietoa vaan olla koko ajan tilanteen ja tehtävien tasalla.

Joskus on kiireisempiä aikoja kuin joskus toiste, mutta se, että kokisin etten jaksa, niin hyi että. Silloin tekisin paremmin.

Lähettäjä: Ajanite 
Päivämäärä:   4.6.25 10:38:19

Kysy sinisten linjurien kuskeilta, piti seniorikansalaisen neuvoa niitä ajamaan..bakuuttavaako/kö?

Lähettäjä: r 
Päivämäärä:   4.6.25 11:47:17

''Jotkut eivät jaksa, koska eivät ole opetelleet liikkumaan ja sietämään paineita eivätkä opetelleet tekemään töitään ja askareitaan niin taitavasti, että ne eivät ekstraa kuormita.''

- Ai jestas että mua riepoo tällaiset ihmiset ja tällaiset vastaukset! Onko koskaan tullut mieleen, että kyse voi olla myös päinvastaisesta? Että ihminen olisi esimerkiksi liian nuorena joutunut syystä tai toisesta kantamaan liian suurta kuormaa (henkistä tai fyysistä) ja juuri sen takia olisi herkempi kuormittumaan myöhemmin elämässään?

Ihan oikeasti, voisko joskus ihmiset ajatella sen oman elämän ulkopuolelta asioita?? Eikä aina pitää itseään niin hyvänä ja tärkeänä ihmisenä, kun ''minä kyllä jaksan''. No @!#$ kaikki ei jaksa.

Nuo teidän ''minä kyllä jaksan'' -höpinät ei auta uupunutta ihmistä jaksamaan, päinvastoin. Teidänlaistenne takia meille on uupuneita ihmisiä entistä enemmän.

Lähettäjä: Jaakko 
Päivämäärä:   4.6.25 12:04:24

Lopeta kotityöt viikolla. Oletko yksinhuoltaja ilman tukiverkkoja? Miten ihmeessä pitää pestä pyykkiä ja siivota joka päivä? Lopeta se. Jos et pysty, mene puhumaan jollekin psyk hoitajalle, adhd vai ocd?

Päivämäärä:   5.6.25 09:54:51

Lähettäjä: r
Päivämäärä: 4.6.25 11:47:17

''Jotkut eivät jaksa, koska eivät ole opetelleet liikkumaan ja sietämään paineita eivätkä opetelleet tekemään töitään ja askareitaan niin taitavasti, että ne eivät ekstraa kuormita.''

- Ai jestas että mua riepoo tällaiset ihmiset ja tällaiset vastaukset! Onko koskaan tullut mieleen, että kyse voi olla myös päinvastaisesta? Että ihminen olisi esimerkiksi liian nuorena joutunut syystä tai toisesta kantamaan liian suurta kuormaa (henkistä tai fyysistä) ja juuri sen takia olisi herkempi kuormittumaan myöhemmin elämässään?

Ihan oikeasti, voisko joskus ihmiset ajatella sen oman elämän ulkopuolelta asioita?? Eikä aina pitää itseään niin hyvänä ja tärkeänä ihmisenä, kun ''minä kyllä jaksan''. No @!#$ kaikki ei jaksa.*

NII JUST!!

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   5.6.25 11:51:36

Ei kuulu.

Lähettäjä: Häh 
Päivämäärä:   8.6.25 09:54:42

Niinhän se on että kun on fyysystä duunia 40h/vko ja lisäksi 10 hevosta kotona niin mitä muuta tässä pitäisi jaksaa ja ehtiä xD?? Tämä on oma valinta ja lomalle vaatii kovat järjestelyt että elukat tulee hoidettua

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.