Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kipeä lapsi, kauppaan

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   3.6.25 11:33:17

5v lapsi oksennustaudissa. En saa ketään käymään kaupassa, wolttia tai vastaavia täällä ei ole. Kotiuduin eilen illalla reissusta ja ajattelin että käyn kaupassa tänään, eli kaapit tyhjät, ja oksentava lapsi tarvitsee juotavaa ja maistuvaa suolaista syötävää (sipsiä). Lääkkeetkin loppu, eli apteekissakin pitää käydä.

Miten toteuttaisitte? Lapsi saa odottaa ämpäri sylissä autossa, vai raahaisitteko kauppaan ja apteekkiin?

Re: Kipeä lapsi, kauppaan

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   3.6.25 11:36:23

Lapsen toinen vanhempi vahtii - tai käy siellä kaupassa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   3.6.25 11:36:26

Et vie kauppaan. Kotivaraa ei tietenkään ole, eikä ainuttakaan naapuria tai sukulaista?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   3.6.25 11:39:38

Jos lapsi on sen ikäinen, että voi odottaa ämpärin kanssa autossa, se on sairaalle lapsellekin helpointa.

Päivämäärä:   3.6.25 11:40:52

Lapsen toinen vanhempi tuskin haudasta vahtii mitään. Sukulaiset ja kaverit ei tähän hätään pääse avuksi.

Kotivaraa on, mutta eipä oikein oksentavalle lapselle uppoavaa.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   3.6.25 11:41:17

Jättäisin sen ämpärin kanssa kotiin. Mikäli kaupassa ei mene kuin max 30 min.

Päivämäärä:   3.6.25 11:41:34

Tilaa ostokset keräiltynä ja nouda itse.

Päivämäärä:   3.6.25 11:41:59

Ja en normaalisti jättäisi lasta yksin autoon, siksipä tämä nyt mietityttääkin.

Päivämäärä:   3.6.25 11:42:06

What: ei noin pientä lasta, varsinkaan sairasta, jätetä.

Päivämäärä:   3.6.25 11:44:17

Noutotilauksia ei saa samalle päivälle. Mutta kaupassa tuskin menee 10min enempää, ostokset on lähinnä mehua, limsaa, sipsiä ja keksejä, mikä nyt lapselle maistuisi. Apteekissa saattaa olla tuurista kiinni kauanko menee, mutta saattaahan joku päästää jonon ohi kun sanoo että oksentava lapsi odottaa autossa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   3.6.25 11:46:03

Kaikilla ei ole toista vanhempaa kuvioissa.

Olisiko kaveria jota pyytää käymään?

Ellei ole niin lapsi odottaa autossa jos suinkin mahdollista. Ei kiva jos se oksennustauti sieltä tarttuu 50 seuraavalle.

Päivämäärä:   3.6.25 11:46:52

Onpas merkillistä. Toimittaisivatkohan sitten, jos soittaisi kauppaan ja selittäisi tilanteen? K-marketeissa on yleensä paras palvelu. Samoin jotkut taksit toimittavat ruokaa.

Päivämäärä:   3.6.25 11:46:54

Tai jotain naapuria?
Tuttua kavereiden äitiä/isää?

Itse ainakin tuossa tilanteessa auttaisin mielelläni

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.6.25 11:51:46

Soitat lähimpiin pikkukauppoihin ja kysyt, voisivatko kerätä valmiiksi kun tilanne tämä.

Päivämäärä:   3.6.25 11:57:09

Kyllä mä meidän 5vn voisin jättää. Tuossa se viimeksi sohvalla reporankana oksennustaudissa pötkötti. Sellaisessa kunnossa en lasta mihinkään autoonkaan raahaisi, lepäillen kotona pärjäisi hyvin sen 30 min.

Päivämäärä:   3.6.25 12:00:39

Kuinka kaukana kauppa on? Jos ei muuta niin nopeasti yksin ja jättää lapsen kotiin jos menee max 20min. Jos ei muuta vaihtoehtoa ole niin jostain on pakko löytää se aika. Olen itse ollut lapsena 2x oksennustaudissa ja oli kyllä todella epämielekästä olla ämpärin kanssa autossa oksentamassa kun auto tärisee ajaessa ja kaartelee. Sen verran että muistan näin pitkälle aikuisuuteenkin sen fiiliksen. Silloin oltiin menossa sairaalaan kun oli joku tulehdus joka aiheutti sen.

Naapuritkaan ei välttämättä halua vahtia lasta tartuntariskin takia.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   3.6.25 12:02:10

En jättäisi kotiin mutta ottaisin autoon ja odottaisi ämpärin kanssa siellä. Lähtisin liikkeelle heti kun on oksentanut, silloin on yleensä hetken aikaa parempi olo ja pärjäisi sen puolituntisen todennäköisesti oksentamatta.
Itselle käsidesiä ja pikainen kauppakierros ja piipahdus apteekkiin.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   3.6.25 12:04:25

Ja ketään et tunne paikkakunnaltaharrastusten tai työn kautta? Faceen paikkakunnan ryhmään avunpyyntö? Ihan varmasti joku käy kaupassa.

Päivämäärä:   3.6.25 12:12:33

"Kotiuduin eilen illalla reissusta"

Kuka sitä lasta vahti reissun ajan? Sama tyyppi olisi varmaan voinut käydä myös kaupassa.

Päivämäärä:   3.6.25 12:21:44

"Naapuritkaan ei välttämättä halua vahtia lasta tartuntariskin takia" No eivät takuulla. Siksi täällä ehdotetaankin, että toisivat ostokset.

Päivämäärä:   3.6.25 12:27:46

Pyydä apua naapureilta tai alueen FB-ryhmästä. Älä raahaa sitä kipeää lasta yhtään mihinkään.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   3.6.25 12:28:27

"
Kuka sitä lasta vahti reissun ajan? Sama tyyppi olisi varmaan voinut käydä myös kaupassa."

No juuri niin !

Minusta pitäisi kaivaa se kaupassakäyvä ihminen ihan mistä vain eikä lähteä tartuttamaan koko pitäjää. Sinähän jo kannat pöpöä eli tartutat, jopa enemmän kuin oireiden alettua. Mitä sieltä apteekistakin juuri nyt tarvitsee ? Ällöttävää.

Lähettäjä: Ruu 
Päivämäärä:   3.6.25 12:28:51

Minä soittaisin etukäteen kauppaan ja apteekkiin ja selittäisin tilanteen, ja pyytäisin keräämään ostokset valmiiksi. K-kauppa varmaan ainakin tekee niin, tosin arvelen että vain korvausta vastaan. Apteekissa saattaa kestää yllättävän pitkään ja siksi kyllä pyytäisin heiltä erityispalvelua. Ottaisin lapsen sitten kyytiin ja jättäisin ämpärin kanssa autoon odottamaan.

Missään tapauksessa en jättäisi lasta kotiin yksin! Viisivuotias on tosi pieni vielä. Mitä jos sattuu kolari tai auto hajoaa? Epätodennäköistä, mutta ei kuitenkaan mahdotonta.

Lähettäjä: Ööh 
Päivämäärä:   3.6.25 12:32:03

Oksentavalle 5v limua, sipsiä,keksejä? Jos kuitenkin edes jotain helpommin oksennettavaa ja vähemmän mahaa ärsyttävää? Mukula odottaa ämpärin kanssa autossa kun käyt kaupassa. Miten asioista voikin tehdä vaikeita..

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   3.6.25 12:36:22

Hätä keinot keksii. Oksentava istuu ämpärin/vadin kanssa autossa ja äiti hakee nopeasti ostokset. Vaikka muuten ei lasta jättäisi autoon yksin niin tässä tapauksessa ei muu auta. Ei kauppaan oksentamaan ja tartuttamaan muita. Kipeänä jaksaa odottaa hetken autossa paremmin kuin seisoa kassajonossa yms.

Päivämäärä:   3.6.25 12:39:16

Jos lapsi on oksennustaudissa, voit myös sinä jo levittää tautia. Soita kauppaan, selitä tilanne ja kysy saisiko ostokset valmiiksi. Ei sinne kauppaan. Kumpikaan.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   3.6.25 12:44:28

"Pyydä apua naapureilta tai alueen FB-ryhmästä. Älä raahaa sitä kipeää lasta yhtään mihinkään."

Tämä. Olen itsekin käynyt joskus naapureiden puolesta kaupassa ja apteekissa, kun olivat koko perhe sairaana.

Päivämäärä:   3.6.25 12:54:12

"Kuka sitä lasta vahti reissun ajan? Sama tyyppi olisi varmaan voinut käydä myös kaupassa."

Lapsi oli serkkujensa luona kotipaikassamme, serkut vanhempineen ovat jo kotonaan 300 km päässä.

"Oksentavalle 5v limua, sipsiä,keksejä? Jos kuitenkin edes jotain helpommin oksennettavaa ja vähemmän mahaa ärsyttävää?"

No kuule ihan on lääkärin ohje, että oksentavalle lapselle nestettä (ei vettä) ja suolaa missä vaan muodossa mikä lapselle maistuu. Ja olen tässä haastatellut, että mitä haluaisi syödä ja juoda.

Ja ei, yksin en ole jättämässä lasta kotiin. Kauppamatka ei ole pitkä ja se kuljetaan autolla, mutta ei siltikään.

En ole somessa, mutta näköjään hätätilanteiden takia pitäisi olla.

Päivämäärä:   3.6.25 13:16:52

Niin ja jäi sanomatta aloittajalle, että tsemppiä <3 Vatsataudit on kyllä ihan hirveimpiä. Onneksi ne yleensä paranevat nopsaan. Toivottavasti säästyt itse taudilta.

Ja minusta on ihan ok vanhemman käydä oireettomana kaupassa, VAIKKA saattaa itse olla jo tartunnan saanut. Eihän perheenjäsenet voi jäädä kotiin varmuuden vuoksi koulusta tai töistäkään, jos perheessä sairastetaan.

Päivämäärä:   3.6.25 13:23:03

Yhtään ei mummia ja ukkia kiinnosta oma lapsenlapsi, että pystyisi teille käymään kaupassa?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   3.6.25 13:23:58

. Limsaa ei suositella oksennustautiselle.

Päivämäärä:   3.6.25 13:32:18

Limppari voi olla ainoa asia, mitä potilaan saa juomaan. Esimerkiksi itse en oksennustaudissa saa mitään muuta menemään.

Päivämäärä:   3.6.25 13:36:05

Ei kai ole väliä, mitä se neste on, tärkeintä että jotain saa juotua. Itse en tykkää oksentaa hiilihapollista tavaraa, siksi juon vatsataudissa sokeroitua mehua.

Päivämäärä:   3.6.25 13:37:00

Ruu: minusta se taas on mennen tullen kaikkein samanlaisinta :D.

Päivämäärä:   3.6.25 13:39:56

Mulla parhaiten toimii vatsataudissa mansikkakeitto ja sipsit. Muut lentää kaaressa ulos.

Päivämäärä:   3.6.25 14:31:17

Kuinka moni täällä kirjoittavista menisi autoon oksennustaudissa?

Se aivan sama, mitä juo, kunhan ei pelkkää vettä.
Joo, ei suositella hiilihapollisia juomia, mutta puolet ihmistä nyt eivät mitään muuta saa alas.
Eli vanha hyvä konsti käyttöön; jaffaa ja sipsejä.

Minä kyllä jättäisin sen lapsen kotiin, ja kävisin kaupassa.
Meillä tosin on normaalit lapset, ja viisivuotiaina olivat yksin kotona sen puoli tuntia, kun käytiin kaupassa tai pissatettiin koira, jos eivät halunneet mukaan lähteä.

Kipeä lapsi ei edes jaksa keksiä mitään jekkuja puolessa tunnissa.
Ja aina voi puhua sen lapsen kanssa puhelimessa koko sen ajan kun on poissa.

Päivämäärä:   3.6.25 14:36:04

Kukaan ei ole sanonut vielä sitä virallista reittiä eli me kun asutaan hyvinvointivaltiossa, voimme olla yhteydessä myös sosiaalipäivystykseen.

Sosiaalipäivystys auttaa ihmisiä juuri tällaisissa yllättävissä tapahtumissa joissa normaalisti läheiset auttaisi. Ja siis sosiaalipäivystys auttaa myös aikuisia.

Jos lapsi on jo 5, sosiaalipäivystystä ei varmaan tarvitse kauppareissulla vaivata vaan lapsi autoon ja sitten käyt itse äkkiä ostoksilla kun lapsi odottaa.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   3.6.25 14:37:00

Mene kaupan eteen ja kysy jotain avuksi, joka on myös menossa kauppaan, voiko noutaa sinulle ostoksia.

Tuo kauppaan soittaminen olisi järkevintä, jos ei kaupasta voi tilata noutolaatikkoa.

Päivämäärä:   3.6.25 14:44:02

*: minulla on vielä normaalimmat lapset kuin sinulla, ja olen itsekin normaali. Siksi tiedänkin, että rajussa oksennustaudissa voi pyörtyä ja lyödä päänsä kovastikin.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   3.6.25 14:44:41

"Ja minusta on ihan ok vanhemman käydä oireettomana kaupassa, VAIKKA saattaa itse olla jo tartunnan saanut. Eihän perheenjäsenet voi jäädä kotiin varmuuden vuoksi koulusta tai töistäkään, jos perheessä sairastetaan."

Sinusta, mutta monesta muusta ei. Kyllä pitäisi pysyä kotona vanhempienkin jos lapsella noro tai influenssa, ovat monelle tosi ikäviä tauteja ja tässä olisi nyt se kohta millä saisi niitä tartuntoja suitsittua yleisemmälläkin tasolla.

Aloittaja soittaa nyt sinne k kauppaan tai kysyy naapurilta josko pienen pussin limsaa ja sipsejä saisi joku haettua, ostata nyt samalla mehukeittoa tms. aikuiselle sopivaa jos itse olet pedin pohjalla huomenna.

Lähettäjä: Prune 
Päivämäärä:   3.6.25 14:47:30

"Kyllä pitäisi pysyä kotona vanhempienkin jos lapsella noro tai influenssa, ovat monelle tosi ikäviä tauteja ja tässä olisi nyt se kohta millä saisi niitä tartuntoja suitsittua yleisemmälläkin tasolla."

Oikeasti, mistä työstä pystyy jäämään pois varmuuden vuoksi, jos perheenjäsen on sairaana?

Päivämäärä:   3.6.25 14:49:00

Ei lapsen oksennustauti oireettomassa aikuisesta kehenkään tartu, kun kauppaan mennessään laittaa käsidesiä, eikä klähmi jokaista tuotetta.

Ja mihin se lapsi laatuun, saati öyö päänsä, kun sängyllä pötköttelee.

Päivämäärä:   3.6.25 14:51:13

Viisivuotias lapsi saattaa kielloista huolimatta lähteä vessaan ripuloimaan eikä tee sänkyyn, vaikka lupa olisi.

Päivämäärä:   3.6.25 14:51:54

Lapsi odottaa kotona tai autossa. En näe ongelmaa, 5-vuotias ymmärtää hyvin puhetta.

Päivämäärä:   3.6.25 14:54:47

"Kipeä lapsi ei edes jaksa keksiä mitään jekkuja puolessa tunnissa.
Ja aina voi puhua sen lapsen kanssa puhelimessa koko sen ajan kun on poissa."

Siis mitä @!#$ä, eikö 5-vuotias lapsi osaa käyttäytyä niinkuin käsketään, minkälaisia apinoita te kakaroistanne kasvatatte?!

Lähettäjä: ! 
Päivämäärä:   3.6.25 14:57:03

"Sinusta, mutta monesta muusta ei. Kyllä pitäisi pysyä kotona vanhempienkin jos lapsella noro tai influenssa, ovat monelle tosi ikäviä tauteja ja tässä olisi nyt se kohta millä saisi niitä tartuntoja suitsittua yleisemmälläkin tasolla."

Asioita pitäisi sitten muulla tasolla. Se nyt vaan ei juuri millekään työnantajalle käy, että molemmat vanhemmat jäävät kotiin kipeän lapsen kanssa, kun itse ovat terveitä.

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   3.6.25 14:58:00

Kyl ihmiset ajautuu hassuihin ongelmiin. No,itse mietin jotain tukiverkkoa tms jo ennakkoon.. onhan tuollainen tilanne tietysti vaikea. Itse toki kävisin kaupassa ja antaisin lapsen olla sen puoli tuntia itsekseen jos ei ole hysteerinen.

Päivämäärä:   3.6.25 14:59:14

5 vuotiasta lasta ei kyllä jätetä kotiin yksin, ainakaan oksennustaudissa

Päivämäärä:   3.6.25 15:05:41

Kun perheessä on noroa, koronaa, influenssaa tms.riskiryhmille erityisen vaarallista, pysytään kotona. Töihin ja kouluun mennään, kun on pakko, mutta ei muuten liikuta. Harvalla työpaikalla on suuressa riskissä olevia (vakavasti sairaita, vanhuksia yms.), mutta nämä ihmiset joutuvat käymään kaupassa ja muilla asioilla. Se, että töissä on pakko käydä, ei kuitenkaan tarkoita, ettei leviämistä voisi koittaa muuten ehkäistä.

Lähettäjä: Maija 
Päivämäärä:   3.6.25 15:06:35

Jos sinulla ei ole ketään muuta ihmistä elämässäsi (sukulaisia, kavereita, harrastus- tai työkavereita), niin fb ryhmään viestiä.

Päivämäärä:   3.6.25 16:28:31

Tarinatädit.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.6.25 16:37:06

Paikalliseen puskaradioon ilmoitus. Aivan varmasti joku käy kaupassa pientä vaivanpalkkaa vastaan.

Lähettäjä: majlis 
Päivämäärä:   3.6.25 17:22:28

Tää on sitä tosielämän draamaa!

Lähettäjä: dfg 
Päivämäärä:   3.6.25 17:23:34

Lapsi saisi jäädä kotiin oksentamaan, sillä kävisin mahdollisimman pikaisesti kaupassa. Lapsiperheessä on muutenkin hyvä olla varalta tarpeellisia lääkkeitä, joten apteekkikäynnin jättäisin väliin.

Kotivara on juuri tällaisia tapauksia varten, jotta ei tarvitse lähteä kauppaan silloin , kun se on jostakin syystä kovin vaikeaa.

Piste, kyllä kai viisivuotias lapsi on käynyt vessassa jo pitkään. Selvähän se, että siellä kävisi myös ripuloimassa. En todellakaan raahaisi oksentavaa ja ripuloivaa lasta kotoa mihinkään. Ja kyllä, minulla on ollut lapsia, nyt jo aikuisia.

Ota tästä opiksesi: varaa kotiin jotain juotavaa, syötävää ja lääkettä vähintään 74 tunniksi, vai kuinka pitkäksi aikaa se ohje olikaan. Äläkä unohda vessapaperia.

Päivämäärä:   3.6.25 17:27:14

Ei meidän 5-vuotiasta terveenä viittis kotiin jättää, kun ei tiedä mitä se keksii, mutta jos se on niin huonossa kuosissa kuin viimeksi oksennustaudissa oli, ettei pysty kuin makaamaan niin sais olla kotona kauppareissun. Ei tulis mieleenkään kiduttaa autossa istumisella.

Mut tässähän on muuttujia; riippuu taudin laadusta, lapsesta itsestään, kauppareissun pituudesta jne.

Päivämäärä:   3.6.25 17:37:28

mehulla, limpsalla, kekseillä ja sipseillä ei lapsi parane. Ehkä kuitenkin kandeis ostaa ruokaa joka parantaa eikä pahenna hommaa?

Päivämäärä:   3.6.25 17:47:00

Mä jätän kyllä ihan normisti 0-2 vuotiaankin autoon kun ei vöitä osaa irrottaa. Itkari mukana. Kai 5v. sen verran järkeä on että ymmärtää kun selittää.

Päivämäärä:   3.6.25 17:48:32

On se jännä et lapset voi jättää autoon mutta koiraa ei edes sekunniksi

Päivämäärä:   3.6.25 18:05:15

En tiedä missä ap asuu, mutten ainakaan täällä kyllä jättäisi lasta yksin autoon. Oli meinaan tukalan kuuma kun töiden jälkeen sinne istahdin. Ja oli myös tukalan kuuma kun piipahdin vartin kaupassa. Oksennustaudissa olo olisi vielä tukalampi. Poikkeus sitten jos autossa on toimiva jäähdytys myös auton ollessa sammutettuna tai jos auton saa paikkaan joka pysyy 100% varmasti varjossa koko kauppareissun ajan.

Lasta ei kauppaan muita tartuttamaan.

Fb puskaradioon tosiaan ilmoitus että voisiko joku hakea kaupasta tarpeet x ja y, vaivanpalkkaa vaikka kymppi. Ihan takuulla joku löytyy jos ette ihan perämetsässä asu.

Lähettäjä: Kt 
Päivämäärä:   3.6.25 21:33:24

Taksin voi soittaa käymään kaupassa tällaisissa tapauksissa.
K- marketeissa kerätään ja joissain jopa kuljetetaan ostokset kotiin asti maksusta.
T. Kaupantäti

Päivämäärä:   4.6.25 09:18:03

Ratkesko tää draama vai kuoltiinko nälkään?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   4.6.25 10:50:50

Miten voi olla ihmisiä joilla ei ole yhtä ainutta tuttua? Naapuri, työkaveri, lapsen kaverin vanhempi tai joku?? Jos ei ole yhtään omaa kaveria tai sukulaista.

Lähettäjä: ltdj 
Päivämäärä:   4.6.25 11:38:33

En lähtisi lapsen kanssa mihinkään vaan pyytäisin jotakuta käymään puolestani kaupassa ja tuomaan ostokset ovelle.

Päivämäärä:   4.6.25 13:27:07

ltdj : sama. Toki pystyisin tuon ikäisen jättämään hetkeksi nukkumaan, riippuen tietysti potilaan kunnosta.

Tuntuu uskomattomalta että ei ole ketään keneltä kysyä jeesiä.

Lähettäjä: weeja 
Päivämäärä:   4.6.25 14:43:29

"Tuntuu uskomattomalta että ei ole ketään keneltä kysyä jeesiä."

Niinpä. Kyllä kai joku kaveri, naapuri, kollega, tai joku kaverin kaveri tai kollegan naapuri voisi auttaa? Itse ainakin soittelisin ympäriinsä, että tietääkö kukaan ketään joka voisi auttaa. Ja aina sillä tavalla on joku auttaja löytynyt tilanteeseen kuin tilanteeseen.

Päivämäärä:   4.6.25 15:14:24

"On se jännä et lapset voi jättää autoon mutta koiraa ei edes sekunniksi"

Ihan yhtälailla eläimetkin jätän

Päivämäärä:   4.6.25 17:27:56

No tilaat noutopisteeseen ja käyt hakemassa. Tosin tähän aikaan ei taida enää aikoja olla, mutta jos huomiselle löytyy niin tänään syötte sitä mitä kaapissa on ja huomenna haet tilauksen.

Päivämäärä:   4.6.25 17:44:59

Soitat lähimpään k-kauppaan niin varmasti onnistuu keräily tämmöisessä poikkeustilanteessa vähän ohi prosessinkin. Sitten joko ajelet itse sen hakemaan tai soitat naapurin ovikelloa voisiko hakea. Tai soitat työkaverille tai lapsen kavereiden vanhemmille tai kelle tahansa tutulle, josko heillä olisi tuttu joka voisi kassin hakea. Tai vaikka sille taksikuskille. Luulis nyt jonkun auttavan, ettei tartte oksennustautista lasta alkaa raahata mihinkään sängystä.

Lähettäjä: ennea 
Päivämäärä:   4.6.25 19:07:15

Ja alottaja häipyi..ilmeisesti ei pidä mihinkään suuntaan muutenkaan yhteyksiä ja HT net oli se "viimeinen keino" kysellä että mitä tehdä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.