Lähettäjä: .
Päivämäärä: 2.6.25 23:36:32
Minä taas väitän, että nämä ovat ihan normaaleja tapoja käsitellä tilanteita. Todennäköisesti se on samantyyppinen aivojen luoma tapa kertoa sinulle, että miten tilanteessa ei ainakaan kannata toimia. Siis sama kuin nämä, että korkealla ollessaan tekee mieli/kuvittelee hyppäävänsä. Ymmärrettävistä syistä tätä ilmiötä käsitellään useimmiten itselleen aiheutetun harmin kautta (no, auton ratissa kuvittelu että ajaa rekkaa päin lienee yksi tyypillisimmistä, missä voi muitakin sattua, mutta se luetaan silti usein näihin esimerkkeihin).
Minulla on ollut tuota ihan lapsesta lähtien. Muistan vieläkin, kun ala-asteella suututti opettajan epäoikeudenmukaisuus ja kuvittelin puukottavani hänet. Se oli kuitenkin vain hiljainen tapa purkaa turhautumista tilanteeseen. Käytönumero oli aina 10 kuitenkin :D Todellisuudessa en voisi ikinä satuttaa ketään ja olen aivan yli-empaattinen, enkä pysty edes katsomaan mitään videopätkiä, joissa ihmistä tai eläintä sattuu tai kohdellaan väärin. En ole koskaan lyönyt tai satuttanut ketään, enkä siihen pystyisi edes pakotettuna. Ei ne välähdykset tarkoita, että oikeasti satuttaisi ketään, eikä siitä siinä mielessä tarvitse olla huolissaan.
Enemmänkin sanoisin, että tuo tarkoittaa turhautumista ja puutteellista tapaa käsitellä sitä. Sitä on toki hyvä opetella terapeutin kanssa ja tietenkin ominpäinkin. Itsellänikin ne jäivät pois sitä mukaan, kun opin sietämään negatiivisia, turhauttavia ja epäoikeudenmukaisia tilanteita paremmin. Nykyisellään fantasioin lähinnä sanovani pahasti, mutta edes sitä en tee :D
|