Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Väkivaltaiset "välähdykset"

Lähettäjä: IT 
Päivämäärä:   2.6.25 23:11:43

Minulla on viimeisen kuukauden-parin aikana lisääntyneer ihan valtavasti sellaiset "väkivaltaiset välähdykset". Siis teen jotain normaaleita askareita, ja yhtäkkiä välähtää päähän joku kamala ajatus. Esim. nyt illalla tehtiin iltapalaa, otin veitsen käteen että alan viipaloida hedelmää ja saman tien päähän välähti kuva, että isken miestä veitsellä. Sama juttu kun olin koiran kanssa lenkillä ja koira alkoi pöhistä vastaantulevalle koiralle, päähän välähti kuva missä tempaisen hihnasta niin kovaa, että koira lentää selälleen ja satuttaa itsensä. En IKINÄ tekisi mitään pahaa miehelle, koiralle tai kenellekään muullekaan ja nämä ajatukset/kuvat ovat todella häiritseviä ja ahdistavia. Ja nyt tosiaan kun niitä tulee jatkuvasti pelkään että olen tulossa hulluksi. Mitä tämä on ja miten sen saa loppumaan?

Re: Väkivaltaiset "välähdykset"

Lähettäjä: Hui 
Päivämäärä:   2.6.25 23:16:57

Menet puhumaan niistä jonnekin.

Lähettäjä: alma 
Päivämäärä:   2.6.25 23:20:20

minkä ikäinen olet? voisiko olla esivaihdevuodet (jos oot yli 38 v) ..googlaa.

itse tajusin hankkiutua työterveyteen ja sitä kautta gynelle.

tai jos käytät hormonaalista ehkäisyä , voisko olla ettei ko merkki sovi?

agressiivisuus ja väkivaltaiset ajatukset saati teot vaativat kyllä aina selvitystä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.6.25 23:28:59

Ne on pakkoajatuksia. Onko sulla stressiä?

https://www.helsinginuutiset.fi/teemat/7731289
https://yle.fi/a/74-20087785

Tässä ensiapua, sivun alaosassa on myös linkki pakkoajatusten omahoito-ohjelmaan: https://www.mielenterveystalo.fi/fi/pakko-oireet/perustietoa-pakko-oireista

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   2.6.25 23:29:26

Pakkoajatukset. Googleta ja käy juttelemassa jossain. Ei tarkoita että oikeasti tekisit mitään.

Lähettäjä: —- 
Päivämäärä:   2.6.25 23:31:03

Onko ihan pakko niputtaa kaikki oireet nykyään vaihdevuosien alle?

Kuulostaa stressiltä minusta. Milloin sait viimeksi levätä kunnolla ja aikaa ihan vaan itsellesi?

Päivämäärä:   2.6.25 23:36:32

Minä taas väitän, että nämä ovat ihan normaaleja tapoja käsitellä tilanteita. Todennäköisesti se on samantyyppinen aivojen luoma tapa kertoa sinulle, että miten tilanteessa ei ainakaan kannata toimia. Siis sama kuin nämä, että korkealla ollessaan tekee mieli/kuvittelee hyppäävänsä. Ymmärrettävistä syistä tätä ilmiötä käsitellään useimmiten itselleen aiheutetun harmin kautta (no, auton ratissa kuvittelu että ajaa rekkaa päin lienee yksi tyypillisimmistä, missä voi muitakin sattua, mutta se luetaan silti usein näihin esimerkkeihin).

Minulla on ollut tuota ihan lapsesta lähtien. Muistan vieläkin, kun ala-asteella suututti opettajan epäoikeudenmukaisuus ja kuvittelin puukottavani hänet. Se oli kuitenkin vain hiljainen tapa purkaa turhautumista tilanteeseen. Käytönumero oli aina 10 kuitenkin :D Todellisuudessa en voisi ikinä satuttaa ketään ja olen aivan yli-empaattinen, enkä pysty edes katsomaan mitään videopätkiä, joissa ihmistä tai eläintä sattuu tai kohdellaan väärin. En ole koskaan lyönyt tai satuttanut ketään, enkä siihen pystyisi edes pakotettuna. Ei ne välähdykset tarkoita, että oikeasti satuttaisi ketään, eikä siitä siinä mielessä tarvitse olla huolissaan.

Enemmänkin sanoisin, että tuo tarkoittaa turhautumista ja puutteellista tapaa käsitellä sitä. Sitä on toki hyvä opetella terapeutin kanssa ja tietenkin ominpäinkin. Itsellänikin ne jäivät pois sitä mukaan, kun opin sietämään negatiivisia, turhauttavia ja epäoikeudenmukaisia tilanteita paremmin. Nykyisellään fantasioin lähinnä sanovani pahasti, mutta edes sitä en tee :D

Lähettäjä: Q 
Päivämäärä:   2.6.25 23:39:40

Pakkoajatuksia. Jos yhtää lohduttaa, pakkoajatuksia saava ja ne vastenmielisiksi tiedostava ei oikeasti toteuta niitä. Itsellehän ne ovat ikäviä ja raskaita.

Minullakin on ollut ja jotain ocd-tyyppistä. Kaikki pitää tarkistaa tuhat kertaa. Kummatkin vähentyneet. Itse voi tietoisesti harjoitella sitä, että kun ajatus tulee, tiedostat sen pakkoajatukseksi ja toteat, että en halua ajatella tätä ja siirrät pois mielestä. Sille ei saisi antaa valtaa, koska ne ajatukset ruokkii lisää ajatuksia. Samoin tuo asioiden jatkuva tarkistelu ruokkii itse itseään eli siinäkin pitää itse psyykata itseä, että kertatarkistus riittää.

Päivämäärä:   2.6.25 23:44:53

Piste: Tuo kertomasi on eri asia. Pakkoajatukset eivät vaadi mitään epäoikeudenmukaista kohtelua tai tilannetta. Aivot vaan syöttää sen ajatuksen ilman mitäön ärsykettä ja se ahdistaa, koska mitään syytä sille ei ole.

Eli ei liity mitenkään tunteiden käsittelyyn tai tunnesäätelyyn. Tai siltä osin, että pakkoajatukset vaivaa yleensä tunnollisia ja kilttejä ihmisiä, se on jonkinlainen pelko siitä, että itsellä pimenisi ja menettäisi kontrollin itseensä.

Päivämäärä:   2.6.25 23:50:37

Pakkoajatuksia niin kuin joku sanoi. Samanlaisia kun vaikka korkealla parvekkeella ollessaan pelkää hyppäävänsä alas.

Lähettäjä: Sari 
Päivämäärä:   3.6.25 00:12:21

Väkivallattomuus on hyve vasta sitten kun ihmisellä on potentiaalia väkivaltaan.

Päivämäärä:   3.6.25 00:59:45

"Piste: Tuo kertomasi on eri asia. Pakkoajatukset eivät vaadi mitään epäoikeudenmukaista kohtelua tai tilannetta. Aivot vaan syöttää sen ajatuksen ilman mitäön ärsykettä ja se ahdistaa, koska mitään syytä sille ei ole."

Jätitkö lukematta aloituksen sitten kokonaan? Aloittaja nimenomaan kertoi tilanteen, jossa koira pöhisi vastaantulijalle ja tämä johti välähdykseen. Todellakin liittyy tunnesäätelyyn.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   3.6.25 06:45:05

Pakkoajatuksia. Ne helpottaa jo sillä kun tunnistaa ne pakkoajatuksiksi.

Päivämäärä:   4.6.25 00:05:18

Jätitkö lukematta aloituksen sitten kokonaan? Aloittaja nimenomaan kertoi tilanteen, jossa koira pöhisi vastaantulijalle ja tämä johti välähdykseen. Todellakin liittyy tunnesäätelyyn."

- En jättänyt. Pakkoajatus on tiedostamaton kela, minkä aivot syöttää sillä hetkellä, eikä siihen voi itse tietoisesti vaikuttaa. Se siitä ahdistavan tekeekin.

On eri asia vaikka fantasioida tekevänsä jotain koulukiusaajilleen ja jättää se tekemättä kuin saada pakkoajatus kun otat leipäveitsen käteen ja alat leikata leipää. Ei liity tiedostavaan tunteiden käsittelyyn ja säätelyyn. Tiedän kun olen näistä kärsinyt itsekin.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   4.6.25 00:21:19

Itselleni tulee noita erityisesti stressaavina kausina.

Luin tosin joskus, että ihmisellä olisi muutenkin tuhansia väkivaltaisia, pimeitä ja negatiivisia ajatuksia päivittäin - siis sellaisia, joita emme tietoisesti ajattele. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa.

Mutta joo, itselleni tuttuja. Siinä mielessä eroavat pakko-oireiseen häiriöön kuuluvista pakkoajatuksista, että harvoin sama ajatus toistuu useaan kertaan ja itselläni ainakin menevät nopeasti ohi eivätkä jää päähän pakonomaisesti pyörimään. Ovat tosiaan nopeita, kutsumattomia välähdyksiä ja yleensä kohdistuen juuri niihin, joille kaikista vähiten haluaisi mitään pahaa ja sellaisiin asioihin, joita ei missään nimessä vähääkään ajattelisi oikeasti tekevänsä. Joskus tosin näen välähdyksinä myös muita väkivaltaisia kuvia tai tilanteita, en aina ole itse niissä tekijä tai mukana.

Luulen kanssa, että näitä tulee helpommin meille empaattisille, kilteille ja tunnollisille ihmisille. Liittyy mielestäni ahdistukseen ja/tai stressiin.
Itse en ole niistä huolissani, vaikka ovatkin ikäviä.

Lähettäjä: 51 v 
Päivämäärä:   4.6.25 08:45:16

Minulla on ollut koko ikä enempi vähempi tuollaisia väkivaltaisia " välähdyksiä" sekä pakkoajatuksia.
Kyllähän ne välillä ahdistaa jos jäävät jostain syystä pitkäksi aikaa päähän pyörimään.
Vasta viime vuosina olen ymmärtänyt että ne ovat pakkoajatuksia.
En tiedä pitäisikö niistä puhua jollekin.

Päivämäärä:   4.6.25 09:08:11

Tunnistan tilanteen. Esim pärisevällä mopolla häiritsevästi ajava teinipoika niin tulee ajatus että lyö pesismailalla sen pään halki. Ylipäätään lapset herättää väkivaltaisia ajatuksia. En toki tee mitään, on omat huolehdittavat asiat niin ei ehdi vankilaan istumaan. Muuten sekin on helpottava ajatus, saisi vihdoin olla rauhassa eikä olisi mitään paineita suorittaa. Ja vaihdevuosia kohti nämä tulivat ja hkh käytössä muttei täysin poista niitä.

Päivämäärä:   4.6.25 12:32:06

"Tunnistan tilanteen. Esim pärisevällä mopolla häiritsevästi ajava teinipoika niin tulee ajatus että lyö pesismailalla sen pään halki. Ylipäätään lapset herättää väkivaltaisia ajatuksia. En toki tee mitään, on omat huolehdittavat asiat niin ei ehdi vankilaan istumaan. Muuten sekin on helpottava ajatus, saisi vihdoin olla rauhassa eikä olisi mitään paineita suorittaa. Ja vaihdevuosia kohti nämä tulivat ja hkh käytössä muttei täysin poista niitä."

- Tämä on taas eri juttu. Näissä menee näköjään tosi helposti ihmisillä puurot ja vellit sekaisin. Kuten yllä - pakkoajatus ei vaadi tilannetta joka ärsyttäisi vaan tilanteen, jossa voisi olla mahdollisuus tehdä jotain ja mikä ei normaalisti ihmiselle aiheuta mitään tuntemuksia. Ja kuten yllä, ne ajatukset kohdistuu usein niihin kaikista rakkaimpiin mille ei oikeasti koskaan haluaisi mitään pahaa.

Sinun tilanteessasi kyse varmasti jostain hormoniperäisistä vaihdevuosien ongelmista, asiat ärsyttää. Sillä ei ole kuitenkaan pakkoajatusten kanssa mitään tekemistä.

Stressin olen myös havainnut lisäävän pakkoajatuksia ja ocdtä, isolla annoksella magnesiumin syönti on yksi mitä kannattaa kokeilla tasaamaan hermostoa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.