Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Matto pesulaan vai itse pesten?

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.6.25 18:42:04

Mulla on todella iso puuvillainen vaalea matto, joka on tällä hetkellä todella likainen. Koirat ovat oleilleet paljon maton päällä ja näinollen siinä on aika paljon tummaa likaa. Nyt haluaisin pestä maton, mutta en osaa päättää mitä tälle teen. Pelkään että 24h pesulassa matto ei tule mattokoneessa puhtaaksi, enkä haluaisi maksaa turhasta. Itse voisin toki käydä maton pesemässä matonpesupaikalla, mutta mihin ihmeeseen saisin mokoman kuivumaan? Pahimmillaan matto lojuisi tuolla sateessa ja homehtuisi pihalle, asun siis kerrostalossa ja en saa mattoa mihinkään sisälle kuivumaan. Pitäisikö tämä viedä ihan oikeaan pesulaan, työntävätkö ne tämän sielläkin vaan pesukoneeseen ja sanovat voivoi, jos ei lähdekään puhtaaksi siellä?

Re: Matto pesulaan vai itse pesten?

Lähettäjä: wetehinen 
Päivämäärä:   2.6.25 18:45:38

Matonpesupaikoilla on kuivaustelineet. Valitse pesupäiväksi sellainen keli, että seuraavina päivinä ei sada. Kuivuu riittävästi, että voit tuoda sisälle.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.6.25 19:19:53

Kuinka iso on todella iso?

Päivämäärä:   2.6.25 19:33:02

Tarkistin mitat, ei tää ollutkaan sitten niin iso mitä muistin. Ihan vaan 160 x 240.

Lähettäjä: Ei vielä 
Päivämäärä:   2.6.25 19:37:05

Matot pitää pestä silloin kun on tiedossa hellepäiviä

Päivämäärä:   2.6.25 19:39:54

Ei sitä mattoa ole pakko vielä pestä, toki mitä pikemmin sen parempi. Matonpesupaikalle en uskalla mattoa jättää roikkumaan yön yli, pelkään että varastetaan sieltä yön aikana. Ja taitaa pesupaikan säännötkin sanoa, että siellä saa roikottaa mattoja vaan sen aikaa mitä valuvat.

Lähettäjä: Mankeli 
Päivämäärä:   2.6.25 20:30:35

Matonpesupaikoilla on ne kuivausmankelit. Useamman kerran mankeloit maton ja sitten ripustat kuivumaan. Aurinkoinen ja tuulinen päivä, niin nopeasti kuivuu.

Lähettäjä: ++ 
Päivämäärä:   2.6.25 21:11:03

Mä oon pessyt itse.

Tärkeintä on, että ilman suhteellinen kosteus on mahd matala, että matto kuivuu nopeasti.

Mä pesen aamulla, olen jättänyt kuivumaan puutarhatuolien päälle ja illlalla sisälle, toki pitää vielä käänneellä eli lattialle takasin sitten myöhemmin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.6.25 21:45:14

OT: millä pesuaineella pesette matot mattojenpesupaikalla? Mäntysuopaahan ei nykyään enää suositella.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   3.6.25 08:05:38

Vaikka peset itse, niin voisi kai sen kuivumaan viedä 24pesulan kaappiin.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   3.6.25 08:55:27

Onko kenelläkään tutulla kuivaushuonetta, jota voisit lainata? Tai Entäs ihan sinne kerrostalon pihalle, olisiko siellä pyykkitelinettä tai saisitko itse viriteltyä narun johonkin? Jos meinaat pestä sen itse, niin kannattaa toimia asap, mitä aikaisempi kesä, sen nopeammin kuivuu.

Päivämäärä:   3.6.25 10:21:59

24 pesulan kuivauskaappiin ei muistaakseni saa viedä muualla pestyjä mattoja.

Kuivaushuonekin meillä on kerrostalossa, mutta epäilen että siitä tulee sanomista jos sinne vie ison maton kuivamaan, jotenkin muistelen, että se olisi kiellettyä. Kerrostalon pihaan sen toki saa kuivumaan, mutta riski sille, että joko varastetaan tai linnut paskoo päälle, on suuri.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.6.25 10:31:48

Itse pesettäisin pesulassa. Täällä päin on firmoja, jotka hakevat matot kotoa ja palauttavat puhtaina niin ei tarvitse huolehtia Itse juuri mistään.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.6.25 10:33:23

Meidän pesulassa on laakapesu mahdollisuus eli pesevät käsin. On muistaakseni vähän kalliimpi, mutta haluan että isot matot pestään näin. Kaikki läntit ovat lähteneet pois. Pesulassa on aineet joilla lähtee ja he tietävät mitä laittavat mihinkin länttiin.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   3.6.25 11:08:11

Yleensä kerrostaloissa ei tosiaan saa kuivalla kuivaushuoneissa mattoja. Mutta siihen pihalle?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   3.6.25 11:27:40

Mä vien suosiolla isoimmat matot käsin pestäväksi pesulaan. Maksaa sen viiskymppiä, mutta helppoa ja huoletonta. Pienemmät matot, jotka saan helposti kuivumaan kotonakin, pesen itse. Sellaista matonpesukonetta kokeilin kerran, mutta se oli yhtä tyhjän kanssa. Ehkä sopisi hyvin kevyesti likaantuneelle matolle, mutta ei muulle.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   3.6.25 11:32:28

Pesisin itse, aikaisin aamulla lämpimänä päivänä. Päiväksi pihalle kuivumaan, illalla kotiin löysällä rullalla, ellei ole kuiva niin seuraavaksi päiväksi uudelleen ulos.

Lähettäjä: tässä ja nyt 
Päivämäärä:   3.6.25 12:05:08

*, kokeile 24h pesulaa on edullinen.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   3.6.25 12:13:13

Mä vein pesulaan ison maton, 2x3 m. Sellainen vallilan tosi ohut viskoosi (?) Matto. Muistin että hinta määräytyy maton painon mukaan, mutta olikin koon mukaan. 70 e tuli kivasti maksamaan yhden maton pesu. :D ja käsin siis mun käsittääkseni matot pesee. Tai siis ei tungeta mihinkään pesukoneeseen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.