Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Sterilisaatio ja menkkojen poisto

Lähettäjä: Gaer 
Päivämäärä:   2.6.25 12:43:16

Olen jo lapsesta asti tiennyt etten halua omia lapsia, eikä "mieli ole muuttunut" vaikka sitä kuinka paljon on jaksettu hokea.
Näin 37 vuotiaana haluaisin sterilisaatioon.
Minulla on ehkäisyimplantti, jonka avulla kuukautiset on jäänyt kokonaan pois ja haluaisin jatkaa samalla linjalla.

Onko kuitenkaan mahdollista pitää kuukautiset pois, jos saa sterin?
Haluaisin myös kuulla muilta kokemuksia sterilisaatiosta ja menkkojen poistosta.

Re: Sterilisaatio ja menkkojen poisto

Lähettäjä: riinu 
Päivämäärä:   2.6.25 12:48:40

Kokeile kierukkaa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   2.6.25 13:01:32

Nää on kaksi eri asiaa. Miksi haluat sterin, jos sinulla jo on ehkäisy, jolla lapset ja menkat pysyy pois? Steri toki olisi ns. tuplavarmistus, mutta sen tarpeellisuutta voi miettiä. Mikään toimenpide ei ole täysin riskitön eikä ilmainen. Siinä mielessä en näe että sun kohdalla steri olisi mitenkään aiheellinen. Joutuisit edelleen käyttämään hormoniehkäisyä pitääksesi menkat poissa. Munasarjoja tai kohtua ei poisteta kuin erittäin painavista syistä.

Lähettäjä: Lilja 
Päivämäärä:   2.6.25 13:01:51

Voit toki jatkaa implantin kanssa sterilisaation jälkeenkin. Lisäksi kohdun limakalvojen poltto on toinen vaihtoehto, jolla varsinainen vuoto jää pois tai vähenee merkittävästi, hormonaalisesta näkökulmasta kierto toki toimii edelleen.

Kannattaa hakeutua kuitenkin jonoon hyvin nopeasti, käsittääkseni sterilisaatiot tulevat poistumaan kokonaan julkisen terveydenhuollon puolelta lähitulevaisuudessa mikäli sterilisaatiolle ei ole terveydellistä syytä. Ilmeisesti jossain päin Suomea jonoonkaan ei oteta enää ihmisiä. Yksityisen kautta toki onnistuu edelleen.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   2.6.25 16:22:30

Jos implantti toimii hyvin ja pitää menkat poissa niin mihin steriä tarvitset ?

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   3.6.25 14:33:27

Jos haluat sterin, niin ota asia hoitoon mahdollisimman pian ja muista, että lääkärin pitää kirjoittaa lähete. Itse en ollut tarpeeksi painokas kolmikymppisenä, lääkäri vain kehotti odottamaan. Sitten kun neljänkympin jälkeen pyysin jo painokkaammin, lääkäri sanoi, että aikaikkuna on menossa umpeen, ei tehdä enää.

Implantti on varmasti ihan hyvä, jos sen kanssa haluaa jatkaa. Itsellä minipillerit vei menkat pois.

Jotenkin ajattelin, että steri olisi ollut juurikin tuplavarmistus, aina olen syönyt pillereitä, mutta sitten esim. yhden unohtaminen ei olisi haitannut mitään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.