Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mies ei valmis kihloihin

Lähettäjä: Dreamer 
Päivämäärä:   1.6.25 19:52:01

Minun taustani se että kymmenen vuoden avioliitto tuli päätökseen kymmenen vuotta sitten. Tapasin nykyisen miesystäväni kaksi vuotta sitten ja rakkaus syttyi heti. Mies oli eronnut vasta muutamaa kuukautta aiemmin todella pitkästä avioliitosta ja lapsetkin ovat hänellä jo aikuisia. Kertoi että avioliitto oli ollut etäinen ja kylmä jo viisi vuotta ja oli pitkään ollut tiedossa että eroon päättyy.

Meillä on ollut todella hyvä suhde. Ei ole ollut riitoja. Pari pientä väärinkäsitystä mitkä on saatu keskustelua asiallisesti selväksi. On ollut alusta saakka turvallinen olo koko suhteen ajan . Mies osoittaa rakkautensa tekemällä töitä ja auttamalla kaikessa kun minä taas olen enemmän sanoin rakkautta osoittava.

On ollut jonkun kerran puhetta kihlauksen ajankohdasta ja talvella mies sanoi että ehkä keväällä. Kevät tuli ja meni ja keskusteltiin miksi hän ei tehnyt aloitetta, niinkuin hän sen haluaa tapahtuvan. Kertoi että on ollut kahdesti kihloissa ja on luvattu rakastaa ja silti suhde mennyt huonoksi ja tullut ero. Eli selvästi kertoi pelkäävänsä että sitoutuminen jotenkin rikkoo sen onnen.
On kertonut että on yhtä sitoutunut sormuksesta huolimatta eikä katsele muita. Ei hyväksy pettämistä ja ensimmäisen kihlattunsa jätti syrjähypyn vuoksi.

Minun suuri haaveeni on kihlautua ja lopulta avioitua vielä uudelleen. Minulla on arvot että pitkässä suhteessa pitää sitoutua. Olen hyväksynyt sen että ei asuta ehkä koskaan yhdessä mutta kihlaus on minulle merkki siitä että osoittaa puolisolle ja muille ihmisille että on tosissaan tämän ihmisen kanssa.

Voinko oikeastaan tehdä mitään?

Re: Mies ei valmis kihloihin

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.6.25 19:57:11

Et voi

Lähettäjä: P 
Päivämäärä:   1.6.25 19:57:33

Voi jestas. Älkää menkö kihloihin tai naimisiin. Siitä ei seuraa mitään hyvää eikä se paranna suhdetta.

Jos nyt on hyvä olla, niin olkaa jatkossakin näin! Mitä sitä hyvää suhdetta pilaamaan avioliitolla. Voi olla ihan yhtä sitoutunut, vaikkette menisi koskaan naimisiin.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   1.6.25 20:04:15

Miehellä tosiaan epäonnistumisia takana joten ymmärrettävää että hieman hidastelee sen takia. Anna hänelle aikaa .

Lähettäjä: Siiri 
Päivämäärä:   1.6.25 20:26:34

2 vuotta on lyhyt aika.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   1.6.25 20:32:50

Eläisin sen mukaan, että mies ei halua koskaan enää naimisiin. Hän on näitä, jotka ovat jo omasta mielestään "tuhlanneet" ne sanat ja teot aiemmin elämässään joten avioliitolla ei ole enää mitään arvoa.

Päivämäärä:   1.6.25 20:36:17

"Kertoi että on ollut kahdesti kihloissa ja on luvattu rakastaa..."

"Minun suuri haaveeni on kihlautua ja lopulta avioitua..."

Toisella on jäitä hatussa, toisella ideologinen kiire. Puhukaa asiasta, yrittäkää ymmärtää toisianne ja antakaa ajan kulua. Ehkä jonain päivänä voitte tulla toisianne "puolimatkaan" vastaan, vielä nyt ei tunnu olevan sen aika.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   1.6.25 20:36:21

"Minulla on arvot että pitkässä suhteessa pitää sitoutua. Olen hyväksynyt sen että ei asuta ehkä koskaan yhdessä mutta kihlaus on minulle merkki siitä että osoittaa puolisolle ja muille ihmisille että on tosissaan tämän ihmisen kanssa."

Sulla on aika vanhanaikaiset arvot kun kuvittelet että joku sormus sormessa tekee sitoutumisesta syvempää, tai että sitoutumista tarvitsee jotenkin esittää toisille. Ei siis kannata olla kaihean ihmeissään että nykyään harvempi ajattelee noin. Te ootte molemmat olleet jo naimisissa huonoin lopputuloksin, eli mies tajuaa ettei sormukset ratkaise mitään, jännä että sinä et.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   1.6.25 20:40:37

Älä nyt hyvä ihminen pilaa hyvää suhdetta jonkun kihlauspäähänpinttymän vuoksi, mitä sillä on merkitystä jos muutoin kaikki sujuu hyvin?

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   1.6.25 20:57:41

"Ehkä keväällä", tulee miehen vastauksesta mieleen, että koko keskustelu on ahdistanut ja tällä on sinut saanut hiljentymään aiheesta. Väärin toki vastata myöntävästi, jos ei ole aiettakaan. Tai sitten aietta on, mutta haluaa katsoa tilannetta rauhassa. Kaksi vuotta on lyhyt aika seurustella.

Kihlaus on lupaus avioliitosta. Eli jos nyt ostaa kihlat, alatko sitten suunnittelemaan häitä? Kierre on valmis, mutta mies ei. Älä painosta, älä ota puheeksi. On ihan fiksua katsoa rauhassa eikä kiirehtiä. Pitkän liiton jälkeen on paljon sulateltavaa uudessa elämässä. Toisilla menee kauemmin aikaa. Ihmiset tulee varovaiseksi aiempien huonojen kokemusten vuoksi. Sinunkaan perustelusi ei ihan vedenpitävä ole. Olet eronnut sinäkin sormus sormessasi.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   1.6.25 21:03:13

"Toisella on jäitä hatussa, toisella ideologinen kiire. Puhukaa asiasta, yrittäkää ymmärtää toisianne ja antakaa ajan kulua. Ehkä jonain päivänä voitte tulla toisianne "puolimatkaan" vastaan, vielä nyt ei tunnu olevan sen aika."

No juuri niin ! Anna miesraukan olla ja ole vain onnellinen, että olet tavannut jonkun kuka nämä asiat ottaa niin vakavasti ! Sinulla on vuosikymmen ollut aikaa unohtaa erot, miehellä pari vuotta.. Miten valmis itse olit sitoutumaan pari vuotta erosta ? Tai miksi parin vuoden seurustelun jälkeen pitäisi vielä enempää sitoutua.. ette edes asu yhdessä ja se on kuitenkin paljastavampi ja lopulta sitovampi asia kuin sormus.

Päivämäärä:   1.6.25 21:11:56

Toi aiempien suhteiden läpikäyminen on tosi Red flag, vai että tullut petetyksi. Voi kyynel mikä narsisti.
Se nauttii vallasta kun kinuat sormusta jota et tule saamaan.

Päivämäärä:   1.6.25 21:51:03

Taidan todellakin olla vain vanhanaikainen. Kiitos avaavista kommenteista.

Lähettäjä: Sleepy Sleepers 
Päivämäärä:   1.6.25 22:04:52

Kihloihin ja naimisiin mennään joskis niipä niin...

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.6.25 22:06:12

Valehtelee.

Oot vaan kivaa ajanvietettä, varma pillu ja kätevä kotisiivooja, mut toivoo löytävänsä vielä paremman.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   1.6.25 22:07:43

Ei vanhanaikaisuudessa ole mitään vikaa. Minä olen myös sitä mieltä, että kun rakastaa ja on sitoutunut ja elää yhteistä elämää, avioliitto hoitaa juridisen puolen kuntoon ja olisi idioottimaista pelkuruutta olla menemättä naimisiin.

Siksi olen sellaisen miehen kanssa, joka on samaa mieltä.

Lähettäjä: Lenni 
Päivämäärä:   1.6.25 22:11:26

Siis sinähän olet pyytänyt kihloja vasta puolentoista vuoden seurustelun jälkeen. On kyllä vähän liian nopeaa toimintaa. Ette asu edes yhdessä vielä... Eikö nyt muutenkin olisi mukavaa kihlautua, kun mies kosii oma-aloitteisesti eikä painostettuna? Sä olit sinkkuillut (?) 10 vuotta, mutta miehen erosta oli vasta kuukausia ennen kuin tapasitte. Olette vähän eri vaiheissa elämässänne. Ei ihmekään, ettei hän ihan heti lämmennyt ja keksi hätävalheen. Käypä kunnolla läpi sitä teidän puoli vuotta sitten käymää kihlauskeskustelua ja mieti, kumpi siinä oli enemmän äänessä. Minä olisin miehenä säikähtänyt aika paljonkin, jos nainen puolentoista vuoden seurustelun jälkeen alkaa ottamaan kihloja puheeksi. Vaikka olisitkin miehen mielestä mukava ja varteenotettava kumppani, niin silti eteneminen olisi liian nopeaa. Sanoi kai hätäpäissään kevään aikarajaksi eikä ymmärtänyt, että sinulla lähti saman tien countdown päälle. Eri asia on sitten sekin, että miksei mies uskaltanut sanoa totuutta sinulle, vaan ehdotti(ko itse?) tuollaista aikarajaa. Sen jos elämästä olen oppinut, niin vastaukset "ehkä" ja "katellaan" ovat negatiivisia ja niitä käytetään, kun sinä tilanteessa ei kehtaa muutakaan sanoa. Se ei ole suoranaista tyrmäämistä tai lupailua. Muissakin suhteenne asioissa voisit kiinnittää huomiota siihen, että tuleeko tällaisia tilanteita useinkin ja sitten petyt? Etkö osaa nähdä että aihe on miehelle haastava ja jopa ahdistava?

Mies voi olla helmi ja rakastaa sua, mutta pyydät nyt liikaa ja liian aikaisin. Älä pilaa tätä omalla fakkiintumisella kihloihin.

Päivämäärä:   1.6.25 22:16:03

Juu, tulipas paljon kommentteja. Ymmärretty on! :D

Lähettäjä: linda 
Päivämäärä:   2.6.25 00:35:05

Kyllä, olet todella aataminaikuinen ja se ei ole hyvä asia. Tai voit toki pilata hyvän suhteen ja lähteä etsimään kaltaistasi miestä jonka "arvot" ovat samanlaisia Kumpujen yöstä arvoja.
Teinit menee kihloihin, ei aikuiset ihmiset jotka on jo olleet naimisissa ja lapsiakin on. Ja kihlauksella ei ole mitään merkitystä, ei juridisesti eikä henkisesti.
Menette naimisiin sitten parin vuoden päästä jos MOLEMMISTA siltä tuntuu, ei naimisiin menoon mitään kihlausta tarvita.
En ymmärrä edes keski-ikäisten naimisiinmenoa, miksei voi vaan elää hyvää ja tyytyväistä elämää muuten. Esim perinnönjaosta tulee sotkua kun on sinun ja minun lapset. Eikä avioliitto, kihlauksesta puhumattakaan ole mikään sitoumus. Jos ihminen haluaa sitoutua hän tekee sen joka tapauksessa, ja jos joskus sitten ei halua, niin siinä ei auta vaikka olis viis sormusta sormessa.

Aloittaja vaikutat siltä että sulla on huono itsetunto ja olet epävarma.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   2.6.25 07:33:04

Melkoinen ragebait lindalta, ei kukaan voi oikeasti olla noin pihalla...

Päivämäärä:   2.6.25 07:39:46

Ja kun se käytetty mies ei kuitenkaan sua rakasta kuten on joskus rakastanut ekaa vaimoaan ja lapsiaan niin miksi lähteä toisen luokan palvelijaksi. Elä vaan itsenäistä hyvää omaa elämää. Jos ei se halua kihloihin, ei se halua sua elämäänsä. Kylmä tosiasia.

Päivämäärä:   2.6.25 07:40:06

Minusta taas aloittaja tarvitsee kumppanin joka haluaa samoja asioita kuin hän.

Jos mies ei koskaan ole valmis, miltä se sinusta tuntuu? Haluatko elää noin?

Vaihtoehtosi on se ja ero, koska et voi luottaa siihen että miehen mieli muuttuu.

Päivämäärä:   2.6.25 09:16:04

Miehet on usein aika nopeita käännöksissään jos on motivaatiota. Kannattaa siis mielessään pohtia mikä on oma aikajana asioille ja haluaakonikuisesti olla kuin varalla ja vain täydentämässä miehen elämää vähön ulkopuolisena vai lähteä elämään sitä elämää mitä itse haluaa jonkun innostuneemman kanssa.

Hsrmiaan ei kannata niellä eikä ihan tuosta vaan luopua haaveistaan.

Linda kuulostaa siltä ettei ole "päässyt" kihloihin ja naimisiin ja yrittää itselleenkin esittää ettei se yhtään harmita. Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista.

Kyllä kihlaus voi olla syvemmän sitoumuksen merkki ja avioliitolla nyt on voimakkaita juridisiakin vaikutuksia. Seurustelukumppani ei esim ole automaattisesti lähiomaiseksi katsottava kontakti jos vaikkapa toinen on tiedottomana sairaalassa, edes tietoa asiasta ei saa ellei joku omainen kerro. Voi tuntua kaukaiselta kunnes tulee omalle kohdalle.

Se avioliiton tai muun yhdessä elämisen taloudellinen ja juridinen puoli kannattaa pohtia tarkoin ja onhan asioista sovittava joka tapauksessa.

Lähettäjä: laventeli 
Päivämäärä:   2.6.25 09:40:10

Täällä toinen vanhanaikainen. Aloittaja, sinä saat olla vanhanaikainen, ei sinun tarvitse alkaa keskiverroksi siksi että moni muu nykyään on.

Kun minä olin ollut nykyisen aviomieheni kanssa jotain 3 vuotta, otin puheeksi, miten hän näkee tulevaisuutemme. Kerroin, että minulle avioliitto on tärkeä ja en ole tästä juuri nyt tai ensi kuussa mihinkään lähdössä, mutta totean kyllä lähivuosina, onko elämässäni sitä mitä toivon ja teen ratkaisuja sen perusteella. Mies kosi tuosta muistaakseni puolen vuoden sisällä. Hänkin oli ajatellut, että ilman muuta menemme naimisiin, mutta "sitten joskus" ja "ei ole kiirettä". Hänen lähipiirissään kun oli ihan tavallista olla yhdessä 10 vuotta ja hankkia lapsiakin ja sitten vasta mietiskellä, jaksaisiko sitä vaivautua oikein naimisiin saakka. Kerroin, että jos menee 10 vuotta päättää, rakastaako kumppaniaan ja haluaako olla tämän kanssa jatkossakin, se on minulle liikaa enkä ikimaailmassa hankkisi lapsia sellaisen miehen kanssa, jota pelottaa sitoutua avioliittoon.

Nyt siis jo useamman vuoden oltu naimisissa ja erittäin onnellisissa sellaisissa. Tästä on ollut mielenkiintoisia keskusteluja, kun on mietitty, miten eri tavalla ihmiset näkevät nämä naimisiinmenoasiat.

Lähettäjä: Pille 
Päivämäärä:   2.6.25 09:53:20

Mitä väliä on jollain kihlauksella? Ei yhtään mitään.
Yhdessä voi olla ilman sormuksiakin, ja voi myös katsella sormuksesta huolimatta muita.
Kauheinta on pakottaa toinen johonkin sellaiseen, jota ei halua.

Päivämäärä:   2.6.25 10:29:30

Jos aloittaja haluaa kihloihin ja naimisiin ja mies ei, niin eihän tuosta tule mitään. Aloittaja jää kipuilemaan siitä, että ei saa mitä haluaa ja vaikka mies suostuisi, aloittaja tietää lopun ikänsä, että mies ei toiminut vapaasta tahdostaan ja omasta haluastaan. En usko, että on vaivan arvoista jäädä toivomaan salaa jotain yllätyskosintaa, jota ei vain tule.

Etsi mies, joka haluaa samoja asioita.

Päivämäärä:   2.6.25 10:32:51

Itse olen aina häipynyt, jos toinen alkaa jo ensimetreillä puhumaan kihlautumisesta ja naimisiinmenosta ehdottomana tulevaisuudenkuvana.
Ahdistavaa sellainen. Tuntuu painostamiselta. Ehdottomuudelta, joka jyrää sen rauhallisen tutustumisen yli ja yrittää sulkea pois suhteesta poistumisen mahdollisuuden, jos ei tullakaan toimeen pidemmän tutustumisen jälkeen.

Lähettäjä: Linda 
Päivämäärä:   2.6.25 10:42:37

"Linda kuulostaa siltä ettei ole "päässyt" kihloihin ja naimisiin ja yrittää itselleenkin esittää ettei se yhtään harmita. Happamia sanoi kettu pihlajanmarjoista."

Linda on "päässyt" naimisiin jo 27 vuotta sitten ja tehnyt kolme lastakin. Naimisiin mentiin kun ensimmäinen oli syntynyt, koska ajattelin etten muuten saa leskeneläkettä jos toinen kuolee. Ei tarvittu mitään "kosintaa", yhdessä tasa-arvoisesti keskusteltiin naimisiin menosta ja käytiin maistraatissa.

Hyvä ja onnellinen liitto, uskoisin että kestää loppuelämän. Naimisiin ei olisi menty ollenkaan ilman lapsia ja ilman tätä taloudellista asiaa.

Jos rakastaa jotakuta, ei tarvita mitään ulkoisia merkkejä, sitä on sitoutunut ilman niitäkin.
ps. kumpikaan meistä ei käytä sormusta ja mäkin pidin oman nimeni. Usko vakaasti siihen että kun ihmisellä on vapaus hän on onnellisin.

Päivämäärä:   2.6.25 11:01:52

Itse koen että olen vapaa olemaan puolison kanssa, vapaa olemaan naimisissa omasta halusta ja se, että olisin jonkun kanssa vuosikaudet 'deittinä' ei olisi minulle vapautta vaan hyvin ikävä tapa elää.

En minäkään käytä sormusta, nimi on yhteinen ihan siksi että aioimme hankkia lapsia kun menimme naimisiin ja en kyllä haluaisi että kumpikaan olisi lasten kanssa eri niminen. Mulle tämä on se Oma Perhe, ei niinkään se johon satuin syntymään, vaikka hyvä perhehän sekin on.

Se kihlaus ja avioliitto voi olla ihan vapaita valintoja, ja avioliitosta on jopa selkeämpi erota kuin avoliitosta. Onpahan lait mitkä kertoo miten asiat etenee.

Joku leskeneläkkeen eli kelatukien himossa avioituminen jo lapsia saatuaan on ehkä kaikkein nolointa, ainakin samaa sarjaa jonkun sukulaisten mieliksi tai facepäivityksen saadakseen- syiden kanssa :D

Aloittaja tietää itse mitä haluaa ja mikä on hänelle 'vapautta'. Jos toiveet ei miehen kanssa kohtaa, ei kannata jäädä vuosikausiksi vedätettäväksi ja uskoa uskottelua että ne omat toiveet olisi jotenkin vähäarvoisempia kuin jonkun toisen erilaiset toiveet.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   2.6.25 11:10:01

Itse olen eronnut, mies taas ei koskaan ole ollut naimisissa. Nyt viiden vuoden yhdessäolon jälkeen oma mieli on kääntymässä siihen, että avioliitto voisi olla hyväkin vaihtoehto. Aiemmin olen ollut sitä mieltä, etten välttämättä enää koskaan tahdo naimisiin.

Vanhoilla haavoilla menee aikaa parantua. Itsekin olin melko vastikään eronnut ennen nykyisen mieheni tapaamista, ja kovin äkkiä aloitettu keskustelu avioliiton ajankohdasta olisi kyllä laittanut painamaan jarrua ja todennäköisesti lujaa.

Päivämäärä:   2.6.25 11:21:18

Minä olen aina kokenut että kaikesta voi keskustella. Sittenpä tietää missä mennään, tai ettei toinen/kumpikaan (vielä) tiedä missä mennään tai mihin suuntaan. Senkin toteaminen on ok ja keskustelua.

Minulle on useampikin mies aikanaan sanonut että haluaisi naimisiin ja lapsia, ihan vaikka ei ole edes kunnolla deittailtu. Se on ollut ihan hyvä tietää. Joku on jopa sanonut että haluaisi minun kanssa näitä asioita, ihan alussa jo. Mikäs siinä, avoimet kortit. Itse olen vaan sanonut että en joko koe samoin tai että en vielä tiedä. En nyt oikein tiedä mitä pakoon juoksemista siinä on. Koen että jos on tabuja aiheita mistä ei voi puhua, se on kyllä iso varoitusmerkki ja kertoo ettei olisi minun tyylinen ihminen.

Jos joku taas sanoo että ei koe ikinä haluavansa naimisiin tai kihloihin, tai puhuu sävyyn 'ehkä joskus sitten' niin silloin itsekin tietäisin että kyse on kevyestä väliaikaviihde-tapailusta (molemmille), enkä alkaisi edes alitajunnassa katsomaan miestä tulevaisuuden kumppanina.

Aloittajan ei pidä antaa lytätä itseään, eri ihmiset toivoo eri asioita ja aloittajalle hänen omat toiveet saa olla arvokkaita.

Lähettäjä: Lö 
Päivämäärä:   2.6.25 11:29:34

Hauska lukea keskusteltua. Ollaan oltu miehen kanssa yhdessä 10 v meillä talo, ja kaksi lasta. Yhteinen elämä. Yhteinen talous. Rakkautta ja seksiä.

Joskus muutama vuosi sitten kirjoitin tänne, että mies ei kosi vaikka tietää avioliitto toiveesta. Silloin ht.leidit kuorossa huusivat, että jos ei kosintaa kuulu parin vuoden seurustelun jälkeen, tai ihan viimeistään kolmen vuoden jälkeen, niin ei aio mies ikinä kosia.! Nyt sinulle sanovat että 1,5v liian lyhyt aika kosintaan 

Pohdi, mitä kosinta sinulle merkitsee ja haluatko olla miehen kanssa tuli kosintaa tai ei. Minä toivoin kosintaan tosi paljon ja kun sitä ei näiden vuosien aikana ole tullut, olen tullut siihen tulokseen, että meillä on tosi hyvä näinkin ihana perhe, mies osallistuva hyvä isä, ei turhia riitoja, rakkautta ja hyvä elämä. Olen alkanut ajatella häitä turhana isona kulueränä. Me ollaan yhdessä ilman sitä sormustakin. En taida haluta enää naimisiin. Jos suhde sitten lässähtää kun lapset isompia niin helpompi erota. Olen myös luonut verkostoja työelämässä omalla nimelläni, joten en kaipaa edes miehen nimeä.!

Lähettäjä: laventeli 
Päivämäärä:   2.6.25 11:42:31

Mielestäni ei myöskään pidä syyllistää naimisiin haluavia siitä, että "olettepa kauhean vanhanaikaisia ja MINÄ KYLLÄ (pick me pick me...) olen mieheni kanssa jo kymmenettä vuotta ja olen tehnyt sille jälkikasvua ja olen oikein tyytyväinen siihen, että mies ei halua kanssani naimisiin, koska olen niin moderni nainen ja kuin yksi jätkistä".

Minä tiedän surullisia tapauksia, joissa nainen on antanut miehelle kaiken - myös sen jälkikasvun - vaikka mies on on pitänyt naisen kanssa avioliittoa liian suurena askeleena. Avioliitto ei tietenkään ole tae siitä, etteikö mies (tai nainen) voisi koskaan lähteä tai etteikö suhde voisi muuttua huonoksi. Minulle avioitumishalu on kuitenkin YKSI osoitus siitä, että mies on tosissaan. Paitsi ehkä jos kosinta tulee ihan harkitsematta kuukausi tapaamisen jälkeen tai sen tekee joku Toni Nieminen, joka avioituu jokaisen naisen kanssa, joka siihen suostuu, ja tietenkään naimisiin ei pidä mennä, jos yhteensopivuudesta ja suhteen kestävyydestä on epäilyksiä. Sen sijaan jos jo vuosia on oltu ja asuttu yhdessä, suhde on ollut hyvä ja rakastavan tuntuinen ja mies edelleen epäröi naimisiinmenoa, minulle se olisi merkki siitä, että hän pitäisi minua ihan hyvänä naisena mutta ei elämänsä rakkautena. Siksi nostaisin kytkintä.

Meilläkin tosiaan mies ajatteli, että eihän suhteen arki siitä muutu, ollaanko naimisissa vai ei, joten hänestä oli ihan sama, avioidummeko 3, 5 vai 10 vuoden kuluttua. Minulle taas avioitumishalu ja avioliitto oli henkisesti hyvin tärkeää, vaikka tottahan se on, että ei se suhde siitä itsessään muutu eikä sen kuulukaan muuten kuin juridisesti. Molemmat kuitenkin olimme onnellisia ja erittäin vakavissamme, ja mies ajatteli, että tietenkin hän sitten pistää asioihin vauhtia lähitulevaisuudessa, jos kerran aikataulu on minulle tärkeä. (Tuossa ylempänä kirjoitin, että noin 3 vuoden seurustelun ja yhdessä asumisen jälkeen otin puheeksi, että minulle avioliitto on tärkeää enkä aio elämässäni katsella kymmentä vuotta ketään miestä, jota pelottaa avioituminen kanssani, ja siitä max. puolen vuoden kuluttua mies kosi.)

Jos suhteenne on hyvä ja olette vasta sen kaksi vuotta olleet yhdessä eikä mies kuitenkaan tyrmännyt ajatusta, ettei enää koskaan naimisiin, niin sinun saappaissasi ehkä odottaisin vielä. Eläkää suhdetta omalla painollaan ja tutustukaa lisää, ja kokeile olla ottamatta naimisiinmenoasiaa puheeksi, jos jo kerran teit selväksi, että se on sinulle tärkeää. Katso, mikä on tilanne vuoden tai kahden päästä. Jos sitten miestä edelleen epäilyttää, voi jo vetää johtopäätöksiä. Onhan se ymmärrettävääkin, että jos mies on jo kaksi naista ollut viemässä vihille ja suhteet ovat pian kariutuneet, niin hän ei ole osannut tähän saakka arvioida morsiankandidaattejaan kovin hyvin ja ihan syystäkin voi olla tarpeen katsoa seuraava harkitummin. Oletan siis, että nyt puhutaan oikeasta kihlauksesta (eli on kosittu / päätetty mennä naimisiin ja alettu suunnitella, milloin se tapahtuu) eikä mistään "ostettiin sormukset ja ollaan niinku kihloissa mut ei nyt vielä uskalla mitään naimisiinmenoa suunnitella" -leikkikihlauksesta.

Päivämäärä:   2.6.25 11:45:41

"Jos joku taas sanoo että ei koe ikinä haluavansa naimisiin tai kihloihin, tai puhuu sävyyn 'ehkä joskus sitten' niin silloin itsekin tietäisin että kyse on kevyestä väliaikaviihde-tapailusta (molemmille), enkä alkaisi edes alitajunnassa katsomaan miestä tulevaisuuden kumppanina."
Aika harhaisia kuvitelmia sulla.

Päivämäärä:   2.6.25 11:46:57

"Lähettäjä: Lö
Päivämäärä: 2.6.25 11:29:34

Hauska lukea keskusteltua. Ollaan oltu miehen kanssa yhdessä 10 v meillä talo, ja kaksi lasta. Yhteinen elämä. Yhteinen talous. Rakkautta ja seksiä.

Joskus muutama vuosi sitten kirjoitin tänne, että mies ei kosi vaikka tietää avioliitto toiveesta. "

Niin, eli sinä annoit miehelle kaiken (synnytit lapsia ja osallistuit talouskuluihin), vaikka hän oli aina epävarma siitä, uskaltaako sitoutua sinuun. Edes se ei saanut häntä pyörtämään päätöstään, vaikka hän näki, että sinä niin kovasti toivoisit. Näin toki saa tehdä, naisilla on vapaus päättää omasta elämästään, mutta en minä nyt ehkä pitäisi tuota minään saavutuksena ja tavoiteltavana asiana, että tyytyy.

Päivämäärä:   2.6.25 11:54:32

Ihmisiltä puuttuu nykyään tahtotila. Siksi avioliitto on myrkkyä useimmille. Ei haluta sitoutua vaan on helpompi lähteä siinä vaiheessa kun itse joutuisi joustamaan ja tekemään kompromisseja. Koska minä minä ja minä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   2.6.25 12:08:35

Kaksi vuotta on aikuisen ihmisen elämässä todella lyhyt aika.
Odota aloittaja nyt ainakin toiset kaksi vuotta vielä.
Miehen erostakin on vielä kovin vähän aikaa.

Päivämäärä:   2.6.25 12:16:54

Lö, se että ensimmäisellä kierroksella oleva mies ei suostu avioliittoon yhteisistä lapsista, talosta ja taloudesta huolimatta, kertoo karua kieltään.

Ihan eri asia on toisella kierroksella olevat ilman lapsia, taloja tai taloutta, silloin naimisiinkin mennään jos ylipäätään mennään niin hitaammin ja harkitummin.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   2.6.25 12:19:22

"Minun suuri haaveeni on kihlautua ja lopulta avioitua vielä uudelleen."

No kenenkäs kanssa tästä kannattaisi puhua..?

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   2.6.25 13:09:01

Siis en ymmärrä, että ette edes asu yhdessä, mutta silti pitäisi olla kihloissa? Muuttakaa nyt ensin vaikka yhteen.

Päivämäärä:   2.6.25 15:00:18

2v ei pitkä aika vielä. Mä oon ollut nykyisen kanssa 6v eikä vieläkään näy sormusta vaikka aina lupaili ja otti itse aiheen aina esille. Alkoi itsellä tuntumaan 4v jälkeen että voitais jo kihlautua.

Joku sanonta kai on että mies tietää 3v jälkeen haluaako kyseisen kumppanin loppuelämäkseen vai ei.

Lähettäjä: *s 
Päivämäärä:   2.6.25 15:12:55

Pitkästä liitosta kaksi vuotta sitten eronnut täysjärkinen ihminen ei todellakaan ryntää kihloin nopeasti, vaikka kuinka olisi rakastunut.
Ei varsinkaan, kun ei ole päivääkään vielä asuttu yhdessä.
Kaksi vuotta on todella lyhyt aika.

Lähettäjä: Etana 
Päivämäärä:   3.6.25 08:25:46

Ymmärrän aloittajaa. Mies haluaa pitää suhteen kevyenä ja muutosta ei ole näkyvissä, jos noin sanoo. Aloittajalla on oikeus haluta yhteistä elämää, johon kuuluu kihlaus ja mahdollinen avioliitto. Aloittajan asia on päättää, mihin vetää rajan
Jääkö vai etsiikö sopivamman.

Päivämäärä:   3.6.25 09:08:57

Surullisia nekin tapauset, jotka eron jälkeen kuullee, että "sitoutumiskammoinen" tms. mies onkin kihautunut nopeasti uuden naisen kanssa ja katkeroituu.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   3.6.25 09:29:42

Ensimmäinen vakavasti otettava mies kihlasi minut puolen vuoden seurustelun jälkeen. Ei asuttu silloin vielä edes yhdessä. Naimisiin mentiin vasta 5 vuoden jälkeen. Erottiin häistä 7 vuoden jälkeen.

Seuraava mies oli ostanut jo kihlat ja aikoi kosia kesällä, jolloin suhdetta olisi ollut takana vajaa vuosi. Ei asuttu yhdessä. Erosimme kuitenkin ennen tätä.

Nykyisen kanssa on oltu avoliitossa 4,5 vuotta. Ei kuulu, eikä näy sormuksia. Haluaisin kyllä kihloihin ja naimisiin ja hän tietää sen kyllä. On sitoutunut suhteeseen monin tavoin, mutta en kai kuitenkaan ole se elämän suuri rakkaus. Edellisen seurustelukumppanin kihlasi jo vuoden seurustelun jälkeen. Kyllähän se tuntuu pahalta.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   3.6.25 09:31:56

Aloittajana katsoisin ehkä vielä hetken, koska kuten joku ylempänä kommentoi, on miehellä ollut jo muutama kokemus siitä, ettei elämänkumppanin valinta ole tähänkään mennessä onnistunut. Toisaalta mies tietää nyt, mitä asia sinulle merkitsee, joten sinun tehtäväsi on pitää rajoistasi kiinni. Jos suhde ei seuraavan vuoden aikana etene minnekään (yhteenmuutto, kihlat tai edes näistä puhuminen _miehen aloitteesta_, ei vain sinun mieliksesi), tiedät kyllä ettei mies ole tosissaan. Sitten on tehtävä ikäviä ratkaisuja.

Sen sijaan esimerkiksi Lö:n tyytyminen suhteeseensa on pelkästään surullista. Tuossa tulee käymään se klassinen: mies tapaa toisen, ihastuu, rakastuu, pettää, jättää ja on pian naimisissa.

Jos pari-kolmekymppisenä mennään yhteen ja tavoitteena on avioliitto ja perhe, mielestäni jo tapailuvaiheessa on tuotava asia ilmi. Ei siten, että se tapailukumppani tukahdutetaan, mutta molemmilla pitää olla selvät sävelet siitä, millä mielellä mahdolliseen suhteeseen lähdetään.

Jos ryhdytään seurustelemaan, yleisesti naiselle maksimiaika katsella tilannetta on kaksi tai kolme vuotta. Siinä ajassa mies tekee kyllä aloitteen yhteenmuutolle ja kihlaukselle, nykyaikana usein tässä järjestyksessä.

On todella tärkeää, että näistä ei vihjaile eikä varsinkaan pyydä tai anele näitä itse. Mies tekee kyllä aivan oma-aloitteisesti kaikkensa sen naisen eteen, jonka haluaa. Jos ei tapahdu mitään, olet vain kiva seuralainen, mutta et aito oikea rakkaus.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   3.6.25 09:41:06

D: paitsi kun se avioliitto nykyään on valinta eikä mikään sitoutumisen taso. Jos henkilö ylipäätään ei halua avioitua, ei se silloin tarkoita että hän on yhtään sen sitoutuneempi olipa avo tai avioliitossa. Eli jos miestä vaan ei kiinnosta avioliitto ja nainen haluaa avioliittoon, silloin on vaan kaksi vastakkaista toivetta elämältä, ihan samalla tavalla kuin jos yksi haluaa asua maalla ja toinen kaupungissa tai yksi haluaa lapsia ja toimen ei. Niihin sitten parisuhteessa löydetään kompromissi jos löydetään ja yleensä se jolle asia merkitsee vähemmän, joustaa. Ihan kaikissa toimivassa parisuhteissa joutuu tekemään jotain muutoksia omien toiveiden suhteen, toki jos jokin on itselle todella tärkeää, silloin pitää valikoida kumppani jolle se sama asia on tärkeä.

Päivämäärä:   3.6.25 09:50:33

"paitsi kun se avioliitto nykyään on valinta eikä mikään sitoutumisen taso."

Eivät nämä sulje toisiaan pois. Avioliitto nimenomaan näyttää sitoutumisen tason, ja juuri siksi jotkut julistavatkin jo kättelyssä, etteivät koskaan tahdo naimisiin: koska eivät halua sitä tilannetta, että joutuisivat aidosti sitoutumaan ja olemaan sanansa mittaisia. Kummasti näilläkin sitten se kelkka kääntyy, kun löytyy se kumppani, johon rakastuvat aidosti. Niiden aiempien "ihan kivojen" kumppaneiden pitäisi sitä ennen osata tehdä omat valintansa ja ymmärtää, etteivät tule saamaan suhteesta sitä mitä haluavat, jos avioliitto kuuluu heidän mielestään kuvaan.

Tästä syystä onkin tärkeää, etteivät naiset ala anella tai odotella. Suhteen alussa tehdään selväksi, että halutaan naimisiin ja vaikka niitä lapsia (mieluiten tässä järjestyksessä), ja on sitten miehen tehtävä näyttää, haluaako samoja asioita.

Päivämäärä:   3.6.25 09:52:52

"Avioliitto nimenomaan näyttää sitoutumisen tason, ja juuri siksi jotkut julistavatkin jo kättelyssä, etteivät koskaan tahdo naimisiin: koska eivät halua sitä tilannetta, että joutuisivat aidosti sitoutumaan ja olemaan sanansa mittaisia."
Ei se sun kumppani suhun ole sitoutunut vaikka naimisiin suostui(si)kin. Mutta ihan vapaasti saat niin kuvitella.

Päivämäärä:   3.6.25 09:58:01

"Ei se sun kumppani suhun ole sitoutunut vaikka naimisiin suostui(si)kin. Mutta ihan vapaasti saat niin kuvitella."

Voi ei, taisi osua arkaan paikkaan. Tsemppiä, seuraavan kumppanin osaat sitten valita paremmin ja tarkkailla merkkejä alusta lähtien!

Päivämäärä:   3.6.25 10:12:13

Tuo pitkän liiton perään itkeminen nykyään on jotenkin älyvapaata.
Ennen pitkiä liittoja oli sen takia, että eroaminen oli mahdotonta tai stigma. Nykyään sitä pitkäjännitteisyyttä ja tahtotilaa ei oikein kuvaa se, että lapsi hommataan, muutetaan yhteen ja mennään naimisiin mahdollisimman nopeasti ihan kenen tahansa kanssa ja sitten erotaan ja lähdetään heti uudelle kierrokselle ja oletetaan, että tiivis ja harmoninen uusioperhe syntyy sormia napsauttamalla.
Jos ei jaksa sitä kolmea vuotta tutustua toiseen ja asua yhdessä useita vuosia ja mieluummin ilman lapsia, on lähes mahdoton nähdä edessä mitään 50 vuoden rakkausavioliittoa..

Päivämäärä:   3.6.25 10:21:51

"Voi ei, taisi osua arkaan paikkaan. Tsemppiä, seuraavan kumppanin osaat sitten valita paremmin ja tarkkailla merkkejä alusta lähtien!"
Nyt tuli niin kokemuksen syvällä rintaäänellä että en halua edes kuvitella kuinka mones "sitoutunut" kumppani sulla on kierroksessa. Jaxuhali <3

Lähettäjä: Heluna 
Päivämäärä:   3.6.25 10:31:49

Minusta on hälytysmerkki miehessä ja naisessa jos on jokaisessa seurustelusuhteessa mennyt kihloihin.
Joko,
A. Ei pidä kihloja minään muuna kuin sormuksena sormessa. Ei aikeita naimisiin menemisestä.
B. Tahtoo sitouttaa kumppanin konkreettisella esineellä jotta muutkin näkevät heidän suhteensa tason. Yleensä vingutaan kihloihin ekan parin kk seurustelun jälkeen.

Mieheni päätyi ns. Pakkokihloihin( parikymppisenä). Hirveää henkistä painostusta siihen asti, että toinen murtuu ja ostaa sormuksen jotta painostus loppuu. Itkutaivareita, manipulointia, sukulaisiin vetoamista, mitä näitä keinoja nyt on.
Arvatkaa kestikö suhde kovin pitkään tuon jälkeen.

Kyllä itse jouduin yhden sukulaisen toimesta kestämään jatkuvaa sormien kyttäämistä ensimmäisen ns. Vakavan seurustelusuhteen aikana. Kyllä otti päähän 20 vuotiaana vihjailut. Joka kerta kun takana oli ns. Juhlapyhä ( ystävänpäivä, joulu, uusi vuosi) sukulainen soitti (!) Ja kyseli että onkos jo häät sovittuna.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   3.6.25 11:01:49

Älä nyt ainakaan painosta miestäsi, te nyt vaan olette eri aikataulussa asioiden suhteen. Jos sinulle 2 vuotta on jo pitkä aika niin miehelle se voi olla hyvinkin lyhyt.
Jos ja kun mies ei kosinut sinua nyt keväälläkään niin se on selvä merkki, että mies ei ole valmis sitoutumaan ja siirtymään suhteessanne seuraavaan vaiheeseen.
Anna miehellesi se aika jonka hän tarvitsee. Käytännössä se kihlaus ei muuta mitään ja ero voi tulla ihan yhtä helposti. Varsinkin kun teillä on vasta vain 2 vuotta suhdetta takana.

Päivämäärä:   3.6.25 11:10:11

D puhuu osittain ihan asiaa, vaikka itse en asettaisi ihan noin ehdottomia aikarajoja etenemiselle.

Päivämäärä:   3.6.25 11:13:16

"ihan kenen tahansa kanssa"

Kannattaa miettiä omia toimintatapoja jos ajaudut suhteisiin "ihan kenen tahansa kanssa." Vaikka sinulle niin käy usein, se ei tarkoita sitä että niin kävisi kaikille.

Jossain vaiheessa etenkin naisella tulee se aika vastaan perheen perustamisen kanssa. Kun olet tahtomattasi lapseton +30-vuotiaana, ei ole aikaa odotella ja katsella useita vuosia että kuinka tämä suhde sujuilee. Siksi on tärkeää jo tutustumisvaiheessa ottaa selville, haluaako mies lähivuosina lapsia vai haluaako lainkaan.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   3.6.25 11:21:11

Jos aloittajan mielestä avioliitto on tärkeä merkki sitoutumisesta niin ihan turha alkaa hänelle selittää, että ei se niin ole. Hänelle on ja hän siksi etsii parisuhdetta sellaisen henkilön kanssa, joka on asiasta samaa mieltä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.