Lähettäjä: Najadi
Päivämäärä: 1.6.25 19:14:25
Tämä on pitkä juttu, hakekaa voileipiä...
Mitään hirveän dramaattista ei ole toistaiseksi omalle kohdalleni osunut, mutta vuosia sitten, kun olin äitini kanssa lomamatkalla Maurutiuksella, lähtölento peruuntui koska koko Eurooppa oli rajun ukkosrintaman alla ja salamoinnin takia yksikään lento euroopan ja Afrikan välillä ei lentänyt.
Pääsimme lähtemään seuraavana päivänä kotimatkalle, mutta koska lähdössä oli kahden päivän matkustajat eivät kaikki mahtuneet Air Maurutiuksen koneeseen ja siksi osa siirrettiin Air Francen lennolle. Me kuuluimme - valitettavasti - tähän ryhmään. Kone oli todella suuri ja aivan täynnä matkustajia, yhtään tyhjää penkkiä ei näkynyt koko lentokoneessa. Penkit olivat todella kapeita ja ihmiset istuivat tiiviisti kuin sillit suolassa mikä ei ainakaan parantanut mukavuutta millään tavalla. Koneen ilmastointi ei toiminut ja siellä oli todella kuuma. Hiki haisi todella voimakkaasti ja lentoemännät kulkivat käytävillä ilmanraikastimet sihisten, eikä kone edes lähtenyt ajallaan, vaan seisoi kentällä tunnin verran odottamassa yhtä ainoata matkustajaa. Lopulta kyseinen matkustaja suvaitsi saapua ja päästiin lähtemään.
Lennon aikana asiakaspalvelu oli todella töykeää. Pyysin lentoemännältä vettä, koska kuumuuden takia minulle oli ehtinyt tulla kova jano. Lentoemäntä mulkaisi minua sen näköisenä, että v*ttuakos siinä kyselet, mutta lähti kuitenkin tiehensä. Hän viipyi kauan, ja kun hän lopulta toi minulle pienen kupiillisen vettä, sitä oli ehkä muutama lusikallinen, hän melkein paiskasi sen eteeni ja painui sanaakaan sanomatta matkoihinsa.
Ja samanlaisena se jatkui koko 14h mitä lento kesti. Pisteenä iin päälle viivytys Maurutiuksen lentokentällä aiheutti sen, että emme ehtineet jatkolennolle, mikä oli illan viimeinen lento Suomeen. Menimme Air Francen asiakaspalvelutiskille kysymään että mitäs nyt, emme ehtineet jatkolennolle koska teidän lentonne myöhästyi niin paljon. Missä olemme yötä?
Saimme tylyn kehotuksen nukkua lentokentän penkeillä. Niissä ei ollut edes minkäänlaisia pehmusteita. Meille ilmoitettiin myös, ettei asia kuulu heille, koska meidän piti tulla Air Maurutiuksen lennolla, ei heidän. Ei auttanut, vaikka selitin hänelle miksi tulimme heidän lennollaan, vaan vastaus oli sama, ei kuulu heille. Sitten meitä kehotettiin menemään Air Maurutiuksen luukulle, ja sen jälkeen asiakaspalvelija käänsi meille selkänsä ja teki selväksi, että keskustelu oli päättynyt.
Air Maurutiuksen tiski oli (yllätys yllätys) lentokentän toisessa päässä, ja sinne päästyämme selitin tilanteen ja sain (ystävällisesti) lausutun vastauksen, että ei kuulu heille, koska emme edes lentäneet heidän yhtiönsä koneella, menkää Air Francen luukulle.
No, lyhyesti sanottuna ilmeni, että kukaan ei suostunut ottamaan vastuuta asiasta, ja meitä vain palloteltiin ympäri lentokenttää milloin millekin luukulle. Lopulta räjähdin kun olimme taas kerran päätyneet Air Francen luukulle ja saanut vastaukseksi että ei kuulu heille. Tiskin takana nuori nainen näytti säikähtäneeltä kun olin saanut sanottavani sanottua, mutta pyysi sitten meitä odottamaan hetken ja soitti jonnekin. Olin jo varautunut siihen että paikalle tulisi poliisi, mutta sieltä tulikin nuori mies jolle selitin mistä oli kysymys, ja lopulta hän otti vastuun ja järjesti meille hotellipaikan yöksi ja järjesti meille vielä lentoliputkin seuraavaksi aamuksi Suomeen. Hän aikoi ensin laittaa meidän Air Francen lennolle, mutta siitä "kunniasta" kieltäydyin heti vedoten huonoon kokemukseen kyseisestä yhtiöstä. Hän pahoitteli sitä kovasti, mutta ehdotti sitten Finskin lentoa minkä otimmekin ilahtuneena vastaan.
Kaikeksi onneksi, kun seuraavana aamuna tulimme lentokentälle neuvottuun aikaan, kaikki sujui hyvin ja pääsimme kotiin. Pientä hankaluuden tapaista siinä vielä oli lähtöselvityksissä ennen kuin pääsimme matkaan, mutta se oli sellaista hankaluutta mikä enemmän huvitti kuin harmitti.
Se jälkeen en ole Air Francen yhtiön koneilla lentänyt.
|