Lähettäjä: krka
Päivämäärä: 1.6.25 15:06:24
Olen huomannut somessa, että kun joku kommentoi/postaa jotain mitenkään ulkonäköön tai painoon liittyvää, niin kommenttikentässä alkaa ns. läskisota. Paino ja ulkonäkö on ihmisille näköjään todella herkkä asia, kun kaikesta pitää alkaa rähistä.
Esim. joku kirjoittaa postauksen "Ihmettelin omituisia oireita kun aina oli kurkku limassa ja kroppa ihan turvonnut. Aloin sitten tehdä eliminaatiodieettiä, ja kun poistin ruokavaliosta gluteenin, loppui oireet siihen. Kävin myös verikokeessa ja todettiin keliakia. Jännää, koska minulla ei mielestäni ollut mitään keliakian tavallisia oireita. Nyt olen syönyt gluteenittomasti kuukauden, limaisuus ja turvonneisuus kadonnut ja painokin pudonnut 5 kg :O Eli aika paljon oli nestettä kertynyt kroppaan..." Ei ole väliä, onko postaaja itse yli- vai alipainoinen.
Tuossa ei siis millään tavalla haukuta lihavia tai ylipainoisia, eikä käsketä ketään laihduttamaan, ei myöskään brassailla omalla laihtumisella, mutta silti kommenttikenttään tullaan haukkumaan aloittajaa "Ei kaikille toimi se, että syö vähemmän kuin kulutat", "Painonhallinta on muutakin kuin *sitä ja tätä* ja pitää ymmärtää *blaablaa*" ja "BMI on huono mittari. Monilla on todella paljon lihasta joten jos lihaksikkuuden vuoksi jonkun BMI on yli 25 niin miksi haukut sellaista läskiksi?" ja "Ei kaikki voi painolleen mitään, monilla on sairauksia ja lääkkeitä ja sitä ja tätä". Haukutaan aloittajaa ja soditaan keskenään, ja positiiviseksi tarkoitettu postaus onkin kommenttikentältään kaikkea muuta.
Eihän tuo aloittaja haukkunut läskejä, käskenyt ketään laihduttamaan, tai muutakaan. Ainoastaan totesi, että hänellä olikin keliakia, josta ei ollut tietoinen. Mutta silti kommenttikentässä aletaan tapella keskenään ja syyttelemään aloittajaa.
Mikä ihme siinä on, että nimenomaan paino ja ylipaino on näin karsea sodan aihe? Miksi asiasta ei voi keskustella asiallisesti? Tai edes ymmärtää, mistä keskustellaan? Tai miksi ei voi vain sivuuttaa keskustelua, jos ei kykene sitä lukemaan raivostumatta?
Ymmärrän sen, että asia on monille arka, mutta miksi siitä pitää sotia sellaisten julkaisujen kommenttikentissä, jotka ei edes liity aiheeseen?
|