Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  "Läskisota" kommenttikentässä

Lähettäjä: krka 
Päivämäärä:   1.6.25 15:06:24

Olen huomannut somessa, että kun joku kommentoi/postaa jotain mitenkään ulkonäköön tai painoon liittyvää, niin kommenttikentässä alkaa ns. läskisota. Paino ja ulkonäkö on ihmisille näköjään todella herkkä asia, kun kaikesta pitää alkaa rähistä.

Esim. joku kirjoittaa postauksen "Ihmettelin omituisia oireita kun aina oli kurkku limassa ja kroppa ihan turvonnut. Aloin sitten tehdä eliminaatiodieettiä, ja kun poistin ruokavaliosta gluteenin, loppui oireet siihen. Kävin myös verikokeessa ja todettiin keliakia. Jännää, koska minulla ei mielestäni ollut mitään keliakian tavallisia oireita. Nyt olen syönyt gluteenittomasti kuukauden, limaisuus ja turvonneisuus kadonnut ja painokin pudonnut 5 kg :O Eli aika paljon oli nestettä kertynyt kroppaan..." Ei ole väliä, onko postaaja itse yli- vai alipainoinen.

Tuossa ei siis millään tavalla haukuta lihavia tai ylipainoisia, eikä käsketä ketään laihduttamaan, ei myöskään brassailla omalla laihtumisella, mutta silti kommenttikenttään tullaan haukkumaan aloittajaa "Ei kaikille toimi se, että syö vähemmän kuin kulutat", "Painonhallinta on muutakin kuin *sitä ja tätä* ja pitää ymmärtää *blaablaa*" ja "BMI on huono mittari. Monilla on todella paljon lihasta joten jos lihaksikkuuden vuoksi jonkun BMI on yli 25 niin miksi haukut sellaista läskiksi?" ja "Ei kaikki voi painolleen mitään, monilla on sairauksia ja lääkkeitä ja sitä ja tätä". Haukutaan aloittajaa ja soditaan keskenään, ja positiiviseksi tarkoitettu postaus onkin kommenttikentältään kaikkea muuta.

Eihän tuo aloittaja haukkunut läskejä, käskenyt ketään laihduttamaan, tai muutakaan. Ainoastaan totesi, että hänellä olikin keliakia, josta ei ollut tietoinen. Mutta silti kommenttikentässä aletaan tapella keskenään ja syyttelemään aloittajaa.

Mikä ihme siinä on, että nimenomaan paino ja ylipaino on näin karsea sodan aihe? Miksi asiasta ei voi keskustella asiallisesti? Tai edes ymmärtää, mistä keskustellaan? Tai miksi ei voi vain sivuuttaa keskustelua, jos ei kykene sitä lukemaan raivostumatta?

Ymmärrän sen, että asia on monille arka, mutta miksi siitä pitää sotia sellaisten julkaisujen kommenttikentissä, jotka ei edes liity aiheeseen?

Re: "Läskisota" kommenttikentässä

Lähettäjä: beige 
Päivämäärä:   1.6.25 15:28:09

Ylipäätään nykyinen toisten painoon huomion kiinnittäminen somessa on ihan naurettavaa. Ennvaan voi ymmärtää mikä saa ihmiset kommentoimaan toisten kehoja. Itse olen toipumassa syömishäiriöstä, painoni on sen seurauksena tässä noussut ja kehoni alkanut tervehtyä kohti normaalipainoa ja ns tervettä hehkua. En ole koko asiasta puhunut tai maininnut somessa yhtään millään tavalla. Julkinen sometilini keskittyy harrastukseeni, ei henkilökohtaiseen elämääni. Laitoin pitkästä aikaa tililleni kuvan missä näyn, seison siinä hevoseni vierellä. Eikö sinne kommentteihin tule kommentteja siitä kuinka olen lihonut, ”mäkkäri maistunut” ja ihan pahin oli tuntemattomalta yksityisviestinä kolahtanut ”olit nätti mut tota vauhtia kohta oot läski”. Valehtelisin jos väittäisin, että nuo kommentit ei satu, vaikka tiedän että pitäisi vaan antaa mennä ohi vaan. Voin vaan kuvitella mitä kaikkea kammottavaa kommenttia oikeasti paljon seuraajia omaavat ihmiset saavat kehostaan ja millaisia keskusteluja ja sotia heidän kommenttikentissään käydään.

Lähettäjä: krka 
Päivämäärä:   1.6.25 16:05:53

beige: Olen huomannut tuon saman. Sen sijaan, että sanottaisiin toiselle "Tarkoititko kommentillasi tätä tai tota" tai "voisitko perustella näkemystäsi vähän", aletaankin huomautella ulkonäöstä "Sellainen kommentti läskin näppäimistöltä...".

Ja usein laihtumista pidetään jotenkin hyvänä ja siitä kehutaan, vaikkei henkilö itse ota sitä puheeksi. Samoin lihominen on jotain negatiivista, josta on oikeus huomautella. Siitäkin huolimatta, että joku on laihtunut sairastuttuaan ruokatorven syöpään (kuten isäni) tai parantumassa syömishäiriöstä (kuten sinä).

Kun eräs henkilö oli eronnut vähän aiemmin ja samalla lihonut, niin hänelle kommentoitiin "Monille ero on glow up mutta sinulle on kyllä glow down :D". Hän ei ollut kertonut sairastuneensa vakavasti, ja lääkityksen pistäneen aineenvaihdunnan solmuun ja kerryttäneen hänen kroppaansa hirveästi nestettä. Lihominen ei siis johtunut mässäilystä vaan sairaudesta, joka käytännössä veti sängyn pohjalle, ja lääkityksestä, jossa kaikki kalorit ja nesteet kerääntyy kroppaan. Hän sitten myöhemmin avautui saamistaan läski-kommenteista ja kertoi myös sairaudestaan. Tajusikohan yksikään noista lihomiselle naurajista edes hävetä...

Lähettäjä: Qwerty 
Päivämäärä:   1.6.25 16:07:42

Ihmisillä ei ole käytöstapoja. Ei ole äiti kotona opettanut että jos ei ole mitään mukavaa sanottavaa, pidetään suu supussa.

Ja oma lukunsa on näiden inceleiden ja muiden trollien tässä(kin) yhteydessä lietsoma naisviha.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.6.25 16:53:56

Qwerty: huomaatko naisvihan myös omassa kommentissasi?

Lähettäjä: ejjd 
Päivämäärä:   1.6.25 17:30:15

Huomannut saman kuin aloittaja. Aloin tänään lukea ihan kivaa ketjua threadsissa mutta pakko oli lopettaa kun kommentoijat haukkuivat aloittajaa ja tappelivat ylipainosta ja lihavuudesta kommenttikentässä, vaikka aloituksessa puhuttiin ihan yleisesti deittiprofiileista ja siitä että "joillakin siellä on pitkä lista vaatimuksia kumppaneille kun toiset sanovat vain että etsivät itselleen seuraa". Ihan kamalaa luettavaa se lihavien haukkuminen ja aloittajan haukkuminen, vaikka aloittaja ei siinä edes puhunut mitään lihavista tai ylipainosta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.6.25 19:06:41

Ja avointa haukkumista puolustellaan yksilön ja kansanterveydellisellä näkökulmalla. Julkinen lihavien haukkuminen ei varmaan koskaan ole toiminut. Ysärillä ja vuosituhannen vaihteessa oli ihan todella vahvasti läskivihaa mediassa, jo aikana ennen somea. Lihavuus on toki ongelma, mutta haukkumalla se ei parane. Se, että ihmisten annettaisiin rauhassa olla sellaisessa kehossa kuin ovat, auttaisi paljon enemmän.
Itse olen aina, ihan lapsesta asti ollut lihava, aina hävennyt sitä. Hyvä itsetunto auttaisi varmasti enemmän tekemään itseni hyväksi suuria muutoksia omaan ruokasuhteeseeni. Lihavuuslääkkeiden tulisi olla halvempia tai herkemmin korvattavuuden piiriin kuuluvia, sillä monella ne auttavat. Ketään ne eivät laihduta taikaiskusta, kyllä sen työn joutuu itse tekemään silti, mutta korvaavat suolistosta puuttuvaa tai alhaista (oliko GLP1 nimistä) hormonia.
No meni sivuraiteille :) mutta haukkuminen ei ole koskaan auttanut, jokaisen pitäisi huolehtia vain omasta syömisestään ja antaa muiden olla. Koskaan ei voi täysin tietää toisen taustoja, eikä tarvitsekaan.

Lähettäjä: lrri 
Päivämäärä:   1.6.25 19:24:11

Samaa mieltä kuin viiva. Muistan kun liityin irc-galleriaan joskus parikymppisenä ja piti tarkkaan valkata mitä kuvia sinne laittaa, ettei näytä läskiltä. BMI oli jotain 20 mutta olin sellainen "laihaläski" jolla pötkö kroppa eikä vyötäröä. Vasta muutama vuosi tuon jälkeen liityn FB:iin ja sama homma siellä, ei voi julkaista mitä haluaa. Ja nykyään ig, jos vähänkään naama näyttää eilisen jäljiltä turvonneelta tai ryhdikkäästi ollessa tulee karsea kaksoisleuka, niin eihän niitä kuvia voi julkaista. BMI edelleen 20, mutta jos näyttää läskiltä, niin aletaan kommentoida ja ilkkua "oot sä lihonu???". Ihan kivaa olla nelikymppinen, kun ihmiset ympärillä käyttäytyvät kuin teinit. Jopa minua 10 v vanhemmatkin ihmiset, myös miehet, nimittelevät itseään läskeiksi. "Läskimaha piiloon, kauhee läskimaha mulla", jne. Ei ole helppoa, kun joka paikassa hoetaan läskiä ja varsinkin somessa tosiaan on tuota kommentointia ja siitä repeää sitten aina raivo, jos joku erehtyy kommentoimaan jonkun ulkonäköä. En ymmärrä miksi ulkonäköjen ei voi vain antaa olla, miksi pitää aina alkaa tapella siitä miten lihavuus on huono, lihominen on huono, miksi laihtuminen ei ole niin helppoa kaikille, valivalivali. Antakaa olla jo ja jos joku postaa että ostin puseron niin älkää alkako sotia kommenttikentässä mistään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.