Lähettäjä: eje
Päivämäärä: 1.6.25 13:11:24
ADHD-lääkkeen sivuvaikutuksena voi olla ruokahalun katoaminen. Kun tähän lisää toisen sivuvaikutuksen, eli suun kuivuminen, niin eipä paljoa huvita syödä, kun sylkeä ei erity normaalisti. Ja kun ei syö normaalisti, niin se vaikuttaa keskittymiskykyyn, ja sitten on ihan naatti, kun lääkkeen vaikutus lakkaa. Aivot kaipaa energiaa, joten ei välttämättä väsytä niin, että tekisi mieli nukkua, vaan aivot on ihan loppu, kun energiaa ei ole.
Onko lapsen pakko käyttää lääkettä päivittäin? Voisiko lomalla olla ilman? Tai voisiko siihen pienempään annokseen palata, jos sen kanssa ongelmia oli vähemmän? Saako lapsi siis isommasta annoksesta riittävän hyödyn, että se peittoaa haitat mennen tullen?
Itse en voi käyttää ADHD-lääkettä joka päivä, yhtenä syynä tuo suun kuivuminen, joka minulla siis vie myös äänen. Eikä auta napostelu ja veden lipittäminen, vaan ainoastaan taukopäivien pitäminen lääkkeen käytössä.
Kuiva suuhan vaikuttaa myös hammasterveyteen, joten ei ole pikku asia. Monilla naisillahan tulee vaihdevuosissa oireeksi limakalvojen kuivuminen ja se tarkoittaa myös silmiä ja suuta, ei vain alapäätä. Olen päälle nelikymppinen, joten varmaan kärsin jo esivaihdevuosistakin... Ja lisäksi siitepölyallergia, niin ai että... Kun antihistamiininkin sivuvaikutuksena on silmien kuivuminen.
Lääkkeillä on aina sivuvaikutuksia, mutta niiden on oltava pienemmät kuin lääkkeestä saatu hyöty.
|