Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tarjosin yksityistunteja kummitytölle

Lähettäjä: Kiittämättömyys 
Päivämäärä:   1.6.25 09:16:53

13-vuotias kummityttöni innostui pari vuotta sitten ratsastuksesta. On käynyt ratsastustunneilla säännöllisesti kaksi kertaa viikossa, olen itse maksanut viikon toisen tunnin aina.
Olen aina tiennyt että ratsastus on hänelle tärkeää ja haluaa kehittyä, niin nyt talvella aloin kustantamaan hänelle myös 1-2x kuukaudessa yksityis/paritunnin. Eli käyn hänen kanssa yhdessä ratsastamassa yksityistunnilla.

Nyt kuitenkin on hieman paskan maku suussa. Jos en itse maksaisi toista viikkotuntia ja yksityistuntia, tytöllä olisi vara ratsastaa vain kerta viikossa. Nyt sitten hän nurisee äidilleen ja minulle, että tämä nykyinen tilanne ei riitä. Pitäisi olla vakiona nuo 2 viikkotuntia ja niiden lisäksi kerran viikkoon yksityistunti. Eli keskimäärin 4x yksityistunti kuukaudessa.

Olin ajatellut nuo yksärit/kaksarit mukavana yhteisenä tekemisenä.. Mutta nyt vain vaaditaan enemmän. Enempään en kuitenkaan pysty ja tämän selitin hänelle, mutta nyt nakellaan niskoja. On kuitenkin oma elämä ja omat kulut myös. Nyt jo menee 450e/10 viikkoa + vaihtelevasti 100-250€ yksäreihin/kaksareihin.

Kummityttö on siis siskoni lapsi, siksi haluan etenkin panostaa.

Re: Tarjosin yksityistunteja kummitytölle

Päivämäärä:   1.6.25 09:18:49

Lähinnä nyt siis mietin että jatkanko maksamista? Tuntuisi kusipäiseltä lopettaa maksamasta. Mutta toisaalta myös ärsyttää, että tämäkään ei riitä vaan ollaan lisää vailla.

Olen myös ostanut synttäri/joululahjoiksi paljon ratsastusvarusteita ja muuta. Sekä välillä muutenkin jos ollaan yhdessä ostoksilla käyty.

Lähettäjä: Jopas 
Päivämäärä:   1.6.25 09:24:12

Jos ei tuon ikäinen tajua, niin laita yksärit tauolle ja maksa vain sitä toista ratsastustuntia viikossa. Teinille toisaalta ihan normaalia käytöstä, eivät tajua kuinka hyvin heillä on asiat. Onko kaverina joku, jolla esim. oma hevonen, tai käy enemmän yksäritunneilla? Ehkä haluaa saada saman kuin joku muu.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   1.6.25 09:27:24

Vähän samantyyppisten asioiden kanssa painitaan lapsenlapsen kanssa.
Teiniltä en odota ylenpalttista kiitollisuutta mutta silti pitää osata käyttäytyä.

Lähettäjä: ei omal 
Päivämäärä:   1.6.25 09:28:47

Maksat sen mihin sinulla on halua ja varaa. Tuon ikäiselle voi sanoa, että tunnit ovat kalliita ja enempään ei ole mahdollisuutta. Jos haluat kustantaa vielä jotain, niin sopisin, että nuori tekee pikkuhommia sinulle vastineeksi. Ja nämä ovat palkaksi. Eli ikkunanpesua, varaston siivoamista jne.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   1.6.25 09:29:25

Minä jatkaisin kuten ennenkin ja muistuttaisin itseäni siitä että kyseessä on kasvava lapsi. Jos suoraan päin naamaa sanoisi vielä asiasta (siis oikeasti valittaen ja kerjäten eikä esimerkiksi vaan haaveillen ja toivoen), kertoisin taas realiteetit, laskettaisiin esim paperilla paljonko ratsastustunnit maksaa ja paljonko keskimääräinen tuntipalkka on eli montako tuntia joutuisi töitä tekemään yhden tunnin eteen. Muista että oppiminen ja ymmärtäminen vie aikaa, harvoin asia okeasti selkenee yhdellä keskustelulla. Nuoren asenteesta riippuen saattaisin myös suoraan sanoarttä tuollainen valittaminen on todella rumaa käytöstä ja että jos se jatkuu, ei sinun tee mieli maksaa nykyisiäkin tuntimääriä.

Paljon ratsastustunteja oleellisempaa on opettaa nuorta toimimaan oikein tuollaisissa tilanteissa, se on se iso palvelus jonka voit hänelle tehdä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.6.25 09:29:49

Näin ^. Laita yksärit kokonaan tauolle ja sano ettei sun rahat valitettavasti enää riitä. Maksaisin kuitenkin edelleen toisen viikkotunnin. Teinit on ihan kakaroita ja sanovat ja tekevät typeryyksiä. Jos asennetta ei kuitenkaan osata korjata niin lopettaisin sponsoroinnin.

Päivämäärä:   1.6.25 09:31:19

Hatunnosto aloittajalle isosta panostuksesta!

Itse olisin niin pikkumainen, että jättäisin jatkossa yksärit ja tunnit maksamatta.

Päivämäärä:   1.6.25 09:31:28

---, "kiva" kun muutkin painii saman asian kanssa. Mitään yletöntä kiitollisuutta en tosiaan kaipaa, mutta ehkä kuitenkin sellaista tyytyväisyyttä kun pääsee noinkin paljon harrastamaan.. Mutta ei ole tarpeeksi.

Jopas, kaverit ratsastaa pitkälti kerta viikkoon. Eli kummityttö enemmän. Kummityttö käy välillä (jos äitinsä pystyy kuskaamaan) ratsastamassa minunkin hevosta jos en itse pääse.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   1.6.25 09:31:48

Teini voi maksaa yksityistuntinsa itse tästä lähtien. Siinä oppii kivasti rahankäyttöäkin samalla.

Päivämäärä:   1.6.25 09:33:51

Sun siskos on kasvattanut muksun huonosti. Kyllä tuon ikäisen pitäisi tajuta jo kiittää eikä nurista!

Päivämäärä:   1.6.25 09:34:23

Ja ei siinä jos asia olisi tullut ilmi haaveillen ja ns. positiivisesti. Mutta kun kiukutellen ja haukkuen asiasta sanotaan niin ei mieltä varsinaisesti ylennä. Toki ymmärrän että on teini ja teinin käytös voi olla vähän.. no tällaista.

Ehkä olisi tosiaan ihan hyvä idea käydä yhdessä paperilla läpi paljonko hänen harrastus kustantaa ja paljonko töitä sen eteen tehdään.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   1.6.25 09:36:55

Nyt on oiva paikka opetella rahan arvoa ! Yksärit ainakin tauolle, samoin sinun hevosellasi ilmainen ratsastelu ja jatkossa jos haluaa enemmän niin se pitää ansaita tekemällä hommia. Niinhän hän nytkin voisi tehdä jos sitä yksäriä haluaa viikottaiseksi.. Ihan oikea sivutyö tai sitten niin kotona kuin sinulla tekemään hommia ja siitä se sitten kertyy.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   1.6.25 09:38:33

Teini ei ymmärrä miten paljon lysti nyt jo maksaa ja kuinka hyvin hänellä on asiat. Teinin vaan pitää oppia ymmärtämään realiteetit. Nuriskoon ja toivotaan että äiti ymmärtää sentään yrittää puhua järkeä tytölle.

Lähettäjä: :: 
Päivämäärä:   1.6.25 09:40:13

Just kuten ylempänä sanotaan, realiteetit peliin.

Mä laittaisin yksärit tauolle muutamaksi kuukaudeksi ”nyt tarvitsen rahaa asiaan x”, eli tehden teinille selväksi, että rahaa ei ole pohjattomasti, ja sitä voi muuhunkin käyttää.

Ymmärrän tosi hyvin, että tuosta jää ikävä maku!

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   1.6.25 09:47:35

Huh huh, panostat kyllä valtavasti! Ylempänä joku kivasti sanoikin että laittaisi hetkeksi kaiken tauolle, ehkä sitten tajuaisi. Vaikka yksi kausi kun sekin nyt vaihtumassa.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   1.6.25 09:50:19

Teini voi vapaasti kiukutella vanhemmilleen mutta ei sinulle. Ota napakkaan puhutteluun ja anna "varoitus", käytöksen pitää muuttua välittömästi ja ymmärtää paljonko sinä häneen satsaat.

Päivämäärä:   1.6.25 09:50:57

Zäkä, haluankin panostaa! Itsellä ei lapsia ole eikä tule, mutta siskontyttö on todella tärkeä ja läheinen. Muistan itse omasta lapsuudesta kun ei ollut rahaa eikä toisaalta paikkaakaan missä ratsastaa. Asuttiin ihan maalla eikä talleja tai hevosia mailla halmeilla.. Heti kun kaupunkiin muutin niin aloin ratsastamaan.

Kummitytöllä aika sama tarina. On asunut pikkukylässä, ei ratsastustuntimahdollisuutta vaikka on kiinnostanut. Nyt asuu kaupungissa. Siksi ihan onnellisena maksan toisen harrastusta, on rahaa ja paikka missä harrastaakin!

Päivämäärä:   1.6.25 09:54:15

Ja tosiaan hieman riepoo myös se, että kesällä pääsee myös ratsastusleirille ja olen luvannut ottaa välillä minunkin luokse, että pääsee minun mukana tallille touhuamaan. Ja ihan normaalisti myös kesällä ratsastaa omilla tunneilla.

Että kesälläkin on tallitouhuja, mutta tähänkin pitäisi saada ne lisäyksityistunnit päälle. Vaikka olen sanonut että voi ratsastaa minunkin hevosella välillä ja voin vinkkejä/oppeja jakaa.

Päivämäärä:   1.6.25 09:57:01

Ja näitä kesän leirejä ja minun hevosella ratsastuksia ei ilmaiseksi saa. Kesälomalla ollessa tekee kotonaan hommia ja myös minun luona. Jos tallille lähtee mukaan niin sielläkin on hommaa.. Että ilmaiseksi ei saa mitään vaan jotain pitää tehdä eteen.

Lähettäjä: Kati 
Päivämäärä:   1.6.25 09:59:35

Teini tai ei mutta niskoja saisi nakella jatkossa ihan keskenään. Palaisin asiaan ja tuntien maksamiseen kun käytöstavat alkaisivat olla hallussa.

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   1.6.25 10:02:04

Ennea puhuu asiaa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   1.6.25 10:08:39

Normaalia esiteinin käytöstä. Älä ota liikaa itseesi! En tarkoita, että käytös on hyväksyttävää mutta tuon ikäisen on oikeasti vielä vaikea hahmottaa esimerkiksi rahan arvoa.

Minulla oli teininä oma hevonen ja halusin sille hirveästi uutta satulaa. Syy oli eräs aikuinen tallilainen, joka yritti myydä minulle erittäin kallista satulaa, joka oli aivan ihana istua. Meidän vanha satula sopi edelleen mutta rakastuin tähän uuteen ja kalliiseen. Vanhempani eivät tietenkään suostuneet vaihtamaan täysin sopivaa satulaa kolme kertaa kalliimpaan ja lapsellisesti valitin tästä valmentajalleni. Valmentajani istutti minut pöytään ja laskettiin yhdessä montako tuntia minun pitäisi tehdä tallilla palkallisia töitä, että saisin sen satulan. Luku taisi olla joku puolen vuoden viikkotyötunnit tms. mutta siinä hahmottui teinillekin satulan kalleus. Edelleen vähän hävettää muistella tuota 20 vuoden takaista lapsellisuutta mutta onneksi teineillä on tapana kasvaa aikuisiksi....

Eli ehkä kummitytöllekin voisi tehdä hyvää käydä hintoja läpi ja vääntää rautalangasta, mitä joku hinta käytännössä tarkoittaa? Älä tee laskelmasta liian vaikeaa, vaan yksinkertainen rautalankaversio. Ilman lasta voisit myös jutella siskosi kanssa ja esimerkiksi varmistaa ettei siskosi ole mitenkään osallisena lapsen ahneuteen. Tiedän niitäkin vanhempia, joille mikään muiden kustantama ei riitä (ehkä tunnetkin siskosi ja tiedät ettei hän ole tälläinen mutta juttelusin silti aiheesta, tietenkään en syyttäen).

Kärsivällisyyttä ja lempeitä mutta jämäköitä rajoja! Yrittäisin ensin keskustella ja jos se ei auta niin hetkeksi yksityistunnit pannaan.

Lähettäjä: Jepjep 
Päivämäärä:   1.6.25 10:09:24

Teinit ovat ajattelemattomia ja itsekkäitä, kuuluu ikään. Sen sijaan että annat mitään "opetuksia" ja lopetat maksamisen, voisi tosiaan ihan istua kynän ja paperin kanssa alas ja teinin kanssa laskea, että kuinka paljon harrastaminen maksaa, minkä verran rahaa kuukaudessa tulee ja mihin kaikkeen muuhun sitä pitää riittää. Sitten teette teinin kanssa suunnitelman miten hän itse voisi tienata rahaa ylimääräisiin tunteihin. Saako esim. vanhemmiltaan viikko/kuukausirahaa? Voisiko siihen saada korotusta tekemällä ylimääräisiä kotihommia? Enkä nyt tarkoita mitään oman huoneen siivoamista ja astioiden viemistä tiskikoneeseen, vaan esim. ikkunoiden pesu, muiden kuin omien vaatteiden silittäminen jos joku sellaista vielä harrastaa, aterian valmistaminen (ja keittiön siivous sen jälkeen) koko perheelle jne. Ja jos asuvat esim. pientaloaluueella, nurmikon keikkuuta ja muuta pikkuhommaa voi löytyä naapurustostakin.

Lähettäjä: Hanne 
Päivämäärä:   1.6.25 10:11:43

Nuo kynä- ja paperihommat kuuluvat mielestäni lapsen vanhrmmille.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   1.6.25 10:13:15

Onko siis teinille sanottu huonosta käytöksestä selkeästi että ei ole hyväksyttävää? Ja kerrottu myös miksi ei ole?

Jos aikuinen vain katkaisee rahahanat koska teinin käytös ärsyttää, on se aikuiselta lähinnä kostamista. ”Sinä et ole kiva minulle niin en minäkään sinulle” tämä on lapsellista toimintaa joka ei opeta mitään kellekään.

Sen sijaan jos aikuinen ensin selkeästi varoittaa teiniä että käytös on asiatonta ja kertoo seuraukset, silloin on täysin teinin oma valinta jatkaa käytöstä ja kärsiä seuraukset. Tämä on aikuisten tapa kasvattaa lapsia.

Lähettäjä: Jepjep 
Päivämäärä:   1.6.25 10:15:54

Ja ehdottomasti on myös aiheellista selittää teinille, että valittaminen ja mankuminen on tuossa tilanteessa huonoa käytöstä. Ja toki sekin kannattaa tehdä rakentavasti, sen sijaan että haukut tyttöä, kerro miltä tytön puheet sinusta tuntuvat ja että sinä olet surullinen/pettynyt tms. koska sinusta tuntuu, että tyttö ei arvosta sinun kanssasi vietettyä aikaa yksäreillä/sinun hevosta ratsastessa.

Lähettäjä: ölsadkeföksldgh 
Päivämäärä:   1.6.25 10:18:33

Mitä siskosi sanoo? Hänen asiahan se olisi kasvattaa lasta! Kyllä meillä tallilla on nuoria ja lapsia joilla on oma hevonen, ja kyllä he sanovat ihan ääneen kuinka kiitollisia ovat vanhemmilleen tästä mahdollisuudesta. Myös ne 13-vuotiaat. ja kerran eräs äiti sanoi, kun lapsi oli kisoissa kiukutellut, että jos vielä kerrankin korotat ääntäsi niin hevonen lähtee myyntiin. Ja sanoi sillä äänellä että 14v uskoi.

Lapsia pitää KASVATTAA! Eikä mennä sen taakse että ne on teinejä. Perseily ja kiittämättömyys ei käy missään iässä.

Lähettäjä: Varaani 
Päivämäärä:   1.6.25 10:19:08

Moni aikuinenkin ihminen kohtelee vastikkeettomasti saatuja asioita tai niiden antajaa tympeästi. Nyt pitää opettaa teinille työnteon arvo: laskette yhdessä, mitä hänen tuntinsa maksavat sinulle ja miten paljon joudut tekemään töitä, että voit ne maksaa. Jos teini haluaa ratsastaa vielä enemmän, niin laitatte tekemään jotain pikku hommaa sen eteen. Jos tallille ei voi mennä auttelemaan, niin kotona on varmasti kaikenlaista pientä tehtävää, jonka avulla voi ansaita sen että maksa(tte) lisää tunteja.

Arvostus tulee usein vaivannäön kautta.

Päivämäärä:   1.6.25 10:19:33

Asiasta ja käytöksestä on puhuttu yhdessä kummitytön ja hänen vanhempien kanssa. Ja on siis tehty selväksi että ei ole ok alkaa tästä asiasta valittamaan ja lyhyesti kerrottu, että harrastus maksaa.

Mitenkään tarkemmin ei käyty läpi kuluja. Enkä tosiaankaan ole alkanut moittimaan/syyllistämään, vaan enemmän yrittänyt selittää että miksi ei enempään pysty..

Päivämäärä:   1.6.25 10:23:40

Juuri noin kuin Pop sanoo jo kahdessakin kommentissa.

Päivämäärä:   1.6.25 10:41:53

No nyt kun sille on kerrottu, että käytös ei ole ok, niin jos vielä jatkaa perseilyään, niin etuuksia pois. Joko yksäreitä tai sinun hevosella ratsstamista ja kerrot miksi. Kyllä tuon ikäisen pitää jo ymmärtää olla kitisemättä. Jos ei osaa, niin voi sitten kitistä kotonaan ilman mitään harrastuksia ja aloittaa sitten, kun tienaa omat rahnsa jostain muualta kuin perheeltään normaaleista kotitöistä. Menis kyllä käpä tuollaiseen. Yhdellä tallilla on tosi fiksu 7lk poika, on kohtelias kaikille, avulias.. kerran olen kuullut, kun äitinsä sanoi vähän napakammin käytöksestä, se olo joskus useampi vuosi sitten jo. Eli kyllä ne osaa, kun opettaa eikä hyväksy sitä perseilyä.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   1.6.25 10:56:24

Oot ihana kummitäti&täti

Itse jatkaisin samalla linjalla tuntien kanssa. Toki jos ei kelpaa niin sitten sulla säästyy rahaa.

Tuossa on ratsastusta paljon enemmän kuin monella.

Itselläni sama ikäinen tyttö. Saan just 1x viikko tunnin maksettua ja nyt kesäksi leirin lainalla. Itse en pysty harrastamaan koska rahaa ei riitä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   1.6.25 11:07:10

Siskon tyttö on erittäin huonosti kasvatettu. On siskosi tehtävä opettaa lapselleen käytöstapoja ja opettaa sana kiitos. Mulla on 2 teiniä joilla on rahaa säästettynä yli 1000e, eivät osta juuri mitään vaan säästävät kaikki rahat mitä saa. Pienestä asti olen opettanut rahan arvon ja hyvin on menny oppi perille. Sinuna laittasin ne yksärit kesäksi tauolle.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   1.6.25 11:14:35

13-vuotias voi alkaa hyvin tienaamaan rahansa ratsastamiseen. KoruArvi on hyvä esimerkki, mitä ahkeruus ja sinnikkyys saa aikaan. Jos jotakin tässä vaiheessa voi opettaa, on se, että lapsi oppii näkemään vaivaa haluamansa asian eteen - ja sitä myötä myös arvostamaan teidän maksamaanne. Voi toki aloittaa vaikka kotitöistä, mutta silloinkin raha tulee vanhemman (tai sinun) taskusta. Lapsi voi ihan hyvin tarjota kesäaskareita lähipiirille, naapureille, tuttaville. Alkuun aikuinen mukaan opastamaan, vaikka raha menisi lapselle.

Lapsi tarvii ohjausta ja opastusta siihen, miten rahaa voi hankkia, eli yksin ei pidä jättää asian kanssa. Tehdä paperille ylös faktat (mitä maksetaan nyt ja että enempään ei ole varaa), mitä lisääminen maksaisi ja miten se on mahdollista saada kokoon.

Ikkunanpesua, matonpesua, siivousta, haravointia, nurmikonleikkuuta. Pullojenkeruuta. Mitä nyt ikinä keksitte.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   1.6.25 11:15:00

Meillä on joukkueen teinit opetettu käyttäytymään sillä että lentää koppiin/joutuu puremaan tuppea vaihtoaitiossa. Tunteet saa pelissä näkyä ja voi epäonnistua, siinä tsempataan porukalla. Jos taas tullaan asenteella kaikki on perseellään ja muiden syytä ja kiukutellaan meille muille/valmentajille/huollolle lähtee kopista nopeampaa kuin nato-ohjus. SaMa juttu turhasta tulukutuksesta. On toiminut ja moni on kiitellyt jälkikäteen. Takaisin pääsee eikä menneitä muistella mutta yhen murkkuilut ei voi pilata koko sakin päivää. Pakko olla tiukat rahat kun on vanhempia ollut mukana tai pariskuntia. Jokaiselle sama sääntö.

LähettäjäEnnea 
Päivämäärä:   1.6.25 11:15:51

Ja tämä tuohon että varoitus/rangaistus kyllä pelaa kun siinä on ehdoton mutta myös reilu.

Lähettäjä: Sari 
Päivämäärä:   1.6.25 11:24:44

Pian alkaa pojat ja päihteet kiinnostaa enemmän.
Sitten on aloittajalla mieli maassa, kun on turhaan investoinut.
70/30 että näin käy

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   1.6.25 11:26:14

Aivan ihanasti ajateltu! Tule sitten kertomaan miten kävi.

Lähettäjä: sos 
Päivämäärä:   1.6.25 11:33:46

Kuinka paljon teinin kanssa on keskustelu rahasta kotona tai sinun kanssasi? Onko käynyt jo itse oikeissa palkkatöissä kodin ulkopuolella, ymmärtääkö rahan arvon?

Raha, jolla sponssaat teiniä kuukausittain, on itselleni neljännes kuukauden palkasta. Se on valtava summa, eikä itsellä ole laittaa sellaista edes omiin harrastuksiin, saati sitten jonkun toisen. Nuorilla tuntuu nykyään olevan täysin epärealistinen käsitys aikuisten palkoista, eikä sen enempää ole ymmärrystä siitä, mitä kaikki nykypäivänä maksaa ja mihin se aikuisen ihmisen palkka kaikkineen sulaa, kun itsensä ja perheensä yrittää elättää.

Joku ylempänä kertoi esimerkin, jossa oli istuttu alas ja laskettu paperille, paljonko pitäisi tehdä tallilla töitä, jotta saa kalliin satulan kustannettua. Jokin tällainen voisi olla paikallaan, kun teini ei vaikuta tässä ymmärtävän, kuinka etuoikeutetussa asemassa onkaan. Kustantamasi tunnit eivät saisi olla itsestäänselvyys, tässä tehdään nuorelle karhunpalvelus.

Enkä tiedä, onko sekään pahasta, jos nuorelle näyttää, että hänen kiittämätön suhtautumisensa lahjaasi on loukkaavaa ja epäkunnioittavaa?

Kyllä tunteja voi hyvin vähentää tai laittaa ne vaikka tauolle, mutta samalla tarjota konkreettista opastusta rahaan sekä siihen, kuinka vastaanotetaan lahjoja.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   1.6.25 11:38:43

Huonosti kasvatettu lapsi. Itse en voisi kuvitellakaan että joku muu edes maksaisi lasteni harrastuksia kuin vanhemmat tai lapsi itse... Kummityttösi ikäisenä menin itse tekemään tallitöitä viikonloppuisin. Vanhemmat maksoivat yhden viikkotunnin viikossa. Ylimääräisellä rahalla maksoin halutessani toisen viikkotunnin tai käytin nuorten juttuihin. Täysi-ikäisenä maksoin jo itse omat harrastukset. Nuori on selvästi kasvanut ajattelemaan että hänelle vain annetaan asioita hänen halujensa mukaisesti. Kannattaa ehkä kertoa miten etuoikeutettu hän on nyt ja näyttää vaikka jonkun toisen ei niin etuoikeutetun elämää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   1.6.25 11:41:39

SOS, missä 13v käy palkkatöissä kodin ulkopuolella?

Päivämäärä:   1.6.25 11:48:21

Viiva, aika moni meistä lienee tuon ikäisenä aloittanut sieltä mansikkamaalta?

Lähettäjä: Jaa 
Päivämäärä:   1.6.25 11:53:39

sos//Eipä kaikkialla ole mitään mansikkamaita lähettyvillä ja jos puhutaan kaupunkien ja kuntien tarjoamista kesätöistä niin niitäkin on rajoitetusti sekä kova kilpailu. Siksi tuollainen mene sinne mansikkamaalle tienaanaan rahat huutelu on ihan naurettavaa. Ihan turha verrata tätä päivää johonkin omiin teiniaikoihin.

Päivämäärä:   1.6.25 12:00:54

Kummityttö ei ole vielä ollut missään töissä/kesätöissä. Auttaa kotona talvisin lumitöissä ja hiekoituksessa, kesäisin puutarhahommissa ja halkohommissa. Minun luona käy myös auttamassa vastineeksi: pesee ikkunoita, tekee puutarhahommia.

Päivämäärä:   1.6.25 12:02:55

Kolahtipa nyt pohdintani joihinkin kovasti. Jääköön tämä siis osaltani tähän, jos asiallinen kommentointi tuottaa näin paljon mielipahaa.

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   1.6.25 12:04:25

Melkoisen panostuksen olet tehnyt kummityttöön. Itse puhuisin ensin siskon kanssa (ilman teiniä) ja kysyisin mitä heillä on kotona tunneista puhuttu/sovittu. Lisäksi muistuttaisin siskoa että rajansa ne on minunkin rahoilla enkä rupea omista jutuista tinkimään kummittytön harrastuksen takia. Siksi tällä päivämäärällä loppuu yksäritunnit kokonaan. Tekisin myös selväksi että jollei vanhemmat osaa opettaa kakaraansa arvostamaan huomattavaa rahallista panostusta kakaran harrastukseen niin loppuu muukin sponssi. Sille kummitytölle sanoisin saman vähän nätimmin mutta niin että menee perille.

Vähän ohis mutta alkaa tuommonen sponssin määrä olla lähellä summia jotka kiinnostaa verottajaakin. Omia lapsiaan saa tukea ja maksaa esimerkiksi laskuja mutta tässä ei ole kyse omasta lapsesta.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   1.6.25 12:06:31

Oliko tää kertaluontoinen nurina vai jatkunut jompidempään? Tuon ikäisellä on pms se laittaa pään tilapäisesti sekaisin vielä yli 40 vuotiaallakin.....

Lähettäjä: Kolikko 
Päivämäärä:   1.6.25 12:15:13

häh//Totta kai aloittajan siskon tehtävä on teiniä huomauttaa käytöksestä, mutta ihan yhtälailla mielestäni aloittaja voi teinille sanoa, että jos kitinä ja ruikutus ei lopu niin sponssaaminen loppuu siihen ja ymmärtääkö paljonko käyttää rahaa tähän teiniin ihan hyvää hyvyyttään eli aloittajakin voi teinille tiukasti sanoa asiasta sen sijaan, että ulkoistaa sen siskolleen. Luulisi olevan sen verran läheisiä kuitenkin, kun noin paljon rahoittaa toisen harrastusta ja yhdessä käydään harrastamassa.

sos//Ei kolahtanut vaan vähän kannattaa myös miettiä omia ohjeitaan ja ihmettelyitään. Se, että ennen teinit pääsi helpommin kesätöihin, karsinan siivousta vastaan pääsi ratsaa tekemään yms. Ei vaan ole enää tätä päivää. Ajat ovat muuttuneet.

Lähettäjä: dm 
Päivämäärä:   1.6.25 12:30:17

Siis miksi tuollaiselle vinkujalle ei suoraan sanota, että hän saa käydä tunneilla vaikka joka päivä, kunhan maksaa ne itse. Niin kauan, kuin joku muu tunnit maksaa, niin ei auta kitistä. Ja jos kitinä ei lopu, niin sitten loppuu ratsastustuntien maksaminen.

Eikö tuollainen ole ihan jokaisella se ensimmäinen asia joka tulee mieleen? Miten kenelläkään käy edes mielessä mikään muu vaihtoehto?

Nyt sanotte sille lapselle, että vanhemmat maksaa tunnista tämän verran per viikko, sinä tämän verran per viikko ja lisäksi nuo paritunnit tämän verran per kuukausi. Ja maksaminen loppuu välittömästi, jos kitinää vielä kuuluu.

Lapsi voi ihan hyvin tehdä vaikka töitä tienatakseen rahaa ja maksaakseen lisätunteja. Mistään perus kotitöistähän ei tietenkään omassa kodissa makseta, joten menkööt jakamaan vaikka mainoksia. Jos on liian nuori, niin sitten ei auta kuin kitistä mummilta ja naapurilta rahaa tai mennä vaikka mummin luo pesemään matot ja sauna. Ei silläkään vielä välttämättä ratsastustuntia saa, mutta oppii ehkä jotain.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.6.25 13:58:31

Onpas ihan jäätävän huonosti kasvatettu muksu. Haaveilun lisätunneista ymmärtää kyllä, mutta kiukuttelua asiasta ei. Jos tämän koko lystin maksaisi äiti, niin silloin ymmärtäisi vähäisen kiukuttelunkin, mutta koska sponsorina toimii kummitäti, niin täysin hävytöntä alkaa kiukuttelemaan tuntien määrästä.

Juttelisin asiasta itse äidin kanssa ja tyttö puhutteluun molempien kanssa. Jos tyttö ei osaa olla saamastaan kiitollinen ja ymmärrä kuinka etuoikeutetussa asemassa hän on, niin kaikkien ylimääräisten tuntien sponsorointi loppuisi sillä sekunnilla. Tyttö menkööt harrastuksessaan eteenpäin tuolla tuntimäärällä, ja kaiken ylimääräisen maksakoot omista rahoistaan. Usein talleilla voi auttaa esim. taluttamalla alkeistunneilla jne ja näin ansaita lisää ratsastustunteja itselleen. Kunhan tulee muutama vuosi ikää lisää, niin pääsee tekemään enemmän erilaisia hommiakin millä voi ansaita rahaa.

Mä pääsin teininä kerta viikkoon ratsastamaan ja ymmärsin hyvin miksi en saanut sen enempää tunteja. Saman sai suurin osa kavereista, osa varakkaampien perheiden lapsista sai sitten oman hevosen. Silti ei tarvinut kiukutella kenellekään, oli ymmärrys siitä, että hevoset on todella kallis harrastus ja kaikilla ei ole varaa edes siihen yhteen viikkotuntiin.

Lähettäjä: Mirda 
Päivämäärä:   1.6.25 14:01:34

Minun siskollani on kolme lasta. Teen heidän kanssa kaikkea kivaa, mutta olen jo pienestä asti opettanut heille, että turhasta kitisemistä en siedä. Saa valittaa jos siihen on syy, mutta turha kiukuttelu tarkoittaa automaattisesti, että vastaus on ei. Nopeasti jokainen oppi sanomaan jos joku asia harmittaa tai pyytämään apua huutoraivoamatta.

Lasten vanhemmatkin on olleet tyytyväisiä, kun lapset ovat rauhoittuneet. He kun eivät itse viitsineet lapsia kasvattaa. Minun läsnäolollani ne on saatu oppimaan tavoille ja sitä myötä myös siskollani ja hänen miehellään on ollut mahdollisuus saada lapsiin jotain rotia ja nykyään ovat hyväkäytöksisiä.

Myös esikoinen, nykyään 14 v, käyttäytyi murkkukiukuissaan ihan hyvin, kun tiesi, ettei kiukuttelulla saa haluamaansa. Sanoi siis ihan suoraan, että asia X veetuttaa. Ymmärsin sen, ja sanoin, että se saa veetuttaa, kunhan siitä huolimatta käyttäytyy niin, ettei raivoa muille syyttä. Oli onnellinen siitä, että sanoin noin, enkä vain käskenyt olla veetuuntumatta. Eli tunteita saa olla ja jos veetuttaa ja kaipaa omaa rauhaa, niin sitä rauhaa annetaan, eikä pakoteta olemaan muiden seurassa, kun tuntuu, että pää räjähtää jo muutenkin.

Aloittajan kannattaa sanoa sille lapselle ihan suoraan, että hän on todella etuoikeutettu, muttei ole kauaa, jos ei käytös parane. Laita lapsi ihan itse laskemaan, kuinka kauan hän joutuu itse tekemään töitä maksaakseen oman ratsastustunnin tai yksärin, jos tienaisi töistä käteen vaikka 7 e/tunti ja ratsastustunti maksaa 50 euroa. Yli seitsemän tuntia töitä, ja jos töitä tekee kaksi tuntia päivässä, niin saa tehdä töitä neljänä päivänä. Miten hän ehtisi enää ratsastustunnille monta kertaa viikossa, jos koulun jälkeen tekee töitä? Niinpä. Ei varmaan jaksaisi paljoa keskittyä ratsastustunnilla, joten kannattaa arvostaa sitä, että joku muu maksaa.

Sinun ei myöskään tarvitse päästää häntä enää ilmaiseksi/töitä vastaan oman hevosesi selkään. Voit pyytää siitä rahaa työmäärän lisäksi, tai sanoa, että tämä etuoikeus loppui nyt ja jatkossa köy vain ratsastuskoululla.

Siskoni lapset käyvät ratsastamassa minun hevosilla ja ponilla tai siskoni kaverin hevosilla. Minun hevosillani on tarkat säännöt, koska talli ei ole omani. Mitään perseilyä en siedä, eikä tallilla aleta riekkumaan. Sieltä lentää pihalle saman tien, jos ei yhdestä nätisti sanomisesta tajua. Ja sen jälkeen tallille ei minun kanssani enää pääse. Ei muuten ole yksikään noista lapsista kiukutellut tallilla turhaan, koskaan.

Olen joskus nimittänyt itseäni "nätsi-Mirdaksi", kun pidän niin tiukkoja sääntöjä. Mutta moni on vain tyytyväinen, että säännöt on ja niistä ei ilman hyvää syytä jousteta. Tuota kaivattaisiin kyllä monissa muissakin perheissä, että lapset oppisivat käyttäytymään ja heillä olisi helpompi elämä, kun ovat oppineet, että säännöt on. Mutta tuntuu, ettei muut pidä mitään sääntöjä, rajoja ja rutiineja, jolloin siskon lapset on lähinnä ihmeissään, miksi tuo saa perseillä noin. Olen sanonut, että sitä ihmettelen minäkin.

Päivämäärä:   1.6.25 14:16:41

Oletpa ikävä ihminen!

Teiniä on hevoskärpänen puraissut kovaa, ja haluaa edistyä ja olla hevosen selässä mahdollisimman paljon. Ei se sinunkaan käytös teininä aina mukavaa, kivaa ja ihanaa ollut. ;)

Antaapi nurista. Sinun kannattaisi käydä asiallinen kahdenkeskeinen keskustelu resursseista ja siitä miten asiassa voidaan edetä, ja että sinusta ei nykyinen käytös tunnu mukavalta. Avaa omaa kuukausibudjettiasi ja etsikää yhdessä ratkaisuja. Voisiko tyttö hakea kesätöitä tai myydä vanhoja lelujaan saadakseen lisää rahaa ratsastukseen?
Niin aikuiset toimii ja kommunikoi täällä kiukuttelun sijaan. Ei sinun käytöksesi nimittäin nyt ole tämän kirjoituksen myötä ole yhtään sen järkevämpää.

Päivämäärä:   1.6.25 14:19:40

Eli ymmärrä harmistus, mutta ota kynä ja paperia käteen ja laita ratsastuksen kausibudjetti näkyviin. Sano että tämä on se summa minkä sinä voit lahjaksi antaa kk vuoden loppuun(?) asti, ja sitten katsotaan tilanne uudestaan. Tee tietoiseksi että nykyinen tilanne voi muuttua huonompaankin suuntaan. Jospa se lisäisi kiitollisuutta nykyhetkeen. ;)

Lähettäjä: Ulla 
Päivämäärä:   1.6.25 14:22:44

Mikä aloittajan käytöksessä on vikana?

Lähettäjä: Qwerty 
Päivämäärä:   1.6.25 14:26:35

Ymmärrän tytön harmistuksen. Tuossa iässä minäkin olisin halunnut olla tallilla 24/7 ja ratsastaa joka päivä. Jokainen tunti kotona oli tuskaa.
Onpa onni että hän on löytänyt hyvän ja mieluisan tallin ja että hänellä on noin kannustava ja tukeva perhe! Teidän pitäisi siskosi kanssa yhdessä olla tästä tietoisia ja taputella toisiaan olalle, eikä olettaa että lapsi tämän pystyisi vielä niin tekemään. Joku kaunis päivä tajuaa kyllä. Etenkin jos ratsastajan tai hevosalan ammattilaisen alasta sattuukin vielä tulemaan jotain.
Kasvata siis oma itsetunto ja selkäranka. Rahasi menevät parhaaseen mahdolliseen käyttöön. Moni meistä varmasti tekisi samoin jos mahdollisuus olisi! Mielestäni mikään ei ole hienompaa kun tutustuttaa perhettä ja sukua hevosten ja ratsastuksen maailmaan ja toivoa että kiinnostus kestää. Nostan hattua!

Päivämäärä:   1.6.25 14:30:44

Painukoot kesätöihin.

Me oltiin tallilla kesät aamu kahdeksasta ilta yhdeksään. Talutettiin lapsia talutustunneilla ratsaatunteja vastaan. 8h kun Talutettiin, sai yhden ratsastustunnin. Siinäpä kiittämättömälle hempukalle vähän vertailukohdetta.

Voit iham suoraan sanoa tytölle, että sulla ei ole enempään varaa ja koet itse tuon jo isona panostuksena.

Faktahan on että ei hänestä koskaan tule mitään kilparatsastaa, ei se nykyään enää onnistu ellei ole rahakasta sukua takana.

Joskus se oli vielä onnenkantamoisten kautta mahdollista, mutta ei enää. Hän joko ratsastelee harrastuksekseen tai on harrastamatta.

Lähettäjä: ekie 
Päivämäärä:   1.6.25 14:31:55

Voithan sinä sille lapselle maksaa ratsastustunnin vaikka joka päivä, mutta ne on sitten vuoden lopulta pois, eli kun olet ajatellut maksaa tunnin viikossa + yksärin kerran kuussa vuoden loppuun, niin niitä on X määrä, ja enempää et maksa. Kun tuo X määrä on tältä vuodelta käytetty, käy loppuvuoden vain sen vanhempiensa maksaman yhden viikkotunnin verran, tai sitten maksaa lisätunnit ihan itse.

Miltäs tuo teinin korvaan kuulostaa?

Päivämäärä:   1.6.25 14:32:22

"Enkä tiedä, onko sekään pahasta, jos nuorelle näyttää, että hänen kiittämätön suhtautumisensa lahjaasi on loukkaavaa ja epäkunnioittavaa?"

Näyttää? Aikuiset osaavat sanoittaa ja puhua tunteistaan. Teini ei ole ajatustenlukija. Siksi tällaisille keskusteluille otetaan erikseen aikaa. Raha-asioista ja siitä mistä ja miten raha tilille tulee on todella tärkeä nykyään puhua kun raha ei ole enää mitään silminnähden konkreettista ja käsinkosketeltavaa.
Se että teinin rakkaus ratsastukseen on saatu kasvuun on hienoa, mutta myös "rahan tajun" kasvattamiseen on työkaluja. Netissä on erilaisia kuukausibudjettitaulukoita joita voi tulostaa, ja joskus riittää kun numerot piirretään ruutuvihkoon ja se avataan kerran kuussa/kolmen kuukauden välein.

Lähettäjä: Qwerty 
Päivämäärä:   1.6.25 14:33:49

"Faktahan on että ei hänestä koskaan tule mitään kilparatsastaa, ei se nykyään enää onnistu ellei ole rahakasta sukua takana."

Höpsis! Tälläinen pöpinä ei kuulu näihin keskusteluihin ollenkaan. Vain taivas on rajana.

Lähettäjä: Elli 
Päivämäärä:   1.6.25 14:35:35

Minä sain 10 kerran alkeistuntikortin jokatoinen vuosi lapsena. Ei ollut rahaa. Koska ratsastun niin vähän, hengailin tallilla joka päivä. Tein siellä töitä. Hoitohevosta en saanut, koska en ratsastanut säännöllisesti. Hoidin aina niitä, joiden hoitaja ei jostain syystä tullut ajoissa tai ollenkaan. Minua kohdeltiin kuin roskaa muiden parempiosaisten tyttöjen taholta. Tallinomistaja piti minusta. Sinnikkäästi kävin siellä päivittäin. Olisin tehnyt mitä vaan saadakseni oman hoitohepan. Joskus vuosia myöhemmin sitten sainkin. En koskaan kehittynyt ratsastajana, aikuisena aloitin harrastuksen uudestaan ja kehityin ihan ookooksi. Pitäisin minäkin aloittajan tapauksessa teiniä kiittämättömänä. Minä ymmärsin tuon ikäisenä jo rahan merkityksen. Ehkä se johtui siitä, että tiukoilla elettiin. Aloituksen teinin ei varmaan ole koskaan tarvinnut miettiä tällaisia, kaikkeen on aina löytynyt rahaa. Siwtäisi siis saada pienen luennon siitä, miten onnekas on.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   1.6.25 14:43:51

Juttele siskosi kanssa asiasta ja pyydä, että he kustantavat tunnit. Kyllä oma teini haluaisi sitä sun tätä ja toisen viikkotunnin, mutta ratsastukseen menee jo nyt yli 200€/kk niin raja tulee vastaan. En itse päässyt kuin kerran viikossa tunneille ja kesät olin tallilla hommissa niin sillä tienasin toisen viikkotunnin. Valmennukset maksoi sitten vanhemmat kun niihin sai kaupungilta tukea. Olen omalle lapselle yrittänyt selittää, että se joka sinne valmennukseen pääsee ei välttämättä ole se lahjakkain lapsi vaan se kenen vanhemmilla on varaa laittaa tonni kuussa harrastukseen. Ja kaikista oman ponin saaneista ei välttämättä ikinä tule hyviä ratsastajia, vaikka kaikki tuki tulisi kotoa.

Päivämäärä:   1.6.25 15:00:26

"Faktahan on että ei hänestä koskaan tule mitään kilparatsastaa, ei se nykyään enää onnistu ellei ole rahakasta sukua takana."

Höpsis! Tälläinen pöpinä ei kuulu näihin keskusteluihin ollenkaan. Vain taivas on rajana."

Kyllä hevospiireissä se raja on rahapussi, ja se on hyvä teinitytön ymmärtää, niin jospa maistuisi sitten opiskelukin paremmin. Elämän realiteetit on lapsesta asti ihan hyvä hahmottaa.

Vaikka nyt ei miljoonat riittäisi maailmalle kilpakentille niin laadukkaasti voi harrastella jos lääkäri, juristi, yrotysjohtaja, rikkaissa naimisissa jne.

Päivämäärä:   1.6.25 15:33:03

Ulkopuolisena näkee että sulla ja tytöllä vaikuttaa olevan hyvä suhde koska uskaltaa nakella niskoja ja olla kiittämätön. Eihän sitä etäiselle ja vieraalle uskalleta sellaisia olla. Että edes se hyvä puoli tilanteessa.

Lähettäjä: Tiu 
Päivämäärä:   1.6.25 15:49:11

Olet varmaan hyvä tuloinen ja oletettavasti korkeasti koulutettu, kun on varaa omaan hevoseen ja panostaa noin paljon siskon tyttöön?
Minä kävisin joku kerta tytön kanssa läpi, paljonko kuukaudessa menee ihan elämiseen ja sitten harrastamiseen. Yhdessä voisitte vähän tutkia, millaisissa ammateissa voi päästä tulotasoon, jolla elää kivasti ja on varaa harrastaa sen kolmen viikko tunnin verran. Ja paljonko tarvitaan omaan hevoseen. Niin surullista kuin se onkin, 13-vuotias on hyvin pian sellaisten valintojen äärellä, jotka voivat määritellä hänen tulotasonsa aikuisena: amikseen/ lukioon, lyhyt/pitkä matikka, jne. Ihan hyvin voisi alkaa jo jutella, mitkä asiat tyttöä kiinnostaa ja millaiseen tulotasoon näillä kiinnostuksen kohteena olevilla aloilla yleensä pääsee sekä siitä, mitä usein vaaditaan opinnoilta, että voi aikuisenakin harrastella kivasti. Jos senkin jälkeen vain teiniä kiukuttaa, niin ehkä on parempi jättää yksärit hetkeksi tauolle ja palata asiaan, kun tilanne on seestynyt.

Päivämäärä:   1.6.25 19:27:30

Tiu,
Aika hyvätuloinen olen ja korkealle koulutettu. Käydään vanhempien ja tytön kanssa läpi elämisen ja harrastamisen kuluja ensiviikolla!

Tuosta kouluttautumisesta ja hyvä palkkaisesta työstä kannattaa kyllä myös puhua. Jos haluaa samaa rataa jatkaa aikuisenakin niin kannattaa panostaa. En ikuisesti kuitenkaan hänen hatrasteluja voi maksella.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   1.6.25 20:56:11

Kiittämättömälle voit sanoa että ok maksat sen mitä alunperin olet luvannut jos ja kun ei riitä ne satunnaiset ylimääräiset niin jätetään ne sitten.
Muutoinkaan sinun ei tarvitse maksaa lapsen harrastuksia. Ostat halutessasi vaikka ratsastuskortin ja käyttää sen sitten haluamallaan tavalla. Vanhempien asia on järjestää harrastukset. Jollei ole varaa niin onko ylipäätään järkevää uittaa harrastukseen johon ei ole realistista mahdollisuutta?

Päivämäärä:   1.6.25 21:05:29

” Eipä kaikkialla ole mitään mansikkamaita lähettyvillä ja jos puhutaan kaupunkien ja kuntien tarjoamista kesätöistä niin niitäkin on rajoitetusti sekä kova kilpailu. Siksi tuollainen mene sinne mansikkamaalle tienaanaan rahat huutelu on ihan naurettavaa. Ihan turha verrata tätä päivää johonkin omiin teiniaikoihin.”

Kyllä ihan tänä päivänäkin teinit tarjoutuvat tekemään pieniä toitä pikkurahaa vastaan naapurustossa. Ikkunanpesua, nurmikonleikkuuta, lumitöitä, auton pesua jne

Lisäksi syksyllä on mahdollisuus marjamettään. Eiku ai niin, sinne mustikkaankin pitää jollain mennä, kun ei ne takapihalla kasva.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   2.6.25 09:20:24

"Lähinnä nyt siis mietin että jatkanko maksamista? Tuntuisi kusipäiseltä lopettaa maksamasta."

Aloittaja ei taida tietää, mitä @!#$ tarkoittaa. Jos lakkaa maksamasta sukulaistytön kallista harrastusta siksi että saa vain niskojen nakkelua osakseen, se ei ole sitä, että olisi kusi noussut päähän.

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   2.6.25 09:45:43

Kun ja jos joutuu tienaamaan rahansa harrastuksiin niin ehkä harkitsee tarkemmin onko ko harraste itselleen sopiva.
Aikanaan halusin palavasti purjelentoon. No, selvittelin kulurakennetta niin totesin että täytyy keksiä jotain muuta. Toki olisin iloinen ollut jos joku sukulainen olisi tuon maksanut. Onneksi ei niin on joku himmeä ymmärrys tullut raha käyttöön.

Lähettäjä: Hip 
Päivämäärä:   2.6.25 09:51:09

13-vuotias on 13-vuotias. On vanhempien tehtävä opettaa kiitollisuutta, käytöstapoja ja kohtuullisuutta.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   2.6.25 09:54:29

SOS, missä 13v käy palkkatöissä kodin ulkopuolella?

No vaikkei varsinaisesti palkktöissä ole, kyllä sitä kaikenlaista hommaa löytyy mitä voisi tehdä (ikkunoiden pesu, ruohonleikkuu ym ym) sukulaisille/ystäville/naapureille jos oikeasti haluaisi. Tai löytyykö tallilta jotain hommaa?

Ja en tarkoita että sen 13v täytyy selkä vääränä tehdä jotain ikkunanpesua vaan että tekee osansa ja loput voisi sponssata.
Joten nyt keskustelu sen teinin ja siskosi kanssa että mitä tehdään jatkossa ja kuka maksaa mitäkin. Jos teini ei ole valmis itse tekemällä mitään niin loppuisi kyllä sponssi.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   2.6.25 09:55:07

Hankala tilanne. Tai ei. Itse lopettaisin maksamisen kun ei kelpaa.
Itse ratsastin pentuna sen yhden tunnin viikossa ja loput sain maksaa ihan itse. Jos ei ollut rahaa niin sitten siivottiin kämppää, vaadittiin lapsia, ihan mitä vaan. Ja ihan 13v asti. Nykyään lapset ei saa töitä edes täysi-ikäisinä ja johtuu kyllä ihan osittain siitä että mitään ei ole minkään eteen tarvinut ikinä tehdä. Kaikki kannettu eteen. Itse ainakin arvostin suuresti jokaista ratsastuskertaa minkä sain. Toki teininä sitä ei aina osaa ilmaista oikein.

Päivämäärä:   2.6.25 10:15:12

No normi kasvatustilanne, jossa pennulle sanotaan, että rahat on loppu ja voi itse mennä kesätöihin ja tienata lisätunteihin itse rahansa. Ei täällä aikuisetkaan saa kiukuttelemalla asioita. Pennulle realiteetit kehään.

Lähettäjä: sometar 
Päivämäärä:   2.6.25 10:28:52

"Nyt sitten hän nurisee äidilleen ja minulle, että tämä nykyinen tilanne ei riitä. Pitäisi olla vakiona nuo 2 viikkotuntia ja niiden lisäksi kerran viikkoon yksityistunti. Eli keskimäärin 4x yksityistunti kuukaudessa."

Miksipä hän ei saisi olla sitä mieltä että semmoisen harjoittelun ja opetuksen hän tarvitsisi. Mutta maksaminen ei kuulu perheen ulkopuolisille tietenkään.

Päivämäärä:   2.6.25 10:52:45

Tule aloittaja kertomaan miten tyttö suhtautui.

Itse olisin ehdottanut samaa mitä joku jo ylempänä, että teinille kerrotaan millä summalla vanhemmat ja sinä voitte ratsastusta tukea kk/vuosi. Ja sitten teinin kanssa lasketaan, minkälaisia vaihtoehtoja sillä rahalla saa. Sitten jos haluaa enemmän, pitää alkaa itse tienata. Jos ei muuta niin sukulaisilta kysymään minkälaisia töitä voisi korvausta vastaan tehdä. Jos rahallisesti on mahdollista niin voihan sitä sitten auttaa vaikka antamalla teinille jonkun summan lisää per tienattu euro. Mutta sekin pitää selittää auki, miksi ja miten se vaikuttaa. Koska tosimaailmassa saa käyttöönsä vähemmän rahaa kuin on tienannut.

Päivämäärä:   2.6.25 10:52:50

En montaa koiran- tai kissanpentua tiedä joka töissä kävisi.

Lähettäjä: Bingo 
Päivämäärä:   2.6.25 10:56:32

13-vuotias ei voi mitenkään ymmärtää rahan arvoa, varsinkin kun nuo asiat ovat tippuneet hänelle taivaalta. Ihan normaali lellitty teini, aikuisten tekemä.
Lopeta maksamasta tunnit syksyllä. Todennäköisesti lopettaa ratsastuksen kokonaan ja siirtyy deittielämään. Normaalia sekin. Aloittaa sitten uudelleen omalla rahalla kolmikymppisenä.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   2.6.25 11:30:08

Itse ainakin lopettaisin maksamisen. Oppiipahan olemaan.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   2.6.25 12:51:08

Laita nyt vaan se kuukausi/vuosibudjetti yhdessä mustaa valkoiselle, ja laskette siihen sen ylimääräisen yksityistunnin summan mukaan. Ja mietitte ratkaisuja siihen kun teet samalla selväsanaisesti selväksi että sinä et valitettavasti voi maksaa enempää. Vuosisumma on lukuna jo niin iso että sen näkeminen luulisi vähän säväyttävän.

Ja voit ihan hyvin lopussa suoraan sanoa että jokainen ratsastustunti on sinulta lahja hänelle, ja hyviin tapoihin kuuluu kiittää ja olla kiitollinen lahjasta. Muuten sen antajalle tulee paha mieli. Ilman sen kummempaa draamaa tai uhriutumista tuon voi asiallisesti toistaa tarvittaessa.
Kysy miltä tuntuisi jos luokkakaverille viety synttärilahja ei olisikaan mieluinen, vaan hän haluaisikin jotain lisää. Miltä se tytöstä tuntuisi?

Lisää puhetta ja asiallista keskustelua, pliis!

Päivämäärä:   2.6.25 12:58:11

Ei ymmärrä rahan päälle koska on 13vuotias. Jokainen lapsi yrittää kinua enemmän kuin mahdollista se on jopa luontaista. Ei välttämättä edes tiedä paljonko rahaa noihin menee. Periksi ei kuitenkaan pidä antaa ja mennä lapsen pillin mukaan. Kustannat jo paljon enemmän kun yleensä ihmiset sun asemassa kustantaa kummitytölle.

En ole itse koskaan ollut lellitty ja muistan että 13v oli ehkä kinuvinta aikaa elämässäni. Ratsastus into oli suurta ja aina piti saada sitä ja tätä tähdet silmissä kiilluen ja sen päälle vielä trendit, elektroniikka ja muotikin alkaa kiinnostaa. Tein vielä joka päivä ostoskoreja lemmikki hamsterille jossa taisi olla mökkejä ja liibalaaba sitä sun tätä herkkuja yli 600e edestä ja kuvittelin että se on ihan hyvä ja halpa hinta hamsterijuttuihin :D Vanhemmat vain nyökötteli enkä niitä saannut ja ihan hyvä niin olisi varmaan rahan kulutus lähtenyt käsistä aikuisena.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.