Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Naapurisopu

Lähettäjä: Ahdistaa 
Päivämäärä:   31.5.25 21:49:02

Haluaisiko muut jakaa kokemuksiaan vaikeista naapuritilanteista? Vertaistuelle olisi tarvetta, kun tuntuu ettei itsellä kertakaikkiaan enää riitä jaksaminen tilanteessa, jossa naapuri kiusannut jo usean vuoden ajan. Itsellä kotitalli ja naapuri säännöllisesti tehnyt kiusaa mm. Perättömillä eläinsuojeluilmoituksilla, syyttänyt ympäristörikoksista, pelotellut hevosia, estänyt kulkuani yleisellä tiellä, ilmestyy huutelemaan rajalta ym ym. Olen ollut yhteyksissä poliisiin useinkin, mutta eivät tule paikalle tälläisten mitättömien asioiden vuoksi. Ovat soittaneet toki naapureille ja sanoneet soo soo, mutta naapuri puhelimessa kieltää kaiken....
Onko tässä enää mitään tehtävissä, oma terveys on jo mennyt ja tuntuu ettei ole enää mitään iloa elämässä tai tulevaisuudelta odotettavaa.
Talo jossa asun on omistusasunto muuttotappio alueella, lainaa on enemmän kuin nyt myydessä saisi. Itsellä kuitenkin työt täällä ja vastaavaa paikkaa ei ole löytynyt, vaikka olen jo katsellutkin. Toki uuden löytyessä pitäisi nykyinen saada myytyä, mikä jo edellä mainituista syistä vaikeaa... Aikanaan paikka ostettu itselle loppuelämän kodiksi ja tunneside paikkaan on valtava. En voinut muuttaessa arvata, millaiseksi naapuritilanne äityy. Vasta myöhemmin sain tietää ko naapurilla olleen ongelmia muidenkin kanssa.
Onko kellään vastaavia kokemuksia, miten olette selvinneet?

Re: Naapurisopu

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   31.5.25 21:53:00

Huuda takaisin
Sulla on oikeus asua ilman häirintää ja aika moneen juttuun voi yrittää suhtautua olan kohautuksella. Eihän naapuri ole vaarallinen hullu sentään? Itse harkitsisin kuvata naapuria kun se huutaa ja laittaisin tieosuuskunnan wa ryhmään. Tullut asiaa joskus naureskeltua kun omat naapurit oli hulluuden aktiivisimmassa vaiheessa.
Tietty tosi ivä tilanne jos asut yksin eläinten kanssa, yuntuu varmasti myös turvattomalta.
Jykevä sähköaita ja valvontakamerat kulkureiteillä olisi ihan hyvä

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   31.5.25 22:25:52

Halaus. Meillä oli hullu rajanaapuri, joka ahtaalle tontille rakentaessaan tuhosi meidän omaisuutta tuhansilla euroilla. Monet itkut itkin, kun rahat oli tuohon aikaan tosi tiukassa kun oma talo oli just valmistunut, ja velkaa siksi paljon. Ahdisti tulla uuteen kotiin, kun piti pelätä milloin oli mitäkin hajonnut.

Rikosilmoituksesta ei ollut hyötyä, eikä rakennusvalvonnan järjestämästä neuvottelusta.

Tuo hullu myi sittemmin tuon talon, ja muutti pois. Nyt talossa asuu normaalit, ihanat naapurit.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   31.5.25 22:28:54

Valvontakamerat, autoon kojelautakamera, kypäräkamera hevosen kanssa liikkuessa. Ei muu auta kun kerätä todistusaineistoa.

Lähettäjä: camera 
Päivämäärä:   31.5.25 22:29:03

Go pro mukaan kun liikut, jos naapuri tulee iholle niin kuvaus käyntiin. Kun on tarpeeksi mallipätkää esittää, alkaa tapahtumaan viranomis puolellakin.
riistakamet on hyviä videoimaan piilossa yrityksiä tehdä kiusaa.

Lähettäjä: Hah 
Päivämäärä:   31.5.25 22:32:56

Täällä myös naapuri, joka rakentelee ihan miten hänt huvittaa,valittaa ihan kaikesta ( esim.kun puoliso lähtee aamulla aikaisin töihin),, ampuu ilotulitteita kohti tonttiamme, on hajottanut aitoja ja päästänyt koiran hevosten aitaukseen. Tosi pitkälle totesin vaan että senkun riehuu, mutta sitten tuo pelle alkoi uhkailla ja yritti kääntää kaikki naapurit vastaan, sitten todettiin että taitaa herran tönöt lähteä purkuun kun ei kiinnosta pysyä väleissä. On toistaiseksi hiljentynyt. Mutta todennäköisesti ottaa vaan vauhtia.. poliisia ei kiinnosta vaikka tosiaan alkoi olla uhkaavakin.

Lähettäjä: Nulle 
Päivämäärä:   31.5.25 22:46:39

Onko sulla miestä?
Jos tämä naapuri on mies, käske ukkosi hakata se.
Näin minä tekisin.

Lähettäjä: Ahdistaa 
Päivämäärä:   31.5.25 23:23:24

Ei ole miestä, asun yksin. Naapurissa pariskunta. Toinen naapuri joskus kertoikin miehensä ärähtäneen näille, niin saivat olla rauhassa selän takana puhumista lukuunottamatta. Minä taidan olla nyt helppo kohde, kun olen yksin, ja tätä pariskuntaa nuorempi nainen. Rouva on kova valittamaan ja lietsomaan riitaa, mutta miestä ihan pelkään. Välillä myös pariskunnan kaksi aikuista lasta liittyneet huutokuoroon....
Vaikka poliisi ottaisikin asian käsittelyyn joskus, on kotona turvaton olo, kun eihän ne mitään mahda jos joskus tuleekin hätä. Ja naapurit tietävät kyllä miten tehdä myös sellaista "hiljaista kiusaa", johon ei viranomaiset voi puuttua.
Tuntuu tosi epäreilulta myös, jos joudun eläimineni tästä lähtemään. Silloinhan nuo voittaisivat. Mutta toisaalta, vaaratilanteissa voi loukkaantua pahasti, tai jopa lähteä henki. Eikä tämmöinen jatkuva stressi tee hyvää mielellekään :(

Lähettäjä: Äö 
Päivämäärä:   1.6.25 01:18:59

Janakkalassa..?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   1.6.25 03:04:55

Miten he ovat sinua arjessa häiriköineet nyt esim. tämän vuoden puolella?

Mietin että jos elsuja ja lasuja aina sama ihminen tehtailee, usko, kyllä viranomaistaho tietää että se on kiusaamista. Ne on pakko läpikäydä sun kanssa mutta tietävät että et sinä mitään väärää tee.

Onko tänä vuonna huudellut rajalta? Mitä?
Missä tilanteissa on pelotellut hevosia? Miten usein näitä tapahtuu? Joka päivä? Kerran kolmessa kuussa?

Todisteita poliisi ilmeisesti kaipaa. Mitä poliisi on sanonut sinulle? Oletko tehnyt rikosilmoituksen hevosten pelottelusta? Häirinnästä?

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   1.6.25 04:28:39

Väkivalta lopettaa vittuilun. Siksi se on perinteinen keskinäisten kahinoiden ratkaisuväline. Kun ei ole virallista konstia epäoikeudenmukaisuuden oikaisuun niin taitaa olla ainut keino mikä jää jäljelle.

Lähettäjä: ninni 
Päivämäärä:   1.6.25 05:37:21

Usein kunnon uhkaus on paras tapa vaientaa, väkivalta sitten seuraavana. Palkkaa joku moottoripyöräjengistä, pikku rikollisryhmä tai vaan katu-uskottavat pubityypit käymään siellä oven takana.

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   1.6.25 08:46:31

Saisitko jonkun rengin, vuokralaisen tai kenet tahansa majailemaan tontillesi? Mitä isompi, vihaisempi ja sinun puoltasi pitävän, sitä parempi. Sukupuolella ei mitään väliä, mutta iso koira olisi etu.

Lähettäjä: Sumutar 
Päivämäärä:   1.6.25 08:49:33

Kuulostaa siltä että nyt olisi riistakameran ja laumanvartijan aika.

Lähettäjä: Pistepistepiste 
Päivämäärä:   1.6.25 08:58:18

Olen rauhantahtoinen ihminen mutta samaa mieltä, että jos ei muu auta niin sitten suora väkivallalla uhkaus ja heti ensimmäisellä kerralla 'riittävä' jotta asia käy selväksi. Ja kannattaa myös yrittää toimia niin taitavasti että sitä on vastapuolen jälkikäteen vaikea todistaa.

Lähettäjä: aminja 
Päivämäärä:   1.6.25 10:43:25

Mun naapuri oli nähtävästi savustanut edellisen taloni asukin ulos, koska käytös oli ihan käsittämätöntä. Pihallani kulki kuin omistaja, tunki sisään, toi omia vieraitaan pihalleni yms. Haukkui tekemiseni, haukkui istutukset, remontit kaikki. Yritti joka päivä karttojensa kanssa saada minut keskustelemaan missä tontinrajat kulkee, hänen mielestään merkkipaalut oli väärin laitettu. Kunnes kaivoin rohkeuteni p*rsiistäni ja kohtasin naapurini omalla pihallani, hänen vieraittensa ympäröimänä ja käskin kaikki h*elvettiin tontiltani. Sanoin, että haluan olla rauhassa ja tänne ei ole asiaa ilman kutsua. Naapuri tietysti gääslittasi minkä pystyi ja tuli joka päivä juttua vääntämään, mutta sanoin kuin papukaija, että ei nyt haluan olla rauhassa. Pystytin 2m puuaidan hänen puolelle tontinrajaa. Viimeiset 2v en ole naapuria nähnyt, enkä kuullut <3

Lähettäjä: aminja 
Päivämäärä:   1.6.25 10:48:33

Olipas hassusti selitetty, eli aita on vain yhdellä sivulla omalla tontillani tietty. Muut naapurit on tosi mukavia.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   1.6.25 11:39:01

Kun ukko lähestyy laita kännykkä videoimaan. Vaikkei tule edes kuvaa niin saat ainakin äänet tallennettua todistusaineistoksi.
Tietty aina hankala kun yksin asuu niin pelottaa mitä alkavat keksiä jos asiaa saa vietyä oikeuteen asti .

Päivämäärä:   1.6.25 12:14:52

Aminja: täällä saa laittaa aidan vastaiselle rajalle joko naapurin luvalla tai sitten tontin sisäisenä aitana ilman lupia. Tämäkin on naapurille ongelma. Tosi "ihastuttavia"
Meillä ei olis mitään ongelmaa ellei nuo valittais ihan kaikesta, siis todellakin kaikesta. Sellasta se on kun vanne kiristää..

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   1.6.25 12:26:08

Maaseudulla tapasin tyypin, joka oli päällisin puolin mukava ja normaali - ja jolla oli iso riita naapurinsa kanssa, en muista, mistä kaikesta. Myös naapuri oli mukavan ja normaalin oloinen.

Nämä riitelivät vuosia ja kaikki oikeusasteet läpi, juttu eteni korkeimpaan oikeuteen asti (sinne eivät edes tavallisimmat jutut pääse).

Näistä ei päältä olisi voinut mitenkään päätellä syvää riitaisuuttansa.

Lähettäjä: JSN 
Päivämäärä:   1.6.25 12:33:11

Julkinen nolaaminen on hyvä keino häirinnän lopettamiseen

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   1.6.25 13:18:49

Tuo on juuri sellaista kiusantekoa johon virkavalta ei voi puuttua, ja lopulta murtaa ihmisen. Muiden naapureiden tuki ja yhteys voi antaa tukea. Kutsu heitä juhliin ja kahville, ja jätä myrkynkeittäjä kaiken ulkopuolelle.

Mieti jos joku hyvin muotoiltu paikallislehtikirjoitus osuisi maaliin.

Itse jouduin muuttamaan pois. Ja kymmenen vuoden jälkeenkin sydämessä ja vatsan pohjassa pyörähtää. Se kuinka sairaan ilkeitä ihmiset voivat olla, ja kuinka ihana koti minulla oli. Mielenterveyden suojelemiseksi päätin pakata tavarani. Ja kadun sitä joka päivä.

Päivämäärä:   1.6.25 17:29:26

JSN: jep, on muutama hyvä tilaisuus käydä muiden naapurien läsnäollessa käydä laittamassa luu kurkkuun veetuilijalle. Meillä on se hyvä juttu että ollaan oltu vuosikausis hyvissä väleissä muihin naapureihin. Tietävät kyllä että saatan olla hetkittäin terävä jos mulle tullaan turhasta möyhäämään, mutta olen asiallinen jos asioista puhutaan. No tämä häiriköivä naapurihan "keskustelee" inttämällä vastaan, yrittämällä "alentaa" keskustelukumppania tai vastailemalla tyyliin " mitä sitten". Ja kun tajuaa ettei mene se taktiikka meille läpi, alkaa uhkailu jne. Mä olen pydynyt asiallisena ja vetäsen säännöllisesti maton alta kun setä puhuu ittensä pussiin, sehän sitä veetuttaa. Jos olis kerrankin myöntänyt toimineensa väärin ja avoimesti korjaisi tekosensa, niin tämä okei. Mutta ei, kyseisessä perheessä moinen ole tapana...

Päivämäärä:   1.6.25 17:33:48

Ja lisätäkseni: me olemme ihan avoimesti pyytäneet anteeksi jos on ollut jotain mikä on häirinnyt ( siis oikeasti, esim.koira on päässyt naapurin pihalle, toki ei kyllä aiheuttanut mitään haittaa, mitä nyt haukkui muutaman haukahduksen ja tuli pois kun käskettiin) ja meillä on aina ollut tapana kysyä etukäteen naapureilta asioita, jos esim.syntyy tavallista enemmän meteliä. Eli siitä ei ole kyse, että elettäis ku siat pellossa..

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.