Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kasvihuoneen perustaminen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.5.25 16:56:37

Olen laittamassa ensimmäistä kasvihuonetta, sellaista pientä.
Olisiko vinkkejä miten sisustaa tai kertokaa miten teidän kasvihuoneet on sisustettu.
Ajatuksissa ainakin tomaattia, kurkkua, yrttejä ja amppeleita. Ehkä jokin pieni istuskelupaikja jos tuohon sellainen mahtuu. Help!

Re: Kasvihuoneen perustaminen

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   31.5.25 17:44:27

Kuinka pieni on pieni? Omassa kasvihuoneessani on n. 8m2, mitoitaan se on 2 x 4 m. Siellä on kolme kasvatuslavaa (tai tarkemmin sanottuna 40 ja 50 litran saavia joiden pohjaan olen porannut reikiä) tomaateille, ja ne vievät tilaa yhteensä pari metriä pitkää seinää.

Sinne siis mahtuisi periaatteessa yhteensä 12 saman kokoluokan saavia, mutta minulla on siellä myös puinen hyllykkö jossa säilytän kaikenlaista pikkutavaraa, kuten kukkapurkkeja, puutarhalapiota, narua ja keppejä kasvien mahdollista tuentaa varten - sen sellaista pientä mitä tarvitsen joko kasvihuoeessa tai yleisemmin kasvitarhoillani. Se on ollut kätevä.

Tänä vuonna en ehtinyt laittaa sinne muuta kuin muutaman tomaatin taimen. Tarkoitus oli laittaa muutakin, kuten kurkkua jota yritin kasvattaa myös viime kesänä - myttyyn meni, kurkut eivät suostuneet kasvamaan, en tiedä miksi.

Maassa saavien alla on pari lautaa jotka pitävät saavit hiukan irti maasta. Sillä tavalla vesi pääsee paremmin pois saaveista jos kastelen liikaa, ja samalla se vähän hillitsee muurahaisten halua tunkeutua mullan sekaan pesiään kaivelemaan pohjan kautta.

Mitään istuskelupaikkoja sinne ei mahdu, jos kasvattaa kasveja kummallakin sivulla. Kasvihuoneeni on liian pieni oleskeluun.

Lähettäjä: .ä 
Päivämäärä:   31.5.25 21:42:00

Joo pikkuinen kasvihuone ei oo kiva paikka oleskella, jos joudut istumaan kasvihuoneen perällä ahtaasti kurkun ja tomaatin välissä.
Istuskeluun tarvis pöydän ja pari tuolia, eli vajaan parimetriä kantiinsa olevan tilan

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.5.25 21:52:13

Se tilahan riippuu ihan siitä, miten ison kasvihuoneen rakennat! Ja kuinka paljon sinne haluat kaikkea istuttaa. Jos ihan pientä meinaat, ni kai sinne jonkun tuolin saa mahdutettua johonkin. Onko se sitten kiva istuskelupaikka on ihan siitä kiinni, mistä tykkäät!
Yleensä siellä on kesällä aika kuuma, eikä siellä kyllä kauaa jaksa istuskella, mut se lämpö onkin kasvihuoneen idea.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.5.25 21:52:46

Pieni kasvihuone on kuin liian kylmä höyrysauna. Ei siellä mielikseen istuskele.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.5.25 23:47:04

Pieneen kasvihuoneeseen ei mahdu istuskelualuetta.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.5.25 23:52:32

Lähdet tässä ihan väärästä päästä. Luulin että kyselet vinkkejä kasvihuoneen perustamiseen etkä sisustamiseen :)

Lähettäjä: Inspiroidu kuvista 
Päivämäärä:   1.6.25 07:43:49

Netistä tai puutarhalehdistä katselet aiheesta " kasvihuoneen sisustus"
Kuvista saat ideoita omiin tarpeisiisi paljon paremmin kuin että tässä selostaisin laatoitusta, istutusaltaita, altakasteluhyllyjä, raudoitusverkkoja valaistuksia ja lämmityslaitteita.

Lähettäjä: jeps 
Päivämäärä:   1.6.25 10:03:23

Mulla on 12m2 lasinen julianan kasvihuone. Maassa on betonilaatta ja sisällä kasvihuoneessa puulaattoja lattialla että voi olla paljain jaloin. Mä oon laittanut tomaatit ja kurkut suoraan kasvusäkkeihin, yrtit amppeleissa, siellä on klasusta ostettu pieni istutuspöytä, rottinkituoli joka on elämänsä ehtoopuolella. Tilalle meinasin hankkia sellaiset puiset cafe-tuolit ja pienen pöydän..

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.