Lähettäjä: D
Päivämäärä: 1.6.25 08:46:26
"Niin siis ratsastat ja olet käynyt kuntosalilla, mutta mietit siitä huolimatta että kyse on kehon- eikä mielenhallinnasta? Millä logiikalla?"
Koska opin kävelemään kaksivuotiaana, pyöräilemään yhdeksänvuotiaana, pelkäsin ratsastusta usein itkuun saakka ensimmäiset 15 vuotta (nyt itken hieman vähemmän), en osaa luistella, en osaa hiihtää, en mainittavasti osaa uidakaan, en osaa ajaa edes sähköpotkulaudalla… Kuntosalilla en voi tehdä esim. kyykkyjä tangon kanssa, koska en saa pidettyä tankoa suorassa ja sen paino saa minut horjahtelemaan, ja kun otin kuntosaliohjauksessa ja kokeilin askelkyykkyjä, jopa ohjaaja sanoi että heilun kuin olisin humalassa.
Esim. luistelua on kuitenkin opeteltu peruskoulussa aika usein, ja silti lopputulos oli, että enää yläasteella minua ei voinut turvallisuussyistä päästää muiden sekaan, koska en pysynyt pystyssä ilman tukea.
Varmasti kyse on myös henkisestä puolesta, koska arkuuteni ulottuu muille elämän osa-alueille. Jotenkin tämä silti omassa mielessäni kytkeytyy suurimmaksi osaksi tuohon liikuntaan: uskon, että oma kömpelyys yhdistettynä huonoihin kokemuksiin on tuonut sieltä sen ajatuksen, että olen huono enkä kelpaa.
Mutta huomaan tässä myös sen, että seurassa pelkään enemmän. Jos otetaan tällainen ei-liikunnallinen esimerkki, niin autoa ajaessa minulla on kaikki hyvin, jos kukaan ei ole mukana, mutta jonkun ollessa kyydissä esim. moottoritielle liittyminen kauhistuttaa ja menen mieluummin muuta reittiä.
|