Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Stipendien jako peruskoulussa

Lähettäjä: Satavakio 
Päivämäärä:   31.5.25 12:37:30

Onko tarpeellista? Tänään tuntui, että muutamat keräsivät koko potin mitä jaettiin.

Re: Stipendien jako peruskoulussa

Lähettäjä: ........ 
Päivämäärä:   31.5.25 12:44:54

Ei varmaan tarpeellista mutta niin se vain menee, että joitakin nämä stipendit kannustavat parempiin suorituksiin ja jotkut ovat multitalentteja ja pikkuisen pätevämpiä kuin muut. Onhan näitä tsempparistipendejä ollut jo iät ja ajat, joita saa myös ne ei niin lahjakkaat, jos ovat onnistuneet parantamaan todistustaan tvst.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.5.25 12:48:15

Meillä ainakin katsotaan ettei sama saa useampaa stipendiä ja myös, että saajat vaihtuvat vuosittain.

Minusta nykyaikana on ongelma myös se, ettei omia vajavaisuuksia osata hyväksyä tai halutaan peittää tasaerot tai puhua ne pois. Hyvää itsetuntoa on hyväksyä se, ettei kaikessa ole paras tai edes hyvä eikä se vaikuta ihmisarvoon.

Päivämäärä:   31.5.25 12:51:18

On tarpeellista. Kaikkea ei tarvitse tasapäistää.

Välillä näkee somepäivityksiä kuinka haluttaisiin että stipendin saisi sellainen tai tällainen oppilas. Mikäänhän ei estä lahjoittamasta stipendiä sellaiselle/tällaiselle oppilaalle, kyllä koulu ne yksityishenkilöidenkin lahjoittamat stipendit jakaa.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   31.5.25 12:54:19

Itse olen opettaja, ja annoin luokkani stipendin tänä vuonna yhdelle luokan heikoimmista oppilaista, joka oli hienosti tsempannut tämän vuoden aikana. Vaihtelen vuosittain stipendin perusteita. Joskus on kiva, että sen saa myös se oikeasti luokan paras oppilas, mutta useimmiten sen saa joku muu. Koulun sisällä katsomme, että luokan oman stipendin saaja on aina eri oppilas kuin sellainen, joka saa jonkun koko koulun stipendeistä. Myöskään sama oppilas ei saa stipendiä useana vuonna. Meillä on pienehkö 100 oppilaan alakoulu, joten nämä on helppo yhteisesti sopia.

Lähettäjä: Ansaittu 
Päivämäärä:   31.5.25 12:55:03

Lapsi sai hyvästä koulumenestyksestä stipendin ja mielestäni oli kyllä ihan ansaittu ja teki lapsen itseluottamukselle hyvää, kun on välillä turhan kriittinen itseään kohtaan.

Päivämäärä:   31.5.25 12:59:54

Mun mielestä se ajatus on kiva, että annetaan stipendi sille, joka on tsempannut ja parantanut omalla tasollaan. Ei tarvitse siis olla se ikuinen kympin oppilas, joka stipendin saa - vaikka sekin olisi tietysti perusteltua -, mutta jos vitosen oppilas on nostanut arvosanojaan seiskaan ja muutenkin skarpannut koulunkäynnin suhteen, niin stipendi hänelle. Se motivoi!

Sitä minä en ymmärrä, että annetaan jollekin jatkuvasti huonosti suoriutuvalle stipendi, ettei tule paha mieli. Miten se kannustaa käymään koulua hyvin ja parantamaan omia tuloksia, jos palkinnot jaetaan kuitenkin niille heikoimmille? Vähän kuin olisit treenannut koko talven ahkerasti ja saisit juoksukilpailussa nopeimman ajan, mutta palkinto annetaan sille, joka ei ole treenannut yhtään ja oli kaikkein hitain.

Lähettäjä: 123 
Päivämäärä:   31.5.25 13:02:48

Meillä ei samat voi saada stipendiä toista kertaa. Kriteerinä on nykyisin itsensä ylittäminen, sitä vaihdellaan välillä.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   31.5.25 13:11:17

Meidän koululla stipendin tarjoajat ovat määrittäneet stipendin saamisen perusteet. Opettajat eivät meillä sitä tee.

Itselläkin on tapana vaihtaa stipendin saajaa, ja yksi stipendeistä äänestetään luokan kesken.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   31.5.25 13:37:31

Mä olen se luokan paras, joka ei koskaan saanut stipendiä.

Kiva katsoa vuodesta toiseen peruskoulu ja lukio läpi kun stipendit menee kaikenmaailman alisuorittajille ja hymypatsaat kiusaajille, jotka opettajien suosikkeja.

Annetaan ne palkinnot niille, kenelle ne kuuluu ja huonot voivat sitten parantaa ellei kelpaa.

Lähettäjä: -*- 
Päivämäärä:   31.5.25 13:40:41

*: näin se nykykoulussa menee. Minun aikanani oikeasti hyvät putsasivat pöydän joka vuosi, hymypatsas oli ainut missä oli vaihtelua. Itse sain stipendin joka vuosi ja parhaina pari.

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   31.5.25 13:43:41

Pitääkö minun nyt tuntea huonoa omaatuntoa, kun meidän lapsi sai kutosen päättäjäisissä kaksi eri stipendiä?

Päivämäärä:   31.5.25 13:43:43

Olen 37, että on se aika kauan jo noin mennyt..

No, toki olin hyvästä perheestä ja hyvä suoritus palkittiin kotona. On varmaan arvokasta saada onnistumisen tunteita niille, jotka meinaa jäädä ikuisiksi häviäjäksi. Mutta tällöin toivoisin, että se stipendi menee sitten oikeasti merkittävästi tsempanneelle, ei vaan opettajan suosikille tai sille jonka vamhemmat painostaa eniten opettajaa.

Lähettäjä: namma 
Päivämäärä:   31.5.25 13:46:39

Minä sain 6. luokan päätteeksi jonkun stipendin. Nimetön, pelkkä rahastipendi, ei siis mitenkään nimetty jostain hyvästä suorituksesta tai kukaan varsinaisesti sponsoroinut. Olikohan 100 vai 300 markkaa.

Koko ala-asteen olin rankasti koulukiusattu. Koko luokka kiusasi minua. Kukaan ei puolustanut, eikä minulla ollut yhtään kaveria koko luokalla. Opettajakin osallistui kiusaamiseeni, ei puuttunut, mutta kiusasi muiden mukana, esim. kun minua ei haluttu ryhmätöissä kenenkään ryhmään, ja muissa ryhmissä huudeltiin "Ei me haluta tota meidän ryhmään!", opettaja sanoi kuuluvasti "Ei se haittaa. Namma voi tehdä ryhmätyön ihan yksin". Hemmetti sentään. Olisinpa tosiaan tehnyt ryhmätyön aiheesta "koulukiusaaminen".

Tuntui silkalta vttuilulta, että kutosluokan päätteeksi saan jonkun typerän stipendin siitä, että selvisin 6 vuoden hlvetistä hengissä enkä tppanut itseäni. Olisin ennemmin ollut ilman stipendiä ja käynyt kouluni rauhassa, ilman jatkuvaa pelkoa ja henkistä ja fyysistä väkivaltaa.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   31.5.25 14:45:09

Joku kirjoittaja valitti, että hymypatsaat menevät kiusaajille...

Mutta ei kai missään opettajat päätä hymypatsaiden saajia? Jo 90-luvulla luokka äänesti hymypatsaan saajan, ja edelleen on sama meininki.

Päivämäärä:   31.5.25 14:47:59

Lähettäjä.

Päivämäärä31.5.25 12:48:15

Meillä ainakin katsotaan ettei sama saa useampaa stipendiä ja myös, että saajat vaihtuvat vuosittain.

Tämääkin on ihan älytöntä. Elämässä kaikki ei saa samaa eikä tarvitsekaan. Olisi epäreilua, jos jo vuoden alussa olisi päätetty, että Pirkko ja Pekka eivät voi saada stipendiä, vaikka kuinka tsemppaisivat sieltä nelosen tasosta. Mutta se, että Pentti saa nipun stipendejä, ei ole mitenkään epäreilua, jos Pentti ne ansaitsee. Ei stipendit ole mikään jäätelö, joka annetaan kevätjuhlassa kaikille. Se on palkinto hyvin suoritetusta työstä. Jos tänä vuonna ei osunut, voi taas ensi vuonna painaa entistä enemmän hommia.

Päivämäärä:   31.5.25 15:05:22

Ja kukas ne äänet lukee ja laskee sieltä äänestyskulhosta?

Lähettäjä: eje 
Päivämäärä:   31.5.25 15:54:24

Meidän luokalla ainakin kiusaajat uhkailivat ja kiristivät muita, että jos ette äänestä häntä, niin sitten sitä ja tätä. Ihan tarkoituksella äänestin erästä ystävällistä tyttöä, jolla oli opiskeluvaikeuksia, ja parhaansa yritti. Ääntenlaskijana oli kiusaaja ja yksi hänen peesaajistaan. Yllättyikö joku, että tämä kiusaaja voitti hymypatsaan?

Lähettäjä: He 
Päivämäärä:   31.5.25 16:21:25

Itse olin aina luokan paras oppimenestyksessä mitattuna, ja ensimmäisen stipendin sain 9. luokalla menestyksessä ruotsin kielen opinnoissa, kirjapalkinto. Ei paljoa naurattanut, kun odotin joka vuosi, että joko nyt. Seuraava sitten ylioppilasjuhlissa vihdoin, perusteena parhaiten yo-kirjoituksissa menestynyt oppilas. Ei niitä silloin 80- ja 90-luvuillakaan parhaille jaettu, vaan ties mitä tsemppipalkintoja olivat silloinkin.
Oma tytär jatkaa linjaa, ei saanut luokan parhaimpana stipendiä kertaakaan koko alakoulun aikana. Nyt yläkoulussa palkitaan kaikkien luokka-asteiden kaksi parasta oppilasta muiden stipendien ohella, ja on nyt tullut tyytyväisenä kotiin kaksi kertaa stipendi kainalossa. Kyllä me molemmat ollaan ihan oikeasti opiskeltu ja yritetty, eikä vaan kahta kättä heilutellen koulua läpi käyty.

Lähettäjä: He 
Päivämäärä:   31.5.25 16:29:33

Oon miettinyt, että mitä meissä tyttären kanssa on, ettei olla opettajia niin miellytetty, vaikka hyviä numeroita saadaankin. Ehkä se on se, ettei me osuta perinteisen kiltin tytön muottiin, tyttäreni ehkä enemmän, mutta osaa tarvittaessa myös avata suunsa ja haastaa mielipiteillään. Ei kuitenkaan mitään sinänsä harmia olla aiheutettu, ei mitään kiusaajia olla kumpikaan ja sinänsä sääntöjä noudatetaan, ei mitään jälki-istuntoja edes kummallakaan. Tyttärellä on sentään käytös 9, itse en tainnut koskaan saada kasia parempaa, vaikka muuten oli yläkoulun keskiarvo lähellä kymppiä.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   31.5.25 17:06:49

Itse sain ala-asteella kahtena vuonna. Olin kyllä hyvä ja kiltti oppilas.

Ilmeisesti kriteerit on hieman muuttunut, koska tänä vuonna stipendit sai yksi kirkolta (eli uskonnon perusteella), yksi koulutaksissa hyvin käyttäytynyt (taksin saa k-luokan häiriköt ja ehkä joku liikuntakyvytön) ja mikäköhän se kolmas kriteeri sitten olikaan. Joo mun lapset ei ole uskovaisia eikä myöskään k-luokan häiriköitä. Mun mielestä stipendi kuuluisi saada hyvästä koulumenestyksestä.

Lähettäjä: ewuj 
Päivämäärä:   31.5.25 17:18:38

Stipendit kuuluu saada hyvästä menestyksestä tai hyvästä yrityksestä. Nämä voi antaa erikseen, eli palkkaa vaikka joka luokalta parhaiten menestyneen ja jonkun, joka parhaansa yritti, vaikkei keskiarvolla loistanutkaan.

Päivämäärä:   31.5.25 17:21:10

Stipendi pitäisi saada aina, jos on luokan paras. Tsemppi-stipendejä voi sitten jakaa lisänä. Mitä sitten, jos sen saa joka vuosi sama henkilö? Hänhän sen on ansainnut.

Lähettäjä: joan 
Päivämäärä:   31.5.25 18:34:25

Ihmisen olisi hyvä oppia, että kaikkea ei kertkaikkian voi saada. Ja jonkun stipendin saamiseksi pitää tehdä jotain eikä vin odottaa "vuoroaan". Ei "kaikki" kuulu kaikille automaatiesti.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   31.5.25 19:14:58

Eikös se kuitenkin mene niin että suurin osa EI saa stipendiä. Tuntuu että vanhemmilla nimenomaan kova ulina kun minun lapseni ei koskaan ole saanut. Näin se vain menee, suurin osa ei saa, ei siinä mitään ihmeellistä ole. Stipendien määrä on kyllä lisääntynyt, omassa nuoruudessa ei jaettu kaikenmaailman lähikauppojen stipendejä. Itse ainakin opetan lapsille, että vain harvat kuitenkin saavat stipendejä, joten ei kannata siitä mieltään pahoittaa ettei saanut, vaikka hyvin menikin.

Lähettäjä: o 
Päivämäärä:   31.5.25 19:21:15

Kamala ulina siitä, jos meidän Bertta-Uolevi ei saanu 20€. Kyllä, sehän on varsin epäreilua, koska koulumenestyksellä lapsen arvo mitataan! Eiku...

Päivämäärä:   31.5.25 19:27:08

"Meillä ainakin katsotaan ettei sama saa useampaa stipendiä ja myös, että saajat vaihtuvat vuosittain."

Miksi? Mitkä ovat tällaisen stipendin myöntämisen perusteet?

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.5.25 19:43:21

Miksi toisen stipendi olisi muilta pois?

Lähettäjä: ~ 
Päivämäärä:   31.5.25 20:03:37

Meillä parisenkymmentä vuotta sitten jaettiin kyllä monenlaisia eri stipendejä ja etenkin ysin päätteeksi oli jos jonkunlaista musiikki-, kotitalous-, tsemppari- ja hyvä kaveri -stipendiä peruskoulumenestyksen lisäksi. Sain itse useampia hyvänä oppilaana, mutta niin saivat myös monet muut. Hymypatsasta en koskaan saanut, koska se äänestettiin luokkakavereiden kesken niinä muutamana kertana, kun se jaettiin, enkä ollut todellakaan sen arvoinen luokkakaveri :D

Olen samaa mieltä, että perusteet stipendille pitää määritellä ja sen mukaan sitten jakaa. Jos on useampia stipendejä, niitä voi mukavasti jakaa eri osa-alueilla menestyneille oppilaille.

Lähettäjä: Ananas 
Päivämäärä:   1.6.25 23:13:29

Muistan et sain yläasteella joka vuosi priimusstipendin, oman luokkatason kovin keskiarvo, ei mitään muuta perustetta. Kateellisia riitti uikuttamaan, mulla ei ollut urheilua kummempia harrastuksia enkä rellestänyt kylillä, oli aikaa lukea ja mä luinkin ihan hitokseen. Ansaitsin jokaisen niistä stipendeistä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.