Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  työttömänä 0-sopimus?

Lähettäjä: semiluuseri 
Päivämäärä:   31.5.25 11:53:37

Tarjottiin mahdollisuutta työhön ns. nollasopparilla. Arveluttaa vaikka mahdollinen työnantaja sanookin että töitä tulee riittämään niin paljon kuin haluan tehdä. Todennäköisesti ei kuitenkaan täysiä tunteja kuukaudessa. Kyseinen firma ei tee osa-aikaisia sopimuksia eli vaihtoehdot on kokopäiväinen suhde tai nollasoppari. Tällä hetkellä eivät ota kokopäiväisiä työntekijöitä.

Olen itse työttömänä, ansiosidonnaisella, ja todellakin mahdollisuus saada töitä edes osa-aikaisesti kiinnostaa. Mutta miten pahasti olen kurkkua myöten lirissä jos tuohon lähden? Työttömyyskorvausta ilmeisesti saisin soviteltuna mutta joutuisin ilmeisesti aina odottamaan palkkapäivään + käsittelyaika ennen tukien maksamista. Käytännössä varmaan 1,5kk odottelua kunnes työttömyyskorvaus maksettaisiin. Sitä täytyy miettiä mutta onko muita seikkoja mitä tulisi huomioida? Sen tiedän että jos irtisanon nollasopparin siitä seuraa karenssi oli tunteja tai ei.

Kysymys siis kuuluu, lähtisitkö ja miksi/miksi et? Tiedän henkilöitä jotka tekevät nollasopparilla töitä kyseisessä yrityksessä ja ovat tyytyväisiä. Sitähän ei kukaan tietenkään pysty sanomaan kuinka pitkään töitä riittää ja kenelle.

Re: työttömänä 0-sopimus?

Lähettäjä: s 
Päivämäärä:   31.5.25 12:06:44

Nollasopimus on nolla kummallekin osapuolelle. Työnantajan voi olla antamatta tunteja ja sinä voit olla ottamatta niitä vastaan.

Lähettäjä: Cc 
Päivämäärä:   31.5.25 12:09:49

Tukien saanti viivästyy ekan sovitellun kohdalla, mutta sittenhän se tulee säännöllisesti kerran kuukaudessa jos sillä tahdilla haet tukea.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   31.5.25 12:23:43

Niin paitsi että juuri se nollasoppari on todellinen punainen lippu työkkärille !! Varsinkin siinä kohdassa jos niitä tunteja ei jossain vaiheessa tulekaan.. kannattaa kysyä työkkäristä tarkemmin, mutta se sanamuoto 0-tuntisopimus on siis joku tosi tosi huono juttu.

Lähettäjä: p 
Päivämäärä:   31.5.25 12:58:14

Mä olen tehnyt töitä nollasopparilla, mun mielestä se oli parempi ratkaisu kuin olla kokonaan työttömänä. Tästä on tosin jo useampi vuosi aikaa, en ole ihan varma, mitä kaikkia muutoksia soviteltuun päivärahaan on sen jälkeen tehty.

Mutta silloin se ratkaisu oli tosiaan oikea. Tein 2,5-päiväistä viikkoa puolisen vuotta, sitten pari työkaveria irtisanoutui. Ensin mut palkattiin vakituiseksi osa-aikaiseksi, sitten täysiaikaiseksi. Nollasopparilla on siis myös mahdollisuus saada jalka oven väliin, jos vakipaikkoja tulee.

Onko sulle tarjottu nollasoppari määräaikainen vai toistaiseksi voimassaoleva? Olisiko sun mahdollista neuvotella määräaikainen, esim. vuoden loppuun tai 12kk? Pääsisit kokeilemaan miten homma toimii, eikä tarvisi pelätä karenssia.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   31.5.25 14:09:50

Mä olen tehnyt talvet nollasopparilla auraushommia. Ei ole koskaan ollut työkkärille mikään ongelma, ovat antaneet olla rauhassa oli tunteja tullut tai ei ja kaikki on sujunut varsin mutkattomasti. Ainakin YTK on maksanut sovitellukin ansiosidonnaisen varsin nopealla aikataululla, ekan hakemuksen käsittelyssä menee aina useampi viikko mutta sen jälkeen tullut yleensä viikon sisään hakemuksesta rahat.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   31.5.25 14:11:44

^^
Jos on tonni piironginlaatikossa, kannattaa kokeilla. Jos ei ole, vaatii urheilumieltä.

Lähettäjä: pel 
Päivämäärä:   31.5.25 14:30:19

Kuulostaa aivan eräältä litterointifirmalta. "Töitä on niin paljon kuin jaksat tehdä", juu, piti paikkansa ekat pari viikkoa kun oli ruuhkahuippu, sitten sen jälkeen max. muutama tunti viikossa...

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.5.25 15:04:11

Riippuu niin tilanteesta.

Olen tyytyväinen nollasoppareihini. Vikat viisi vuotta toiminut hyvin ja töitä on riittänyt 35-60 h viikossa. Aloittajalla toki erilainen tilanne, kun ei ole mitään varmuutta siitä, saako niitä töitä edes, minulla tietty määrä töitä on vakio.

Riippuu pitkälti elämäntilanteesta, mikä kellekin sopii. Omalle kohdalle tämä on parasta, mitä pystyn miettimään ja pystyn matkustamaan ja tekemään kaikkea työn ohella.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   31.5.25 16:14:21

Lopeta jo

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   31.5.25 16:51:49

-, en tiedä, kelle vastaat, mutta ottaisin ilman muuta nollasopparin vastaan.

Päivämäärä:   31.5.25 21:09:41

Minulla näkyy varmaan vielläkin jossain palkkarekisterissä tai muulla sivulla vakituinen työsuhde vaikka olen ollut vuosia työkyvytön. Ei ole työkkäriä eikä ketään kiinnostanut kun ei ole palkkatuloja.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   31.5.25 21:23:12

Itse en muita sopimuksia katselekaan (välillä toki täysillä tunneilla, mutta 0 minulle parempi). Työkkäristä en ole saanut rahaa, mutta vaikka saisinkin, niin käsittääkseni sekin on sen mukaan, mitä kulloinkin tienaa.

Lähettäjä: ;; 
Päivämäärä:   31.5.25 22:19:13

Ei myöhästy tuet. Palkka otetaan huomioon vasta kun se on maksettu. Näin on ollu jo monta vuotta

Päivämäärä:   1.6.25 01:30:34

Riski siinä kohtaa, jos tunteja ei tule. Työkkäri voi vierittää tästä syytä sun niskoille.

Nollasoppari on hyvä ja kätevä esim. opiskelijana ja sivutöissä, jolloin kaipaa vapautta ja joustavuutta. Jos työltä kaipaa vakautta, niin ei. Lisäksi työnantajia tulisi painostaa kunnon soppareihin ilman mahdollisuutta hiljaisiin irtisanomisiin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   1.6.25 01:36:23

"Riski siinä kohtaa, jos tunteja ei tule. Työkkäri voi vierittää tästä syytä sun niskoille."

No höpö höpö nyt taas. Ei työkkäri syytä työntekijää siitä, jos työnantaja ei tarjoa töitä. Nollasoppari on nollasoppari, eikä velvoita kumpaakaan osapuolta, ja kyllä tämä työkkärissä ymmärretään.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   1.6.25 06:43:19

Toimii, jos sinulla on sen verran säästöjä että pärjäät kuukauden-puolitoista kun odottelet ensimmäisiä soviteltuja päivärahoja ja muita tukia. Sitten yleensä ainakin päivärahat lähtevät pyörimään, as.tuen ja muiden kanssa voi olla puljaamista jos tulot vaihtelevat kovasti.

Työkkäri todennäköisesti velvoittaa myös hakemaan kokoaikatyötä koko ajan, mutta muuten siltä suunnalta ei pitäisi tulla vaikeuksia, kunhan täytät työnhakuvelvoitteet.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.