Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kassakapula hihnalle

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   30.5.25 14:32:49

Huomasin kuinka tärkeä asia on kaupan kassalla hihnalle laitettava kapula, jotta kassa erottaa ostokset toisistaan. Tai näin olen ymmärtänyt. En ole asialle kummemmin ajatusta antanut ja kapula on siihen löytänyt, joko eteeen tai taakse ja joskus kumpaankin.
Kuka sinun mielestäsi laittaa kapulan?

Re: Kassakapula hihnalle

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   30.5.25 14:35:11

Laitetaan omien ostosten jälkeen seuraavaa varten.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.5.25 14:35:55

Se laitetaan aina takana tulevalle väliin. Simppeliä.

Päivämäärä:   30.5.25 14:36:40

Ja jos joku edessä oleva ei laita kapulaa, saa maksaa sit myös mun ostokset.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.25 14:37:17

Omien ostosten jälkeen laitetaan. En kurki edellä menevän kärryihin että jokojoko sieltä on kaikki nosteltu hihnalle.

Päivämäärä:   30.5.25 14:37:48

Seuraava asiakas laittaa.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   30.5.25 14:39:36

En tajua miksi tästä aiheesta säännöllisesti somessa keskustellaan. Itselle ei ole mutään väliä kuka sen laittaa. Jos edellä oleva ei laita, voin laittaa sen itsekin. Itse laitan jos huomaan ja muistan, aina ei tule laitettua.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   30.5.25 14:40:25

Edellä oleva laittaa sitten kun on valmis. Olen joskus myyjän kanssa perannut ostoksiani, kun takana tuleva työnsi omiaan minun ostosteni sekaan...

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   30.5.25 14:43:19

No ei kai sillä ole väliä kumpi sen laittaa. Itse laitan omien ostosten perään jos on takana muita jonossa kassalle. Aina ei ole ketään muuta jonossa

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   30.5.25 14:46:38

Ennen omia ostoksia. Ei jälkeen koska jos perässä ei tulekaan ketään niin kassa joutuu sen turhaan poistamaan.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.5.25 14:50:28

Kuka vaan ehtii ja turhaan sitä ei kuulu laittaa ellei takana ole ketään.

T. Asiakas ja joskus kassatätinäkin 6 vuotta toiminut

Lähettäjä: kr 
Päivämäärä:   30.5.25 14:50:56

Omien ostosten jälkeen laitetaan seuraavaa varten.

Mutta usein näkee sitä, että kassamyyjä antaa hihnan rullata niin, että ostokset ruttaantuu yhteen ja kapula menee vinoon ja siinä saa sitten erotella ostoksia, että mitkä olikaan sun ja mitkä mun kun kassamyyjä vain jatkaa ostosten latomista niin, että piippaa jo seuraavan ostoksia ja jättää edellisen ostoksia piippaamatta. Toivoisinkin kassahenkilöiltä sitä, että pysäyttäisi hihnan kapulan kohdalle.

Päivämäärä:   30.5.25 14:50:57

Minä laitan ostosteni perään kapulan, se on merkki seuraavalle että voi aloittaa tavaroiden latomisen hihnalle

Lähettäjä: Kerä 
Päivämäärä:   30.5.25 14:52:20

Laitan omien ostosteni päätteksi. Kohtelias merkki seuraavalle, että nyt olen valmis, ole hyvä, voit nostella omat ostoksesi. Samoin helpottaa kassatyöntekijää, siihen päättyy minun ostokseni.

Osassa kaupoista kapula myös pysäyttää hihnan liikkumisen, ei siis pyöri turhaan, jos siinä ei ostoksia ole. Täten ei tuota lisätyötä kassahenkilölle, kun ei tarvi laittaa kapulaa hihnalle, jotta se pysähtyy.

Lähettäjä: .:. 
Päivämäärä:   30.5.25 14:53:51

Jos jonossa on joku takana, laitan kapulan. Jos ei ole, jää hihnalle sen verran tilaa että kassa erottaa ostokset jos joku siihen kipittää ennen kuin olen maksanut.

Päivämäärä:   30.5.25 14:54:43

"Olen joskus myyjän kanssa perannut ostoksiani, kun takana tuleva työnsi omiaan minun ostosteni sekaan..."

Olen vastaavassa tilanteessa tokaissut takana tulevalle, että siirrätkö ostoksesi, en aio sponsoroida. Ja odottanut, että takana tulija perkaa ostoksensa sieltä seasta.

Päivämäärä:   30.5.25 14:55:09

"Ennen omia ostoksia. Ei jälkeen koska jos perässä ei tulekaan ketään niin kassa joutuu sen turhaan poistamaan."

No näkeehän sen tuleeko takana ketään vai ei. Ei tietenkään laiteta kapulaa jos ei tule.

Päivämäärä:   30.5.25 14:57:48

Miksi se kassalla oleminen aiheuttaa ihmisissä niin suurta raivoaa, ettei osata toimia normaalisti ja sanoa vaan normaalilla äänellä et nämä ei olekaan enää minun ja odottaa rauhallisesti, että virhe korjataan, ilman räyhäämistä ja pätemistä?

Vai onko se kaupankassa ainoa ihminen, mille pääsee omassa elämässä kostamaan kaikki kokemansa vääryydet?

Ei meistä kukaan ole täydellinen ja kaikille kyllä töissä sattuu ja tapahtuu joskus..myös kassatyöntekijälle tai kanssa-asiakkaalle. Ihan kuin varmasti teille jokaiselle räyhääjälle itsellekin.

Päivämäärä:   30.5.25 14:58:56

* Kuka räyhää? Mihin viestisi liittyi?

Päivämäärä:   30.5.25 14:59:53

"No näkeehän sen tuleeko takana ketään vai ei. Ei tietenkään laiteta kapulaa jos ei tule."

Kun ostaa 5 hengen perheelle ostokset ja on itse jo pakkaamassa, niin sinne saattaa hyvinkin tulla joku asiakas vaikka on itse jo toisessa päässä. Kuka sitten laittaa kapulan? Täällä olevat räyhääjät eivät näköjään ainakaan laita edelleen vaan antavat mennä väärin ja riehuvat jälkikäteen.

Päivämäärä:   30.5.25 15:00:50

Tähti on itse ketjun ensimmäinen ja ainoa räyhääjä.

Päivämäärä:   30.5.25 15:03:52

En minä kenellekään räyhää, mutta olen kassalla toimiessa tätä räyhäämistä ja pätemistä todistanut päivittäin aikanaan ja se olikin yksi muuten mukavan työn kuluttavimmista asioista.

Täälläkin moni kehuskelee ihmeellisellä päänaukomisellaan vaikka normaali ihminen tuossa tilanteessa vaan huomauttaa, että nyt kävi moka eikä ota asiasta kierroksia.

Lähettäjä: nyrkkisääntö 
Päivämäärä:   30.5.25 15:08:04

Kun on laitettu kaikki omat ostokset hihnalle, niin niiden jälkeen laitetaan aina oma-aloitteisesti ja ilman eri käskyä se kapula. VAIKKA kassajonossa takanasi ei olisikaan _sillä hetkellä_ ketään. Tämän luulisi olevan kaikille aikuisille itsestään selvää.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   30.5.25 15:12:58

"Ennen omia ostoksia. Ei jälkeen koska jos perässä ei tulekaan ketään niin kassa joutuu sen turhaan poistamaan."

Ei, vaan kassa just toivoo, että se kapula on joka tapauksessa siinä ostosten perässä. Muuten kassa joutuu sen siihen itse laittamaan, sikäli mikäli on fiksusti toimiva kassamyyjä. Kapula pysäyttää hihnan liikkumisen, jotta asiakkaan tavarat eivät ruttaannu pakkauspäädyssä. Mikäli kapulaa ei viimeisenä ole, pyörii hihna vielä aika kauan tyhjää. Sitten taas kun seuraava asiakas hetken päästä tulee, on myyjän helppo laittaa hihna liikkeelle ottamalla kapula pois.

Itse laitan kapulan aina omien ostosteni perään. Ärsyttää kyttäillä, milloin edellinen asiakas saattaisi olla tavaroidensa kanssa valmis, jos ei laita kapulaa.

Päivämäärä:   30.5.25 15:16:42

Jos edellä menevä ei laita, niin laitan ennen omia ostoksia.
Ja aina laitan omieni jälkeen

Mä en ymmärrä, mikä tässä edes on vaikeaa.

Lähettäjä: Ei ylety 
Päivämäärä:   30.5.25 15:18:55

Rasittavinta on ruuhka-aikaan, kun hihnalla on 3-4 ihmisen pienet ostokset, kapulat välissä ja sitten kassahenkilö nostaa kapulan siihen kapulatelineelle itsensä viereen eikä samalla työnnä sitä kauemmas. Omia ostoksiaan voisi alkaa latoa hihalle, mutta kapulaan ei ylety, kun edessä seisoo 3-4 tyyppiä jonossa. Eikä se minua ennenkään oleva ylety kapulaan, että hän voisi sen laittaa omien ostostensa taakse.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   30.5.25 15:38:00

Aina omien ostosten jälkeen laitan kapulan merkiksi seuraavalle että minun on tässä, nyt on sinun vuorosi. Kohtealiasta ja fiksua ihan maalaisjärjellä. Jos edellä oleva ei ole laittanut tulee vähän hassut fiilikset että ottaakohan se tupakkaa vielä tms mutta laitan toki silti. Mielestäni juntit eivät ymmärrä laittaa sitä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   30.5.25 15:45:21

Aivan sama. Se laittaa, kumpi ehtii, ylettyy, huomaa tms. Lähinnä tilanteessa, jossa takana ei ole ketään, kun omat ostokset on ladottu. Jos takana on jo seuraava, niin yleensä edellä olevan on parempi laittaa kapula, mutta kuka jaksaa tehdä asiasta mitään mielenosoituksellista numeroa ("jaa sinäkö maksat minunkin ostokset") edes mielessään, vaikka edessä oleva ei laittaisikaan?

Lähettäjä: lo 
Päivämäärä:   30.5.25 15:47:18

Se laittaa joka ehtii. Ei voisi vähempää kiinnostaa kenen "tehtävä" se on kunhan se siihen ilmestyy. Pienistä ihmiset hermostuu.

Päivämäärä:   30.5.25 15:57:13

riippuu ihan tilanteesta kuka laittaa.

jos takana on muita ja hihna on täynnä, esim jo kahdet ostokset tai itsellä paljon, laitan kapulan. varsinkin jos niitä on yksi tai kaksi, ettei hihnan päästä edes ylety. siinä sen odotellessa joutaa laittamaan. jos taas itsellä on vaan muutama tavara, jää siihen niin paljon tilaa ettei kapulaa välttämättä tarvi.

riippuu myös muiden käytöksestä. jos tuupitaan kärryillä tai ängetään niskaan hönkimään, odotan rauhassa hihnan päässä kunnes edellinen asiakas on poistunut, niin ettei takana tuleva öykkäri pääse latomaan tavaroitaan vaikka ne hihnalle mahtuisikin :D

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   30.5.25 16:47:05

Kapula pysäyttää hihnan liikkumisen, jotta asiakkaan tavarat eivät ruttaannu pakkauspäädyssä"
Onko näin aina? Yämä oli 1. kerta kunnjolu selittää, miksi.

Mä kans odotutan öykköritönijöitä :D kuulee ku käämit palaa, vaikka se ei heitä oikeasti hidasta yhtään.

Lähettäjä: Xxl 
Päivämäärä:   30.5.25 23:43:18

Minä laitan aina kapulan jos sitä ei ole, ihan sama oliko omat ostokset edessä tai takana :D

Päivämäärä:   31.5.25 09:26:59

Mie oon koittanut jättää kapulan ja ostoksieni väliin rakoa. Joissain kassoissa on todella lyhyet hihnat. Eli kärrillinen tavaraa täytää koko kassan.

Lähettäjä: // 
Päivämäärä:   31.5.25 09:31:19

Mulle kapula on aina ollut ”maksan tähän asti”-merkki, eli laitan omien ostosten jälkeen.

Päivämäärä:   31.5.25 09:49:47

Omien ostosten jälkeen. Mun vakikaupoissa ainakin se kapula saattaa olla siellä kaukanakin, seuraava asiakas joutuu kurkottelemaan mun ostosten yli jos en itse sitä sieltä kassahihnalle nosta. Ladon ostokset hihnalle siinä hihnan päässä, joten kukaan ei myöskään lävitseni pääse omia ostoksiaan sinne sekaan tunkemaan. Sitten kapula ja sitten vasta liikun siitä päädystä pois ja teen tilaa seuraavalle.

Ja juu, kyllä se vähän ärsyttää jos edessäoleva ei voi sitä kapulaa laittaa mikäli siellä on vaan vaikka se yksi kapula ihan kassahihnan kauaisimmassa päässä tarjolla. Silloin ladon omat ostokset ensin hihnalle jos mahtuvat ja vasta eteen päin liikkuessani otan sen kapulan sinne väliin ettei tarvitse eestaas juoksennella sen perässä.

Viime vuonna joku mammeli tuli kärryinensä tökkimään kun omia ostoksiani hihnalle lastasin. Potkaisin mammelin kärryt pois ja mammeli sitten juoksi niiden perässä pitkin kauppaa :D ja minä sain lastata ostokseni rauhassa. Siellä oli vielä minua ennen asiakas maksamassa niin turha siinä olisi ollut hoppuilla, ei edes omat ostokset kaikki mahtuneet hihnalle.

Lähettäjä: Pol 
Päivämäärä:   31.5.25 09:59:21

Ei se kapula pakkauspäädyn hihnaa pysäytä, alkuhihna ja loppuhihna toimivat erillisinä. Kapula siis pysäyttää vain alkuhihnan, jottei tuotteet puske kassan syliin kun käsittelee edellisiä tuotteita.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   31.5.25 10:09:01

Lähettäjä— 

En tajua miksi tästä aiheesta säännöllisesti somessa keskustellaan. Itselle ei ole mutään väliä kuka sen laittaa. Jos edellä oleva ei laita, voin laittaa sen itsekin. Itse laitan jos huomaan ja muistan, aina ei tule laitettua.

^ no näin. Joskus ajatuksissaan se unohtuu varsinkin jos takana ei ole ollut ketään silloin kun olet ostoksesi siihen lapannut. Silloin takana tuleva voi sen ihan hyvin laittaa tai pyytää jos ei itse yltä.
En ymmärrä miksi siitä tarvitsee kouhkata ja pohtia kenen se _kuuluu_ laittaa. Se reagoi, joka huomaa että sitä tarvitaan, helppoa.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   31.5.25 10:14:56

Yritän välttää kapulan käyttöä viimeiseen asti. En halua koskea niihin, ne ovat niin saastaisia satojen ihmisten käpälöinnin jälkeen. Ihan kuin koronasta ei olisi opittu mitään.

Onneksi tosi monessa kaupassa on jo itsepalvelukassat käytössä. Vielä kun saisi kaikkiin niihin kiinteät lukulaitteet, niin ei tarvitsisi käsiskanneria käyttää.

Päivämäärä:   31.5.25 10:40:19

Jos on joku perässä kun laitan viimeisen tavaran hihnalle, laitan kapulan. Jos ei ole, en laita. Jos joku tulee perääni kun olen jo siirtynyt pakkaamaan tai maksamaan, oletettavasti seuraava ymmärtää laittaa sen kapulan itse. Joskus kapulat on loppu, jos on monella pieniä ostoksia. Tai se viimeinen kapula on jonkun muun ostosten takana ja silloin ei auta kuin odottaa. Oma kokemus on, että seuraava osaa jättää kolon mun ja omien ostostensa väliin ja siihen voi sitten laittaa kapulan kun sellaisen saa.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   31.5.25 12:35:59

"Ei se kapula pakkauspäädyn hihnaa pysäytä, alkuhihna ja loppuhihna toimivat erillisinä. Kapula siis pysäyttää vain alkuhihnan, jottei tuotteet puske kassan syliin kun käsittelee edellisiä tuotteita."

No ei takahihna tietenkään heti pysähdy, vaan vie tavarat perille asti. Mutta jos etuhihna pysyy liikkeessä, ei takahihna pysähdy ollenkaan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.