Lähettäjä: .
Päivämäärä: 31.5.25 06:06:33
Jos olet etsinyt taloa jo 8 vuotta niin pitäisikö selvittää se talon kunto eikä luottaa vain omaan fiilikseen, jos sinulla ei ole mitään tietämystä remontoinnista? Vaikka moni asia olisi vielä vähän kesken, mutta kalliimmat remontit tehty niin ehdottomasti tilanteessasi harkitsisin, vai haluatko etsiä vielä toiset 8 vuotta? Talokaupoilla pitää osata vähän katsoa ruusunpunaisilla laseilla siinä mielessä, että jos joku tapetti ei miellytä niin se on helppo ja halpa vaihtaa. Jos on liian kriittinen niin joudut etsimään seuraavat 18 vuotta.
Ja jos aloituksesta ymmärsin oikein niin remontti on parhaillaan menossa? Vai onko se tehty jo aiemmin ja rahat loppuneet ja kaikki jätetty kesken? Mikäli ensimmäinen vaihtoehto niin kai kysyit myyjältä mitä kaikkea hintaan kuuluu eli kuinka valmista tulee olemaan ennen kauppoja? Kaupan ehtoihin voi laittaa, että nämä ja nämä asiat tulee olla tehtynä. Tai sitten ottaa keskeneräisyyden huomioon tarjoushinnassa. Joka tapauksessa hintapyynnissä on aina tinkivaraa, yleensä 2-10%. Ehkä myyjällä on oletus, että tällä hetkellä myyntiajat on pitkät ja tekee sitä remonttia samalla, mutta tutustumaan pääsee heti ja voi vaikka vaikuttaa maalin sävyyn ym. Oletko minkä verran kysynyt näistä asioista esim. että onko myyjä tehnyt siis ihan kaiken itse? Tuolla joku sanoikin, ettei esim. sähköjä edes voi asentaa itse, tai voi mutta virallisen sähkömiehen pitää tehdä tarkastuspöytäkirja, oletko sitä pyytänyt nähdä? Yleensä kommunikointi kannattaa sen sijaan että vain olettaa asioita ja lähtee nenäänsä nyrpistellen matkoihinsa. Itse olen oman taloni ostanut niin että pyysin tutun rakennusmiehen mukaan näytölle. Hän osasi katsoa ne isot linjat, että on kunnossa. Pikkujuttuihin ei kannata takertua. Ja kun hevospalstalla ollaan niin puhutaanko nyt jostain taajaman talosta 1000 neliön tontilla, vai koostuuko hinta jostain muustakin kuin pelkästä talosta, onko siinä esim. hevostalli ja missä kunnossa se on, maa ei myöskään ilmaista ole ja hevosille sopivia tarpeeksi isoja maaplänttejä on aika vähän saatavilla kun suurin osa on max yhden hehtaarin paikkoja. Ja sijainti sijainti sijainti. Etelämpänä ne talot vaan maksaa enemmän kuin pohjoisempana.
|