Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Oletteko töissä vain koska eläkesäästöt?

Lähettäjä: huhkija 
Päivämäärä:   30.5.25 13:55:46

Ja pidättekö töistänne vai teettekö työt hammasta purren ajatuksena että eläkkeellä sitten kelpaa olla ja nauttia?

Re: Oletteko töissä vain koska eläkesäästöt?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.25 14:02:06

Olen töissä, koska en halua elää tuilla ja tylsistyisin ilman töitä. Tykkään työstäni todella paljon eli se on iso plussa. Mutta jos olisin rikas, niin en tekisi tätä työtä, koska se sitoo liikaa. Mutta tekisin jotain helpompaa ja osa-aikaisesti tai jotain eläimiin liittyvää, jos olisi oikeasti rikas (eläinsuojelutyötä tms). Eli en tee työtä pelkästään rahan takia.

Päivämäärä:   30.5.25 14:02:15

Mitkä eläkesäästöt ja mikä eläke? En usko, että meille 80-luvulla syntyneille enää mitään eläkettä riittää. Jäi vain maksajan osa.

Lähettäjä: mulle jää 
Päivämäärä:   30.5.25 14:04:55

Vapaaehtoinen eläkevakuutus, jossa on yli 20te tällä hetkellä ja ehtii vielä karttua ainakin kymppi lisää. Ihan takuuvarmasti jää.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   30.5.25 14:06:22

Molempia. Pakko tehdä töitä, että pystyy pitämään itselleni mieluisaa elintasoa ja heppakin syö joka kuukausi. Toisaalta tarviin myös eläkkeellä rahaa. Rikkaana en ehkä tekisi töitä kumminkaan, vaikka kiva työ onkin, vie vaan liikaa aikaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.5.25 14:06:23

Kyllä minä mieluummin kotona olisin, mutta ei tässä kyllä mitään eläkesäästöjä kerätä vaan kaikki menee mitä tulee. Töissä käyn että olis lapsilla ruokaa, vaatetta ja katto pään päällä sekä varaa vähän harrastaa ja matkaillakin kerta vuodessa.

Päivämäärä:   30.5.25 14:15:49

”Mitkä eläkesäästöt ja mikä eläke? En usko, että meille 80-luvulla syntyneille enää mitään eläkettä riittää. Jäi vain maksajan osa.”

Tämä. t. 90-luvun lopulla syntynyt

Käyn töissä, jotta se mahdollistaa tietyt asiat elämässä. Asiat maksavat rahaa, rahaa saa töistä. Jos olisin syntynyt miljonääriksi tai voittaisin eurojaskassa 90 miljoonaa euroa, en kävisi enää päivääkään töissä. Jotain vapaaehtoishommaa voisin tehdä silloin kun siltä tuntuu.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   30.5.25 14:18:56

"”Mitkä eläkesäästöt ja mikä eläke? En usko, että meille 80-luvulla syntyneille enää mitään eläkettä riittää. Jäi vain maksajan osa.”

Tämä. t. 90-luvun lopulla syntynyt

Käyn töissä, jotta se mahdollistaa tietyt asiat elämässä. Asiat maksavat rahaa, rahaa saa töistä. Jos olisin syntynyt miljonääriksi tai voittaisin eurojaskassa 90 miljoonaa euroa, en kävisi enää päivääkään töissä. Jotain vapaaehtoishommaa voisin tehdä silloin kun siltä tuntuu."

Vahva komppaus näille.

Lähettäjä: downshift 
Päivämäärä:   30.5.25 14:19:20

Tykkään kyllä työstäni ja ilman sitä elämästä puuttuisi todella iso palanen. Toisaalta en myöskään halua että työ hallitsee, määrittelee ja rajaa koko elämääni niin että olen lopulta siihen tyytymätön, kuten valitettavan monella vaikuttaa olevan; työn pitäisi olla hyvä renki, eikä huono isäntä. Joten olen valinnut elää mahdollisimman köyhästi ja säästeliäästi ja käydä töissä vain sen verran mitä tarvitaan tämän yksinkertaisen elämäntyylin kattamiseen. Ja voin sanoa, että olen todella onnellinen ja elän erittäin tasapainoista ja tyydyttävää elämää, niin sanottua parasta aikaa, vaikka se ulkoisilta puitteiltaan ehkä vaatimatonta onkin. Eläkkeestä en ole huolissani koska sitä on silti kertynyt ihan hyvin + olen koko ajan säästänyt myös yksityistä eläkerahastoa, joka antaa sitten aikanaan kivan bonuksen.

Joten vastauksena aloituksen kysymykseen ei, en käy töissä hammasta purren tai pelkästään eläkesäästöjen takia. Kun töihin ei tarvitse herätä joka jumalan aamu kukonpierun aikaan vain "selviytyäkseen" (90% tästä "selviytymisestä" on erilaisia typeriä turhia juttuja joita ilmankin tulisimme mainiosti toimeen, mutta joista olemme psyykanneet itsemme uskomaan että ne ovat modernissa yhteiskunnassa ehdottomia välttämättömyyksiä) niin töihin meneminenkin on aivan eri tavalla motivoivaa ja stressitöntä -"ai, onpa kiva mennä taas viikoksi töihin!" (jonka jälkeen "ai, onpa kiva olla taas 2 viikkoa vapaasti kotona ja tehdä vaan omia juttuja!")

Lähettäjä: downshift 
Päivämäärä:   30.5.25 14:21:55

Ja kumma kyllä, vaikka voittaisin sen 90 milliä lotossa niin kävisin todennäköisesti silti edelleen töissä, varmaan suunnilleen saman verran kuin nytkin. Miksi? Siksi että koen ammattiylpeyttä, työ tuo sisältöä elämääni ja olen lisäksi todella hyvä + haluttu siinä. Sillä erotuksella tosin, että todennäköisesti tekisin sitten palkkatyön sijaan vapaaehtoistöitä hyvien tarkoitusten eteen.

Päivämäärä:   30.5.25 14:27:25

Mulla eläkeikään hieman päälle 10v ja nykyisellä palkalla kertyy eläkettä huimat 150e/kk lisää eläkeikään mennessä. Ei kyllä hirveästi kannusta pidentämään työuraa muutaman roposen tähden.

Lähettäjä: Minna 
Päivämäärä:   30.5.25 14:45:23

"Vapaaehtoinen eläkevakuutus, jossa on yli 20te tällä hetkellä ja ehtii vielä karttua ainakin kymppi lisää. Ihan takuuvarmasti jää."

Ja meinasit 30 000e elää esim. 30 vuotta :)

Eläkkeen takia en töissä käy, koitan virallista eläkettä kerryttää mahdollisimman vähän. Mutta muun elintason takia käyn. Ja toki kerrytän varallisuutta eläkepäiville myös mutta säästämällä ja sijoittamalla.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.5.25 14:49:39

No itse kävisin mielelläni töissä, ettei tarvitsisi syödä pelkkää kanaa ja riisiä.

Lähettäjä: mulle jää 
Päivämäärä:   30.5.25 15:10:49

"Ja meinasit 30 000e elää esim. 30 vuotta :)"

Minun spekseillä 3 vuotta eläkkeellä pääsyn jälkeen on huomattavasti lähempänä totuutta kuin 30... :/

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.