Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kyllä on terveydenhoito ikävässä jamassa :(

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   30.5.25 12:12:11

Olen koittanut päästä 5v kanssa näyttämään kipeää korvaa lääkäriin, mutta ei onnistu sitten millään... :( Huomiselle sain ajan terveystaloon, mutta siihen ei olisi oikeasti varaa.

Re: Kyllä on terveydenhoito ikävässä jamassa :(

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.25 12:14:20

”Olen koittanut päästä 5v kanssa näyttämään kipeää korvaa lääkäriin, mutta ei onnistu sitten millään...”

Niin mitä sä olet viisi vuotta tehnyt? Odottanut, että komea lääkärimies tulee kotoa hakemaan?

Päivämäärä:   30.5.25 12:14:59

Anteeksi, viisi vuotiaani kanssa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   30.5.25 12:17:54

Ennen lapset pääsi helposti -aikuisilla ei niin väliä. Omat lapset nyt isoja niin en enää tiedä.
Antibiottteja ei kai enää niin helposti tuputeta korviin-lievöt tulehdukset paranee itsekseen

Päivämäärä:   30.5.25 12:19:36

Joo se on ihan älytöntä että selitellään vaan että paranee itsekseen, niin ei tarvitse kenenkään edes katsoa.

Päivämäärä:   30.5.25 12:32:53

Tän takia meidän lapselle otettiin heti vakuutus.

Päivämäärä:   30.5.25 12:39:25

meilläkin on kyllä vakuutus, mutta tälle päivälle en saanut siltikään aikaa yksityiselle ja nyt just rahatilanne aika huono ja kun omavastuuta ei ole vielä maksettu pois, niin olisin mieluusti käyttänyt julkista terveydenhuoltoa, kerta sellainenkin pitäisi olla käytettävissä :/

Päivämäärä:   30.5.25 12:41:46

Julkinen ei ole oikeasti kaikkien käytettävissä. Halvempaa antaa ajan hoitaa ja vielä parempi, jos aika hoitaa pois päiviltä.

Päivämäärä:   30.5.25 12:42:29

ei se näköjään ole, edes lapsille.

Päivämäärä:   30.5.25 13:07:38

Miksei siis jukkiselle päässyt?

Päivämäärä:   30.5.25 13:17:59

Koska korvatulehdukset paranee heidän mielestään itsestään ja aikoja ei ole.

Lähettäjä: tlt 
Päivämäärä:   30.5.25 13:21:24

"Tän takia meidän lapselle otettiin heti vakuutus."

Ei se aina auta vaikka ottaisi vakuutuksen.

Minulle otettiin vakuutus jo ennen syntymääni, mutta koska raskauden aikana tuli komplikaatioita ja synnyin hätäsektiolla keskosena, enkä sitten ollutkaan ihan täysin terve lapsi ja niitä läkäärikäyntejä tosiaan kertyi (vaikkakin julkisella, kun ei kotipaikkakunnallani mitään yksityistä terveydenhuoltoa kasarin alussa ollut), niin vakuutusyhtiö irtisanoi vakuutukseni yksipuolisella ilmoituksella kun täytin 2 vuotta. Tulin heille kuulemma liian kalliiksi.

Sain ottaa hoitokuluvakuutuksen kun täytin 18 v, mutta eipä se kata mitään, mikä on diagnosoitu elämäni aikana ennen tuon vakuutuksen ottamista. Eli käytännössä se on ihan turha.

Eli te, jotka sanotte "Onneksi on vakuutus", "Olisit ottanut vakuutuksen", niin sanokaa ennemmin "Onneksi itse olen / lapseni on niin terve, että on saatu kattavat vakuutukset". Kaikilla kun ei sitä etua ole....

Hyvät vakuutukset myönnetään vain terveille. Jos on diagnosoitu jotain, esim. ADHD, tai on käynyt joskus edes kerran terapiassa, tai masennusdiagnoosi, niin vakuutusta ei noin vain saakaan. Ja varsinkin jos on sairastanut esim. syövän, niin vakuutuksella ei juuri mitään tee, kun se ei kata juuri mitään ja se on kallis.

Eli oikeasti vakuutukset on vain terveille, joista ei juuri kuluja synny.

Lähettäjä: Copypaste 
Päivämäärä:   30.5.25 13:27:28

Minkä ikäinen lapsi?
Korvatulehdukset paranee lapsilta useinkin itsestään. Muutaman päivän voi syöttää kotona käsikauppasärkylääkkeitä. Siis säännöllisesti sekä panadolia että buranaa pakettien ohjeiden mukaan, useamman kerran vuorokaudessa. Jos lapsi kuumeilee ja vointi heikkenee tai ei lähde parantumaan muutamaan päivään niin sitten näytille.
Vanhemmat on 99% tapauksista liian arkoja syöttämään särkylääkkeitä lapsille ja vain antaa lapsen kiemurrella epämukavuudessa, vaikka ite nappaa Buranan jokaiseen päänsärkyyn.
Terveisin kolmen lapsen äiti/päivystyksen sairaanhoitaja

Lähettäjä: Copypaste 
Päivämäärä:   30.5.25 13:28:05

Ai sori, 5v lukikin jo heti aloituksessa. My bad.

Päivämäärä:   30.5.25 13:38:32

Joo tämä kävi selväksi. En silti tajua miksei sinne korvaan voisi joku katsoa vaan pitää väkisin odotella oireiden pahentumista. Joo, saattaa olla että antibiootti on joskus turha ja tulehdus olisi lähtenyt itsestäänkin, mutta en kyllä itse haluaisi tai laittaa lastani koekaniiniksi. Pääasia että tulehdus lähtee, antibiootilla tai ilman.

Päivämäärä:   30.5.25 13:51:17

No ei ollut ongelmaa saada meidän keskoselle vakuutusta. Ideahan on vakuutuksissa että se otetaan ennen diagnooseja.

Lähettäjä: uttttt 
Päivämäärä:   30.5.25 13:52:02

"Vanhemmat on 99% tapauksista liian arkoja syöttämään särkylääkkeitä lapsille ja vain antaa lapsen kiemurrella epämukavuudessa, vaikka ite nappaa Buranan jokaiseen päänsärkyyn.
Terveisin kolmen lapsen äiti/päivystyksen sairaanhoitaja"

TÄMÄ!!

Itse en ole hoitaja, mutta ihmettelen suuresti sitä, miksi ihmiset eivät kokeile, mitä särkylääkkeellä saa aikaan ja ota yhteyttä päivystykseen vasta sitten. Ja moni ei edes itse ota särkylääkettä, valittaa vain.

Vähän aikaa sitten kaveri valitti, kun lapsensa oli sairas ja päivystysneuvonnassa (tms.?) kysyttiin, että oletko antanut parasetamolia, ja kaveri oli tuhahtanut "Yhden kerran annoin, ei auttanut", ja tuostakin siis jo vuorokausi. Ja valitti somessa siis siitä, että muuta apua ei saa kuin sen, että "antakaa särkylääkettä".

No ei siellä päivystyksessäkään muuta voida tehdä, jos lapsi kuitenkin syö ja juo ja vaikuttaa siltä, ettei osastohoidolle tai iv-lääkkeille ole tarvetta. Ja sitä parasetamolia kannattaisi antaa ihan ohjeen mukaan useamman kerran vuorokaudessa, pelkkä puolikas laimea tabletti ei riitä, kun kyseessä ei ollut mikään vauva, eikä tilanne ollut edennyt hengenvaaralliseksi niin, että hoitoonpääsyn kanssa olisi kiire.

Joku oli sitä käynyt hänelle kommentoimassakin, että "siksi sitä särkylääkettä tyrkytetään, kun halutaan ensin nähdä, onko sille vastetta. Parasetamoli laskee kuumetta ja tulehduskipulääke alentaa tulehduskipua, joten mitä järkeä on lähteä päivystykseen saamaan panadolia ja buranaa kun ne voi antaa kotonakin ohjeen mukaan ja katsoa, onko vaikutusta". Tuo henkilö jatkoi kiukuttelua, mutta kun hänelle vastattiin taas, että turha hänen on kiukutella, kun ei edes ole antanut lapselleen särkylääkettä niin, että näkisi, mitä sen avulla tapahtuu ja tarvitseeko tulla päivystykseen ja voidaanko päivystyksessä edes mitään tehdä. Lopulta hän sitten taisi rauhoittua, mutten kyllä tiedä, oppiko mitään...

Päivämäärä:   30.5.25 13:56:25

"No ei ollut ongelmaa saada meidän keskoselle vakuutusta. Ideahan on vakuutuksissa että se otetaan ennen diagnooseja."

No eihän ollut minullekaan mitään ongelmaa saada vakuutusta ja sainhan minä nauttia vakuutuksen tarjoamista eduista sen kaksi vuotta syntymäni jälkeen.

Minäkin siis sain vakuutuksen ongelmitta. Saatko luettua tuon lauseen? Mutta vakuutusyhtiö irtisanoi vakuutukseni, koska sitä jouduttiin käyttämään niin paljon, että he pitivät minua liian kalliina, jos samaa tahtia jatkuu.

Osaatko sinä edes lukea?

Päivämäärä:   30.5.25 13:59:01

Pakkohan sinne päivystykseen on mennä kun lääkäriaikoja ei saa ja itse asiassa ohjeistavat sinne. Tosin taas sitten siellä päivystyksessä ohjeistetaan olemaan yhteydessä omaan terveysasemaan, minne ei toki pääse.

Lähettäjä: xxx 
Päivämäärä:   30.5.25 14:12:27

Lapsi hieman pystyasentoon ja pyyhkeen sisälle kuumavesipullo korvaa vasten.

Päivämäärä:   30.5.25 14:13:05

ja ihmettelen kyllä tuota antiobioottipelkoakin, se korvatulehdus lähtisi päivässä paranemaan, mutta on väkisin pakko kokeilla kipulääkkeillä muutama päivä vaan sen takia että saadaan yksi potilas siltä päivältä vähemmäksi.

Päivämäärä:   30.5.25 14:14:04

Tlt siis niputtaa kaikki vakuutuksen ottajat samanlaisiksi kuin itse on. Way to go.

Päivämäärä:   30.5.25 14:25:06

"Tlt siis niputtaa kaikki vakuutuksen ottajat samanlaisiksi kuin itse on. Way to go."

Häh? Millä perusteella?

Sanoin vain, ettei se välttämättä auta, että on saanut vakutuuksen otettua, kun vakutuusyhtiö voi sen tuosta vain irtisanoa, jos asiakkaalle joudutaankin korvauksia maksamaan ja se tulee vakuutusyhtiölle kalliiksi.

Kerroin myös sen, että kaikki eivät vakuutusta saa, tai se on todella kallis ja melko turha, jos ei olekaan syntymäterve tai on sairastunut jossain vaiheessa ja vakuutusyhtiö on irtisanonut vakuutuksen, jolloin vakuutuksen ehdot on kämäiset ja hinta korkea.

Välillä ihmetyttää, että onko tämä oikeasti sennula, kun luetunymmärtämisen taso on huonompi kuin junnuilla...

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   30.5.25 14:47:09

Kyllä mun lapset sai heti antibiootit korvatulehdukseen, ei kai bakteeri tulehdus itsestään parane. Ja onhan se aivan kamala kipeäkin vaikka lääkkeitä antasin. Pienemmälle laittovat antibioottia piikillä kun edes antibiootit suun kautta auttanut. Kerran pti korvat puhkoa ja mätää lensi kaaressa ulos. Putkituksessa oli korvakäytävästä imuroitu mustaa mäskiä ulos.

Päivämäärä:   30.5.25 18:25:50

Suurin osa korvatulehduksista paranee hyvin itsestään ilman antibioottia. Sen takia nykyään suositeltu hoitolinja on ns. watchfull waiting, eli seurataan pari päivää tilannetta, jos oireet alkavat helpottaa, niin antibioottia ei tarvita. Kipulääkityksestä on toki huolehdittava joka tapauksessa.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   30.5.25 18:31:46

Mun mielestä toi on älytöntä. Itsellä poskiontelo- ja korvatulehdus ja lääkäri oli sitä mieltä, että kaksi päivää saikkua ja nenäsumutetta. Mulla on edelleen poskionteloissa jotain häikkää, ja tästä on nyt kolme viikkoa.

Päivämäärä:   30.5.25 20:55:35

Sipulihauteen nimeen näin juuri monen keskustelijan vannoneen korvatulehduksen hoidossa.

Päivämäärä:   30.5.25 21:02:31

Vakuutus nyt on ihan vihoviimeinen jos ei ole varaa edes siihen lääkärikäyntiin. Se kun on vakuutusta paljon halvempi. Olisit soittanut johonkin muun alueen päivystykseen tai mennyt vaan paikalle. Niin itse olen tehnyt ja aina päässyt lapsen kanssa näytille. Jopa 10 minuutissa.

Päivämäärä:   30.5.25 21:09:58

30v sitten oli sama ongelma kun olin lapsi. Äiti sitten otti minut kainaloon ja mentiin terkkarin odotushuoneeseen istumaan vaikkei sinne aikaa saanutkaan. Itkin sen verran kovaa, että huudostani häiriintynyt lääkäri ystävällisesti teki minulle aika nopeasti aikaa ja pääsin kuin pääsinkin lääkärille :D

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.