Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Töissä erilaiset kohtaamiset naisten ja miesten

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.25 11:26:25

Näin ujona tarkkailija ihmisenä oon pitäny merkille miten erilailla miehet ja naiset suhtautuu ujoon ihmiseen. Meillä töissä on 50/50 molempia.

Miehet yrittää enemmän saada keskustelua ja tulee auttamaan. Ja siis ihan ilman että tulee fiilis siitä että yrittää iskeä vaan oikeesti jutellaan töistä tai säästä.

Mutta naiset, saa ite mennä kyselee apua. Kattellaa nenän vartta pitkin ja ei todellakaan yritetä tutustua ihmisenä. Tosin en yleistä, on myös naisia joihin olen päässy töissä tutustuun
Mutta kyllä se niin on että enemmän miesten kanssa on tutustunut. Yleensä ne on vähä vanhempia jotka huomaa myös ne ujommat tyypit sieltä porukasta. Ja tämä on siis mun kokemus.

Re: Töissä erilaiset kohtaamiset naisten ja miesten

Lähettäjä: Jep 
Päivämäärä:   30.5.25 11:31:08

Sama kokemus, näin se on.

Lähettäjä: Jopo 
Päivämäärä:   30.5.25 11:31:44

Miksi tuhlata aikaa ihmiseen, joka ei itse panosta kohtaamisiin? Tulee äkkiä ”syyte” työpaikkakiusaamisesta, jos menee ujoa haastattelemaan. Itse annan olla ja ottakoot kontaktia kun uskaltaa.

Päivämäärä:   30.5.25 11:39:50

Harvemmin kai jos nainen puhuu naiselle tulis syyte

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.5.25 11:44:54

Lähettäjä.

Päivämäärä30.5.25 11:39:50

Harvemmin kai jos nainen puhuu naiselle tulis syyte

Työpaikkakiusaamisesta hyvinkin.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.5.25 11:46:04

Nainen ei voi ahdistella naista.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.5.25 11:49:18

Ehkä ne naiset kokee että sinä olet nokka pystyssä etkä halua tutustua. Auttaa jo paljon jos itse tervehtii töihin tullessa ja sanoo heipat lähtiessä.

Päivämäärä:   30.5.25 11:49:23

Sanoisin että työpaikka kiusaamista on ennemmin se nenän vartta pitkin vahtaaminen ja ulkopuolelle jättäminen

Päivämäärä:   30.5.25 11:49:46

..., minä tervehdin kyllä kaikkia.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.5.25 11:59:19

., se on hyvä!

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   30.5.25 12:17:41

Menetkö itse usein auttamaan muita? Tarjoatko oma-aloitteisesti apua?

Päivämäärä:   30.5.25 12:25:05

Että sellaiset pick me-vibat sieltä tällä kertaa.

Päivämäärä:   30.5.25 12:32:20

"Lähettäjä: -
Päivämäärä: 30.5.25 11:46:04

Nainen ei voi ahdistella naista."

Huutonaurua

koko topa esimerkiksi työpaikkakiusaamisen vähentämiskurssille millaisia naiset on.

Päivämäärä:   30.5.25 12:33:05

Seksuaalisesti.

Lähettäjä: Hood 
Päivämäärä:   30.5.25 12:41:41

Mun kokemuksen mukaan monet naiset tulkitsevat ujouden ylimielisyydeksi. Nämä tulkitsijat ovat itse äänekkäitä eivätkä ilmeisesti ymmärrä että kaikki eivät ole äänekkäistä vaan osa on hiljaisia. Joillain ei siis tunnu olevan kykyä tulkita erilaisia ihmisiä ja sitten tehdään ihmeellisiä johtopäätöksiä usein ihan väärään suuntaan. Ehkä heijastetaan omaa käytöstä toisen käytökseen ("jos haluan olla ylimielinen toista kohtaan, en puhu hänelle").

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   30.5.25 12:58:45

-, kyllä voi ja nimenomaan seksuaalisesti. Ei se tissienkourijuus tai perseestäpuristelijuus sukupuolta katso. Nimimerkillä kokemusta valitettavasti on.

Päivämäärä:   30.5.25 13:24:25

Mun kokemuksen mukaan monet naiset tulkitsevat ujouden ylimielisyydeksi. Nämä tulkitsijat ovat itse äänekkäitä eivätkä ilmeisesti ymmärrä että kaikki eivät ole äänekkäistä vaan osa on hiljaisia. Joillain ei siis tunnu olevan kykyä tulkita erilaisia ihmisiä ja sitten tehdään ihmeellisiä johtopäätöksiä usein ihan väärään suuntaan. Ehkä heijastetaan omaa käytöstä toisen käytökseen ("jos haluan olla ylimielinen toista kohtaan, en puhu hänelle").

Päivämäärä:   30.5.25 13:29:56

Onko ne sitten jotain lesboja?

Päivämäärä:   30.5.25 13:32:43

Minusta tämä ketju taas todistaa oikein hyvin sen, mitä aloittaja ajoi takaa :D Nämä vastaukset ovat sitä samaa tyypillistä kiusaamista, mitä työpaikoillakin harrastetaan.

Lähettäjä: teinit 
Päivämäärä:   30.5.25 13:52:15

Piilov'ittuilu on ikävä ilmiö :(

Päivämäärä:   30.5.25 14:48:29

-, vitustako minä tiedän, ei kiinnosta.

Päivämäärä:   30.5.25 14:49:35

Vai "naisia" – toisin sanoen transuja?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.5.25 14:53:12

Itse yllä ihan mielelläni tutustun niihin ujoihinkin, mutta se on yllättävän raskasta itselle yrittää jutustella jotain, kun ei toisesta saa paria sanaa enempää irti. Tulee olo kuin yrittäisi keskustella seinän kanssa.

Päivämäärä:   30.5.25 15:27:10

-, kyllä näillä on ihan itse porsitut jälkikasvut, ei mitään "oletettuja"

Oletko tyhmä vai esitätkö vain?

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   30.5.25 15:35:36

Lähettäjä: --
Päivämäärä: 30.5.25 14:53:12

Itse yllä ihan mielelläni tutustun niihin ujoihinkin, mutta se on yllättävän raskasta itselle yrittää jutustella jotain, kun ei toisesta saa paria sanaa enempää irti. Tulee olo kuin yrittäisi keskustella seinän kanssa.

----------------------------

Tämä. Äkkiä kyllästyy edes yrittämään, kun pisin vastaus mihin tahansa kysymykseen on kolmen sanan mittainen. Parempi ohjeistaa vaan, että kysy jos on kysyttävää ja mieluummin kysy "turhaan" kuin tee päin honkia...

Päivämäärä:   30.5.25 16:35:42

No, tässä vahvistuu hyvin edelleen se että miehet jaksaa kysellä myös ujoilta. Näköjään

Lähettäjä: Öööö 
Päivämäärä:   30.5.25 18:20:54

Mun mielestä taas tässä koko aiheessa nousee esille taustalla oleva agenda. Lytätään naisia ja korostetaan miehiä ja pusketaan ”nainen on naiselle susi” agendaa.

Itse en ole huomannut tällaista effektiä. Aikaisemmin olin hiljaisempi ja nykyään rohkeampi työelämässä. Aina on kohdeltu asiallisesti ja hyvin sukupuolesta riippumatta. Mätiä omenia saattaa olla kummassakin sukupuolessa.

Jos kokee että muut naiset jotenkin aina kyräilee niin on peiliin ja omiin asenteisiin katsomisen paikka. Koska mikä näissä tilanteissa on yhteinen tekijä - sinä itse.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   30.5.25 20:22:25

Minä olen vähän ujo tai ainakin hitaasti lämpiävä tarkkailija ja vielä hiukan hiljainenkin. Koen, että minut on pääasiassa otettu hyvin vastaan naisten ja miesten taholta, enemmän yksilökysymys. Yksi mies kyllä sanoi, että hän sai minusta alkuun juurikin sen ylimielisen vaikutelman, kunnes tutustui minuun.

Tosin omalla alalla ihmiset ehkä ylipäätään sosiaalisesti melko taitavia (ja nuorehkoja, en tiedä vaikuttaako se asiaan).

Lähettäjä: Erakkorapu 
Päivämäärä:   30.5.25 20:38:31

Minä olen se, joka tuppautuu ujojen seuraan, ottaa heidät aktiivisesti kahvipöytäkeskusteluissa huomioon ja tarjoaa apua mielellään.

Sukupuoleni ei tosin täsmää aloittajan kokemukseen.

Päivämäärä:   30.5.25 20:41:01

"Itse yllä ihan mielelläni tutustun niihin ujoihinkin, mutta se on yllättävän raskasta itselle yrittää jutustella jotain, kun ei toisesta saa paria sanaa enempää irti. Tulee olo kuin yrittäisi keskustella seinän kanssa."

Tämä. Jos toinen vastaa kysymyksiin niukasti, eikä itse esitä vastakysymyksiä tai muuten osallistu mitenkään keskustelun ylläpitoon, tulkitsen, ettei toinen haluakaan keskustella ja suon hänelle rauhan olla keskustelematta. Tämä sopii minulle yhtä hyvin, niin voin keskittyä työskentelyyn tai tauolla nauttia itsekin hiljaisuudesta ja puhua enemmän sitten niiden kanssa, joiden kanssa sosiaalinen kanssakäyminen on vastavuoroista ja selkeästi omasta halustaan myös jutustelevat. Jos se ujo osapuoli yrityksestäni huolimatta ulkoistaa kanssakäymisen vastuun minulle ja aloittajan tavalla vielä mielessään kiukkuaa, kun en enemmän ole yrittänyt tuppisuusta saada irti, niin kyllä se ongelma on siinä ujossa itsessään.

Omalla työpaikallani miehet usein ovat muutenkin hiljaisempia. Selkeästi vetäytyvät, jos paikalla on puheliaampia naisia ja käytännössä melutaso nousee. Ovat usein puheliaampia kahden kesken kuin ryhmissä.

Päivämäärä:   30.5.25 20:54:10

Itse nuorempana heittäydyin ujompien seuraan ja keskustelutin vaikka väkisin. Osa tuosta piti, mutta vanhemmiten olen tajunnnut, että osa ihmisistä kerta kaikkiaan viihtyy itsekseen, joten olen lopettanut seurani tuputtamisen.

Eli kyse ei välttämättä ole epäkohteliaisuudesta, vaan päin vastoin huomaavaisuudesta.

Lähettäjä: m 
Päivämäärä:   31.5.25 00:06:18

''Mun kokemuksen mukaan monet naiset tulkitsevat ujouden ylimielisyydeksi. Nämä tulkitsijat ovat itse äänekkäitä eivätkä ilmeisesti ymmärrä että kaikki eivät ole äänekkäistä vaan osa on hiljaisia. Joillain ei siis tunnu olevan kykyä tulkita erilaisia ihmisiä ja sitten tehdään ihmeellisiä johtopäätöksiä usein ihan väärään suuntaan. Ehkä heijastetaan omaa käytöstä toisen käytökseen ("jos haluan olla ylimielinen toista kohtaan, en puhu hänelle").''

Tämä, olin itse hyvin ujo nuorena ja kokemus oli hyvin usein tämä.

Lähettäjä: Rallietana 
Päivämäärä:   31.5.25 06:27:58

Jos olet nuori nätti nainen, totta kai miehet hakeutuvat lähellesi. Eivät he halua sinua välttämättä iskeä, mutta haluavat kuitenkin olla tekemisissä kanssasi. Naisilla tätä motiivia hakeutua seuraasi ei yleensä ole, joten heidän kanssaan sinun itsesikin pitäisi tehdä jotain muuta kuin tarkkailla.

Lähettäjä: Jone 
Päivämäärä:   31.5.25 06:47:22

Ujoja on erilaisia ja eriasteisia. Toiset haluavat olla yksinään, oli syy mikä tahansa. Toiset taas kaipaavat sitä jotain puuttumatta jäänyttä sosiaalista rohkaisua joka muuttaa heidät ihmisinä omiksi itseksiin. Tms.

Lähettäjä: joku 
Päivämäärä:   31.5.25 07:23:21

Itse olen hitaasti uusille tuttavuuksille lämpiävä nainen miesvaltaisessa työpaikassa ja huomannut, että sukupuolenkin sisällä on vaikka minkälaisia persoonia. Olen siis päällisin puolin hiljainen, en varsinaisesti ujo ja asiakeskeinen kommunikointi onnistuu mutta vapaamuotoisempi jutustelu on vaikeaa. Kuitenkin jos kemiat kohtaa ja vastapuoli on sosiaalisempi, niin minustakin kuoriutuu nopeasti puheliaampi.

Luulisin, että joitakin ihmisiä se hämmentää ja luo varmaan helposti vaikutelman että ylimielisesti "valikoin" kelle puhun. Oikeasti en ole tahallaan hiljainen, menen vain tahtomattani ikään kuin lukkoon. Yritän kyllä kehittää sosiaalisia taitojani ajan oloon, sillä olen huomannut että työpaikalla sukupuolesta riippumatta pystyn itse olemaan rennommin sellaisten sosiaalisesti älykkäiden kanssa, joista huomaa että he eivät itsekkäästi mieti kiinnostaako heidän armoaan juuri tuo toinen ihminen, vaan ymmärtävät että tietty (opeteltukin) sosiaalinen taitavuus on hyväksi kun porukassa työskennellään. Huom, jotkut sellaiset jotka saavat kyllä bestisten kanssa jutttua aikaiseksi mutta minun tervehdykseen ei voida vastata, en näe sosiaalisena taitavuutena.

Äskeiseen esimerkkinä mainittakoon yksi mies (jos sukupuolella nyt merkitystä on) on sellainen joka saattaa minun tervehdykseen jättää vastaamatta, mutta kun puolen minuutin päästä joku toinen tulee paikalle niin häntä tervehtii oma-aloitteisesti. Ymmärrän että joskus ei kuule tai jaksa tervehtiä kaikkia, mutta kun työpaikallakin on alle kymmenen henkeä niin tosiaan varsinkin äskeisen kaltainen tilanne ihmetyttää. :D

En ole ottanut tästä itseeni vaan jatkanut normaalia tervehtimistä kuin en huomaisi mitään, mutta olen miettinyt onko tuollainen jotain vallankäyttöä. Tai johtuuko se siitä etten muuten juuri juttele (syistä jotka ylempänä mainitsin), mutta minua sellainen vähän hämää koska itse näkisin että tervehtiminen ja perus kohteliaisuus on ihan hyvä pohja luoda yhteyttä toisiin. Vaikka mitään muuta ei osaisi tai uskaltaisi sanoa, niin "huomenta" ja "kiitos" osaa jokainen, jos vain haluaa, siksi minäkin olen ottanut ne tavaksi vaikka en juuri ihmisistä perusta. Ei moikkaamisen tarvitse tarkoittaa että olisi kiinnostunut tutustumaan sen enemmän, se on vain normaalia toisten huomioimista. Jos ei edes tervehdi niin vaikealta tuntuu muutakaan juttua alkaa keksimään.

Kuitenkin esim. tuo toinen mainitsemani mies tervehtii/vastaa tervehdykseen aina, vaikka muuten emme paljoa juttelekaan koska hänkin on hiljaisempi. Sitten samasta porukasta löytyy myös toinen nainen ja hän on mutkattomin ja mukavin tyyppi koko porukassa, joskus kun esim. mokasin vähän niin hän tuli auttamaan kertoen heti että hänellekin kävi joskus näin ja näin... Siis tekee toisen olon mukavaksi ja vähemmän tyhmäksi vaikeassa tilanteessa, mikä on sellaista sosiaalista taitavuutta jota arvostan.

Ikä on myös yksi iso tekijä, meilläkin töissä ainakin miessukupuolen sisällä näyttää siltä että ne nelikymppiset on lähtökohtaisesti paljon helpommin lähestyttäviä kuin kaksvitoset. Elämänkokemus toki vaikuttaa, mutta olisiko siinä sekin, että kun itsekin olen parikymppinen, niin samaa ikäluokkaa olevat saattavat pelätä että luulen heidän olevan kiinnostuneita jos vähän juttelevat. No en ole, enkä sellaisia viestejä kyllä annakaan eikä normi kohteliaisuus tietääkseni sellaista ole. :D

Lähettäjä: joku 
Päivämäärä:   31.5.25 07:27:27

Aa, ja lisään vielä, että lähinnä aloitteen tekijänä menen lukkoon. Jos joku kanssani aloittaa keskustelun ja "murtaa jään", niin kannan kyllä korteni kekoon ja esitän vastakysymyksiä. Olen pohdiskeleva luonne joten parhaimmillaan saatan vastata pidemminkin mitä small talkkaava kysymyksen esittäjä oletti, jos aihe kolahtaa, ja paljon hyviä keskusteluja on työkavereiden kanssa tullutkin silloin kun on tullakseen.

Lähettäjä: Merde 
Päivämäärä:   31.5.25 07:59:37

Nainen on valitettavasti naiselle "susi". Huomaa jo siitä koirapuisto keskustelun aloittajastakin. Ja jos ei ole niin vamasti on ainakin bi.

Päivämäärä:   31.5.25 08:03:56

Se koirapuistoseko on yksi Miekkosnaisen monista sivupersoonista.

Lähettäjä: hupikas 
Päivämäärä:   31.5.25 09:26:05

Tervehdin kaikkia töissä ja rapussa. Vastatkoon tai ei, ihan sama minulle. Kuitenkin perustavat olisi hyvä osata..

Päivämäärä:   31.5.25 09:40:39

Joo kyllä tervehdin aamuisin kaikkia. Mutta jotkut ihmiset kun ne kävelee vastaan, ei katso päinkään.. niin en kyllä niitä tervehdi.

Mutta tarkoitan nyt tässä puhumisessa myös sitä että jään aika usein ulkopuolelle myös työpaikan asioista kun ei niitäkään kukaan asiasta tietävät aina kerro. Esim tiiminvetäjä. Saatan vahingossa jotain muuta kautta tietää. Ja omasta mielestäni vastaan kyllä kokonaisilla lauseilla jos joku puhumaan tulee...
Aloittaja

Lähettäjä: Sopuli 
Päivämäärä:   31.5.25 10:27:24

Olen mielestäni kaikille ihan mukava, muttei minulla kyllä ole tarvetta mennä ketään neuvomaan tai auttamaan kysymättä. Kyllä aikuinen työntekijä osaa pyytää apua, sitten totta kai autan. Jos aamulla kysyn, että mitä kuuluu, ja työkaveri sanoo että hyvää eikä asiaan muuta, niin jätän heidät rauhaan. Jos juttelevat enemmän niin tietenkin jään jutulle henkilöstä riippumatta... En ymmärrä aloittajan hypoteesia.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.