Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko jossain koirakoulua jonne koiran voi viedä

Lähettäjä: Freya 
Päivämäärä:   30.5.25 11:25:46

Vaikka kolmeksi kuukaudeksi? Tiedän että ainakin Yhdysvalloissa ja Britanniassa on tällaisia koirakouluja kiireisille omistajille. Helpottaisi monen elämää.

Re: Onko jossain koirakoulua jonne koiran voi viedä

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   30.5.25 11:33:26

Sen jälkeen saattaakin olla tilanne ettei koira enää kunnioitakkaan omistajaa, ottanut isännäkseen kouluttajan.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.25 11:38:55

Yleensä vika on omistajassa eikä koirassa. Koirakouluttaja saa kyllä koiran ongelmat toimimaan mutta jos sinä et tiedä miten ne tehdään niin koira jatkaa vanhaa käyttäytymistä. Sama hevosten kanssa. Siksi koirakoulut on usein enemmän ihmiskouluja joten en usko että koiraa voi jättää 3kuukaudeksi minnekkään.

Päivämäärä:   30.5.25 11:42:43

Miten se helpottaa kenenkään elämää? Ongelma on ihmisessä, ei koirassa. Jos sinun täytyy oppia asia X, niin mitä se hyödyttää lähettää kaveri oppimaan sen?

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   30.5.25 11:52:11

Kyllä Suomessakin on jokunen kouluttaja, jotka toimii ns. avaimet käteen -periaatteella. Yleensä jotain tiettyä lajia ajatellen eikä peruskäytöstapoja, mutta kaipa ne ottaisivat jos tilaa sattuu olemaan. Peruskäytöstavoissa on vain se ongelma, että jos omistaja ei osaa niin ei koirakaan toimi kovin pitkään koulutuksen jälkeen.

Päivämäärä:   30.5.25 11:53:19

On Suomessakin ollut ainakin yksi. Ja jotkut yksityiset ottaa, mullakin oli parikin eri koiraa koulutettavana pidemmän jakson aikanaan kun olin työttömänä ja oli aikaa koirien kanssa pelata.

Toinen oli kaikkea pelkäävä arkajalka joka asui kaupungin keskustassa, ei se päässyt siellä koskaan palautumaan stressistä joten ei se siellä myöskään mitään oppinut. Mun luona sai ensin hengähtää maaseudun rauhassa ja sen jälkeen mun oman koiran tuella tutustua uudelleen kaikkiin jänniin asioihin. Palasi vanhaan kotiinsa hyvällä menestyksellä.

Ja toinen oli remmirähjä, vilkkaalla alueella asui sekin, hyvää teki hetkellinen maisenmanvaihdos. Ja tässäkin tapauksessa mun luottokoira teki suuremman työn, minä vain tarjosin koiralle mahdollisuuksia oppimistilanteisiin ja koirani hoiti pääsääntöisesti opettamisen.

Luonnollisesti molempien omistajien kanssa käytiin läpi mitä olen tehnyt ja millä keinoilla, ja omistajat jatkoivat sitten työtä siitä mihin itse jäin. Mitään kunnioituksen puutetta omistajaa kohtaan ei jakso kouluttajan luona voi aiheuttaa. Molemmat olivat tyytyväisiä ja jatkettiin yhteydenpitoa vielä koirien kotutumisen jälkeen.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   30.5.25 13:29:11

Tietenkin jos ongelma on sellainen että tarvitsee vain toistoja ja itsellä ei aikaa niin voi toimia.

Päivämäärä:   30.5.25 15:49:10

Konseptissa on muutama heikkous.
1. Monesti käytöksen osasyynä tai mahdollistajana tai lietsojana on ihminen. Kun omistaja ei opi MIKSI koira käyttäytyy miten käyttäytyy ja mihin päin käytöstä tulee ohjata, hän on jatkossakin aika kädetön.
2. Kaikista koirista ei saa mitä tahansa. Toiset ongelmat ovat sellaisia, jotka seuraavat läpi elämän jollain tasolla.
3. Nopeiden tulosten tavoittelu ajaa väkivaltaan. Väkivalta on erittäin tehokas ja erittäin nopea tapa passivoida eläin tai ihminen "kiltiksi". Näin kouluttaja saa näyttäviä tuloksia lyhyessä ajassa.
4. Jos koiraa ei viitsi kouluttaa, ei koiraa tule hankkia. Yhtä älytöntä on hankkia lapsi ja laittaa sitten sisäoppilaitokseen, että joku muu kasvattaa

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.