Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Toistuva yskä/ flunssa

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.5.25 07:44:22

Onko nyt ollut tavallista enemmän jotain flunssatauteja liikkeellä? Viime syksystä 3x sairastanut kunnon toista viikkoa kestävän kuumeflunssan (yli 39 astetta) ja nyt kevätpuolella on ollut ihan jatkuvasti toistuvaa flunssaa. Välillä nousee vähän lämpö, välillä ei. Tai ei se mitään semmoista nenän tukkoisuutta ole, vaan pientä kurkkukipua vähän alempana kurkussa ja ysköksiä, sellaisia tummia ja kiinteitä ällöttäviä ysköksiä. Tämä on toistunut nyt monta kertaa, tässä viimeisen 3kk aikana 1-2krt kuukaudessa ja pikkaisen ottaa pannuun, kun taas mennään kun vasta 2vko sitten viimeksi oli samanlaista. En tupakoi. Muut perheenjäsenet eivät ole kyllä sairastaneet tätä tahtia, ilmeisesti mulla on umpisurkea vastustuskyky...

Muita sairastajia?

Re: Toistuva yskä/ flunssa

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   30.5.25 08:13:09

Jos vastustuskyky huono, kannattaa muuttaa elintapoja. Eli priorisoi uni, hyvälaatuinen ja sinun kropalle sopiva ruoka, sopivasti liikuntaa ja stressin hallinta. Jos immuunijärjestelmä ei kykene pitämään taudinaiheuttajia kurissa, sinulla on todennäköisesti muitakin terveysongelmia, ei välttämättä vielä isoja mutta tuolla menolla ne kroonisemmat ongelmat sieltä tulee. Pidä huoli kehostasi.

Päivämäärä:   30.5.25 08:40:57

Se tässä hämmentää ja ärsyttää, että en ennen ole sairastanut kuin max ehkä kerran vuodessa ja elintavoista sen verran, että ne ovat menneet jopa parempaan suuntaan tässä parin vuoden aikana, vaikken koe, että mitkään sysihuonot ovat ennenkään olleet. Syön monipuolisesti, harvoin mitään mättöjä, juoksen aktiivisesti, pyrin nukkumaan väh. 8h yöunia, en käytä alkoholia enkä tupakoi ja olen normaalipainoinen, en koe stressiä esim. töistä tai vatvo ja valvo yökausia jotain stressaavia asioita. Rauta-arvoja on korjattu ja ne ovat nykyään suht hyvällä tasolla (ferritiini joku 70). Nyt se juoksu on tosin jatkuvasti ollut tauolla 3kk sisään, kun on koko ajan jotain flunssaa tulossa. Kun edellinen parantuu niin seuraava on suunnilleen jo tuloilla.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.25 10:17:47

No jos ennen olet ollut perusterve ja harvoin saanut infektioita niin Qi:n viesti ny kauheasti ei auta.
Nyt todellakin on paljon hengitystieinfektioita jotka pitkittyvät ja juurihan uutisoitiin että keuhkokuume on vienyt sairaalaan nuoria hyväkuntoisiakin tällä talvikaudella. Eli nyt on erikoinen tautien kierto ja laatu.
Itse en juuri koskaan sairasta flunssia, ehkä kerta viiteen vuoteen, ja nyt 9kk sisällä menossa kolmas kunnon hengitystieinfektio. 5 viikkoa jatkunut.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   30.5.25 10:22:49

D vitamiini auttaa.

Päivämäärä:   30.5.25 11:11:45

Todella on erikoinen tautien kierto ja laatu.

Kevättalvella oli tosiaan sellainen toista viikkoa kestänyt 38,5-40 asteen kuume. Viikon jälkeen sain hevoskuurin antibioottia, oli tulehdusarvot jonkin verran koholla. Jälkeen päin ajateltuna palasin ehkä vähän turhan aikaisin takaisin töihin, eka viikko oli tosi kamala olo vaikkei ollut enää kuume ja röhä jatkui 2-3vko. Syksyllä oli samanmoinen viikon kuumetauti, mutta silloin selvisin ilman antibioottia.

Ottaa oikein aivoon, kun ei pääse harrastamaan samalla tavalla nyt kun jatkuvasti on kipeä. Ei viitsi kuitenkaan pahentaa tauteja vaan olen sitten yrittänyt levätä heti kun tulee oireita.

Kai kaksi kunnon tautia ja ab-kuuri on heikentänyt vastustuskykyä ihan huolella joksikin aikaa, en tiedä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.25 11:28:26

Mä normaalisti olen kerran vuodessa kipeä nyt tänävuonna pelkästään ollut 3krt kipeä ja just nyt kans että on vissiin enemmän liikkeellä. Varmaan kans helpommin tarttuvaa koska itse olin viikon kotona ilman kenenkään tapaamista, jos kauppaa ei lasketa ja silti sairastuin vaikka aina pesen kädet kaupan jälkeen. Olin kans lievässä vatsataudissa kuukausi sitten. Onkohan yhtäkään kuukautta jolloin en olisi sairastanut.. Erilaisia viruksia vissiin kans liikkeellä että jos saat suojan jostain flunssasta niin voit sairastua heti toiseen jos on eri virus kyseessä. Näin tuntuu mulla olevan.

Lähettäjä: Anki 
Päivämäärä:   30.5.25 11:30:09

Et ole ainoa, itsekin ollut 7 kuukauden aikana yhteensä 3 kuukautta kipeänä. Samoin lähipiirissä moni sairastellut usein viime syksystä lähtien ja todella pitkäkestoisia tauteja ollut.

Lähettäjä: rainbow_87 
Päivämäärä:   30.5.25 15:08:20

Ettei olisi allergiasta kyse? Nyt on paljon siitepölyä ilmassa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.