Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Päiväkotiin töihin mutta en pidä lapsista

Lähettäjä: Bea 
Päivämäärä:   30.5.25 04:33:27

Mulla on alan tutkinto (lähäri- ja sosionomi) mutta en tykkää lapsista ollenkaan. Kesäkuussa pitäisi aloittaa työt. Siksi päädyin tuonne päiväkotiin koska muitakaan töitä ei nyt juuri ole. Miten selviän tästäkin? Haen toki muita töitä. Koko ajatus lasten hoidosta saa voimaan pahoin. Ajattelen vaan millaisia tautipesiä ne on, kuinka ääliöt vanhemmat kitisee kaikesta ja kuinka kammottavaa on hoidella lasten eriteasioita, pukeutumista yms ja kun mitään ei saa sanoa kun ovat kaikki niin uniikkeja lumihiutaleita. Huh. Oli pakko avautua.

Re: Päiväkotiin töihin mutta en pidä lapsista

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   30.5.25 04:50:48

Haastava tilanne sinulla. Selviät ihan varmasti ammattilaisen ottein ja toivottavasti pääset pian etenemään mieluisampiin hommiin.

Ne pienet tautipesät ovat elämänsä alussa olevia, usein epävarmoja, pelokkaita, aitoja ja teeskentelemättömiä pikku hirviöitä, joihin kiintyy helpommin kuin arvaatkaan. Vanhemmatkin ovat usein tosi kivoja aikuisia. Eivät tietenkään aina.

Saat kyllä pitää järjestystä yllä komentamalla niitä lumihiutaleita ja typerien vanhempien kommentit voi tuulettaa työkavereiden kanssa omaan lokeroon. Otat tilan haltuun omalla tyylilläsi. Onnea uuteen työhön.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   30.5.25 06:06:42

Älä mene.

Lähettäjä: Kasvu 
Päivämäärä:   30.5.25 06:12:26

Avoimin mielin vaan menet ja ota asia tärkeänä kokemuksena. Saatat huomata ettei ennakkoluulosi pidäkkään paikkaansa.

Lähettäjä: Snipper 
Päivämäärä:   30.5.25 06:17:54

Kannattaa miettiä omaa asennetta vähän positiivisempaan suuntaan, ja muistaa joka ikinen päivä että se ei ole niiden lasten vika että hoitaja ei halua hoitaa heitä.

Lähettäjä: Dido 
Päivämäärä:   30.5.25 06:30:14

” ja muistaa joka ikinen päivä että se ei ole niiden lasten vika että hoitaja ei halua hoitaa heitä.”

TÄMÄ. Ihan niiden hoidettavien lastenkin kannalta toivon, että löydät muita hommia mahdollisimman pian.

Päivämäärä:   30.5.25 06:38:54

Tsemppiä aloittaja. Surullinen tosiasia on, että päiväkodin työntekijät saattavat olla osalle lapsista ainoita turvallisia aikuisia elämässä. Ole lempeä, läsnä ja kuuntele, mitä lapsilla on sanottavaa.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.5.25 06:41:00

Muuta tänne Suomeen?
Täällä on vanhustenhoidossa aivan valtavasti avoimia työpaikkoja lähes joka paikkakunnalla sinun koulutuksellasi.

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   30.5.25 07:07:18

Mieti heitä jostakin toisesta näkökulmasta, itse näen lapset neurologisina ilmentyminä ja heti on mielenkiintoisempaa

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.5.25 07:22:33

Työkaverisi huomaa ton aika pian. Etköhän sä saa potkut nopeasti.

Lähettäjä: PS. 
Päivämäärä:   30.5.25 07:45:33

Itse en pidä lapsista, enkä omia lapsia ikinä halua, mutta rakastin olla päiväkodissa töissä.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   30.5.25 08:18:22

Miksi aloittaja olisi turvallinen aikuinen? Väärällä alalla oleva seko hän on.

Yhtä hullu on tämä, joka näkee neurologisina ilmentyminä.

Ja tämä, joka neuvoo komentamaan lapsia (ja oletettavasti valehtelemaan vanhemmille, kuten päiväkodeissa tehdään aina).

Tällaiset saattavat aiheuttaa mittaamatonta vahinkoa viattomille lapsille.

Lähettäjä: Kai 
Päivämäärä:   30.5.25 08:27:27

Olet lähihoitaja. Ammattilainen. Teet työsi sen mukaan. Ammattimaisesti. Tai muuten et mene. Simple as that.

Lähettäjä: Rii 
Päivämäärä:   30.5.25 08:31:24

Onneksi siellä voi jokainen olla oma itsensä. Niin sinä kun lapsetkin. Toki toiset huomioiden ja kohteliaasti kohdaten. Voit varmasti työskennellä omilla vahvuuksilla ja tehdä lasten kanssa sulle mieleisiä juttuja. Jos vahvuudet on vaikka taiteessa, niin ei muuta kun taidekoulua pystyn.

Hygienia pointin ymmärrän. Itsellä oli aina päiväkodissa työskennellessä erikseen työvaatteet ja vaihdoin heti kotiin mennessä. Mukana myös varavaatteet jos vaikka puuroa lensi päälle niin sai vaihdettua. Lapsia voi myös ohjeistaa pesemään käsiä ja muussa hygieniassa
.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   30.5.25 08:37:12

Taas täällä alkoi negatiivinen louskutus.

Komentamisella tarkoitan, että lapsia saa kieltää käyttäytymästä huonosti. Te osaatte laittaa hevoset ojennukseen. Teidät koirat ei saa tehdä mitä sattuu. Lapsille puhutaan tietenkin erilailla kuin koirille, sanotaan nyt sekin erikseen ettei siihen tarvitse tarttua. Aikuisen nyt vain pitää välillä laittaa ne rajat. Ei se sen kummempaa ole.

Miksi vanhemmille pitäisi valehdella?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   30.5.25 08:38:40

Mielenkiinnosta: mitä sitten haluaisit tehdä? Miksi et mene vanhuspuolelle, kun siellähän töitä riittää?

Päivämäärä:   30.5.25 08:55:01

Korjaa asenne ja tee työsi hyvin tai ole uniikki lumihiutale ja pysy kotona, kun ei pysty, kun ei tykkää.

Päivämäärä:   30.5.25 09:19:37

”Te osaatte laittaa hevoset ojennukseen. Teidät koirat ei saa tehdä mitä sattuu.”

Paitsi, että tämä sama ilmiö näkyy jo noiden eläimienkin kanssa. Toisilla on eläimet ja lapset ojennuksessa. Toisilla ei sitten mikään.

Lähettäjä: Mush 
Päivämäärä:   30.5.25 09:21:34

Ymmärrän aloittajaa, itsekään en erityisemmin pidä lapsista ja en kyllä ole alallakaan.

Mutta minun neuvoni on, että kohtele lapsia, kuten haluaisit itseäsikin kohdeltavan. Kultainen sääntö pätee aina.

Päivämäärä:   30.5.25 09:22:24

Lähärihommissa tarjolla olevasta eritevalikoimasta laadun ja määrän suhteen lasten päivähoidon eritteet on kyllä se kaikkein helpoin pala kakkua.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   30.5.25 09:24:20

Älä mene, jos et ajattele itseäsi niin ajattele lapsia. Lapset ansaitsevat hoitajan joka oikeasti pitää työstään.

Päivämäärä:   30.5.25 09:58:12

"TÄMÄ. Ihan niiden hoidettavien lastenkin kannalta toivon, että löydät muita hommia mahdollisimman pian."

Niin tämä.

Ne lapst ei ole millään tavalla ansainnut sitä, että yököttelet heitä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.5.25 09:58:39

Lähärinomi?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   30.5.25 10:00:36

Avoimin mielin ja ehkä ennakkoluulot lapsista muuttuukin kun työskentelee heidän kanssaan.

Päivämäärä:   30.5.25 10:16:26

Ei se välttämättä ole niin paha kokemus, eikä niistä vanhempien louskutuksista kannata välittää. Aika moni on vain superonnellinen hoitajista ja päiväkodista, niitä vaativia vanhempia on pieni osa.

Lähettäjä: Joo 
Päivämäärä:   30.5.25 10:19:41

Onneksi sulla on koeaika, joten työnantaja pääsee susta eroon.

Päivämäärä:   30.5.25 10:22:32

Minäkin työskentelen sairaanhoitajana, vaikka en pidä ihmisistä. Työpersoona kumminkin on eri tyyppi kuin minä vapaalla.

Lähettäjä: , 
Päivämäärä:   30.5.25 10:25:45

Niin minäkin menin päiväkotiin taannoin, enkä edes ole minkäänlainen hoitaja. Ei ole (eikä tulekaan) omia lapsia, mutta sisaruksia minulla on 7, joten jonkinlainen kokemus lapsien kanssa elämisestä oli.

Pohdin vähän samoja juttuja kyin aloittaja, mutta päätin mennä avoimin mielin ja tehdä ne asiat mitä minulle osoitetaan hommiksi. Pukemista, ruokailussa avustamista, leikkituokioita, askarteluja, pihalla oloa ja sellaistahan se oli. Toki myös vaipanvaihtoa ja muuta, mutta ne osasin jo ennestään.

Ikävin asia oli tietysti meteli, siitä ei mihinkään pääse. Koitin pitää ohjeet ja neuvomiset lyhyinä ja selkeinä lasten suuntaan, lastenhoitajat ja opettajat hoitivat mahdolliset isommat konfliktit. Eipä niitä nyt niin mainittavasti ollut. Maaseutupitäjän päiväkodissa taitaa olla ne lapset ja vanhemmatkin olla suht maalaisjärkisiä.

Päivämäärä:   30.5.25 10:30:22

Lapset on kyllä yleensä aika ihania ja hyviä tyyppejä parhaimmillaan kun kyynisyys ja traumat eivät ole heitä vielä pilanneet. Voit yllättyä hyvinkin positiivisesti.

Vanhemmat taas saa syömään kädestä kun kehuu kuinka kivoja ja tärkeitä tyyppejä heidän lapset on. Sama kuin koiraihmisilläkin kun vähän kehaisee heidän koiraansa vaikka ei paikkaansa pitäisikään.

Kyllä se siitä, ja ellei olekaan oma juttu, niin jae muita töitä. Eiköhän tärppää syksyllä viimeistään. Kesällä ei oikein tapahdu työrintamalla mitään.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   30.5.25 10:36:02

Meet vaan avoimin mielin ja kohtelet lapsia niinkun kohtelisit ihmisiä muutenkin. Lapsille tärkeintä perustarpeiden lisäksi on, että heitä kuunnellaan.

Päivämäärä:   30.5.25 10:45:11

Olen huomannut, että usein lasten kanssa pärjäävät parhaiten he, jotka eivät edes pidä lapsista. Koskee niin opettajia, päiväkodissa työskenteleviä, kuin vaikka ratsastuksenopettajiakin.

Lähettäjä: mö 
Päivämäärä:   30.5.25 15:08:18

Kuten yllä oleva sanoi, ehkä se on sun vahvuus ettet omaa vahvaa hoivaviettiä. Voit suhtautua lapsiin keskenkasvuisina ihmisinä, jotka opettelevat kuinka ollaan ihmisiksi ja toimia omalla tyylilläsi. Ei tarvitse lässyttää.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   30.5.25 15:36:15

Minä olen ollut myös ihminen, joka ei "tykkää" lapsista. Opiskelin ensin lähihoitajaksi, sitten sairaanhoitajaksi ja työskentelen nykyään erikoissairaanhoidossa. Nykyään minulle on ihan sama hoidanko vauvoja vai vanhuksia taikka kokonaisia perheitä. Vaihtelu virkistää ja kaikki uudet työt ja paikat ovat mahdollisuus oppia jotain uutta. En tiedä mikä sinun tavoite on tulevaisuudessa työelämässä? Aiotko lähteä jatko-opiskelemaan? Itse näkisin siis tilanteesi hyvänä mahdollisuutena saada uutta kokemusta ja kasvattaa CV:tä. Sinulla ei tarvitse olla mitään hoivaviettiä. Lapsille riittää että olet oma itsesi. Ota lapset vähän niin kuin nyt haasteena hoitajan työlle. Ja tietysti etsi uutta työtä jos olet varma että haluat muuta. Mukavaa kevättä!

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   30.5.25 16:40:51

Yritin olla lastenkodissa töissä. Selvisinnhyvin ja puolet oli kivaa. Mutta inhosin olla lasten kanssa. Toki osa oli kivojakin, mitta ei ei ei.
Pakkohan se on töihin mennä mihin vaam ja varsinkinbjos koulutus on, muuten ei rahaa tipu...varsinkin jos on oma asunto.

Lähettäjä: Yhtäkkiä 
Päivämäärä:   30.5.25 22:00:04

Elä mee. En halua sellaista hoitajaa lapselleni, joka ei aidosti halua lastani hoitaa.

Lähettäjä: voiMua 
Päivämäärä:   30.5.25 22:09:53

Kun huomaat että lapset pitää sinusta niin mielesi muuttuu

Jos huomaat että eivät pidä sinusta niin mielesi pahoittuu

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.5.25 22:31:53

Lähettäjä: Yhtäkkiä
Päivämäärä: 30.5.25 22:00:04

Elä mee. En halua sellaista hoitajaa lapselleni, joka ei aidosti halua lastani hoitaa.

Jos sitten hoidat sen lapsesi vaikka itse, etkä vie sinne päiväkotiin..? Ei ne hoitajat sinne taivaalta tipu :)

Päivämäärä:   30.5.25 22:40:12

Oletko oikeasti sosionomi kun puhut "uniikeista lumihiutaleista?" Mun tuntemat sosionomit (olen itsekin) ei ikinä käyttäisi tuollaista ilmausta.

Voi olla että päiväkoti on väärä paikka sulle. Koeta olla osoittamatta lapsille inhoasi ja yritä olla asiallinen niin varmasti pärjäät. Siksihän sitä töissä käydään että saadaan rahat arkeen ja on paljon huonompia työpaikkoja kuin päiväkoti.

Lähettäjä: … 
Päivämäärä:   31.5.25 00:28:08

No jos osaat pitää työn työnä niin mitä väliä? Moniko pitää vanhuksista, vammaisista, mt-ongelmaisista jne? Silti hoidetaan hyvin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.