Lähettäjä: pistos
Päivämäärä: 29.5.25 22:15:45
Olen aina ollut se, joka sanoo, ettei ampiaiset tee mitään, kunhan ei huido tai muuten niitä häiritse. Ja periaatteessa olen samaa mieltä edelleen.
Viime kesänä sain ensimmäisen ampiaisen piston ja sekin oli epäonnekas sattumien summa. Olen allerginen niin hyttysten, mäkäräisten kuin kimalaistenkin pistolle, joten otin heti ampparin piston jälkeen sekä antihistamiinitabletin, että kyypakkauksen tabletit. Pistosta nousi useiden senttimetrien levyinen paukama, joka kuitenkin vuorokaudessa laski. Olen kuullut, että vasta toinen ampiaisen pisto aiheuttaa allergisen reaktion. Onko näin, tiedättekö?
Nyt kuitenkin olen ihan hysteerinen amppareiden takia. Jos ennen istuin rappusilla rauhassa ampiaisten pörrätessä seinän vierustaa, niin nyt ryntään heti joko sisälle tai pihalle. Vaikka edelleen tiedän, etteivät ne piruuttaan pistä. Mutta pelkään niin allergista reaktiota, mikä olisi ihan toisenlainen kuin vaikka kimalaisen pisto.
Äsken huomasin, että tuulikaapissa on ampiainen. Oli sellaisessa paikassa, etten saanut sitä pyydystettyä lasilla, joten nyt pelkään, että se menee jonkun kengän sisään ja pistää, kun laitan jalkani kenkään. En sitä kauhean kauaa koittanut pyydystää, ettei ärsyynny. Äsken kävin katsomassa tilannetta, eikä sitä näkynyt enää. En uskaltanut alkaa kenkiä ja kumppareita ravistella. Toivottavasti se on huomenna pyydystettävissä ja vapautettavissa. En sentään ala noita tappaa.
Kertokaa, mikä avuksi mun pelkoon ja onko pelko (allergisesta reaktosta) realistinen :( En tiedä, vaikuttaako perintötekijät tähän, mutta isäni on allerginen ampparin pistolle. Epipeniä ei taida saada ilman reseptiä :/
|