Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Miten "luotto" ampiaisiin takaisin?

Lähettäjä: pistos 
Päivämäärä:   29.5.25 22:15:45

Olen aina ollut se, joka sanoo, ettei ampiaiset tee mitään, kunhan ei huido tai muuten niitä häiritse. Ja periaatteessa olen samaa mieltä edelleen.

Viime kesänä sain ensimmäisen ampiaisen piston ja sekin oli epäonnekas sattumien summa. Olen allerginen niin hyttysten, mäkäräisten kuin kimalaistenkin pistolle, joten otin heti ampparin piston jälkeen sekä antihistamiinitabletin, että kyypakkauksen tabletit. Pistosta nousi useiden senttimetrien levyinen paukama, joka kuitenkin vuorokaudessa laski. Olen kuullut, että vasta toinen ampiaisen pisto aiheuttaa allergisen reaktion. Onko näin, tiedättekö?

Nyt kuitenkin olen ihan hysteerinen amppareiden takia. Jos ennen istuin rappusilla rauhassa ampiaisten pörrätessä seinän vierustaa, niin nyt ryntään heti joko sisälle tai pihalle. Vaikka edelleen tiedän, etteivät ne piruuttaan pistä. Mutta pelkään niin allergista reaktiota, mikä olisi ihan toisenlainen kuin vaikka kimalaisen pisto.

Äsken huomasin, että tuulikaapissa on ampiainen. Oli sellaisessa paikassa, etten saanut sitä pyydystettyä lasilla, joten nyt pelkään, että se menee jonkun kengän sisään ja pistää, kun laitan jalkani kenkään. En sitä kauhean kauaa koittanut pyydystää, ettei ärsyynny. Äsken kävin katsomassa tilannetta, eikä sitä näkynyt enää. En uskaltanut alkaa kenkiä ja kumppareita ravistella. Toivottavasti se on huomenna pyydystettävissä ja vapautettavissa. En sentään ala noita tappaa.

Kertokaa, mikä avuksi mun pelkoon ja onko pelko (allergisesta reaktosta) realistinen :( En tiedä, vaikuttaako perintötekijät tähän, mutta isäni on allerginen ampparin pistolle. Epipeniä ei taida saada ilman reseptiä :/

Re: Miten "luotto" ampiaisiin takaisin?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.5.25 22:35:58

Ampiaiset on fiksuja. Ne ei jää luuraamaan minnekään, vaan poistuu auringon suuntaan. Jos ne jää jumiin yöksi, niin ne asettuu nukkumaan jonnekin ja häipyy aamulla. Eli jos teillä sisällä on amppari, niin avaa sille vaan joku läpi, se häipyy.

Syksyllä ne kohta kuolevat kuhnurit on karseita, mutta onneksi aika ei ole pitkä.

Lähettäjä: Niinpä 
Päivämäärä:   29.5.25 22:47:11

Ampaisen myrkky voi koteloitua ja aktivoitua uudesta ampiaisen pistosta, jolloin saat ns. kaksi myrkkyä. Sen takia toinen pistos voi olla allergisoivampi.

Lähettäjä: ltlt 
Päivämäärä:   29.5.25 22:52:01

Epipenin saa kyllä ilman reseptiäkin, mutta se on kallis. Ja reseptin epipeniin saa aina kun tarvitsee.

Minä en ole ikinä epipeniin liittyen ainuttakaan lääkäriä nähnyt, mutta pelkällä puhelinkontaktilla sain reseptin epipeniin yli 10 v sitten.

Suosittelen, että alat tappaa niitä yksittäisiä ampiaisia jotka näet, jotka eksyvät sisälle, ettei tarvitse pelätä, että sellainen johonkin kenkään menee piiloon. Ampiaiset eivät ole hyödyllisiä toisin kuin kimalaiset ja mehiläiset.

Minulla on vahva hiuskiinnettä, jolla ruuttaan sisään eksynyttä ampiaista, jolloin se ei voi lentää, ja sitten saan sen mätkäistyä hengiltä niin ei jää kitumaan.

Minua on kerran elämässäni, joskus tarhaikäisenä, pistänyt ampiainen ja siitä tuli niin paha allerginen reaktio, että sanottiin heti, ettei toista kertaa kannata kokeilla. Eli kyllä allerginen reaktio voi tulla jo ekasta kerrasta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   29.5.25 23:02:45

Koputtele ne kengät ennen kun laitat jalkaan, niin ei sitä tarvitse pelätä. Itse aina kopautan ja kippaan ympäri vanhempien luona hämähäkkien takia.

Lähettäjä: Ampiais raid 
Päivämäärä:   29.5.25 23:03:31

Ei täsmätorjunta ja sumua päin näköä, hyytyy suht vikkelään.
Nyt on se aika kun tapettu amppari on yksi pesä vähemmän.
Loppukesästä pesissä onkin sitten sata ampiaista, ja kun uusi kuningatar sukupolvi on kasvatettu. Ne sata ampparia hengailee ja häiriköi ruokapöydissä ja herkullisten hajujen perässä.

Päivämäärä:   29.5.25 23:28:21

.: kiitos, tutkailen huomenna lisää. Nyt se jossain majailee. Jos huomenna saisin päästettyä ovesta ulos.

Niinpä: kiitos, tätä tietoa hain!

ltlt: ookoo, kiitos tiedosta. Olin luullut, että vain reseptillä saa ja silloinkin maksaa yli 50e pikaisella googletuksella. Kerran olen joutunut apteekiin soittamaan hyttysten takia ja silloin neuvoivat ottamaan kyypakkauksen. Sain myöhemmin lääkäriltä kortisonipillerireseptin hyttysten takia. Tämä oli, kun muutin uudelle paikkakunnalle, eli oli uusi hyttyskanta vastassa. Nyttemmin olen siedättynyt täkäläisille hyttysille niin, että pärjään sisällä ololla ja tupla-antihistamiineilla, unohtamatta kortisonivoidetta. En halua alkaa ampiaisia tappaa, paikkansa niilläkin tässä ekosysteemissä.

Sama nimimerkille Ampiais raid: ei ole syytä tappaa heikäläisiä. Viattomia ovat kuitenkin.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   29.5.25 23:31:43

Ampiaiset pistää ihan vittuillakseenkin, koska selviää hengissä siitä. Mehiläiset ja kimalaiset ei, koska kuolevat pistäessään.

Lähettäjä: Sipuli 
Päivämäärä:   29.5.25 23:38:27

Minua on pistäneet ampiaiset ja kimalaiset usein ja ei ole koskaan mitään tullut. En pelkää vieläkään kun tykkään niistä kuten melkein kaikista hyönteisistä. Pistot on tulleet siten että raukat eivät ole voineet muuta, olen kahdesti esim ottanut ulos jättämäni neuleen ja puristanut vahingossa sen seassa ollutta pörriäistä joka on hengenvaarassa pistänyt.

En osaa nyt muuta sanoa kuin että itse tiedät missä tilanteessa pisto tuli ja miksi. Eihän ne tee ihmiselle mitään ilkeyttään, ei ne sellaista tunne. Pisto on viimeinen keino hädässä. Voit jättää loppukesästä kukkaistuoksuiset hajusteet käyttämättä niin silloin eivät yleensä lennä edes katsomaan mikä olet.

Ampiainen ei osaa vittuilla. Ihminen osaa kyllä.
Ampiaiset syö puutarhan tuhohyönteisiä ja kyllä, myös ampiainen pölyttää. On hölmöä kun ihminen luulee ettei ampiaisella olisi tärkeää ekologista lokeroa.

Päivämäärä:   29.5.25 23:42:14

Kyllä ne pistää ns. huvikseen syksyllä kun ovat sekaisin. Ampiainen on tosi aggressiivinen verrattuna mehiläiseen, ja ampiaisen kynnys pistää on matala koska toisin kuin mehiläinen, ampiainen ei kuole pistämisen jälkeen. Eli jos epäilet että olet pahasti allerginen, niin ei niihin kannata mitenkään luottaa.

Lähettäjä: Loistavat vinkit 
Päivämäärä:   29.5.25 23:44:45

"Voit jättää loppukesästä kukkaistuoksuiset hajusteet käyttämättä niin silloin eivät yleensä lennä edes katsomaan mikä olet"

Ampiaiset syövät myös lihaa, joten ei kannata myöskään syödä makkaraa ulkona loppukesästä :D

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   29.5.25 23:51:36

Minun mielipiteeni on, ettei ampiaisiin voi ikinä luottaa. Ne ovat arvaamattomia ja toisinaan myös äkäisiä ilman mitään selkeää syytä. Ja loppukesästä/alkusyksystä ihan kaheleita.

Kimalaiset ja mehiläiset sen sijaan koen ystävikseni ja niiden käytöksessä on ymmärrettävää logiikkaa.

Päivämäärä:   29.5.25 23:51:42

Minä kyllä tapan jokaisen ampiaisen, joka sisälle eksyy, ettei tule uudestaan. Pelkään niitä, en nyt ihan täysin hysteerisesti, mutta melkein. En ole tiettävästi allerginen (lapsena tullut useampi pisto). Kaverini ex-miehen äiti menehtyi ampiaisen pistoon. Oli siis allerginen ja kesällä oli yksi pisto jo tullut ja muutaman kuukauden päästä tuli toinen pisto. Ei päässyt tarpeeksi nopeasti hoitoonkaan, kun asui ulkomailla syrjäisemmällä seudulla. Kyllä niitä kannattaa oikeasti varoa. :(

Päivämäärä:   29.5.25 23:53:09

"Olen aina ollut se, joka sanoo, ettei ampiaiset tee mitään, kunhan ei huido tai muuten niitä häiritse. Ja periaatteessa olen samaa mieltä edelleen."

Ei kannata olla, ne pistelevät kyllä ihan huvikseenkin.

Lähettäjä: Sipuli 
Päivämäärä:   30.5.25 00:40:28

Ampiainen ei pistä huvikseen eikä maapallokaan ole litteä. Ihan turha tuollaisia vanhojen mummojen tarinoita toistella. Ampiainen pistää jos se kokee olevansa hengenvaarassa.

Päivämäärä:   30.5.25 01:05:00

Ampiaiset nimeomaan pistävät varsinkin syksyisin ihan "muuten vaan". Kahdesti on vain lentänyt kädelle ja tuikannut, kerran ollut pyyhkeessä ja kerran astuin päälle.

Lähettäjä: hej 
Päivämäärä:   30.5.25 01:07:08

Jos tiedätte olevanne allergisia niin hankkikaa resepti epipeniin ja ostakaa yksi kynä. Ilman kela-korvausta on yli 50 e mutta kelakorvauksen jälkeen vähän yli 30 e. Voi pelastaa teidän tai jonkun muun hengen kun kannatte sitä mukananne.

Minulla on resepti, jossa kaksi kynää per vuosi eli 4 kpl/2 vuotta.

Itse en ole tarvinnut sitä sen jälkeen kun reseptin sain, mutta kerran kaupassa annoin jollekin naiselle, kun hänellä oli mennyt ampiainen hihaan ja pistänyt ranteeseen. Juoksi siis ulkoa kauppaan sisälle huutamaan, onko kenelläkään epipeniä. Olin juuri tuolloin kassalla ja sain annettua kynän.

Kaverin sisko on viety helikorperilla sairaalaan kun sai allergisen reaktion metsähommissa. Hänellä oli vain yksi epipen mutta olisi tarvinnut kaksi. Jäi henkiin.

Lähettäjä: Muista 
Päivämäärä:   30.5.25 04:55:32

Nopea apu ampiaisiin on imuri, naps kuuluu putken mutkassa ja on entinen amppari.

Päivämäärä:   30.5.25 10:25:23

Syksyisin ampparit on sekaisin, mutta ei ne tässä vaiheessa vielä. Mua on pistänyt tasan yhden kerran ja johtui siitä, että istuin päälle…

Lähettäjä: teke 
Päivämäärä:   30.5.25 14:02:18

"Nopea apu ampiaisiin on imuri, naps kuuluu putken mutkassa ja on entinen amppari."

Näin minäkin joskus luulin. Annoin imurin olla vielä hetken aikaa päällä täydellä teholla ennen kuin sammutin sen. Sitten jätin imurin lojumaan lattialle ja hetken päästä imurista taapersi ulos vähän pöllämystynyt ampiainen. Eli en luota pelkkään imuriin vaan kyllä lätkäisin sen ampparin hengiltä.

Hiuskiinne tosiaan hyvä ampiaisen lähmästäjä, jos ei halua raidia sisätiloissa ruutata. Olen itsekin sitä käyttänyt, ostanut purkin jotain extra strong hold -hiuskiinnettä ihan ampiaisten listimistä varten. Helpompi mäjäyttää amppari hengiltä, kun sen on ensin tehnyt lentokyvyttömäksi.

Päivämäärä:   14.6.25 18:52:12

Kiitos kaikille vastanneille!

Luotto amppareihin on kutakuinkin saatu takaisin. Viimeistään siinä vaiheessa, kun puolisen tuntia olin keittiössä oven ollessa kiinni tarkoituksena saada ampiainen kiinni ja ulos :D Tää ei suostunut pörräämään ikkunaa vasten, vaan tutki kaikki kaapit ja jopa pistorasiat, joihin tunki ittensä pienenpienistä raoista. Lopulta meni pörräämään tuuletusikkunaan, jolloin löin ikkunan kiinni. Oli löytänyt ulos samaa tietä, mitä oli tullutkin, niinkuin aloituksessani oleva ampiainenkin. Toisen ampiaisen pyydystin ikkunasta ja sain vapautettua ulos.

Jostain olen lukenut, että ampiainen oppii tunnistamaan kasvoja. Tämäkin keittiöamppari pörräsi muutaman sekunnin kasvojeni edessä, ennenkuin jatkoi matkaansa.

Nyt on ulkona paljon amppareita. En ole niistä välittänyt, eivätkä nekään minusta. Olen niin onnellinen, etten enää sinkoile pitkin pihaa nähtyäni yhden pörräämässä jossakin.

Se, miksi viime kesänä piston sain, oli täysin odottamaton tilanne. Heillä oli pesä ollut piilossa ja menin sitä piiloa häiritsemään.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.