Lähettäjä: M
Päivämäärä: 29.5.25 22:04:37
Täällä itkupilli hei. Mua muutenkin jännittää yleisön edessä puhuminen mutta niinpä olen nut puolen vuoden sisällä pitänyt kaksi puhetta. Vähän vinkkejä ja vertaistukea siis!
Mua itketti ihan hulluna kun yritin harjoitella. Juhlissa sitten meni paljon helpommin kun eri tavalla piti "keskittyä tehtävään". Saattaa siis mennä paremmin kuin voisit kuvitella! En katsonut suoraan puheen kohteita suoraan silmiin vaan enemmän otsaan (näyttää siltä että katsoo silmiin mutta ei herätä tunteita samalla tavalla ja katsoin myös "tyhjään" yleisöön päin. Liikuttavin kohta kannattaa jättää aivan loppuun, koska pahimmassa tapauksessa sen voi vain jättää pois ja jos alkaa itkettää niin siinä kohtaa ei tarvitse kerätä itsensä ja jatkaa. Ja ihan puheen kannalta on kiva lopettaa sillä tavalla :) Mun ääni kesti hyvin molemmissa puheissa paitsi nimenomaan vikassa lauseessa ääni värisi mutta en kokenut nolona vaan enemmän hienona asiana, toivon ja uskon että kaikki ymmärsivät sanojen tulevan sydämestä.
Rauhallinen puhe- ja hengitystahti, hartioiden laskeminen alaspäin, hymy (vaikkapa feikki) ja vähän ylöspäin katsominen auttaa. Tsemppiä!
|