Lähettäjä: Ninnis
Päivämäärä: 29.5.25 19:55:15
Minulla on ollut yli 10 vuotta sappikohtauksia, välillä tiuhaan ja välillä saattaa olla vuosikin ettei yhtään kohtausta tule. Nyt on taas ollut tiheämmin ja aloin jo pohtia kannattaisiko käydä lääkärissä kysymässä kannattaisiko sappirakko poistaa. Minulla oli esim la-su yönä kohtaus, ti-ke yönä ja torstaina vähän kipuja. pystyin kuitenkin torstaina kopujen kanssa nukkumaan. Yleisemmin kohtauksen pahin vaihe kestää noin 5 tuntia jolloin ei ole hyvä olla missään asennossa, oksennan usein ja valvon suurimman osan yöstä kun kivuulta ei vaan pysty nukkumaan.
Leikkauksessa epäilyttää, että kivut eivät välttämättä lopu siihen ja ilmeisesti on yleistä, että sen jälkeen tulee jatkuva ripuli. Minulla on jo nyt todella surkea pidätyskyky eli vessaan on päästävä heti eikä kohta ja jos tulee vielä ripulia niin pelottaa, että en voi enää käydä töissä tai ylipäätään missään ettei ole ulosteet housuissa.
Onko jollain kokemuksia sappirakon poiston jälkeisestä elämästä? Kannattiko leikkaus eli oliko hyödyt isommat mitä haitat? Vai kannattaako vain sietää mielummin näitä kohtauksia kun niitä ei mitenkään säännöllisesti tule?
|