Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Liikuntaan liittyvä ongelma

Lähettäjä: Minulla 
Päivämäärä:   29.5.25 19:35:39

Nautin liikunnasta. Erityisesti pilateksesta, joogasta. Minulla on sellainen ongelma, että koko vasen alaraaja tärisee aina kun on käytössä. Esimerkiksi jalan nosto suorana ylös kattoa kohti,pilateksessa- raaja tärisee. Joogassa yhden jalan tasapainot- sama raaja tärisee niin etten pysy pystyssä. Yhden jalan kyykky- mahdoton. Raaja ei tärise ainoastaan levossa tai polvi lukittuna seistessä. Lääkärillä on käyty useita kertoja. Eivät koe ongelmaksi, enkä ole saanut lähetettä kuvauksiin..Fysioterapeutilla olen käynyt; he eivät auta, koska kokevat että eivät voi auttaa ilman kuvauksia!Olen siis jäänyt tilaan, jossa en ole saanut apua, mutta ongelma pysyy. Liikunta on alkanut hävettää :(, koska en pysty perusliikkeisiin. Varmaan huti- onko kellään ollut samaa ongelmaa?

Re: Liikuntaan liittyvä ongelma

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   29.5.25 19:38:12

Kumma, jos fyssari ei osaa auttaa. Oletko kauan käynyt jumpassa? Oireileeko jalka muuten kuin jumpassa?

Päivämäärä:   29.5.25 19:42:36

Vuosia käynyt ainakin kerta viikkoon- lajeja vaihdellen tosin. Oireilee jos raajaa ns.aktivoi, esimerkiksi suoristaa polven lattialla istuen. Fyssarit ovat huomioineet, ettei ole normaalia, mutta aina sanovat että käy lääkärissä ja tule takaisin, ja sitten niistä lääkärikäynneistä ei tule mitään..:(

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   29.5.25 19:47:47

Saisitko lähetettä ortopedille? Yksi mistä voisi olla apua on hyvä osteopaatti.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.5.25 19:48:39

Siis koko alaraaja vai jokin tietty lihas, esim etureisi?

Lähettäjä: mougli 
Päivämäärä:   29.5.25 20:01:35

Voisitko käydä yksityisellä lääkärissä ja kertoa tuon koko ongelman - kuvaukseen ja apuja saa taatusti siten

Päivämäärä:   29.5.25 20:03:58

En ole saanut lähetteitä- lääkäri totesi, ettei vaikuttanut neurologiselta haasteelta eikä siksi huolestuttava. Pohdin kyllä, esitinkö ongelman riittävän hyvin..

Pisteelle, sanoisin että epäselvää. Lääkärikaveri sanoi katsottuaan ohimennen (käymme samassa joogassa) että olisi reiden takaosan tärinää- mutta ilmiö tuntuu liittyvän etureiden lihaksiston/polven käyttöön? Esim.polven suoristaminen tuntuu vaikealta, oikea puoli taas on vahva- ei yhtään mitään ongelmaa..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.5.25 20:34:10

Etkö pysty esittämään sitä tärinää lääkärille?

Lähettäjä: Myös 
Päivämäärä:   29.5.25 20:45:54

Samaa ihmettelen kuin edellinen, että eikö lääkäri ole pyytänyt sinua näyttämään liikkeitä joissa tärinä ilmenee.

Päivämäärä:   29.5.25 20:56:03

Juu, tottahan toki tärinä on esitetty lääkärille.Tällöin sanoi tosiaan, ettei hänen silmään näyttänyt neurologiselta vaivalta, suositteli käymään fysioterapeutilla...!

Päivämäärä:   29.5.25 20:58:17

Kuten mougli aiemmin kommentoi, minun tulee varmaan käydä yksityisellä puolella lääkärillä kun julkisella asia ei edennyt. Olen sitä pyrkinyt välttämään, kun ei ole vakuutuksia eikä kovasti rahaakaan, ja kustannusten hallitseminen pelottaa.

Lähettäjä: Myös 
Päivämäärä:   29.5.25 21:00:54

Ja kerroit lääkärille käynneesi fysioterapeutilla joka ohjasi sinut nimenomaan sinne lääkäriin, koska fyssari ei pysty tekemään mitään ennen kuin tietää tarkemmin mikä vika jalassa.

Mutta tuollaisia nuo osa työterveyslääkäreistä on eli ei haluta laittaa lähetettä mihinkään tutkimuksiin vaan ohjataan aina vaan fyssarille eikä edes lueta niitä fyssarin tekstejä yms. Kokemusta on valitettavasti.

Päivämäärä:   29.5.25 21:09:04

Näin on, Myös. Ymmärrän hyvin, ettei ole henkeä uhkaava asia ja muita tarvitsevia on terveydenhuollossa pilvin pimein. Olen ihan oma aloitteinen, tekisin harjoitteita ja lopettaisin kaikkien asiantuntijoiden häiritsemisen heti kun tietäisin vaivan syyn. Se tuntuu aikas turhauttavalta.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.5.25 21:37:58

Saattaa kuulostaa oudolta kysymykseltä, mutta tupakoitko?

Mulla oli ennen samaa, että jalkojen lihakset tärisi aktivoitaessa staattisesti. Tärinä loppui samalla kuin tupakointikin. Ja tärinä oli ihan silmiinpistävää, kun kaveritkin siitä joskus huomautti.

Päivämäärä:   29.5.25 21:44:17

En tupakoi :)

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   29.5.25 21:53:32

Multa on leikattu hermopinne kädestä muutamia vuosia sitten ja koko vasen puoli oli heikompi. Oon tosi hyvin saanut muuten kuntoutettua, mutta jokin aika sitten huomasin, että vasen takareisi on tosi kireä ja tuntuu ettei sitä saa oikeasti millään auki. Itseasiassa koko jalka tuntui siltä ettei hermotu samalla lailla kuin toinen ja esim yhden jalan jalkaprässissä tökkäsi sataan kiloon kun palautus sattui aina niin paljon.

Kävin urheiluhierojalla, joka avasi paikkoja (aivan uskomaton ero jo yhdellä käynnillä) ja lisäksi oon tehnyt staattisia harjoitteita ja ongelma on poissa.

En nyt muista yhtään kenen ohjeita oli, mutta lyhyesti mene makaamaan selälleen toinen jalka 90 asteen kulmassa ja toinen jalka esim sohvalla. Paina sohvalla olevaa jalkaa sohvaan kuin yrittäisit laittaa sitä koukkuun niin, että takareisi on jännittyneenä. 30 s kerrallaan ja kolme toistoa per puoli.

Lähettäjä: kat 
Päivämäärä:   29.5.25 22:01:08

Eri fysioterapeutille hep! Ei todellakaan tarvitse mitään kuvauksia odotella eikä liene mitään tarvettakaan sellaiselle.

Päivämäärä:   29.5.25 22:12:58

Huoh:lle kiitos ohjeesta! Täytyykin kokeilla tätä harjoitusta.

kat, olen käynyt kahdella fysioterapeutilla, kummastakaan ei ollut apua. Ehkä kolmas kerta toden sanoisi....

Lähettäjä: huoh 
Päivämäärä:   29.5.25 23:19:13

Hei löysin sen videon YouTubesta:

https://youtu.be/PmBhoeYvhKA?si=Na4xt9yYpS8jo9bp

Lähettäjä: Rumble 
Päivämäärä:   30.5.25 06:35:29

Lähettäjä: Minulla
Päivämäärä: 29.5.25 20:58:17

Kuten mougli aiemmin kommentoi, minun tulee varmaan käydä yksityisellä puolella lääkärillä kun julkisella asia ei edennyt. Olen sitä pyrkinyt välttämään, kun ei ole vakuutuksia eikä kovasti rahaakaan, ja kustannusten hallitseminen pelottaa.

Kyllä. Näin se nykyisessä maailmassa ja terveydenhuollossa tuppaa menemään, että yksityiseltä pitää hakea apu jos vaiva ei uhkaa henkeä tai ole todella vakavasti terveyttä heikentävä. Eli yksityiselle puolelle mars, niin saat tietoa ja apua vaivaasi. Itse maksavana löydät laajan kirjon erilaisia fysioterapeutteja, jotka taatusti tarjoavat apuja, myös ilman laajoja tutkimuksia alla.

Lähettäjä: Qi 
Päivämäärä:   30.5.25 08:24:41

Käy kiropraktikolla. Heillä paras ymmärrys hermoston ja kehon toiminnasta ja ohjaavat tarvittaessa lääkäriin.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   30.5.25 08:30:03

Mulla on yksityisistä lähinnä huonoja kokemuksia: jokaisen, pienenkin, asian takia pitää käydä sen sata kertaa ja joka kerrasta tietenkin maksaa ihan sievoinen summa. Julkisella yhdellä käynnillä hoituu useampikin asia kuntoon.

Päivämäärä:   30.5.25 09:19:01

Kiropraktikko voisikin olla hyvä ajatus- olen suhtautunut ennakkoluuloisesti mutta nyt asiaa tutkittuani sitähän voisi kokeilla..

*: tämä pelottaa yksityiselle puolelle menossa, rahaa ei ole loputtomiin. Esim.yks.hammaslääkäristä tullut tutuksi, että lisähintaa tulee kaikesta ja asia selviää vasta kun kuvat otettu,ym :/

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.