Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Suosittele klassikkokirjaa

Lähettäjä: Book 
Päivämäärä:   29.5.25 17:19:05

Uusi äänikirja pitäisi ottaa kuunteluun ja koska viime aikoina kuunnellut dekkareita niin tekisi mieli välillä kuunnella jotain muuta. Itselläni pää lyö tyhjää eikä mitään tule mieleen eikä haullakaan löydy mitään mielenkiintoista niin saisiko täältä vinkkejä. Ehkä joku klassikko tms voisi olla kiva. Suositelkaa hyvää kirjaa kuunneltavaksi.

Re: Suosittele klassikkokirjaa

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   29.5.25 17:20:26

Klassikosta mulle tuli ekana mieleen Ylpeys ja ennakkoluulo tai Pikku naisia.

Ylpeys ja ennakkoluulo on hyvä englanniksi kuunneltuna.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   29.5.25 17:22:03

https://www.goodreads.com/list/show/449.Must_Read_Classics
https://www.penguin.co.uk/discover/articles/100-must-read-classic-books

Sieltä katsomaan mielenkiintoista.

Lähettäjä: Book 
Päivämäärä:   29.5.25 17:27:01

Ylpeys ja ennakkoluulo onkin luettuna useampaan kertaan sekä suomeksi ja enkuksi. Pitää laittaa muistiin että kuuntelee enkuksi.

Nyt hakusessa suomeksi luettuja kirjoja kuunneltavaksi autolla ajaessa.

Kiitos listoista. Mielellään kuulisin myös mistä muut ovat tykänneet.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.5.25 17:29:41

Linnan Täällä Pohjantähden alla.

Kaikkien pitäisi lukea, tai ainakin kuunnella tämä.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   29.5.25 18:02:56

Sinuhe egyptiläinen on yksi klassikkosuosikeistani.

Päivämäärä:   29.5.25 18:12:50

Noh, ei ehkä klassikoita, mutta ehdotan historiallisia viihderomaaneja: Piiat ja Satakieli. Molemmat erinomaista kuunneltavaa.

Päivämäärä:   29.5.25 18:14:56

Sinuhe, Kotiopettajattaren romaani, Kuin surmaisi satakielen, Monte-Criston kreivi.

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   29.5.25 18:27:24

En tiedä mitä äänikirjapalvelua käytät, mutta ainakin Storytelliin ilmestyi hetki sitten Thomas Mannin Taikavuori. On kyllä sinällään aika raskas kuunnteltava, kun on vanhaa tekstiä ja lukija (vaikka hänen äänestä pidänkin) on erittäin rauhallista sorttia. :D

Ei ehkä vielä klassikko, mutta jos haluaa pidemmän kuuntelunautinnon, niin Liu Cixinin Muistoja planeetta maasta -trilogia on mielestäni loistava ja Aku Laitinen lukee sen todella hyvin.

Itse ajattelin alkaa kuuntelemaan seuraavaksi Monte Criston kreiviä ja Nuoren Wertherin kärsimyksiä, jotka on jostain syystä jäänyt aikaisemmin lukematta. En voi siis periaatteessa vielä suositella näitä, mutta ainakin klassikoita, jotka usien löytyy äänikirjoina.

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   29.5.25 18:35:00

En ole koskaan lukenut Monte criston kreiviä. Tänään ykksellä alkaa tv-sarja.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   29.5.25 19:26:45

^ Siksi se varmaan nyt putkahtaakin esille noissa vinkkauksissa. En nimittäin muista, että mitään Dumas'n tuotantoa olisi koskaan ikinä suositeltu ht.netin kirjakeskusteluissa :D

Lähettäjä: ehdottomasti 
Päivämäärä:   29.5.25 19:49:01

Sinuhe egyptiläinen
Täällä Pohjantähden alla
Tuntematon sotilas

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   29.5.25 19:51:27

Mary Shelley'n Frankenstein

Päivämäärä:   29.5.25 20:12:30

"Siksi se varmaan nyt putkahtaakin esille noissa vinkkauksissa. En nimittäin muista, että mitään Dumas'n tuotantoa olisi koskaan ikinä suositeltu ht.netin kirjakeskusteluissa :D"

Minä olin ensimmäinen Monte-Criston kreivin vinkkaaja enkä kyllä tiennyt mistään sarjasta. En edes omista televisiota.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   29.5.25 20:35:36

Länsirintamalta ei mitään uutta
Naisten paratiisi, Emile Zolan kirjoittama
Tuulen viemää

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.5.25 20:47:30

Tuulen viemää ei taida olla äänikirjana? Ainakaan minä en ole löytänyt.
Mutta jo ehdotetut monte criston kreivi ja sinuhe egyptiläinen ovat todella hyviä.
Sitten myrskyluodon maija kannattaa ehdottomasti lukea jos ei vielä ole. Rikos ja rangaistus myös hyvä.

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   29.5.25 21:42:10

@!#$ saapuu Moskovaan, Sadan vuoden yksinäisyys, Ystäväni Owen Meany, Kaikki isäni hotellit, Anna Karenina, Namiyan puodin ihmeet, nyt vaikka alkuun…. En kyllä tiedä onko näitä äänikirjoina. Maailma on täynnä ihania kirjoja!

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   29.5.25 21:51:30

"Minä olin ensimmäinen Monte-Criston kreivin vinkkaaja enkä kyllä tiennyt mistään sarjasta. En edes omista televisiota."

Mä olin se toka vinkkaaja ja mulla ei oo telkkaria, joten en oikeastaan tiennyt, että Monte Criston kreivi tulisi telkasta nyt! Sattuu olemaan omilla listoilla vaan odottamassa, kun kaveri, joka harvoin lukee mitään, joskus pari vuotta sitten muistutti, että se kannattaa kuulemma lukea. :D

Täällä mainittu Kuin surmaisi satakielen on muuten myös loistava. Taisin kuunnella sen englanniksi ja hetki meni, että aksenttiin tottui.

Lähettäjä: halvaus 
Päivämäärä:   30.5.25 03:14:16

Älkää lukeko Länsirintamalta ei mitään uutta jos tykkäätte hevosista. Sain elämäni traumat!

Päivämäärä:   30.5.25 07:47:51

Niin no, hevosillakin on kovaa ensimmäisessä maailmansodassa; kuten ihan nykyäänkin on eläimillä kovaa varmasti Ukrainassa, puhumattakaan monista Aasian maista, joissa asenne eläimiin on hyvinkin piittaamaton.
Tai suomalaisilla salametsästäjillä, jotka tappaa ihan mitä vaan, alkaen kurjista ja joutsenista. Ja suden kiduttaminen moottorikelkan avulla on aivan ok Pohjois-Suomessa..
Että mistä nyt kukin elämänsä trauman saa…kirjan maailma on realistinen, muttei inhosellainen. Kuitenkin nuorten miesten suolet valuivat pelloille enemmän kuin hevosten.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   30.5.25 08:34:47

Jumalat juhlivat öisin on moderni klassikko ja siinä on todella mielenkiintoinen tarina ja tunnelma. Jos et ole jo lukenut, suosittelen sitä.

Päivämäärä:   30.5.25 10:17:00

Jumalat juhlivat öisin on loistava!

Oma klassikkosuositukseni on Alastalon salissa. Kyseinen kirja on äänestetty joskus Suomen parhaaksi eikä suotta. Tarina on monella tasolla erittäin hyvä. Kieleen pitää kuitenkin tottua, että pääsee lukurytmiin. Mutta kun siihen tottuu, kirjan ahmaisee hetkessä loppuun.

Lähettäjä: siry 
Päivämäärä:   30.5.25 10:22:09

Tuhat loistavaa aurinkoa. On hyvä, ja lisäksi ajankohtainen. Valitettavasti :(

Lähettäjä: jep 
Päivämäärä:   30.5.25 11:09:43

Luin just äsken tuon Tuhat loistavaa aurinkoa, oli tosiaan hyvä kirja mutta paikoin kovin raskasta tarinaa, tosin sellaistahan elämä tuolla päin maailmaa taitaa naisilla olla. Loppu oli kiva ja toiveikas, kun oli kirjoitettu yli 10 v sitten, nykytiedon valossa taas kaikki toivo mennyttä.... ajatuksia herättävä oli.

Lähettäjä: Ämmä 
Päivämäärä:   30.5.25 11:24:03

Klassikoista omat lempparit on Tuhat loistavaa aurinkoa ja Kuin tappaisi satakielen.
Pisteen jo ehdottamat Piiat ja Satakieli erinomaisia kirjoja, vaikkei ehkä kuulu klassikoihin.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   30.5.25 11:39:17

Suosikkini klassikoista on Tolstoin Sota ja rauha, joten suosittelen sitä. En tiedä, miten toimii äänikirjana.

Jos Tuulen viemää ei löydy luettuna, kumma. Maastamuuttajat, Rebekka, Harry Potterkin on nousemassa klassikoksi, mikä tahansa vähän vanhempi ja nimekkäämpi kirja.

Waltari ja Linna eivät ole omia suosikkejani, vaikka nuo Sinuhet ja Linnan teokset tuli luettua jo nuorena.

Päivämäärä:   30.5.25 12:12:30

Tuhat loistavaa aurinkoa ja Leijapoika upeita kirjoja ja paljon asioita ,jotka traumatisoivat hyvin loppuelämäksi… Taleban ja naisten terveys… teinipojan hyväksi käyttö Talebanin johtohenkilöiden toimesta..
Kylmää kyytiä ja nykyinen tilanne ei kirjat lukeneelle tule yllätyksenä, Taleban ei tapojaan muuta.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   30.5.25 12:14:31

Monte Criston kreivi on hyvä kirja

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   30.5.25 13:00:57

Hevoskuiskaaja. Parempi kirjana kuin leffana.
Lucinda Riley 7 sisarusta sarja

Päivämäärä:   30.5.25 13:10:23

Lucibda Riley ei istu klassikoksi millään tapaa.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   30.5.25 14:08:33

Dorian Grayn muotokuva
Tohtori Jekyll ja Mr. Hyde
Huckleberry Finnin seikkailut

Päivämäärä:   30.5.25 14:25:45

Eiköhän 7 sisarta tule vielä oikea klassikko kun aikaa vaan kuluu. Se on niin iso sarja ja erikoinen kekseliäs toteutus ja sarja saatiin juuri ja juuri valmiiksi ennen Lucindan menehtymistä syöpään. Poika kirjoitti viimeisen osan puhtaaksi äidin sanelun perusteella .
Siksi laitoin sarjan klassikoihin .

Päivämäärä:   30.5.25 14:29:03

Minä Vaan, ei todellakaan tule. Järkyttävää hattarahöttöä, cliffhangereita ja tarinankerrontaa, johon kirjailija itsekin kompastuu. Ei tuollaisella viihteellä ole mitään tekemistä klassikoiden kanssa, vaikka paikkansa tuollaisellekin on.

Päivämäärä:   30.5.25 14:54:29

Kannattaa lukea sarja ensin ennen kuin arvostelee Kaikissa osissa on yhteys historiaan. On ollut valtava työ selvittää koko sarjalle pohjatyö.
Höttöähän kaikki romaanit ovat . Tässä parasta että sarjan voi lukea missä vaan järjestyksessä.

Lähettäjä: scarlet 
Päivämäärä:   30.5.25 14:57:23

Tuulen viemää. Klassikko <3

Päivämäärä:   30.5.25 15:04:57

Minä Vaan, luin kaksi ensimmäistä ja siinäkin oli puolet liikaa. Ei nämä klassikoita ole eikä niistä sellaisia tule. Kuten sanoin, viihteellistä höttöä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   30.5.25 15:12:36

Ällökö sen päättää?

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   30.5.25 15:18:01

Lucinda Rileyn tuotanto ei tosiaan tule klassikko-kriteereitä ikinä täyttämään ja tuo 7 sisarusta sarja oli kyllä rajusti ylihypetetty (kyllä, olen lukenut).

Täällä Pohjantäden alla on loistava kirja ja sen lukeminen kuuluu mielestäni yleissivistykseen. Kuten toki moni muukin tässä mainittu.

Jumalat juhlivat öisin on myös hyvä kirja. Pitäisikin lukea se uudelleen, siitä on jo varmaan parikymmentä vuotta, kun olen sen lukenut.

Ei varmasti täytä klassikkokriteerejä, mutta yksi parhaista viime aikoina lukemistani kirjoista on Valaanluuteatteri, voin lämpimästi suositella. Toinen vähän vastaava sota-aikaan sijoittuva romaani on Kohti vihreää laaksoa.

Päivämäärä:   30.5.25 15:32:30

-, et ole tainnut ko kirjoja lukea tai sitten et tiedä, mitä tarkoittaa klassikko. Ei tarvitse olla ruudinkeksijä ymmärtääkseen, ettei tuo sarja kestä aikaa, toisin kuin klassikot tapaavat tehdä.

Päivämäärä:   30.5.25 15:55:04

En tosiaan minäkään usko, että mikään Rileyn teos tulee saavuttamaan klassikkostatusta. Voivathan hänen kirjansa olla parhaimmillaan hyvinkin viihdyttävää luettavaa, mutta se ei riitä.

Lähettäjä: Reh 
Päivämäärä:   30.5.25 16:07:26

Jos Riley on klassikko niin sitten 50 shades of grey kanssa! Eli ei!

Anna Karenina pitäisi etsiä käsiin kyllä.

Nabokovin Lolitan luin aika vastikään. Olikin aika hurja. Joitui vähän reilummin googlettelemaan että miksi se on klassikko...

Orwellin 1984 pitäisi kanssa orraa uusiksi. Camus:n Ruton luin korona-aikaan, aika huiseja yhtälläsyyksiä.

Heitetään vielä Kafkan Oikeusjuttu

Niin ja klassikon rajoilla: Hellerin Me sotasankarit! (Catch-22)

Päivämäärä:   30.5.25 16:20:54

Kotimaisista klassikoista suosittelen Tove Janssonin muumikirjoja, niitä ei vielä oltu topicissa mainittu. Tuntematon sotilas on tutustumisen arvoinen, mutta en itse siitä juuri välittänyt. Luin sen pian Sinuhen jälkeen ja siinä missä Sinuhe tempaisi mukaansa, niin Tuntematon oli aikamoista rämpimistä. Kärpästen herra on toinen klassikko, joka kannattaa lukea, mutta tarinahan oli ihan kauhea.

Kotiopettajattaren romaani on myös tosi hyvä. Taru Sormusten herrasta on myös suositeltava, samoin Hobitti eli sinne ja takaisin.

Päivämäärä:   30.5.25 16:30:27

Varmaan siksi että olet nainen.

Päivämäärä:   30.5.25 17:15:18

Sukupuoli ei ole vaikuttava tekijä kirjamakuun. Lue tasaisesti kummankin sukupuolen kirjoittamia kirjoja, myös sotaan liittyviä. Jos jostain teoksesta ei pidä, ei se tee kirjasta huonoa tai määritä lukijan sukupuolta.

Päivämäärä:   30.5.25 17:53:55

Kirjastomummot on eri mieltä asiasta.

Päivämäärä:   30.5.25 18:12:06

- , jep, se on totta, että miehet lukevat enemmän miesten kirjoittamaa kirjallisuutta, naiset molempien. Kertonee lukijoiden rajoittuneisuudesta. Olen lukenut todella paljon maailman sotaan liittyvää kirjallisuutta ja en usko olevani ainoa. Esim holokaustista on kirjoitettu tuhansia kirjoja ja niitä lukee niin miehet kuin naisetkin, samoin kirjailijat ovat edustavat sukupuolia.

Kuten aiemminkin olen sanonut, tuo mustavalkoisuutesi on syy sinkkuuteesi. Haluat liian hanakasti laittaa ihmiset lokeroihinsa sukupuolensa mukaisesti huomioimatta sitä, että sukupuoli ei määritä yksiselitteisesti yksilön mielenkiinnonkohteita.

Päivämäärä:   30.5.25 18:13:41

>holokaustista

Älä viitsi.

Päivämäärä:   30.5.25 18:33:41

- , tässä taas hyvä esimerkki mustavalkoisuudestasi.

Päivämäärä:   30.5.25 18:56:14

Saatan muuten tulla junalla Oodiin ja pitää yhden miehen lukupiirin jostain hevoskirjasta. Mitä mieltä asiasta?

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   30.5.25 18:57:16

Miksi holokaustia ei olisi saanut viivan mielestä mainita.

Itse luen sotakirjoja mieluummin naisten kuin miesten kirjoittamana. En välitä taistelukuvauksista.

Anne Frankin päiväkirjan aloittaja on varmaan lukenut, joten en suosittele sitä. Päiväkirjamainen lause sopii kuitenkin hyvin ääneen luettavaksi.

Päivämäärä:   30.5.25 18:59:30

Et kai sinäkin usko siihen?

Päivämäärä:   30.5.25 19:31:49

"Esim holokaustista on kirjoitettu tuhansia kirjoja ja niitä lukee niin miehet kuin naisetkin, samoin kirjailijat ovat edustavat sukupuolia."

Apua, pitäisi joskus lukea lauseet läpi ennen postausta, kun kesken kaiken muuttaa lauserakennetta. Noh, selvän tuosta saa kuitenkin. Kirjailijat siis edustavat molempia sukupuolia.

Päivämäärä:   30.5.25 19:33:26

Väititkö juuri että sukupuolia olisi vain kaksi?

Päivämäärä:   30.5.25 19:35:22

-, tässä puhutaan nyt kirjallisuudesta, ei siitä, että haluat ajaa omaa agendaasi.

Lähettäjä: voiMua 
Päivämäärä:   30.5.25 21:46:43

Kurjat
valittiin jossain parhaaksi ikinä
en tiedä onko äänikirjana
olen lukenut monesti ja pidän, siksi pidän Ranskasta ja varsinkin Pariisista
Luin ensikerta kun olin 12 Kirjastontädin neuvosta

Lähettäjä: Se Hep 
Päivämäärä:   30.5.25 23:38:41

Ruohometsän kansa <3

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.