Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä teette pariskuntana?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.5.25 21:51:39

Jos johonkin nykyinen parisuhde kaatuu, niin yhteisen tekemisen puutteeseen.

Mies tykkää rassata autoja/moottoripyörää ja vapaa-aika hänellä pääsääntöisesti meneekin hallilla tai tietokoneella pelaten. Saattavat kavereiden kanssa istua hallilla iltaa, ottaa parit oluet ja rassata jotain moottoriajoneuvoa. Kesäisin käy välillä istumassa kalalla. Kuntosalilla kävi joskus ja sinne yritti mua houkutella mukaan.

Mä taas käyn ratsastamassa kerran viikkoon ja lisäksi harrastan koiran kanssa noseworkia ja tottakai lenkkeily on osa arkea ja kai sitä voisi harrastukseksi kutsua. Miestä ei lenkille saa kuin joskus ja jouluna, ei häntä kiinnosta. Eipä toki minuakaan kiinnosta istua hallilla katsomassa kun autoon tehdään jotain mistä en ymmärrä mitään. Toki myös koira rajoittaa, kun työpäivien jälkeen täytyy sen koiran kanssa viettää aikaa. En siis esimerkiksi työpäivien jälkeen pysty lähtemään johonkin kuntosalille. Silloin seitsemän vuotta sitten kun tutustuttiin, koiraa ei vielä ollut ja näin ollen tuli siellä hallilla vietettyä paljon aikaa, kun ei ollut muutakaan. Sehän meni tasan niin, että istun jossain nurkassa selaamassa puhelinta. Myös alkoa käytin tuolloin, joten monesti viikonloput meni juopotellessa. Nykyisin en enää juo, enkä jaksa valvoa iltaisin myöhään (ja useimmiten nämä auton rassailut tapahtuu mun nukkumaan menon jälkeen).

Nytkin saatiin pienimuotoinen sanaharkka aikaiseksi, kun uskalsin ehdottaa talouteen toista koiraa ja kerroin alkuvaiheessa tarvitsevani kaveria koirien kanssa. Muutoinkin olisi kiva käydä edes joskus yhdessä lenkillä. Päivävaelluksille tuo lähtee, mutta ei tunnin mittaiselle lenkille metsään. Onko tässä sitten kasvettu erilleen ja vaihdoehdot on taikoa jostain jotain yhteistä tekemistä tai jatkaa eri suuntiin. Toki eniten musta tuntuu, että mies on joskus päättänyt, että häntä ei vaikka se lenkkeily kiinnosta ja siitä päätöksestä on nyt pidettävä kiinni. Kumminkin itsekin valittaa, kun ei tehdä yhdessä mitään.

Joten mitä te teette pariskuntana?

Re: Mitä teette pariskuntana?

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   28.5.25 21:54:14

Vietetään vaan aikaa.. Joskus menen seuraksi rassaamaan ja joskus mies tulee istuman heinäpaalille tai lähtee hallille tai auttaa tallilla. Huomenna mennään syömään ja museoon.

Päivämäärä:   28.5.25 21:55:56

Yleensä käydään escape roomeissa ja syömässä lapsivapaalla.

Lähettäjä: Miina 
Päivämäärä:   28.5.25 21:56:34

Ei mitään, mutta meillä onkin lapsia

Lähettäjä: Heh 
Päivämäärä:   28.5.25 21:56:53

Kuulostaa ankealta jos ei löydy mitään yhteistä. Itsellä hyvä tilanne kun puoliso on samanhenkinen. Ihan perusjuttuja tehdään. Käydään harvoin leffassa, mutta useinkin katsotaan leffoja kotona, käydään ravintoloissa ja laitetaan ruokaa yhdessä, treenataan koiria, metsästetään, sukuloidaan ja vietetään aikaa kavereiden kanssa.

Päivämäärä:   28.5.25 21:57:55

Ja jos aloittaja haluaa koiran, niin aloittaja harrastaa koiria.

Lähettäjä: Naisen parahdus 
Päivämäärä:   28.5.25 22:00:11

Lapsivapailla mennään kylpylään ja pidemmille kelkkareissuille.

Päivämäärä:   28.5.25 22:03:08

”Ja jos aloittaja haluaa koiran, niin aloittaja harrastaa koiria.”

Koiriapa aloittaja hyvinkin jo harrastaa. Tuossapa tuo koira tuhisee jalkojen juuressa. Mies paineli hallille sanaharkan päätteeksi ja mulla on aamulla aikainen herätys kun mennään koiran kanssa kisoihin.

Päivämäärä:   28.5.25 22:04:44

No sepä se.

Päivämäärä:   28.5.25 22:08:06

Miksi miehen pitää osallistua sinun harrastukseesi, mutta sinun ei miehen? Miksi ne sinun mielenkiinnon kohteet olisivat tärkeämpiä? Et sinä voi vaatia aikuista ihmistä lenkkeilemään vain siksi, että sinä tykkäät lenkkeillä. Etsi kumppani joka tykkää samoista asioista, niin kuin miehesi voisi etsiä kumppanin joka haluaa tehdä samoja juttuja kuin hän. Veikkaan, että kaikki olisivat hitusen onnellisempia.

Lähettäjä: Nti50 
Päivämäärä:   28.5.25 22:09:05

Tätä olen yrittänyt kysellä.moehen mielestä meillä on paljon yhteistä. Käydään retkeilemässä ja olen saanut tasoitettua meidän tapoja siedettäväksi päivärerkille.

Joskus kävellen muutama kilsa. Talvella oli tekemiset vähissä kun menen nukkumaan 21. Pari tuntia ehkä istutaan sohvalla ja tuijotan kanavien vaihtelua. Siinä se siten olikin.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   28.5.25 22:13:57

Me katotaan samoja sarjoja töllöstä, tehdään yhdessä ristikoita (samaa siis vuorotellen), puuhataan ulkona puutarhassa ja joka ilta vietetään hetki sylikkäin. Höpötellään ja hassutellaan. Tykätään hyvästä ruoasta ja panostetaan siihen. Tavallista keski-ikäisten arkea.

Lähettäjä: Keski-suomi 
Päivämäärä:   28.5.25 22:16:45

Aiemmat parisuhteet kariutuivat osittain siksi, että olin niin paljon tallilla ja mies murjotti kotona.

Nykyään ei ole enää hevosia minulla ja parisuhde kukoistaa. Kalastamme, rassaamme venettämme, metsästämme, liikutetaan ja koulutetaan koiriamme, sienestämme, marjastamme, haetaan ja tehdään polttopuita, remontoidaan kotona ja mökillä.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.5.25 22:17:03

" Et sinä voi vaatia aikuista ihmistä lenkkeilemään vain siksi, että sinä tykkäät lenkkeillä"

Lenkkeilyssä on kuitenkin se hyvä puoli, että jokaisen tulisi liikkua ja noin suhteellisen helpolla tavalla saisi edes jotain yhteistäkin aikaa arkeen.

Päivämäärä:   28.5.25 22:19:05

No joo, mutta jos toinen liikkuu jo aivan tarpeeksi muutenkin...

Päivämäärä:   28.5.25 22:20:04

”Miksi miehen pitää osallistua sinun harrastukseesi, mutta sinun ei miehen? Miksi ne sinun mielenkiinnon kohteet olisivat tärkeämpiä?”

Siinä on ehkä se ero, että siellä hallilla ei ole minulle mitään tehtävää. Ja mitä siellä aikoinaan olen istunut useita iltoja, niin mies kavereineen on kyynerpäitä myöten auton sisällä ja keskusteluaiheet pyörivät siinä autossa tai seuraavassa autoprojektissa. Näihin mulla ei ole mitään sanottavaa, eli istun yksin ja selaan kännykkää.

Kävelyillä sentään oltais yhdessä ja läsnä siinä hetkessä. Voisi keskustella muustakin kuin siitä jostain autonromusta.

Päivämäärä:   28.5.25 22:21:11

”No joo, mutta jos toinen liikkuu jo aivan tarpeeksi muutenkin...”

No ei ainakaan aloittajan mies liiku millään mittarilla tarpeeksi.

Päivämäärä:   28.5.25 22:21:56

Ei oikein mitään. Pari kertaa viikossa käydään saunassa. Muttei meillä ole mitään yhteistä harrastusta, eikä käydä yhdessä missään tapahtumissa tms.

Päivämäärä:   28.5.25 22:26:30

"No joo, mutta jos toinen liikkuu jo aivan tarpeeksi muutenkin"

Aloitustekstin perusteella se kuntosaliharrastuskin on jäänyt. Mies istuu koneella tai rassaa autoa. Juo kaljaa.

Mitä mies on itse ehdottanut yhteiseksi tekemiseksi? Tilanteessanne pitäisi osata katsoa laajemmin ja keksiä jotakin uutta, mistä voisi löytyä molempia kiinnostavaa tekemistä

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   28.5.25 22:27:16

Voiskohan mies innostua geokätkäilystä? Sen vois yhdistää koiran kanssa ulkoiluun, mutta ei olis kuitenkaan pelkkää kävelyä.

Aika vähän mekään tehdään yhdessä ja täälläkin on vahvassa pohdinnassa ero 7 vuoden seurustelun jälkeen.

Päivämäärä:   28.5.25 22:30:28

Ok, no minä en huomannut aloituksesta muuta kuin nuo muutaman kiinnostuksen kohteen. En töitä lainkaan.

Lähettäjä: V 
Päivämäärä:   28.5.25 22:48:25

Ei tehdä nykyään yhdessä oikein mitään.. Tutustuimme yhteisessä harrastuksessa, mutta emme enää voi harrastaa sitä yhdessä kun menee riitelyksi. Tavat ja tavoitteet olleet aina ihan eri. Mies makaa sohvalla ja pötkötän sängyssä, siinäpä se yhteiselämä on.

Lähettäjä: Letti 
Päivämäärä:   28.5.25 22:54:39

Me taidetaan olla jossain määrin poikkeuksellinen pariskunta, koska harrastetaan paljon yhdessä. Hiihdetään, juostaan, pyöräillään ja retkeillään yhdessä. Lisäksi lähes kaikki kaverit ovat ns ”yhteisiä” eli usein nähdään kavereita yhdessä

Lähettäjä: Wii 
Päivämäärä:   28.5.25 23:11:12

Ei mitään, mutta meillä onkin lapsia
---
Aika surullista ettei mitään, miten suhde voi jos ei tee mitään yhdessä?

Meilläkin lapsia ja tehdään yhdessä. Mm. Käydääb syömässä, elokuvissa, kävelyllä, festareilla, vloppu reissulla

Lähettäjä: Tiku82 
Päivämäärä:   28.5.25 23:16:28

Me käydään yhdessä koiranäyttelyissä, pikkuautomessuilla, lenkeillä koirien kanssa, ja nyt uusimpana kruisingeilla, käydään usein hoitamassa kanien iltaruokinta yhdessä ja muutenkin tehdään eläinten kanssa monet asiat yhdessä. Sitten jos ei olla harrastamassa niin istutaan vierekkäin omilla tietokoneilla, siinä sitten jutellaan ja välillä pyydetään toista katsomaan kun löytyy jotain mielenkiintoista.

Meillä on toki omatkin harrastukset, isäntä tuunaa pikkuautoja verstaassaan ja minä käyn koirien kanssa treenileireillä. Minä luen paljon ja isäntä laittaa autoja.

Vähän tällä samalla kaavalla ollaan touhuttu yhdessä 18 vuotta. Yhteinen tekeminen on aikojen saatossa muuttunut, ennenkaikkea autot ja eläimet on aina yhdistänyt.

Lähettäjä: Pulu 
Päivämäärä:   28.5.25 23:18:51

Viikolla ei välttämätt kerkeä niin yleensä viikonloppuisin käydään yhdessä koiran kanssa pidemmällä lenkillä, arkena se käyttää kumpi on ensin kotona.

Pyritään syömään yhdessä, jos ei ole myöhäisiä iltamenoja, mutta nykyisin satsataan lomamatkoille kunnolla yhdessä olemista ja tekemistä. Välillä käydään vähän paremmin syömässä arkenakin. Yhteisiä harrastuksia ei ole, mutta ei kyllä ole arjessakaan valittamista.

Päivämäärä:   28.5.25 23:22:42

Wii: sepä se. Me tehdään hirveästi asioita yhdessä, mutta lasten (ja eläinten) kanssa. Pari kertaa vuodessa sitten ihan aikuisten kesken, mutta eipä se välttämätöntä ole, jos ei halua.

Lähettäjä: Se Hep 
Päivämäärä:   28.5.25 23:32:07

Pelaamme yhdessä videopelejä, katsomme elokuvia, käymme elokuvissa, jonkun mainitsemat pakohuoneetkin ovat kivoja myös kaksin, mutta hinnan vuoksi ei tule kovin usein käytyä. Hoidamme ja ulkoilutamme koiriamme, ihmettelemme maailmaa. Elämme aika symbioosissa oikeastaan, olisi varmaan helpompi listata mitä emme tee yhdessä. :D

Päivämäärä:   28.5.25 23:40:36

Käydään koirien kanssa lenkillä, tehdään arkiaskareita yhdessä tyyliin ruokaa ja käydään kaupassa ja näiden aikana sitten tulee juteltua. Välillä käydään syömässä ulkona tai vaikka ajelemassa ja hakemassa jotain noutoruokaa. Katsotaan telkkaria, tai muuten vaan oleskellaan ja jutellaan.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   28.5.25 23:43:54

Käydään kävelyllä, lounaalla ja joskus uimassa. Tai hiihtämässä. Silloin kun lapset oli pieniä ihan parasta oli pelata jotain peliä yhdessä läppärillä. Nyt katsotaan leffoja ja sarjoja. En oikein osaa edes katsoa sarjoja enää yksin. Joskus saatetaan myös tehdä jotain yhteisiä rakennushommia pihalla tai mennä sienestämään.

Lähettäjä: jpo 
Päivämäärä:   28.5.25 23:45:14

Mä en kestä naisia jotka käyttää avio/avomiehestään sanaa "isäntä"! ja jos mun m ies nimittäis mua "emännäksi" ois äkkiä entinen mies.

Aloin miettiä mitä me tehdään yhdessä. No,pääasiassa riidellään, koska yksin ei voi. Näin on menty jo 32 vuotta.

Lähettäjä: Se Hep 
Päivämäärä:   28.5.25 23:46:10

Lisättäköön vielä sarjojen katsominen ja joskus myös kirjojen lukeminen (esim. vuoroilloin toinen lukee ääneen tms., useammin tosin minä luen). :)

Lähettäjä: Dd 
Päivämäärä:   29.5.25 00:24:29

Laitetaan pihaa ja remontoidaan taloa, niissä menee suurin osa vapaa-ajasta ainakin seuraavat 10 vuotta. :D Mutta käydään myös ajelulla, kävelyllä, syömässä, shoppailemassa, saunassa, sienessä. Katsotaan telkkaria. Käydään veneilemässä, mies kalastaa ja minä luen kirjaa ja otan aurinkoa.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   29.5.25 00:36:07

Käydään konserteissa ja tapahtumissa, ulkona syömässä, laitetaan yhdessä ruokaa, katsotaan leffaa, saunotaan, jutellaan, kuunnellaan musiikkia jne.

Meillä on kolme pientä lasta, mutta pidetään huoli että joka kuukausi on kaksi date nightia jolloin lähdetään kotoa pois ja ollaan ihan kaksin.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   29.5.25 00:43:00

Meillä elämä on yhteinen. Yhteiset ravihevosen, yhteiset koirat, yhteinen asuntoautoilu. En kykenisi suhteeseen missä ei tehdä asioita yhdessä edes kolmesti viikossa. Sen toisen kanssa on tarkoitus elää, se vapaa-aika on sitä elämää

Päivämäärä:   29.5.25 00:53:49

Jpo: mutta me taas olemme ne isäntä.ja emäntä. Viimeksi tänään lapselta kyseltiin emäntää, ja minä menin. Minä olen tämän tilan emäntä..

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   29.5.25 01:02:31

Matkustellaan, kokataan, mökkeillään, tehdään tarvittaessa piha- tai remonttijuttuja, kasvatetaan kasveja, hoidetaan ja harrastetaan lemmikkien kanssa, käydään ravintoloissa, taidenäyttelyissä, museoissa, liikutaan (uinti, seinäkiipeily, sali, lenkkeily), minigolffataan, käydään joskus baarissa lasillisella, suunnitellaan yhteisiä tekemisiä, kestitään ystäviä, käydään kylässä, ratkotaan ristikoita, pelataan shakkia, kasataan palapelejä, lenkkeillään, sienestetään, nähdään ystäviä.. Onhan näitä.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   29.5.25 06:19:04

Ennen lapsia käytiin ulkona syömässä, matkusteltiin, käytiin teatterissa, kaljalla kavereiden kanssa, katsottiin telkkaria yhdessä, hengailtiin, tehtiin puutarhatöitä. Ei meillä kummallakaan ole enää 15 vuoteen ollut mitään varsinaista harrastusta, joka veisi hirveästi ja säännöllisesti aikaa. Nyt kun on lapset, niin elämä pyörii heidän ympärillään, joten iltaisin maataan sohvalla ja jutellaan/katsotaan jotain/ luetaan kirjaa. Nuorempi on vajaa 1,5-v. joten ollaan oltu kaksin joskus ennen hänen syntymäänsä. Tällä hetkellä perheenä asioiden tekeminen on se juttu.

Päivämäärä:   29.5.25 07:07:25

”Voiskohan mies innostua geokätkäilystä? Sen vois yhdistää koiran kanssa ulkoiluun, mutta ei olis kuitenkaan pelkkää kävelyä”

Tätä itse asiassa oon jo aiemmin ehdottanutkin, mutta on kuulemma kokeilematta paskaa.

t. Ap

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   29.5.25 07:28:12

Aika vähän käytännössä tehdään yhdessä, molemmilla on työt ja omat harrastukset, minulla hevoset, mies käy salilla, yleensä aamuisin ennen töitä.
Pyritään kyllä istumaan yhteiseen pöytään joka päivä, minun vuorotyö vähän rajoittaa. Välillä laitetaan pihaa ja käydään kävelyillä, ja iltaisin kyllä valitaan vuorotellen sarja tai leffa katseluun.

Yhdessä kohta 30 vuotta ja tämä määrä yhteistä tekemistä on hyvä. Välillä on kiireviikkoja kun mies reissaa työmatkoilla tai minulla paljon hommia niin silloin ehtii jo vähän tulla ikävä ;)

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   29.5.25 08:24:19

Meillä on yhteiset hevoset. Siinä menee suurin osa illoista ja viikonloput. Molemmilla on kyllä myös omia juttuja, minulla on koirat ja miehellä milloin mikäkin projekti autotallissa. Hyvin toimii näin.

Päivämäärä:   29.5.25 08:31:10

Se Hep: ne ovat kivoja kahdestaankin :) meillä tosin usein joitain muitakin mukana, laskin oikeastaan vaan sellaiset tekemiset mihin lapset eivät kuulu.

Stand up-keikoilla käydään myös kaksin. Konsertit tulee itsellä käytyä kavereiden kanssa kun silloin tulee vähän otettuakin.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   29.5.25 08:36:04

Aika arkisia juttuja, mutta yhdessä ne tehdään: koirat, remontoinnit, kesällä pihapuuhaa. On myös yhteinen harrastus (miehellä sen lisäksi oma). Lomat tietysti vietetään yhdessä, matkustellaan ja käydään lähikaupungeissa vaikka syömässä tms.

Lähettäjä: Jo alussa 
Päivämäärä:   29.5.25 08:40:19

Nuo on sellaisia asioita joita kannattaisi miettiä jo suhteen alussa. Toki ihminen voi muuttua suhteen aikana, mutta se että jos toinen on intohimoinen auton rassailija ja tietokoneella pelaaja ja niihin käyttää suurimman osan vapaa-ajasta niin ei pitäisi tulla yllätyksenä, että mies ei siitä kovin helpolla tule muuttumaan muuksi. Siksi jo suhteen alussa olisikin hyvä miettiä mitä asioita kestää/sietää pidemmän päälle.

Itse esim. En jaksaisi miestä joka intohimoisesti harrastaa jotain ja kaikki vapaa-aika siinä menee oli se sitten metsästys, kalastus, auton rassailu, koripallo yms.

Lähettäjä: June 
Päivämäärä:   29.5.25 08:49:06

Ei yhtään mitään.

Lähettäjä: Yhteinen elämäntyö 
Päivämäärä:   29.5.25 09:00:13

Todellakin teidän pitäisi miettiä miksi olette yhdessä. Mikä pitää teidät yhdessä?
Voitte harrastaa noita nykyisiä juttujanne ilman kumppaniakin mutta...
sehän se on se juttu että haluaa viettää aikaa toisen kanssa. Ei se tarvitse olla mikään harrastus mutta kaupunkielämässä kaikki on niin rajoitettua. Ymmärrän että siellä kaikki on hankalampaa jos ei todellakin tee jotain konkreettista kuten tuo pakohuone tms. Pitää oikein hankkia yhteinen kiinnostus. Monelle se hankinta on sitten luonnollisesti koira.
On meilläkin ollut koiria mutta kapeaksi olisi jäänyt elämä jos se olisi ollut se ainut juttu joka yhdistää että lähtee lenkille koiran kanssa.
On ihan eri juttu kun minä ja mieheni tehdään töitä yhdessä. Nytkin lähdetään istuttamaan metsää.Saadaan jotain konkreettista yhdessä aikaan. Rehkitään fyysisesti monessa muussakin maatilan työssä yhdessä. Se todellakin yhdistää.
Yhteinen harrastus toi meidät kyllä yhteen kauan sitten eli raviurheilu. Vahdataan nykyisin ravit telkasta ja keskustellaan siitä aiheesta. Hevoset ovat meidän yhteinen kiinnostus kuten luontokin.

Lähettäjä: Teemumarkopasijani 
Päivämäärä:   29.5.25 09:24:15

Mitä eroa on kaverisuhteella ja parisuhteella?
Me teemme yhdessä niitä juttuja, mikä tuohon kysymykseen on vastaus.
Lisäksi teemme arkisia asioita yhdessä.

Lähettäjä: Jokunen 
Päivämäärä:   29.5.25 09:36:52

Joku yhdistävä mielenkiinnon kohde tai harrastus olisi hyvä olla.

Me käydään tanssimassa, uimassa ja saunomassa, tehdään pihatöitä, remppahommia ja katsotaan elokuvia

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   29.5.25 09:43:26

Mitä jos kysyisit siltä mieheltä mitä haluaa tehdä yhdessä?

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   29.5.25 09:55:05

Me rempataan taloa, laitetaan pihaa, tehdään polttopuita, käydään luontoretkillä, katsellaan leffoja, laitetaan ruokaa, viljellään ruokaa kesäisin, marjastetaan ja sienestetään.
Itselle oli nuoresta asti selvää että autonrasssajaa en miehekseni huoli, ne rassaa niitä autojaan vaan ja se on mulle ihan evvk hommaa. Sama muusikoiden kanssa, ne on bändikämpällä treenaamassa ja lopun ajan ryyppäämässä, ei kiitos!

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   29.5.25 10:02:12

Mielestäni on tekosyy ettet voi salille lähteä arkisin. Ei sen koiran kanssa tartte 24/7 olla ja viikonloppuna ehtisi hyvin myös.

Mies ei suostu lenkille, mutta suostutko sä tekemään mitään ilman koiraa?

Etkä sä apua 2 koiran kanssa tarvitse, jos otat toisen, niin pystyt ne kyllä hoitamaan ja kouluttamaan itsekin. Niin me muutkin tehdään.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   29.5.25 10:17:34

"Etkä sä apua 2 koiran kanssa tarvitse, jos otat toisen, niin pystyt ne kyllä hoitamaan ja kouluttamaan itsekin. Niin me muutkin tehdään."

Jos kuitenkin elää parisuhteessa ja asuu yhdessä, minkä takia kaikesta pitäisi selvitä samalla tavalla kuin yksin eläessä? Mitä sillä parisuhteella tekee jos siitä ei ole yhtään iloa eikä apua elämään?

Lähettäjä: Noni 
Päivämäärä:   29.5.25 10:19:51

Me ollaan oltu yli 15 vuotta yhdessä, josta 11 vuotta naimisissa, meillä ei ole yhtään yhteistä harrastusta ja ollaan todella onnellisia yhdessä näin. Me ei tehdä edes mitään kotitöitä yhdessä vaan kumpikin tekee ko. asiat mieluiten yksin omassa rauhassa.

Sen tosin sanon, että me ollaan todella kiinnostuneita toisistamme vaikkei yhteisiä kiinnostuksen kohteita olekaan. Tehdään esim. töitä aivan erilaisilla aloilla, harrastukset on erilaiset ja kumpikin on aidosti kiinnostunut kuulemaan toisen töistä, projekteista, treenijutuista jne. Me puhutaan paljon. Eli istutaan ruokapöydän ääressä pitkään, tai sohvalla tai terassilla kesäaikaan ja puhutaan ihan kaikesta. Muuten sellaista oikeasti yhdessä vietettyä aikaa on pari ulkomaanmatkaa vuodessa.

Päivämäärä:   29.5.25 10:33:56

Me vietetään todella paljon aikaa yhdessä, vaikka useimmiten ”ei tehdä mitään”: eli lojutaan sohvalla jutellen, katsotaan telkkaria, tehdään ruokaa… Välillä toinen saattaa pelata, toinen tai molemmat maalata/virkata/piirtää/tehdä töitä (=kuvien editoimista, somen/kotisivujen päivittämistä) jne. mitä nyt kotosalla tuleekaan touhuttua.

Kodin ulkopuolella käydään välillä lenkillä yhdessä, ulkona syömässä, mökkeilemässä, tapaamassa ystäviä. Harvakseltaan käydään leffassa tai muuta spesiaalimpaa, ollaan aika kotihiiriä molemmat.

Päivämäärä:   29.5.25 10:58:50

Meillä vähän sama tilanne kuin aloittajalla. Minä harrastan koiria ja mies ei ole innostunut koirista/lenkkeilystä. Arkena ei kamalasti tehdä mitään yhdessä, ehkä illalla katsotaan telkkaria yhdessä. Ja töiden jälkeen vaihdetaan aina kuulumiset.

Meillä kans mies tykkää lähteä päivävaelluksille/-reissuille, joten niitä usein viikonlopuille järkätään. Otetaan eväät mukaan ja mennään nuotiolle tai jollekin maisemapaikalle. Ylipäänsä eväillä saan miehen useammin mukaan :D Saatetaan vaikka ottaa aamupalat reppuun ja sitten aamulenkille ja pysähdytään jonnekkin syömään.

Käyn myös treenaamassa koiraa yhden miespuoleisen kaverin kanssa ja tämän kanssa myös mun mies tulee hyvin toimeen, joten tällä verukkeella saan myös miehen välillä apukäsiksi koirien treenaamiseen. Ja toki kun noutajia treenataan, niin mikäs sen parempaa, kun laittaa mies aurinkoisena kesäpäivänä veneellä järvelle heittelemään noudettavaa xD

Viikonloppuisin toki toisinaan hoidan koiran aktivoinnit aamupäivästä itsekseen ja sitten illasta voidaan lähteä miehen kanssa kahdestaan syömään tai leffaan tai kaupoille.

Meillä myös tapana, että vuorokuukausin järjestetään treffi-ilta. Silloin toinen päättää ja järjestää ohjelman ja toisen on osallistuttava hyvällä asenteella. Ollaan käyty ratsastamassa issikoilla (minun harrastus), ampumassa (miehen mielenkiinto), seinäkiipeilemässä (miehen harrastus) ymsyms. Näin tulee osallistuttua myös toisen tärkeisiin asioihin.

Päivämäärä:   29.5.25 11:26:56

”Mielestäni on tekosyy ettet voi salille lähteä arkisin. Ei sen koiran kanssa tartte 24/7 olla ja viikonloppuna ehtisi hyvin myös.”

Enhän mä arkisin koiran kanssa olekaan 24/7, käyn nimittäin töissä (kuten toki mieskin). Eli arkisin koira on jo pikkusen vajaa 9h yksinään. Siitä ei todellakaan lähdetä enää huitelemaan kuntosalille ja jätetä koiraa vielä yksin.

”Mies ei suostu lenkille, mutta suostutko sä tekemään mitään ilman koiraa?”

Viikonloppuisin kyllä.

-ap

Lähettäjä: Floretti 
Päivämäärä:   29.5.25 11:38:03

Tehdään pihahommia, näperrellään juttuja ja meillä on harrastekanoja, eli hoidetaan niitä ja niitten juttuja ja käydään samassa urheiluharrastuksessa, jota sitten kotona harjoitellaan myös paljon, koska mies vielä kilpailee, joten olen sparrina ja kisoissa kuskina ja huoltajana.
Tykätään nuista jutuista, niin se arki menee luontevasti yhdessä töiden jälkeen.

Lähettäjä: ei omal 
Päivämäärä:   29.5.25 11:57:20

Oikeastaan melkein kaikki tehdään yhdessä. Lenkkeillään (mies innokkaampi, joten käy välillä myös yksin), pyöräillään, mökkeillään, tehdään yhdessä ruokaa, käydään vaelluksilla, käydään raveissa, katsotaan sarjoja, käydään elokuvissa, puuhaillaan vaan. Yleensä osallistun esim. auton renkaiden vaihtoon ainakin seurana. Välillä käydään kalassa. Hoidetaan lemmikeitä. Itsekseni käyn vielä tallilla, se on mun harrastus, vaikka miestä hevoset kiinnostaakin. Ei lapsia.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   29.5.25 11:59:31

” Meillä myös tapana, että vuorokuukausin järjestetään treffi-ilta. Silloin toinen päättää ja järjestää ohjelman ja toisen on osallistuttava hyvällä asenteella. Ollaan käyty ratsastamassa issikoilla (minun harrastus), ampumassa (miehen mielenkiinto), seinäkiipeilemässä (miehen harrastus) ymsyms. Näin tulee osallistuttua myös toisen tärkeisiin asioihin.”

Tää on tosi kiva idea, kiitos jakamisesta, lähtee ehdottomasti meillä kokeiluun.

Meillä oli tapahtunut just tollasta erilleen kasvamista, elettiin aikalailla omaa elämää kumpikin ennen kun tuli lapsi. Sitten piti päättää mitä halutaan elämällä tehdä. Itse sanoin suoraan että en halua elää tai näyttää lapselle mallia parisuhteesta jossa vanhemmat on toisilleen täysin yhdentekeviä ja laitoin miehen valitsemaan joko sen että ottaa itsekin vastuuta parisuhteen rakentamisesta (oli siis tosi hyvä isä kyllä, jos minä tarvitsin omaa aikaa, oli lapsen kanssa pitkiäkin aikoja, mutta käytännössä lapsi siirtyi aikuiselta toiselle mutta ikinä ei tehty mitään koko perheenä) tai sitten päätetään suhde.

Meni siinä vissiin puolisen vuotta vatkatessa edes takaisin kun mies märehti päätöksen kanssa, paljon puhuttiin ja välillä myös riideltiinkin. Mutta sen läpi kun päästiin niin ollaan pikkuisen kerrallaan alettu rakentaa yhteistä elämää ja perhettä. Me aloitettiin kerran viikossa kävelyllä käymisestä. Ajetaan paikalliseen puistoon ja siellä käydään. Ja siis ihan vaan kävelyä, ei mitään kuntoilua. Keskityminen nimenomaan siis yhdessäoloon ja puhumiseen. Käydään ravintoloissa kokeilemassa erilaisia ruokia. Joskus istutaan vaan autoon ja ajetaan johonkin toiseen kaupunkiin, käydään siellä kävelemässä keskustassa ja syömässä ja takaisin kotiin. Me syödään joka ikinen ilta yhdessä ja kännykät on kokonaan kielletty pöydästä. Ostin meille parisuhdekortit, otetaan yksi kortti kerrallaan ja puhutaan sen aiheesta. Eli ei vaan niin että vastataan kysymykseen ja sitten seuraava vaan yleisemminkin keskustellaan kysymyksestä ja sen herättämistä ajatuksista. Aluksi se olin aina minä joka otti kortit esiin, nyt mies ihan itsekin tekee aloitteen niiden osalta.

Ja me aloitettiin yritys yhdessä, siitä riittää puhuttavaa. Ei siis mikään ryhdytään yrittäjäksi juttu vaan ihan vaan pieni lisätienesti tuossa sivussa mutta siitä riittää kanssa puhuttavaa ja suunniteltavaa. Me myös tehdään ihan arkihommia yhdessä, laitetaan ruokaa ja siivotaan. Jotenkin niistä on ollut helppo luoda rutiini joka sitten on saanut lisää miettimään yhdessä tekemisen mahdollisuuksia.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   29.5.25 12:24:41

Meillä myös treffipäivä käytössä, tosin joka viikko :´D Kotona mm saunotaan, grillataan, laitetaan ruokaa, hoidetaan puutarhaa, remppaillaan yhdessä. Käydään yhdessä kaupassa, veneilemässä, ajelemassa, kyläillään perheen ja kavereiden luona, osallistutaan erilaisiin talkoisiin, käydään leffassa, konserteissa, ravintoloissa, keilaamassa, kirppareilla ja antiikkipuodeissa, syömässä, kahviloissa jne.

Jos jommalla kummalla on sitova ja paljon aikaa ja resursseja vievä harrastus, se ei oman kokemuksen mukaan helpota parisuhdetta, vaan aiheuttaa helposti riitaa. Yhdessäoloa ei voi suorittaa, vaan sille pitää olla oikeasti aikaa ja luonteva tahtotila.

Ajattelen, että se yhteinen bondi alkaa toisen kunnioittamisesta. Täällä oli joku aika sitten keskustelu siitä, mitä aamulla sanot ekana puolisollesi. Pyrin aina aloittamaan yhteisen aamun iloisena, positiivisena ja kunnioittavana, toivotetaan hyvät huomenet aamuhalien kera, nauretaan yhdessä jollekin, suunnitellaan aamupala, kumpi keittää kahvit ja katetaanko aamiainen ulos kuistille, syödäänkö sängyssä tai mitä milloinkin. Vapaapäivä saatetaan aloittaa ihan sillä, että ensin herännyt lämmittää yllätykseksi ulkosaunan, ja aamu alkaakin saunalla ja paljulla auringonpaisteessa. Parisuhteeseen pitää investoida aikaa, ajatusta ja vaivannäköä saadakseen itse hyvää takaisin, se ei toimi niin että vaan passiivisena odottaa. Kesällä puoliso saattaa hakea mulle puutarhasta kukkia sillävälin kun keittelen puuroa, ja me piilotetaan pieniä kivoja yllätyksiä toisillemme: suklaakarkki takin taskuun tai toisen lempparikahvikuppiin kaappiin, sydäntarra puhelimeen tai avaimiin jne. Pieniä juttuja, joiden haipilla jaksaa kyllä "poikieniltojen", viikottaisten ratsastustuntien, koiranäyttelyreissujen jne yli.

Päivämäärä:   29.5.25 12:32:23

Meillä mies harrastaa mopoja ja minä koiria ja puutarhassa touhuilua. Ollaan molemmat toistemme harrastuksissa apuna jos toinen apua kaipaa, vaikka se homma ei niin oma juttu olisikaan. Tiedän mopoista yllättävän paljon vaikken niistä niin välitäkään :D Lähden usein myös mukaan reissuun jos mies lähtee hakemaan vaikka uutta mopoa jostain kauempaa. Voi siinä matkalla sitten vaikka johonkin luontokohteeseen pysähtyä. Ja mies taas oli mukana mm. kun matkustin toiselle puolen suomea erään kasvattajan luona käymään. Ja lähtee tuo välillä puutarhamyymälöihin ja just käytiin esim. pölkinvuoressa yhdessä ihmettelemässä vaikka se ei niin hänen juttu olekaan.

Nykyiset koirat on eläkkeellä, mutta kun pentu jossain kohdassa tulee niin eiköhän tuon saa myös treeneihin apukäsiksi jos sellaista joskus tarvitsee. Ja taatusti lähtee kisoihin kaveriksi myös :)

Pelataan myös toisinaan yhdessä. Iltaisin aina katsotaan jotain sarjaa tai joskus joku leffa yhdessä. Satunnaisesti käydään kalastamassa, uimassa, suppailemassa, mökillä saunomassa, sukulaisvierailuilla, miehen kavereiden kanssa iltaa istumassa (omat kaverit jäi muuton myötä 200km päähän niin siellä ei usein käydä) ja mitä milloinkin keksitään.

Ja kyllä mä ainakin huoletta välillä jätän koirat työpäivän jälkeenkin keskenään. Meillä on koirilla vähintään yksi lepopäivä viikossa ja sillon voivat olla töiden jälkeenkin keskenään. Käydään vaikka pissatuslenkki töiden jälkeen, sitten mussuttavat luita 30-60min ja jäävät sen jälkeen oikein tyytyväisinä kotiin nukkumaan vaikka itse jonnekin lähtisikin. Siitä on ihan turha huonoa omaatuntoa ottaa jos satunnaisesti tai vaikka just sen kerran viikossa jättää koirat yksin vielä töiden jälkeen.

Lähettäjä: Vau 
Päivämäärä:   29.5.25 12:49:59

Minunkin mieheni harrastaa vanhojen autojen rassaamista, mutta toistaiseksi ne ovat hänen vanhempiensa luona. Niitä siis rassataan yhdessä silloin, kun käymme siellä. :D Minä en ymmärrä niistä mitään, vaikka kiinnostaakin, vaan olen lähinnä valonnäyttäjä ja mutterivahti. Kivaa yhteistä touhua, välillä opin itsekin jotain ja samalla voidaan höpötellä muustakin.

Kotona katselemme muutamien tubettajien videoita, käymme pitkillä kävelyillä, uimahallilla, pyöräilemässä, kirppareilla ja milloin missäkin. Joskus vapaapäivinä ajamme jollekin lähipaikkakunnalle käppäilemään ja vaikka tekemään kirppiskierroksen.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.