Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Orkidean kastelu ja hoito

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.5.25 19:19:36

Mikä on oikea tapa kastella? Luin, että pitää seisottaa vedessä, toinen lähde sanoo, että ei saa seisottaa vedessä. Toinen lähde sanoo, että orkideamullassa, toinen ei multaa ollenkaan. Nyt olen vatuloinut näitä ohjeita niin, että kasvi on ihan näännyksissä. En tiedä, kuinka se voi saada vettä, kun juuret ei ole ruukun pohjalla niin, että imisi pohjasta vettä. Laitoin ruukkuun pelkkää sammalta ja kaarnaa, kun luin, että juuret mätänevät mullassa. En tiedä onko se nyt saanut liikaa vettä vai ei lainkaan, kun vesi holahtaa ruukun läpi, kun laskee enkä tiedä,onko vedessä seisottamisesta hyötyä.

Re: Orkidean kastelu ja hoito

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   28.5.25 19:37:09

Normi perhoskämmekkä pärjää hyvin monenlaisella hoidolla, kunhan et vaihda tapaa viikoittain. Ainoa, mikä kannattaa unohtaa suosiolla, on multa. (Orkideamultahan ei ole multaa vaan kaarnaa.)

Mulla on osa orkideamullassa lasiruukussa ja osa pelkiltään vaasissa. Molemmilla hoito on sama, eli kastelen kun muistan... Ruukussa oleville kaadan tassin täyteen ja vaasissa oleville tilkka pohjalle niin, että n. 1 cm juurista on vedessä. Ja sitten taas unohdan pariksi kolmeksi viikoksi. Tai joskus pariksi kuukaudeksikin, perhoset ei pienestä hätkähdä. :')

Lähettäjä: o_O 
Päivämäärä:   28.5.25 19:38:56

Kuuluu uppokastella eli seisottaa tunnin pari kerran viikossa parissa. Sammal ja kaarna kuulostaa ihan hyvältä kasvupohjalta, orkidea"mullat" on yleensä liian hienojakoista tavaraa ja tiivistyessään pidättää liikaa vettä ja mädättää juuret.

Lähettäjä: o_O 
Päivämäärä:   28.5.25 19:41:05

Seisottaa siis vesiastiassa tai lavuaarissa. Mutta tosiaan perus perhoskämmekät saattaa selvitä lähes Pyhällä hengellä tai juuri tuolla, että lirauttaa niille vähän vettä silloin kun muistaa, niin kuin muutkin huonekasvit.

Lähettäjä: B 
Päivämäärä:   28.5.25 19:48:05

Mulla orkideat on valoisalla ikkunalla, kunnon orkidea mullassa. (Taisin kerran ostaa rustasta ja se oli ihan liian multaisaa eli huonoa)
Kerran viikossa uppokastelu, noin tunnin seisottaa niin että juuret muuttuvat harmaasta vihreämmiksi. Orkidea lannoitetta mukaan välillä. Orkideat tykkää nähdä paljon taivasta, ei ehkä ihan suoraa aurinkoa kuitenkaan. Näin mulla ne kasvaa ja kukkii säännöllisesti. Jos Kaarna mullassa niin ei saa jättää seisomaan siihen veteen pitkäksi aikaa, mätänee juuret.
Toiset tosiaan pitää kipossa pohjalla vähän vettä niin että juuret osuu hieman sinne, eikä multaa ollenkaan. Itse en ole kokeillut

Lähettäjä: tjy 
Päivämäärä:   28.5.25 19:53:46

Minulla orkideat ovat vesiviljelyssä eli ei multaa/kaarnaa vaan paljasjuurisena sopivassa astiassa. Astian pohjalle kippaan vettä sen verran että juurista sentti pari peittyy veteen. Siten unohdan orkideat välillä pitkäksikin aikaa kunnes kippaan niille taas lisää. Hyvin voivat.

'Re: Orkidean kastelu ja hoito

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   28.5.25 20:21:38

Orkideamulta käytössä. Kerran viikkoon tunti-kaksi upotettuna vedessä ja kerran kuussa korkillinen kirkasta viinaa veden sekaan.

Lähettäjä: Mirre 
Päivämäärä:   28.5.25 21:06:23

*** Mihin tuo viina vaikuttaa?

Lähettäjä: Lez 
Päivämäärä:   28.5.25 22:23:53

Mä upotin myös ennen mutta kyllästyin. Hyvin kukkii myös, kun laitan alustassin täyteen vettä silloin, kun muistan, max.kerta viikkoon mutta yleensä väli on pidempi.

Lähettäjä: Imuri 
Päivämäärä:   28.5.25 22:35:14

Läpikastelu ravinnevedellä tai ihan hanavedellä. Useimmiten mulla on isompi astia, johon vesi valuu ja orkidean ruukku lopulta uppoaa n.puoleksi veteen. Annan hetken olla ja valutan.

Kasvopohjana kookoskuitua ja vähän sammalta. Yhdessä taitaa olla kaarnaa ja sammalta.

Lähettäjä: 785 
Päivämäärä:   29.5.25 00:34:15

Minulla Kekkilän orkideamullassa. Kastelen kerran viikossa tai kahdessa ihan hanavedellä läpikastellen mullan. Ihan nuo näkyy siihen tyytyvän.
Useinhan kaupasta ostetut perhoskämmekkäät ovat kasvatettu sellaisessa multapaakussa joka jää juurien ympärille kun kukan kasvaessa. Itse ensimmäisenä tämän poistan koska pitää muuten juuret turhan märkänä ja sit mädättää kasvin.

Päivämäärä:   29.5.25 01:14:50

Siis ihanko totta orkideoita ei tarvitse pitää lainkaan siinä kaarnasilpussa?

Ymmärränkö oikein että voin laittaa ne astiaan ilman mitään. Ja sitten kastella sentti pohjalle vettä joskus? Eikö ne vedessä lilluvat kasvinosat mätäne?

Päivämäärä:   29.5.25 06:53:43

Minun perhosorkidea alkoi kukkia kun aloitin sille kastelun alakautta (aiemmin tunti upoksissa kerran viikossa) Nyt kastelen vedellä jossa likoaa muutama yrttiteepussi ja tosiaankin vain pari senttiä pohjalla vettä.
Lisäksi pyyhin kerran kuukaudessa lehdet ruokasoodavedellä.

Päivämäärä:   29.5.25 09:03:08

Uppokastelen omaa n. 30min ajan ehkä 2-4 viikon välein, ihan miten satun muistamaan. Satunnaisesti saa lannoitetta. Hyvin kukkii ja kukoistaa.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   29.5.25 09:16:08

Mirre, viina laittaa nuupahtaneen orkidean kukkimaan. Tästä on ollut ihan lehdissäkin juttua, ja ihan omakohtaista kokemusta.

Lähettäjä: Reh 
Päivämäärä:   29.5.25 10:24:46

Mä teen just niinku Tassu kuvailee ja käy ja kukkii!

Lähettäjä: Pinto 
Päivämäärä:   29.5.25 10:34:03

Mulla on ollut kämmekkä 15v, on voinut hyvin ja kukkinut jatkuvasti välillä toki vanojaan uudistaen.

Hoidan kastelun näin: laitan vettä ämpäriin hapettumaan edellisenä päivänä, kastelupäivänä lisään ihan vähän orkidealannoitetta veteen ja upotan juuret pariksi tunniksi. Tämä kerran viikossa. Lannoituksessa pidän tauon marraskuun alusta helmikuun loppuun.

Kerran olen keventänyt juurakkoa leikkaamalla, kun kukka meinasi tukehtua ruukkuunsa. Muuten tietty otan kuivat vanat ja lehdet pois, mutta ei sen kummempaa. Ei tykkää suihkuttelusta tai märällä pyyhimisestä.

Aika vaatimaton kasvi siis on.

Lähettäjätassu 
Päivämäärä:   29.5.25 10:38:03

Lähettäjä: .
Päivämäärä: 29.5.25 01:14:50

Siis ihanko totta orkideoita ei tarvitse pitää lainkaan siinä kaarnasilpussa?

Ymmärränkö oikein että voin laittaa ne astiaan ilman mitään. Ja sitten kastella sentti pohjalle vettä joskus? Eikö ne vedessä lilluvat kasvinosat mätäne?

---------------------------------------------

Suunnilleen näin. Vettä laitetaan vain sen verran, että suunnilleen sentti juurien kärjistä on vedessä, ja lisää laitetaan vasta kun juuret ovat harmaat ja ryppyiset. Juuret eivät mätäne, koska ne ovat vain silloin tällöin veden alla. Eihän pajukaan kuole vaikka se voi kevättulvien aikaan olla melkein kokonaan upoksissa ;)

Lähettäjä: ie 
Päivämäärä:   29.5.25 14:26:19

Käytä sellaista tapaa joka toimii sinulla. Joillakin toimii paljasjuurilla oleminen ilman kasvupohjaa pienessä vesitilkassa, toisilla orkideamullassa ja kastellaan upottamalla aina välillä, jne. Ei kai siihen yhtä ja oikeaa tapaa ole.

Minä pidän paljailla juurilla vesitilkassa lassitölkissä, koska se on minusta kivan näköinen. Tietenkään auringossa ei voi pitää veden kanssa, ettei tule polttolasi-ilmiötä. Mutta illalla voi vaikka upottaa juuret veteen, ja aamulla kipata sen pois ja pitää päivän vaikka ilman vettä.

Kunhan poistat sen turvetupon juurien ympäriltä, se mädännyttää juuret helposti. Ja älä päästä lehtihankaan vettä, sekin mädännyttää kasvin.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.