Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Minkä verran autistilta voi vaatia?

Lähettäjä: Assi 
Päivämäärä:   28.5.25 18:27:45

Törmätään tähän ongelmaan säännöllisesti parisuhteessani. Minulle on hirveän tärkeitä rutiinit, ennakoiminen, ja vihaan yllätyksiä. En pidä äkillisistä muutoksista ja haluan tietää kaiken aina ajoissa. Tokihan se ei aina ole mahdollista mutta pyrin siihen että kaikki sujuu kivuttomasti ns. käsikirjoituksen mukaan.

Miestäni ahdistaa, kun hän ei voi tehdä "mitään" extempore, "kaikkeen pitää kysyä lupa kuukautta ennen" jne. Hän on ilmeisesti niin kypsä tilanteeseen että saa sen kuulostamaankin ihan vinksahtaneelta koska itse en koe että minulta täytyisi kaikkeen kysyä lupa vaan saan turvallisuuden tunnetta siitä että kanssani keskustellaan suunnitelmista ennakkoon jos mahdollista. Yleensä suhtaudun asioihin positiivisesti/neutraalisti/rauhallisesti jos ne eivät tule yllättäen.

Aika hyvin hän on näin toiminutkin mutta ilmeisesti kokee taas itse sen tosi raskaana. Sitten jos joskus jotain unohtaa sanoa, minulta tulee siihen heti spontaani kärkäs reaktio että "aijaa, koskas aattelit mulle mainita asiasta??" Ja sitten taas hän hermostuu siitä kun kokee että joutuu pyytelemään anteeksi ja riita on valmis.

Rupesin tässä just miettimään, että kun mun muuttumisyritykset ovat aina epäonnistuneet, siis haluaisin oikeasti olla rennompi ja järjellä asia tuntuu helpolta mutta en vaan millään sitten onnistu h-hetken ollessa käsillä. Että voiko se oikeasti johtua siitä että mun aivot vaan toimii niin erilailla enkä kerta kaikkiaan fyysisesti kykene muuttumaan paremmaksi? Onko realistista odottaa, että onnistuisin muuttamaan noin radikaalisti toimintatapojani? Vai onko ero ainut vaihtoehto? :(

Re: Minkä verran autistilta voi vaatia?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   28.5.25 18:29:20

Ei sinun ainakaan tarvitse töräyttää rumasti, vaan molemmat voitte tulla toisianne vastaan. Miehesikin pitää ymmärtää tämä..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.5.25 18:33:17

Ymmärrän sinua, koska olen autisti itsekin. Mutta valitettavasti maailma ei pyöri autistien ympärillä. Toisaalta myös meille autisteille tekee hyvää paitsi opetella tekemään asioita ex-tempero, niin myös hyväksyä se, että toiset ihmiset tekevät asioita ex-tempero ja se on ihan ok.

Tuo kommentti sinulta enemmän vaikuttaa muutenkin kontrollinhalulta miestäsi kohtaan kuin autismin piirteeltä. Autistin on vaikea sopeutua muutoksiin, mutta ei se tarkoita kontrolloivaa käytöstä muita kohtaan.

Päivämäärä:   28.5.25 18:35:09

Voit ainakin ensin opetella katkaisemaan tuon kärkkään kommentoinnin toimintamallin. Opetella avoimuutta ja parempaa kommunikointia sen kanssa.

Lähettäjä: rie 
Päivämäärä:   28.5.25 18:46:39

Minä en tiedä olenko autisti, mutta samalla tavalla kuin sinä, haluan tietää menoista ja asioista etukäteen. Vihaan ex tempore -asioita ja yllätyksiä, jotka vaativat minulta jotain toimenpiteitä.

Sinä kyllä kommentoit aika rumasti, joten ei ihme, että miestäsi ärsyttää. Mutta jos olette pidempään olleet yhdessä, niin luulisi, että miehesi olisi jo oppinut olemaan toimimatta niin, ettet taas haastaisi riitaa kun hän on järjestänyt jotain yllättävää.

Eli molemmilla on korjattavaa. Miehesi voisi lakata tekemästä yllätyksiä ja sinä voisit lakata suuttumasta joka asiasta, josta hän ei ole ilmoittanut kuukautta etukäteen.

Lähettäjä: Merepik 
Päivämäärä:   28.5.25 18:50:44

Autistilta voi vaatia ihan yhtä paljon kuin keneltä tahansa. Sinun tapasi ei ole yhtään parempi tai huonompi kuin miehesi tapa. Miehesi ei toimi sinua vastaan vaan itselleen sopivalla tavalla. Hänen voi olla ihan yhtä vaikea tai jopa vaikeampi muuttaa toimintaansa kuin sinun. Hänelle spontaanius ja vapaus on selvästi tärkeää - niin kuin sinulle ennakoitavuus ja yllätyksettömyys.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   28.5.25 18:51:45

Mielenkiinnosta: millaisia yllätyksiä miehesi keksii?

Päivämäärä:   28.5.25 18:56:19

En ollut ikinä ajatellut että se olisi niin rumasti sanottu.
Luulen että jos minun on mahdoton suhtautua että jeeeeekivaa, niin voisin seuraavalla kerralla yrittää todeta että "huomaan että nyt mulle tulee taas se hankala olo kun tuntuu että asiat tapahtuu liian nopeasti". Silloin en ohittaisi sitä tunnetta mutta muotoilisin sen nätimmin.

Jos mieheni vaikka ehdottaa että voisi pitää poikien illan joku viikonloppu, vaikka kuukauden päästä se ja se viikonloppu, niin suhtaudun ihan normaalisti ja saatan ehdottaa vaikka että pestäänkö sauna ennen sitä tai tartteeko muissa järjestelyissä auttaa. Iloitsen kun saan omaakin aikaa.

Mutta sitten jos vaikka keskiviikkona nähtäisiin kaupassa joku sen kaveri joka ehdottaisi että heii lämmitätkös meille saunan nyt lauantaina, niin menen itse ihan kauhusta kankeaksi ja yritän tietenkin hymyillä ja peittää sen jos siinä on muita. Ja mieheni on sitten ihan vaikeana kun ei uskalla suostua, mutisee vaan että katellaan tai jotain. Ja sitten taas minä olen se tarinan pahis vaikka en haluaisi olla :( Asiaa pahentaa just jos on sovittu että tehdään yhdessä jotain lauantaina, luultavasti siis jotain ihan arkista minkä voisi yhtä hyvin siirtää seuraavalle viikonlopulle mutta kun se tulee noin puun takaa niin koen että oma viikonloppu menee sitten pilalle sen takia. Nämä nyt oli hatusta vedettyjä esimerkkejä mutta tuon tyylisiä on ollut, eli suhtautuminen on kuin yö ja päivä riippuen millä tavalle ne asiat tulee esiin.

Päivämäärä:   28.5.25 18:58:17

nomadi, siis ei hän niitä minulle onneksi keksi vaan siis voi tulla eteen tilanteita että asiat olisikin menossa eri tavalla mitä alun perin oltiin vaikka puhuttu. Kuten tuo ylempi esimerkki. Ei ne ole siis tietoisia ylläreitä vaan ihan tavallista elämää, erilaista vaan millaista haluaisin kun tykkään tietää reilusti ennakkoon että pystyn varautumaan.

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   28.5.25 18:58:55

Meillä vastaava asia on ratkennut niin että yllättäviin asioihin ja menoihin saatan kieltäytyä lähtemästä jos sillä kertaa tuntuu että on liikaa. Paremmalla prosentilla osallistun kun eivät tule yllätyksenä. Ja tämä on puolisolle ok. Jos asia on hänelle erityisen tärkeä, hän muistaa kyllä näistä mainita riittävän ajoissa, vähemmän tärkeistä ei niinkään.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   28.5.25 19:02:06

Sinähän tässä olet se autisti ja tiedät, mitä sinulta voi vaatia ja mihin et kykene. Miehesi tehtävä on sitten tietää, mitä häneltä voi vaatia ja mihin hän ei kykene.

Oletko keksinyt mitään keinoja, joiden avulla tuollainen "lauantaina saunaan eikä kauppaan" -tilanne ei olisi yhtä kamala? Asteikolla "meltdown ja paniikkikohtaus" vs "vähän @!#$", kuinka paha tilanne on kyseessä?

Lähettäjä: Pp 
Päivämäärä:   28.5.25 19:02:15

Nyt luin tuon missä avasit asiaa enemmän . Vastaavissa asioissa en osaa auttaa, en pysty enkä halua osallistua tuollaisiin ja puolisoni tietää sen. Hän saa tottakai mennä jos haluaa, ellei mitään erityistä ole jo tuolle ajalle sovittu.

Päivämäärä:   28.5.25 19:06:04

Eikö sille kaverille kaupassa voi sanoa, että tänä la meillä on muuta, mutta lämmitetään sauna ensi la, tervetuloa. Saunoahan voi milloin tahansa, ja teillä oli jo muita suunnitelmia.

Vaikkei olisi autisti, ei ole tavoiteltavaa olla tuuliviiri, jonka suunnitelmat muuttuvat koko ajan. Tietysti sellainenkin on rasittava, jolla on suunnitelmat lyöty lukkoon moneksi viikoksi, eli jokin välimuoto näistä kahdesta ääripäästä olisi paras.

Päivämäärä:   28.5.25 19:21:43

No siis tuo saunajuttuhan ei sikäli edes koskisi minua kun en olisi paikallakaan. Ja jos meidän olisi vaikka pitänyt käydä mökillä (10km päässä) silloin lauantaina niin yhtä hyvin voidaan mennä sinne joku muu päivä. Siis näin niinkuin järjellä. Nuo kaverit tuntuu olevan sellaisia että jos joku jotain ehdottaa niin siihen kannattaa tarttua heti koska seuraavana viikonloppuna niillä on ties mitkä muut menot. Olen yleensäkin pannut merkille että erityisesti miehet ovat tuollaista extempore-porukkaa monesti. Soitetaan vaan että voiko tulla kahville eikä niinkuin minä tyttökavereideni kanssa että voisinko tulla kahville ensi perjantaina.
Mutta niin, no tuota kyseistä tilannetta ei saisi vähemmän kamalaksi muuta kuin sillä ettei sitä tapahtuisi. Tai sitten niin että mies vastaa kattellaan, ja sitten kotona keskustellaan siitä ja sitten tajuankin että vaikka se tulee nopeasti, on paljon parempi kuitenkin suostua. Ja ehdottaisin että hän soittaa kaverilleen että käy se. Mutta mies menee helposti 5v. tasolle että unohdetaan koko juttu kun mun kanssa kaikki on niin hankalaa. Eli en saa aina edes mahdollisuutta olla parempi. Jos se vaatisi edes hieman asian pohtimista yhdessä. Sekin on liikaa vaadittu häneltä. Harmi.

Lähettäjä: Jane 
Päivämäärä:   28.5.25 19:22:35

Meillä minä olen se, joka haluaa vaihtelua, ja mieheni ei kestä yhtään muutoksia tai yllätyksiä. On ihan kauhean vaikea saada häntä edes lähtemään kotoa, ja kolmen viikon päästä kaverin mökille lähtö aiheuttaa kolmen viikon marmatuksen ja murjotuksen. Siispä ratkaisen asian niin, että kerron suunnitelmasta vasta viime hetkellä ja otan sitten vastaan lyhyemmän raivarin ja huudon. Enimmäkseen tyydyn olemaan kotona.

Kaikessa minä haluaisin tehdä eri tavoilla asioita, mies jos tekee kahdesti jonkun asian, sillä tavalla sitten tehdään lopun ikää. On tämä aika raskasta välillä, ja ero on käynyt mielessä. Ollaan silti oltu yhdessä jo useampi vuosikymmen, joten eiköhän tasapainoilla edelleenkin.

Päivämäärä:   28.5.25 19:26:56

Jos tietäisit että kumppanisi hautoo eroa, olisiko sinulla kykyä muuttua? Vai tulisiko silti arjessa tuollainen samanlainen vihaimielinen pimahdus toisen menosta?

Ex-mieheni oli vähän samanlainen kuin sinä. Elin hyvin kontrolloidun lapsuuden enkä enää aikuisena kestä mitään kontrollointia. Mies pimahteli siitä jos päätin töistä lähtiessä käydä siskoni luona kahvilla tai hakea kummilapsen päiväkodista lapsen vanhempia auttaakseni. En sitä kauan katsellut. Niin voimakas ahdistus ja tunne että minua kontrolloidaan tuli. Ymmärrän aloittaja sinun puolisoasi, tuosta esimerkistäsi ihan nousi kylmät väreet. En enää olisi kanssasi suhteessa jos olisin puolisosi. Hän varmasti jollain tasolla pohtii eroa.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   28.5.25 19:28:24

"Olen yleensäkin pannut merkille että erityisesti miehet ovat tuollaista extempore-porukkaa monesti. Soitetaan vaan että voiko tulla kahville eikä niinkuin minä tyttökavereideni kanssa että voisinko tulla kahville ensi perjantaina. "

Ei, vaan miehelläsi on itsensä kaltaisia kavereita ja sinulla itsesi kaltaisia. Minä olen nainen ja meidän kaveriporukassa nimenomaan kysellään, että mitäs tänään tehtäisiin ja vain isommat reissut suunnitellaan ajoissa.

"Tai sitten niin että mies vastaa kattellaan, ja sitten kotona keskustellaan siitä ja sitten tajuankin että vaikka se tulee nopeasti, on paljon parempi kuitenkin suostua. Ja ehdottaisin että hän soittaa kaverilleen että käy se. Mutta mies menee helposti 5v. tasolle että unohdetaan koko juttu kun mun kanssa kaikki on niin hankalaa. Eli en saa aina edes mahdollisuutta olla parempi. Jos se vaatisi edes hieman asian pohtimista yhdessä. Sekin on liikaa vaadittu häneltä. Harmi."

Luuletko, että jos ehdottaisit miehelle vaikkapa tuollaista toimintatapaa vaikka tänä iltana, kun teillä ei ole tilannetta päällä, keskustelu voisi mennä paremmin? Vai onko tämä kortti jo katsottu?

Päivämäärä:   28.5.25 19:30:45

Minusta et vastannut yhtään rumasti, reagointisi kuvasti enemmänkin paniikkia joka syntyi suunnitelmien muutoksista. Kyllä impulsiivinen ihminenkin reagoi ja yleensä hyvin vahvasti,jos hän joutuu elämään samaa tarkkaa rutiinia viikosta toiseen.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.5.25 20:04:23

Olen nainen ja jäin tässä miettimään kuinka monta kertaa ihan viimeisen puolen vuoden aikana olen saanut kaverilta viestin, että lähdettäiskö kävelylle, sopiiko kolmen vartin päästä? Ja sit ollaan sovittu missä nähdään ja menty. Tai olen kotimatkalla jostain soittanut kaverille, että ootteko kotona, voisin tulla käymään ohi kulkiessa.

Päivämäärä:   28.5.25 20:09:21

Tiedän että hän on pohtinut eroa mutta se ei ole auttanut minua muuttumaan.

Olen kyllä jutellut noista asioista rauhallisina hetkinä, ja silloin tuntuu että hän on yhteistyöhaluinen mutta se unohtuu heti kun joku juttu tulee sitten tosielämässä. Sama kuten minulla unohtuu mitenkä pitikään toimia :D

Lähettäjä: rwruw 
Päivämäärä:   28.5.25 20:24:53

Siis oikeastiko aloittajalla on hikikarpalot otsalla jos joku ehdottaa keskiviikkona, että lauantaina pidettäisiin saunailta?
Ymmärrän tuskan, jos joku siellä kaupassa ehdottaa, että hei mä tuunkin tästä kaupasta suoraan teille saunomaan, mutta en ymmärrä, miksi tuskastut vaikka saat kolme päivää aikaa valmistella saunailtaa tai keksiä itsellesi muuta tekemistä?

Toki jos teillä on keskenään sovittua menoa sille lauantaille, niin silloin on mieheltä väärin sanoa "no katellaan" ja sitten lauantaina, kun kaverit kyselee että moneltas tullaan teille, mies sanoo, että "No muija ei anna lupaa kun me oltiin sovittu jo yhteistä menoa tälle illalle". Eli miehen pitäisi sanoa, jos teillä on jo sovittu jotain, että tää lauantai ei sovi mut mites ois viikon päästä.

Eli olet kyllä hankala ja on ihan oikein vaatia, että sinunkin elämässä asioista voidaan sopia alle kuukauden varoajalla.

Minulla on kavereita, jotka ehdottavat asioita ja ne pitää tapahtua just nyt, ja kun sanon että "joo menee viis minsaa niin saat vaatteet päälle, pyörän kellarivarastosta ja itseni talosta ulos", niin kaveri vastaa, ettei jaksa odotella vaan lähtee edeltä ja tuu sit perässä. Tai joku soittaa minulle autolla ajaessaan toiseksi viimeisissä liikennevaloissa että hei lähetsä messiin teatteriin mun kaa ku Sanna ei pääsekään", niin on minusta kohtuutonta, jos sanon, että joo venaa 10 minsaa niin ehdin pihalle ja minulle sanotaan, että tuu sit omalla autolla/bussilla/taksilla perässä. Kyseinen kaveri on itse laittautunut ennen lähtöä kaksi tuntia ja hänellä kestää yli 10 minuuttia ajaa kotoaan minun luo, joten voisi antaa minulle muutaman minuutin aikaa, kun olen kotona aina ihan lökäreissä enkä tykkää äkkilähdöistä.

Mutta tuo, että joku ehdottaa keskiviikkona tekemistä lauantaille, ei ole todellakaan liian lyhyellä varoitusajalla enkä mene kauhusta kankeaksi ja meinaa oksentaa...

Lähettäjä: Oksu 
Päivämäärä:   28.5.25 20:52:29

Puhuiko aloittaja missään että meinaa oksentaa?

Mutta äkillisiä muutoksia on hyvä opetella sietämään koska niitä tulee elämässä. Ei ihme että miehellä kiristää pinnaa.

Päivämäärä:   28.5.25 21:02:53

Juu. Voihan se sitten olla että hänen olisi helpompi ilman minua. Taidan ottaa itse eron puheeksi. Eikö sitä sanota että joskus suurinta rakkautta on osata päästää irti. Tosi harmi sinänsä kun ollaan muuten niin mahtava pari mutta pitääkin olla itellä tämmönen nuppivika..

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   28.5.25 21:12:27

"Mutta valitettavasti maailma ei pyöri autistien ympärillä. Toisaalta myös meille autisteille tekee hyvää paitsi opetella tekemään asioita ex-tempero, niin myös hyväksyä se, että toiset ihmiset tekevät asioita ex-tempero ja se on ihan ok.

Tuo kommentti sinulta enemmän vaikuttaa muutenkin kontrollinhalulta miestäsi kohtaan kuin autismin piirteeltä. Autistin on vaikea sopeutua muutoksiin, mutta ei se tarkoita kontrolloivaa käytöstä muita kohtaan"

Ihan hyvää pohdintaa.

Lähettäjä: _ 
Päivämäärä:   28.5.25 21:15:45

Olipas outo esimerkki sulta, mitä olet sanonut miehellesi. Miehellä on täysi oikeus suunnitella menoja ilman, että sinulta tulee siihen ilkeää kommenttia.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   28.5.25 21:17:47

Se on ihan hirveän surullista, että kaikenlaista kirjolla olemista on nykyään niin kovin paljon eikä sille tietysti minkään voi. Mutta itsekään en sellaista puolisoa edes lähdössä ottaisi enkä ainakaan pidemmän päälle mitenkään jaksaisi. Juuri sitä kun "pitäisi ymmärtää kun olen vain tällainen". En ole itsekään helppo ja jopa tunnistan lievempänä ajatuksen suunnittelemattomuudesta ja aikatauluttomuudesta ihan mahdottomana tapana elää, mutta tietysti a)kumppani on samanlainen b)kummallakaan se ei ole kuin perheistä opittu, omaan mentaliteettiin sopiva tapa eikä taustalla mitään "pakkoa", hyvin voidaan siis tehdä myös ex tempore juttuja ja positiivisiin ylläreihinkin suhtaudutaan positiivisesti.

Miehesi jos haluat pitää niin ei se vain odotuksilla toisen muuttumisesta tule pitämään, eikä tietenkään vain toisen kuulukaan tehdä töitä. Pariterapia, että oikeasti voisi sopia toimintamalleja ja puhutella toista kuten toinen haluaa (rumasti minun makuuni sanotte molemmat) tai sitten suoraan se ero ja molemmat etsii sopivamman kumppanin.

Lähettäjä: aargh 
Päivämäärä:   28.5.25 21:24:38

Se on ex tempore, ei ex-tempero. Aaaarghh...

Lähettäjä: Hops 
Päivämäärä:   28.5.25 21:28:14

Olenko minä ainoa, jonka mielestä mies voisi tuossa tilanteessa sanoa, että on jo suunnitelmia lauantaille jos kerta oikeasti puolison kanssa on suunnitelmia. Miksi ne kavereiden kanssa tehtävät jutut pitäisi mennä puolison kanssa tehtävien juttujen edelle? Kyllä minullakin menisi herne nenään tuollaisessa tilanteessa. Mun mielestä tässä ei nyt ole kyse kenenkään autismista vaan kumppanin ja hänen kanssa tehtyjen suunnitelmien arvostuksesta. Minun mies ainakin aina varmista jos joku kaveri kysyy jotain, että oliko meillä suunnitelmia silloin vai voiko luvata kaverille, että onnistuu.

Lähettäjä: kr 
Päivämäärä:   28.5.25 22:04:03

Hops: Et ole. Onhan tässä ketjussa muutkin samaa sanoneet.

Lähettäjä: Jade 
Päivämäärä:   28.5.25 22:08:18

Parisuhteessa ei olla toisen omahoitajia. Parisuhteessa molemmilla tulee olla turvallinen ja hyvä olo. Molemmat joutuvat joustamaan.

Neuroepätyypillisyys tekee joistain asioita vaikeampia, mutta puhuminen ja yhteiset pelisäännöt auttaa.

Lähettäjä: På 
Päivämäärä:   28.5.25 22:15:13

Opettele kaikkeen tuollaiseen vastaamaan aina, että sopiiko, että vastaat vaikka illalla tai huomenna. Ei kukaan odota, että heti saa vastauksen. Ehdit sopeutua ajatukseen tai kieltäytyä kohteliaasti.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   28.5.25 23:55:04

Olen ihan samanlainen kuin aloittaja, vihaan muutoksia ja yllättäviä käänteitä elämässäni. Tulee pieni paniikki, kun menee pasmat sekaisin. En siitä kuitenkaan tee numeroa, jos minun toiveitani otetaan kuitenkin huomioon. Pääni sisällä sen sijaan on hyrskynmyrsky vähän aikaa. Teidän täytyisi molempien ymmärtää toisianne. Mies on tietoinen ettet pidä suunnitelmien muutoksisya, ja sinä tass olet tietoinen, että mies tykkää tehdä asioita ex tenporeesti. Teidän sihteen jatkuvuuden määrää se, ovstko molemmst ottaneet huomioon erilaisen tapanne toimia. Sinä taas voisit yrittää kommunikoida fiksummin eikä olla heti takajaloillasi. Älä piiloudu diagnoosin taakse.

Päivämäärä:   29.5.25 05:27:33

Sanoin ehkä huonosti alkuun, ei mies lähtökohtaisesti ole mikään extempore-tyyppi koska eihän meidän suhteesta silloin ikinä olisi tullut mitään. Mutta hän joskus haluaisi tehdä asioita fiilispohjalta.

"Opettele kaikkeen tuollaiseen vastaamaan aina, että sopiiko, että vastaat vaikka illalla tai huomenna. Ei kukaan odota, että heti saa vastauksen. Ehdit sopeutua ajatukseen tai kieltäytyä kohteliaasti."

Tätä en kerta kaikkiaan ymmärrä. Kieltäytyä mistä? Vastaisin seuraavana päivänä kun olen asiaa sulatellut että saat pitää poikien saunaillan? Sehän se vasta pahalta kuulostaisi! Mikä Justiina minä olen siihen lupaa antamaan? Jos hän haluaa omaan kotiin ihmisiä kutsua niin minkä minä sille voin. Toivoisin vaan ettei ne tilanteet tulisi aina niin puun takaa. Tämä on yksi syy miksi en halua muuttaa enää yhteen kenenkään miehen kanssa koska haluan että mulla on se oma piilopaikka minne kukaan ei tule väkisin.

Päivämäärä:   29.5.25 08:03:38

En sanoisi että aloittajalla autismia on. Kontrollifriikkeys ei tee ihmisestä autistia eikä se ole autismin piirre edes. Autismi on vähän tämän hetken muotidiagnoodi, joka jaetaan itse keittiöpsykologina itselle ja kavereille.

Elämässä tulee "extempore" juttuja. Mutta jos keskiviikkona suunnitellaan lauantaille saunailtaa, se ei kyllä ole extempore lähelläkään. Kannattaa opetella sietämään asioita ja että aina ei asiat mene niinkuin olet suunnitellut - tai edes joka kerta.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   29.5.25 08:41:18

Hyvää keskustelua! Sitä ihmettelen, miksi julkisessa keskustelussa on alettu puhua maskaamisesta, jos kyse on siitä, että kirjo pyrkii tulemaan yhteisössä toimeen muiden kanssa.

Päivämäärä:   29.5.25 09:42:55

Aloittajalle vielä, että ei tuo sinun esimerkkisi sinusta mitään autistia tee. On olemassa ihmisiä, jotka eivät pidä yllätyksistä ja muutoksista, ja on olemassa ihmisiä, joille ne on ihan fine. Kaikki tämä on ihan normaalia.

Kuten tuossa yllä jo kirjoitettiin, alkaa pikkuhiljaa ärsyttämään, kun kohta jokainen vastaantulija kertoo olevansa autisti, vaikka kyse on ihan normaaleista asioista. Eniten tämä asia hatuttaa varmasti niitä oikeasti sairaita, joiden autismi todella haittaa elämää. "Tiktok-autistit" nostaa yksittäisiä piirteitä esiin ja diagnosoivat kaiken autismiksi, vaikka kyse on ihan oikeasti normaaleista jutuista. Mä tiedän työelämässä monia, jotka yrittää selittää huonon käytöksensä autismilla. Mutään virallista diagnoosia ei kuitenkaan ole, eikä muuten tule.

Lähettäjä: AuDHD 
Päivämäärä:   29.5.25 09:45:32

Todellakin on ex tempore jos saman viikon keskiviikkona joku sopii, että olisi tulossa lauantaina kylään. Siinähän pitää muuttaa seuraavien 3-4 päivän suunnitelmat pahimmassa tapauksessa ihan täysin! Ensin to-pe pitää ehtiä siivota ym, että kehtaa jonkun päästää taloon. Lauantai meni vieraiden kanssa ym. Ja sunnuntaina ja jopa x vrk sen jälkeen pitää ehtiä tehdä ne asiat, joita ei lauantaina ehtinytkään kun oli yllätysvieraita.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   29.5.25 09:52:33

"Opettele kaikkeen tuollaiseen vastaamaan aina, että sopiiko, että vastaat vaikka illalla tai huomenna."

Tätä minäkin tulin ehdottamaan. Te voisitte molemmat käyttää tätä samaa vastausta, jos joku pyytää jotakin ihan yks kaks yllättäen. Ei siinä ole mitään pahaa sanoa kysyjälle tyyliin, että "en osaa päättää näin nopeasti. Katson kalenterini kotona ja palaan sulle sitten". Näin saa hetken aikaa kerätä ajatuksensa, muistuttaa mieleensä muut suunnitelmat, keskustella yhdessä ensin, jne.

Ja mikä ajatus se on, että olet tiukka justiina, jos et anna miehesi täysin vapaasti käyttää kotianne mihin lystää, milloin lystää? Ja sitten marttyyrina valitat, että ethän sinä voi miestä kieltäkään, niin kärsit vaan sitten. Ei. Yhteisen kodin käytöstä keskustellaan ja neuvotellaan yhdessä. Pyritään löytämään molemmille sopiva kompromissi, jos vain mahdollista. Kumpikin joustaa vuorostaan.

Päivämäärä:   29.5.25 10:01:24

Edelleenkään ei liity autismiin, jos on sovittu, että la mennään mökille, ja sitä ei lennossa vaihdeta siihen, että miehen kaveri kutsuu itsensä (ja kaveriporukan) teille kylään saunomaan.

Myös nentti (neurologisesti normaali eli ei-autisti) sanoo tuossa tilanteessa, että 'tänä vkl meillä on jo muuta menoa, miten ensi vkl?'.

Tosiautisti ei varmaan hyväksyisi miehen kavereita kotiinsa ollenkaan, kun niillä on väärän värisiä vaatteita, ne tekevät vääränlaisia ääniä, tai häiritsevät autistin omaperäistä vrk-rytmiä.

Päivämäärä:   29.5.25 10:55:57

"Olenko minä ainoa, jonka mielestä mies voisi tuossa tilanteessa sanoa, että on jo suunnitelmia lauantaille jos kerta oikeasti puolison kanssa on suunnitelmia"

Et ole. Näin se on. Miehen pitää siinä tilanteessa sanoa juuri noin.

"Edelleenkään ei liity autismiin, jos on sovittu, että la mennään mökille, ja sitä ei lennossa vaihdeta siihen, että miehen kaveri kutsuu itsensä (ja kaveriporukan) teille kylään saunomaan."

Niin juuri. Ja vaikkei lauantaina olisi sovittua menoa, ja mies kutsuu keskiviikkona kaverinsa lauantaina saunomaan, myös miehen täytyy tajuta, että sitten mies ottaa pölynimurin käteensä ja sitä ennen laittaa pyykkivuoren koneeseen pyörimään ja sen jälkeen pesee sen saunan jos tarvis on. Monestihan miehet eivät ajattele tätä kotipuolta ollenkaan, koska yleisestikin se katsotaan naisen häpeäksi, jos koti on epäsiisti. Siksi naiset panikoituvat yllätysvieraista tai vierailuista lyhyellä varoitusajalla.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   29.5.25 11:00:49

^ Paitsi että aloittajan kommentin perusteella vaikuttaa siltä että kyse ei ole yhteisestä kodista vaan ainoastaan miehen kodista

Päivämäärä:   29.5.25 11:19:53

Tässä suurin ongelma on se että tilanne on annettu mennä tosi tulehtuneeksi. Kommunikointi ja tilanne ongelmiin olisi pitänyt puuttua heti alussa selkeillä ja reiluilla säännöillä ja keskustelemalla siitä mikä on ok kummallekin. Ja tässä jos on tosi erilaiset ihmiset niin molempien pitää joustaa. Nyt teillä on tuo tilanne niin tulehtunut että kumpaakin kiukuttaa toisen toiminta ja kumpikin käyttäytyy tökerösti. Kannattaa muuten muistaa että kun sinä sanot että sinun mielesi menee ihan paniikkiin tuossa tilanteessa, niin entäs jos miehellesi käy sama? Mieli menee ihan turhaksi eikä muista mitä pitäisi tilanteessa tehdä? Käytännössä tällä hetkellä miehellä sama paniikki reaktio on lapsellisuutta ja sinun kiusaamista, sinun oma samanlainen reaktiosi on vaan sinun luonteenpiirre. Koska sinäkin tuossa tilanteessa voisit ”pelastaa” miehesi sanomalla että muistatko, meidän oli tarkoitus mennä mökille lauantaina. Et kiellä, et kontrolloi, muistutat vaan aiemmistasopimuksista ja katot miten mies jatkaa siitä.

Sovitusta pitäisi pääsääntöisesti pitää kiinni tosin kuten itsekin totesit, jotain joustoa olisi tietysti kiva olla. Etenkin jos toiselle on tärkeää se että tietää mitä tulevaisuudessa tapahtuu. Koska on ihan eri tilanne olla pariskunta joka muuten ei juuri sovi mitään erityistä mutta silloin tällöin on tärkeitä yhdessä tehtäviä juttua mutta muuten on aikaa omillekin kavereille ja asioille tai sitten pariskunta jolla jokainen päivä seuraavaksi kahdeksi viikoksi on suunniteltu, vaikka siihen suunnitelmaan sisältyisi myös omaa aikaa. Koska entäs jos niille kavereille ei koskaan käy se suunnitelmaan laitettu oma aika ja mistään ei voi ikinä joustaa niin onhan se ikävää.

Lähettäjä: Nti50 
Päivämäärä:   29.5.25 11:38:26

Hyvä keskustelu ja mielenkiintoista kun avaatte toisenlaista näkökulmaa.
Ai että, mun mies ei pysty illalla klo21 sanomaan mitä tekee aamulla klo9. Ei vaan pysty. Sitten aamulla alkaa keksimään 50 eri juttua mitä tehtäs ja ne vaihtuu 5min välein. Ylipäätään ei pysty lupaamaan ajallisesti mitään, koska voi tulla jotain muuta. Ja aina tulee muuta. Ja aina mä odotan. Mä varaan ajan sitten muuhun aikaan, mutta mies unohtaa. Hän ei vaivaa aivojaan muistamisella.
Tämä ottaa mulla tosi koville ja on eron syy. Tarvitsen tiedon ollaanko huomenna yhdessä vai eikö olla, vai teenkö jotain muuta. Mun aivot saa levätä, kun tiedän, että nyt ei ole tulossa mitään ja voin olla tässä tämän ajan.

Lähettäjä: Itse autisti 
Päivämäärä:   29.5.25 11:49:50

Olin tuollaisessa suhteessa ja erota piti, kun molemmat kärsi. Ei se onnistu, johtui se liika erilaisuus mistä tahansa, enkä itse halua elää suhteessa, jossa on jatkuvasti kränää ja ahdistusta. Eroon ei liittynyt draamaa ja ollaan kavereita edelleen.
Nyt olen onnellisessa suhteessa, jossa mies on rauhallinen ja pedantti ja toimii kuin kone. Hän on mielestäni ihana ja tunnen olevani rakastettu ja elämä on hyvää, eikä tarvi tapella.

Päivämäärä:   29.5.25 12:05:42

” Ai että, mun mies ei pysty illalla klo21 sanomaan mitä tekee aamulla klo9. Ei vaan pysty. Sitten aamulla alkaa keksimään 50 eri juttua mitä tehtäs ja ne vaihtuu 5min välein. Ylipäätään ei pysty lupaamaan ajallisesti mitään, koska voi tulla jotain muuta. Ja aina tulee muuta. Ja aina mä odotan. Mä varaan ajan sitten muuhun aikaan, mutta mies unohtaa. Hän ei vaivaa aivojaan muistamisella.
Tämä ottaa mulla tosi koville ja on eron syy. Tarvitsen tiedon ollaanko huomenna yhdessä vai eikö olla, vai teenkö jotain muuta. Mun aivot saa levätä, kun tiedän, että nyt ei ole tulossa mitään ja voin olla tässä tämän ajan.”

Minusta tärkeintä on se fiilis että molemmat yrittää parhaansa mukaan joustaa. Siitä tulee se fiilis että olet tärkeä. Vaikka toiselle olisi oman luonteensa/neurologisten toimintojensa takia jokin vaikeaa, se tunne että he edes ymmärtävät sinun näkökantasi ja yrittävät löytää sen kultaisen keskitien, kantaa tosi pitkälle. Se minua usein haittaa näissä keskusteluissa autismista/adhd:sta etc että tosi moni (ei kaikki) ei edes yritä ymmärtää sitä toista vaan aina piiloudutaan sen diagnoosin taakse ”minä olen tällainen enkä voi asialle mitään ” ja muiden pitäisi se vaan hyväksyä. Mitään joustoa ei löydy sille että myös se toinen osapuoli on sellainen kuin on ja myös heille muuttuminen on vaikeaa.

Lähettäjä: Ice 
Päivämäärä:   29.5.25 12:35:15

Keskiviikkona sovittu lauantain saunailta EI OLE extempore, vaan ihan normaalia toimintaa. Ja tietysti jos on jo sovittu muuta menoa se sanotaan, mutta ymmärsin että aloittajan mies ei voi suostua saunailtaan ”niin nopealla aikataululla” vaikka lauantaille ei olisikaan muuta? Huom! Se että lauantaille ei ole sovittu mitään etukäteen EI TARKOITA sitä että lauantaille ei sitten voisi tulla jotain, jopa tosi nopealla aikataululla.

En pystyisi elämään aloittajan kaltaisen henkilön kanssa varmaan edes yhtä päivää. Elämä on ylipäätään muuttuvaa ja sen mukaan eletään. Spontaanius on parasta mitä voi olla, mutta spontaani meno ei tietystikään tarkoita sitä, että jo sovituista asioista luistetaan tai että niitä viime hetkellä muutetaan - paitsi jos seurauksia ei tule muille tai mitään rahanmenetyksiä ei ole luvassa. Tarkoitan siis sitä, että omia suunnitelmia on hyvä välillä pöläyttääkin, mutta jos mukana on muita, niin ei tietenkään.

Mutta onko tässä loppupeleissä kyse siitä, että aloittajalle ”ei sovittuja menoja lauantaille” tarkoittaa sitä että lauantai on ikään kuin lyöty lukkoon että silloin ei tapahdu yhtään mitään, kun taas meille muille se tarkoittaa, että ilta on vapaa tehdä vaikka yllättäenkin jotain?

Joka tapauksessa aivan kamalaa edes ajatella, että oma puoliso olisi aloittajan kaltainen nillittäjä. Ekalla kerralla varmaan nauraisin epäuskoisesti ja toisella kerralla vapauttaisin luontoon. Ei ole minun elämäni arvoista olla holhoaja päävikaiselle kontrollifriikille, koska siihen se väkisin menisi - joutuisin rajoittamaan itseäni koko ajan. Ja vastaavasti aloittaja ahdistuisi varmaan hengiltä minunkaltaiseni spontaanin ja nopean ideoijan ja kulkijan kanssa.

Lähettäjä: Ice 
Päivämäärä:   29.5.25 12:50:59

Sen verran vielä AP, että oletko päässyt yhtään käytöksesi jäljille, mistä tuo johtuu? Onko taustalla jotain traumaa tai turvatonta lapsuutta? Miksi ahdistaa? Mikä on pahinta mitä voi tapahtua?

Ahdistuminen siitä että puoliso sanoo kolme päivää ennen lentokentälle lähtöä että eikun ei mennäkään Kanarialle vaan Lappiin on normaalia, mutta ahdistuminen siitä että sovitaan saunailta kolme päivää ennen kun ei muitakaan suunnitelmia ole, ei ole. Eli ei tietenkään ole tavoitteena että mitä tahansa voi tehdä minuutin varoitusajalla, mutta sellaisen kultaisen keskitien hyväksyminen voisi olla hyödyllinen taito. Kaikkea ei voi sopia kuukautta etukäteen ja spontaanius ja yllättävien tilanteiden hanskaaminen on esimerkiksi työelämässäkin hyvin tärkeää.

Päivämäärä:   29.5.25 12:57:23

"Nyt olen onnellisessa suhteessa, jossa mies on rauhallinen ja pedantti ja toimii kuin kone"

Itselleni olisi selkeä eron peruste.

Päivämäärä:   29.5.25 13:01:54

Tosi kivasti sanottu, Ice. Holhottava nillittäjä ja pällivikainen kontrollifriikki.
No topikin aihehan on nyt ihmisten erilaisuus parisuhteissa. Olisitko voinut ilmaista itse olevasi spontaani ja nopea ideoitsija ja kulkijakin vielä ilman rumaa ja alentuvaa kieltä ja kertoa, miten oma suhteesi ilmeisesti kaltaisesi rempseikön kanssa on tasapinoista ja ihanaa ja pällit ja talouskin vielä (!) on kunnossa..?

Häpeä.

Päivämäärä:   29.5.25 13:20:52

Voi miten vähän autismista vieläkään tiedetään..
Toden totta Ice, ei ole kivoja nimityksiä nuo ja rempseä "yritäppä nyt vähän"-saarnat on osoitus siitä isosta ongelmasta. Sitäpaitsi aloittaja ei maininnut ongelmista töissä, taisit toimia nyt itse liian spontaanisti ja kaasu pohjassa.

Olen itse ammatiltani kirjoittaja ja aloitin työelämän mainostoimistossa, jossa luovuus oli enemmistöllä "propellipäistä häröilyä" ( ei minun termi, oli siellä yleinen nimitys tavalle ideoida yhdessä vaikka pelaamalla lautapelejä keskellä työpäivää). Minulle se aiheutti ahdistusta, enkä halunnut sen vaikuttavan työpanokseeni tai työn laatuun varsinkaan. Työnantaja ymmärsi, koska olin hyvä työssäni, mutta muut häröilijät eivät voineet hyvin, koska yksi puuttui aina pelipöydästä. Tilanne ei ollut kenellekään reilu, joten siirryin yrittäjäksi ja sain ensimmäiset asiakkaani entiseltä työnantajaltani solidaarisuuden ja ymmärryksen osoituksena. Viisas mies.

Autismi ei ole mikään luonteenpiirre tai pinttynyt tapa. Eikä varsinainen pällivika. Eikä autisti tarvi holhoajaa sen kummemmin kuin kukaan muukaan.

Lähettäjä: Autuasmi 
Päivämäärä:   29.5.25 13:23:37

Autisti täälläkin ja itsekään en kyllä pidä jos suunnitelmat muuttuvat lennosta. Mieheni tietää sen ja meillä harvoin tuollaista sattuukaan.

En itse koe, että autistin pitäisi olla aina se jonka ”pitää muuttua”. Ulkomaailmassa joudun joustamaan jo todella paljon, joten olen todella kiitollinen siitä että parisuhteessa saan olla oma itseni ja toinen huomioi minun tarpeeni. En tarkoita että minun pillin mukaan silti tanssitaan, mutta mies ei laita minua tahalleen tilanteeseen joka on minulle erittäin vaikea! Hänelle ei tuota tuskaa kertoa kavereille että ”on jo suunnitelmia mutta entä jos nähtäisiin aikana X”.

Kamala ajatuskin, ettei mieheni piittaisi tästä asiasta! Minulla vaihtuisi parisuhde suurella todennäköisyydellä. En minäkään aseta miestäni hänelle liian kuormittaviin tilanteisiin.

Päivämäärä:   29.5.25 13:30:07

Olen saanut autismidiagnoosini jo 20 vuotta sitten 15-vuotiaana, silloin kun se ei vielä ollut mikään muotidiagnoosi.

Ah, sori, tajusin väärin. Eli siis mies voisi siinä tilanteessa sanoa kaverilleen että ilmoittelee myöhemmin. Se kuulostaa järkevältä mutta en tiedä suostuuko mies kokeilemaan koska on kyllästynyt keskustelemaan ja "vänkäämään" kanssani mitä saa tehdä ja mitä ei. Omien sanojensa mukaan.

Ei tosiaan asuta yhdessä, joten siksi en voi periaatteessa päättää ketä mies OMAAN kotiinsa kutsuu.

Siitä olen samaa mieltä että tilanne on ehtinyt kärjistyä ihan suotta, varmasti siksi että mieheni on padonnut noita tunteitaan. Olen luullut että hän on ihan tyytyväinen. Hän ei valita pitkään aikaan mutta sitten kun mitta täyttyy, saan täyslaidallisen.

"Mutta onko tässä loppupeleissä kyse siitä, että aloittajalle ”ei sovittuja menoja lauantaille” tarkoittaa sitä että lauantai on ikään kuin lyöty lukkoon että silloin ei tapahdu yhtään mitään, kun taas meille muille se tarkoittaa, että ilta on vapaa tehdä vaikka yllättäenkin jotain?"
- Tämä oli hyvin sanottu! Luultavasti tällä tavalla ajattelen. Jos ei viikkoa ennen viikonloppua ole tullut mitään suunnitelmia, oletan että ollaan kotona ja lyön sen mielessäni lukkoon. Sitten sekoan jos se ei menekään niin.

En osaa sanoa mistä se johtuu muutakuin se diagnoosi on ainut mitä keksin. Lapsuus on ollut turvallinen sikäli että oli ja on edelleen rakastavat vanhemmat. Kouluaikaan kyllä oli haasteita koska ryhmätilanteet ovat minulle vaikeita.

Päivämäärä:   29.5.25 13:32:26

"Nyt olen onnellisessa suhteessa, jossa mies on rauhallinen ja pedantti ja toimii kuin kone"

Itselleni olisi selkeä eron peruste."

Niin, nomadi, siitähän tässä topikissa on kysymys. Mieheni on saanut oman osansa pataan edellisessä suhteessa, jossa hommat ei onnistunut, kun olivat liian erilaisia. Mieheni vapautettiin luontoon.
Samoin minä vapautin luontoon omani.

Ja sitten kävi kerrankin hyvin, että kaksi rytmiltään hyvin samankaltaista ihmistä elää yhdessä, eikä hankaloita kenenkään (teistäkään) elämää.

Selkeästi suurta intohimoa aiheuttava aihe, mutta onko intohimon syy nyt parisuhdeongelmat ja yhteensopivuus vai autismi..?

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   29.5.25 13:39:43

Törkee kysymys joka osoittaa kysyjän täyden tietämättömyyden asiasta.

Päivämäärä:   29.5.25 13:48:17

"Lapsuus on ollut turvallinen sikäli että oli ja on edelleen rakastavat vanhemmat. Kouluaikaan kyllä oli haasteita koska ryhmätilanteet ovat minulle vaikeita."

Siinäpä se. Monille autisteille ne ongelmat alkavat sieltä lapsuudesta, kun laitetaan ensimmäisen kerran ryhmään, jossa enemmistö toimii ja oletetaan toimivan samalla tavalla.

Olen itse jo niin vanha, että omana aikanani oli vain pakko sopeutua ja sietää, vaikka elämä oli todella kuormittavaa sieltä lapsesta asti. Ei ollut mahdollisuutta vetäytymiseen ja piti vaan tehdä niin kuin muutkin. Mutta kaikki potentia jäi käyttämättä ja hyödyntämättä siihen asti, että uskalsin olla aina se outo tai erikoinen tai jopa se pällivikainen.
On hienoa, että asiasta tiedetään nyt enemmän ja voi itse olla esimerkkinä siitä, että voit elää hyvää ja tuotteliasta elämää osana yhteiskuntaa ja saavuttaa asioita, jos sattuu viisaita ihmisiä ympärille.

Lähettäjä: krf 
Päivämäärä:   29.5.25 14:00:47

"Todellakin on ex tempore jos saman viikon keskiviikkona joku sopii, että olisi tulossa lauantaina kylään. Siinähän pitää muuttaa seuraavien 3-4 päivän suunnitelmat pahimmassa tapauksessa ihan täysin! Ensin to-pe pitää ehtiä siivota ym, että kehtaa jonkun päästää taloon. Lauantai meni vieraiden kanssa ym. Ja sunnuntaina ja jopa x vrk sen jälkeen pitää ehtiä tehdä ne asiat, joita ei lauantaina ehtinytkään kun oli yllätysvieraita."

Siis mitä??? Missä kunnossa se talo/asunto on, jos sen siivoaminen on karsea homma? Ja se mieshän voi talon ja saunan siivota, että kehtaa vieraita tulla, kun hän ne sinne vastaanottaakin. Miksi ihmeessä aloittajan pitäisi siihen käyttää päivä- tai tuntikausia?

Ja jos vieraat tulevat vain illaksi saunomaan, niin eihän siinä koko päivää mene vieraiden kanssa. Joten ei pitäisi koko sunnuntaikaan mennä mihinkään ylimääräiseen.

Aloittajahan sanoi, että heillä olisi ollut miehen kanssa yhteistä tekemistä lauantai-illalle, joten mitä siinä jää sitten lauantailta tekemättä, jota pitää tehdä sunnuntaina ja x päivää sen jälkeenkin?

Ainoa asia, joka tuossa kiinnittää huomion oli se, että aloittajalla oli esimerkkitilanteessa miehensä kanssa jo kahden kesken sovittua tekemistä sille kyseiselle lauantai-illalle, ja mies vastaa saunailtaehdotukseen, että "no katellaan" sen sijaan että sanoisi "No meillä on kyllä jo suunnitelmia lauantaille, joten passaisko vaikka ensi viikon lauantaina?".

Päivämäärä:   29.5.25 14:21:51

No täällähän kolmen koiran omistaminen tekee oman asunnon imuroimisesta mahdotonta että on "pakko" hankkia siivoja imuroimaan, niin varmaan samoilla ihmisillä on kämppä käytännössä aina yks lätti jos 3 pv "varoajalla" ei "ehdi" siivota. Avuttomien foorumi tämä..

Lähettäjä: Jackpot 
Päivämäärä:   29.5.25 14:23:09

Ristus mikä keskustelu taas..Parisuhteet mättää kaikilla, mutta autistit on pällivikaisia kontrollifriikkejä, jotka saa kuriin ja nuhteeseen neuronormaalien naisten KEITTIÖPSYKOLOKIALLA.

Itsekin olen sitten varmaan pällivikainen ilman virallista diagnoosia, mutta joku spontaani "itseideoitsija" (mitä se ikinä tarkoittaakaan..) vapautti luontoon oman komean, lempeän ja omillaan hyvin toimeentulevan mieheni, jota rakastan siksi, että se on hillitty, jämerä ja selkeä ihminen ja herrasmies. Entisen naisystävänsä mielestä epäilemättä kirjolla oleva holhottava.
Yllä joku toinen "pällivikainen" sanoin hyvin miehensä olevan kone: minunkin maailman rakkain mieheni on ihmiskone.
Ihmiskoneet on ihania!!

Lähettäjä: &€#? 
Päivämäärä:   29.5.25 14:38:39

Ei ole kyse mistään diagnoosista vaan siitä että ihmiset on erilaisia. Jos ja kun saman katon alla eletään, on syytä toisenkin näkemykset huomioida. Ei vaan voi toimia omien oivallusten mukaan. Jos nämä temperamentierot ei ole soviteltavissa niin pitää asua eri talouksissa.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   29.5.25 14:44:57

Minä olen meillä se, joka tykkää että on suunnitelmat valmiina ja niillä mennään, mies on kaikki-heti-nyt ex tempore -ihminen, mutta en silti jaksaisi elää aloittajan kanssa.

Meillä tehdään kompromisseja. Minä lomamatkat hyvissä ajoin ja kirjaan omat menoni seinäkalenteriin, mutta lähden mukaan myös mieheni spontaaneihin juttuihin. Joskus esimerkiksi road tripillä on etsitty majoitus ja ruokapaikka vasta autossa kohdetta lähestyttäessä, ja ne ovatkin olleet hienoja kokemuksia, joihin ei olisi tullut muuten mentyä.

Päivämäärä:   29.5.25 14:54:55

Aloittajan suhteessa mättää kommunikaatio.

Aloittajan kauppaesimerkissä, kun miehen kaveri kysyy, voisiko lauantaina lämmittää saunan, oikea tapa olisi miehen kysyä aloittajalta sopiiko.
Ei kierrellä eikä kaarrella, eikä aloittajan panikoida.

Lähettäjä: Viia 
Päivämäärä:   29.5.25 14:57:56

Tän keskustelun neurotyypillisille muistutuksena että autismista puhutaan kirjona syystäkin, eikä mikään diagnoosi ole sellainen että sen sisällä on satojatuhansia toistensa klooneja. Autismi ei ole myöskään kilpailu siitä, kellä on eniten tai vähiten jäykkyyttä asioihin suhtautumisessa.
Kukaan ei ole tahallaan hankala, eikä asioihin eri tavalla suhtautuminen tee autistin elämästä ainakaan helpompaa. Sitä voi muuttaa omia tapojaan ja toimintaansa tiettyyn rajaan asti. Usein se ei muille ole tarpeeksi.

Autistin on varmasti vaikeampi löytää puoliso kuin nentin. Oma puolisoni on sosiaalisesti vähän jäykkä, enkä heti ihastunut tuohon piirteeseen. Myöhemmin olen tajunnut että hiton hyvä, niin ei ole mitään supervilkasta seuraelämää, itse kun en oman perheen lisäksi hirveästi jaksa muita tavata.

Aloittajan tilanne on tavallaan tuttu, mutta hiukan omaani äärimmäisempi. Meillä äkillinen meno tarkoittaa oikeasti hetinyt tapahtuvaa äkillistä menoa. Näitä ei juuri enää tule, kun olen asiasta vuosia tolkuttanut. Nyt samaa opetellaan esikoisen kanssa, että ei vaan voi tuoda kaikkia kavereita yhtäkkiä kylään tai äiti saa slaagin.
Mun mielestä ainoa tapa muokata omaa ajattelua tai tapojaan esimerkiksi parisuhteessa on jonkinlainen terapiatyyppinen työskentely. Eihän itseään saa muutettua vain päättämällä. Siinä missä ymmärtää omat rajoitteensa, on ymmärrettävä ettei puolisoa voi muuttaa tai hän muuttaa omia tapojaan taikaiskusta.

Mun mielipide ja kokemus on että jos on halukas pysymään suhteessa ja tekee sen eteen mitä tarvitaan, suhde voi onnistua hyvinkin erilaisten ihmisten välillä. Jos toinen haluaa enemmän kuin toinen, ollaan ongelmissa.

Lähettäjä: öö6ö 
Päivämäärä:   29.5.25 15:00:11

"Olen itse jo niin vanha, että omana aikanani oli vain pakko sopeutua ja sietää, vaikka elämä oli todella kuormittavaa sieltä lapsesta asti. Ei ollut mahdollisuutta vetäytymiseen ja piti vaan tehdä niin kuin muutkin. Mutta kaikki potentia jäi käyttämättä ja hyödyntämättä siihen asti, että uskalsin olla aina se outo tai erikoinen tai jopa se pällivikainen."

Minä olen 41 v ja olen tyytyväinen siitä, että minun lapsuudessani tosiaan kerrottiin, miten kuuluu toimia. Se vähensi kuormitusta, kun säännöt oli selvillä. Nykyään kaikkien pitää saada olla omanlaisiaan, kukaan ei tiedä miten kuuluu toimia, sääntöjä ei sanella, kaikki on sekaisin ja jokainen on ihan hukassa.

Siitä on siis hyötyä, että kaikille kerrotaan säännöt joiden mukaan toimitaan. Mutta tosiaan ne piti kertoa eikä vain olettaa, että jokainen tietää ne valmiiksi. Meillä oli kotona säännöt, rajat ja rutiinit ja opimme jo pienenä, että muiden kotona voidaan tehdä asiat eri tavalla. Ja meitä opetettiin sitten joka paikassa, miten toimitaan. Joka paikassa ei tietenkään yhtä ystävällisesti, mutta kuitenkin sanottiin, jos toimimme eri tavalla kuin olisi saanut/kuulunut. Ja päiväkodissa ja koulussa myös toimittiin tietyillä tavoilla ihan yhteisen sujuvuuden vuoksi.

Vähän pelottavaa tämä, että nykyään ketään ei saa ohjeistaa ja komentaa, kun siitä menee rikki. Lopputuloksena kaikki on solmussa ja sekaisin.

Tuosta pällivikaisuudesta en omalla kohdallani tiedä. Olen tyytyväinen siitä, että osaan olla "kuin muutkin" enkä rellestä ympäriinsä omana itsenäni. Saan kuitenkin olla oma itseni ja jo lapsena oli onneksi sellaisia kavereita, joiden kanssa ei tarvinnut esittää.

Minulla diagnosoitiin autismi jo olikohan 4-vuotiaana ja ADHD 32-vuotiaana.

Päivämäärä:   29.5.25 15:05:24

Lähettäjäöö6ö 

Päivämäärä29.5.25 15:00:11

"Olen itse jo niin vanha, että omana aikanani oli vain pakko sopeutua ja sietää, vaikka elämä oli todella kuormittavaa sieltä lapsesta asti. Ei ollut mahdollisuutta vetäytymiseen ja piti vaan tehdä niin kuin muutkin. Mutta kaikki potentia jäi käyttämättä ja hyödyntämättä siihen asti, että uskalsin olla aina se outo tai erikoinen tai jopa se pällivikainen."

Minä olen 41 v ja olen tyytyväinen siitä, että minun lapsuudessani tosiaan kerrottiin, miten kuuluu toimia. Se vähensi kuormitusta, kun säännöt oli selvillä. Nykyään kaikkien pitää saada olla omanlaisiaan, kukaan ei tiedä miten kuuluu toimia, sääntöjä ei sanella, kaikki on sekaisin ja jokainen on ihan hukassa.

Siitä on siis hyötyä, että kaikille kerrotaan säännöt joiden mukaan toimitaan. Mutta tosiaan ne piti kertoa eikä vain olettaa, että jokainen tietää ne valmiiksi. Meillä oli kotona säännöt, rajat ja rutiinit ja opimme jo pienenä, että muiden kotona voidaan tehdä asiat eri tavalla. Ja meitä opetettiin sitten joka paikassa, miten toimitaan. Joka paikassa ei tietenkään yhtä ystävällisesti, mutta kuitenkin sanottiin, jos toimimme eri tavalla kuin olisi saanut/kuulunut. Ja päiväkodissa ja koulussa myös toimittiin tietyillä tavoilla ihan yhteisen sujuvuuden vuoksi.

Vähän pelottavaa tämä, että nykyään ketään ei saa ohjeistaa ja komentaa, kun siitä menee rikki. Lopputuloksena kaikki on solmussa ja sekaisin.

Tuosta pällivikaisuudesta en omalla kohdallani tiedä. Olen tyytyväinen siitä, että osaan olla "kuin muutkin" enkä rellestä ympäriinsä omana itsenäni. Saan kuitenkin olla oma itseni ja jo lapsena oli onneksi sellaisia kavereita, joiden kanssa ei tarvinnut esittää.

Minulla diagnosoitiin autismi jo olikohan 4-vuotiaana ja ADHD 32-vuotiaana.

Niin hyvä kirjoitus.

Lukekaa kaikki tämä ajatuksella, ja ottakaa opiksenne.

Päivämäärä:   29.5.25 15:06:50

Ajattelen, että parisuhteessakin kuuluu saada olla vapaa. Ei ole kohtuullista, että jokaisesta menosta tulisi keskustella ennakkoon. Vaikka nämä asiat aiheuttaisivat autistissa vaikeita tunteita, tuli etsiä keinot sietää tilanteita.

Yleensä on ok, että puoliso sopii menoa, jos päivälle ei ole sovittu muuta erityistä. Ja tästä voi sopia millä sanoin päivä on varattu teille koti-illaksi, milloin se on vapaa muutoksille.

Jos muutokset vaikuttavat puolison elämään, niistä tulee keskustella. Jos ne eivät vaikuta, niin ei tarvitse.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   29.5.25 15:12:50

Samaa mieltä pisteen kanssa. Aloittajalla ja miehellään on vielä omat kodit, joten toisen lyhyen varoitusajan menoja tai kaverien kutsumisia aikoina, jolloin ei ole muuta sovittuna, pitää mielestäni sietää enemmän kuin yhteisessä kodissa asuessa.

Päivämäärä:   29.5.25 15:27:06

"Siis mitä??? Missä kunnossa se talo/asunto on, jos sen siivoaminen on karsea homma? Ja se mieshän voi talon ja saunan siivota, että kehtaa vieraita tulla, kun hän ne sinne vastaanottaakin. Miksi ihmeessä aloittajan pitäisi siihen käyttää päivä- tai tuntikausia?

Ja jos vieraat tulevat vain illaksi saunomaan, niin eihän siinä koko päivää mene vieraiden kanssa. Joten ei pitäisi koko sunnuntaikaan mennä mihinkään ylimääräiseen.

Aloittajahan sanoi, että heillä olisi ollut miehen kanssa yhteistä tekemistä lauantai-illalle, joten mitä siinä jää sitten lauantailta tekemättä, jota pitää tehdä sunnuntaina ja x päivää sen jälkeenkin?"

Meillä ainakin huonossa kunnossa, johtuen ADHDn aiheuttamista toiminnanohjauksen häiriöistä. Ei voi päästää kuin hyvin harvan, läheisimmän ystävän sisään lyhyellä varoitusajalla.

Ja kun on ADHD, voi se, että 6 h päästä tulee vieraita, estää töihin tms keskittymisen koko päivänä. Kun sitä tilannetta stressaa etukäteen alitajuisesti.

Huomaan, ettei krf:n kaltaisilla ole oikein kokemusta nepsyistä, mutta siksi yritän tässä edes lisätä tietoisuutta. Minua häiritsisi aloittajan tavoin, kun olisin orientoitunut siten ettei vieraita tule (ja kyllähän sen nyt helposti viikkoa paria ennen suunnittelee), ja yhtäkkiä tulisikin. Kun se oma ns minuuttiaikataulu menisi uusiksi.

Päivämäärä:   29.5.25 15:42:30

AuDHD, häiritsisikö myös silloin, jos ne puolison vieraat eivät tulisi omaan kotiisi vaan puolison omaan kotiin?

"ja kyllähän sen nyt helposti viikkoa paria ennen suunnittelee"
Kaikilla se ei ole näin. Itse en viitsi edes sopia jotain yhden illan kestäviä kaverin näkemisiä niin aikaisin, jos ei ole kyseessä kauempana asuva kaveri, useamman ihmisen tapaaminen, toisen syntymäpäivä tai muu erityistilanne.

Lähettäjä: krf 
Päivämäärä:   29.5.25 15:56:11

krf:llä on itselläänkin ADHD, ja siksi osaakin sanoa, että 3 vuorokautta kyllä riittää siihen, että saa asuntoaan siivottua niin, että sinne voi tulla kavereita viettämään iltaa. Ei kolme vuorokautta ole mitenkään lyhyt varoitusaika.

Minulla todellakin on kokemusta nepsyistä, kun itsekin olen sellainen ;)

Päivämäärä:   29.5.25 16:11:49

Mulle se toipuminen vieraista kestää yleensä 2-4 päivää, joten kyllä toi lauantain saunattelu olisi paniikin aihe. Koko elämäni olen vaan sietänyt muutoksia sun muuta ja burn out siitä tuli. Nyt kun kaikki tietää että mieluusti varoitusaika 2 viikkoa, on taas elämä kiinni rutiinissa ja olen jälleen toimintakykyinen. Aloittajaa en osaa oikein auttaa, oma mies omaa myös paljon autismin piirteitä ja tietää mistä tuulee

Päivämäärä:   29.5.25 16:25:20

"Jos muutokset vaikuttavat puolison elämään, niistä tulee keskustella. Jos ne eivät vaikuta, niin ei tarvitse."

Tämä on yksi ongelma. Kun itse koen, että se muutos (ei kannata takertua liikaa tuohon saunaesimerkkiin, se nyt voi olla melkeinpä mitä vaan) vaikuttaa minuun, vähintään henkisesti, vaikka se tapahtuisi esim miehen kotona. Eli itse voisin vedota tuolla logiikalla että se vaikuttaa minuun, kun sinä iltana en voi olla miehen luona vaan minun pitää mennä omaan kotiini. Mies taas kokee, ettei se vaikuta mitenkään minuun joten minun mielipidettä ei tartte kysellä. Eli kumpiko sitten on oikeassa?

Toinen esimerkki lähiaikoina: mies oli suunnitellut autonvaihtoa monta viikkoa mainitsematta asiasta ja kuulin siitä puolivahingossa. Kun kysyin miksi ei ollut kertonut minulle, hän sanoi ettei itsekään vielä tiennyt minkälaisen haluaa eikä jaksanut kyselytulvaa kun oli pihalla itsekin. Se keskustelu meni kyllä ihan hyvässä hengessä ja perustelut oli ihan ymmärrettävät hänellä.

Sain käsityksen että yrittää nyt lähiviikkoina etsiä sopivaa. Tämä oli siis viikonloppuna ja heti seuraavana maanantaina odotin häntä normaalisti töistä kotiin mutta kolmen aikaan hän laittoi viestin että on 5h päässä toisella puolella Suomea ostamassa autoa. No flippasin tietenkin, koska asiat ei olleet kuten olisi kuulunut eli hän ei ollut töissä vaan jossain ihan muualla ja koko ilta meni eri lailla mitä piti (vaikkei siinä siis mitään ihmeellistä ikinä ole, mies tulee töistä, syödään ja käydään koiralenkillä ja katsotaan tvtä esim). Mutta siinä tajusin siis että joudun itse käyttämään koiran lenkillä ja mies tulee vasta yömyöhään reissultansa.

Kaksi asiaa harmitti kuitenkin enemmän, se etten saanut "hyvästellä" vanhaa autoa, tiedän, pöljää mutta olisin halunnut ajaa sillä vielä kerran. Ja sitten koin että hän sulki minut asian ulkopuolelle kun minusta esimerkiksi koiranpennun tai asunnon etsiminen on hirvittävän jännää, vertailla eri vaihtoehtoja ja pohtia yhdessä että millainenhan me löydetään. Ja myös auton etsiminen ja vertailu. Niin koin että jäin paitsi tästä ilosta kun olisin halunnut elää siinä mukana. Auto on kyllä tosi hieno mihin hän päätyi mutta asiasta jäi huono fiilis minulle eikä mies voi mitenkään sitä käsittää koska "ethän sinä sitä maksanut, mitä mun ostokset sulle kuuluu". Kun itse olin aikoinaan etsimässä asuntoa, mietittiin sitä paljon yhdessä ja hän linkitti mulle eri vaihtoehtoja ja se oli hirveän kivaa minusta, sellainen yhteinen projekti. Mutta tuskin tätä kukaan tajuaa. En vaan käsitä miksei olisi voinut vaikka soittaa edes kun lähti töistä ajelemaan sinne, niin olisin edes vähän ennakkoon voinut kuulla jos oli muka mahdotonta sanoa edellisenä iltana. Tosin en olisi siltikään ehtinyt ajaa sillä vanhalla mutta edes jotain..

Päivämäärä:   29.5.25 16:26:35

Ylemmälle pisteelle, ai siltikin olisi paniikin aihe ja siitä pitäisi toipua vaikket itse olisi paikalla ollenkaan?

Päivämäärä:   29.5.25 16:48:04

Ehkä miehesi kokee olevansa vahvasti kontrolloitu, ja pyristelee siitä pois kommunikoimalla sinulle vielä vähemmän kuin mitä hänkin yleensä näkisi tarpeelliseksi.

Päivämäärä:   29.5.25 17:04:46

Paljon mahdollista.

Päivämäärä:   29.5.25 17:22:45

No nyt kun aloittaja kertoo muita esimerkkejä, olen sitä mieltä, ettette sovi yhteen. Mi äkin olisin loukkaantunut tuosta autojutusta. Ehkä te vain ajattelette niin eri tavalla tai sitten mies ei halunnut sinun kanssa pohtia auton valintaa ja todennäköisesti tiesi, että maanantaina lähtee uutfen auton hakemaan, muttei halunnut kertoa siitä sinulle koska:

a) ei pitänyt sitä tärkeänä
b) oletti negatiivisen reaktiosi ja päätti olla kertomatta

Ette edes asu yhdessä ja aika vaikealta suhteelta kuulostaa. Sinä oletettavasti haluat jakaa miehen kanssa enemmän asioita kuin mies sinun. Te olette vain niin erilaisia. Autismin kanssa tuolla ei ole mitään tekemistä.

Mies haluaa suhteelta eri asioita kuin sinä. Haluaa periaatteessa seurustella, mutta silti pitää asioita itsellään kuin sinkku.

Lähettäjä: iih 
Päivämäärä:   29.5.25 17:40:18

Ymmärrän että aloittajaa ärsyttää, kun mies lähti hornan kuuseen sitä autoa vaihtamaan ja aloittaja oletti hänen tulevan töistä suoran kotiin. Mutten minäkään ehkä tajuaisi ajatella, että puolisoni haluaa lempiä autoani ja ajaa sillä vielä viimeisen kerran. Saattaisin itsekin vain todeta, että voisin vaihtaa autoa ja sitten jonain päivänä olla eri auton omistaja enkä siinä välissä välttämättä antaisi puolisolleni mahdollisuutta ajella autollani vain rakkaudesta siihen. Mutta en kyllä lähtisi mihinkään hevon hemmettiin sanomatta mitään, kyllä sen verran sanoisin edes työpäivän aikana, että lähden muuten hakemaan auton jostain kaukaa ja tulen kotiin vasta yöllä. Toki tuokin silloin, jos vasta silloin työpäivän aikana olen bongannut sen auton, muuten toki kertoisin jo aiemmin.

Usein käytettyjen autojen yms. kanssa on niin, ettei niitä paljon varata, vaan se ostaa joka ehtii. Voi esittää kiinnostuksen, mutta kaupat tekee se, joka ensin ehtii, joten on mentävä kun mahdollisuus on. Minä ainakin haluan itse nähdä ja tarkastaa ja koeajaa ennen kuin laitan nimet paperiin, joten ei riitä, että vain etänä ilmoitan ostavani, maksan netissä ja haen kun joudan. En siis välttämättä voisi vielä torstaina tietää, että lähden maanantaina hakemaan autoa 400 km päästä, enkä varsinkaan vielä 2 viikkoa aiemmin.

Minustakin tuntuu, ettette sovi yhteen. Aloittajalle kaikki alle kuukauden varoitusajalla kerrotut asiat tulee liian äkkiä ja miestä ei kiinnosta informoida aloittajaa mistään, koska vastauksena on aina kilahtaminen tai kamala kyselytulva.

Päivämäärä:   29.5.25 17:49:45

"Ehkä miehesi kokee olevansa vahvasti kontrolloitu, ja pyristelee siitä pois kommunikoimalla sinulle vielä vähemmän kuin mitä hänkin yleensä näkisi tarpeelliseksi."

Tämä. Saunaesimerkissä olisin itsekin ärsyyntynyt, että poikien saunailta ajaa mitään kysymättä mökkireissumme yli. Miehen olisi pitänyt edes kysyä minulta haittaako jos tehdäänkin muutos suunnitelmaan.

Sen sijaan tuo auton hankinta, miehenäsi olisin raivostunut käytöksestäsi ja todellakin, tuo näyttäytyi pahana kontrollointina.

Päivämäärä:   29.5.25 18:08:30

” Ehkä miehesi kokee olevansa vahvasti kontrolloitu, ja pyristelee siitä pois kommunikoimalla sinulle vielä vähemmän kuin mitä hänkin yleensä näkisi tarpeelliseksi.”

Tämä. Nyt teillä on suhde niin solmussa että tuo vaan pahenee. Ja osa on hyvin pikkumaista miehenkin puolelta mutta todennäköisesti juuri siksi että hän kokee asian nyt todella vahvasti. Teillä on ilmeisesti alustavasti ollut erilainen tapa katsoa asioita ja nyt se vaan kärjistyy.

Jos haluatte suhteen pelastaa niin sanoisin että parisuhdeterapia on ihan ehdoton. Ennen mitään muuta teidän pitää opetella kommunikoimaan molemmille sopivalla tavalla. Ja se tarkoittaa sitä että miehen täytyy olla avoimempi mutta yhtälailla sinun täytyy oppia sietämään jossain määrin myös sitä epämukavuutta minkä toisen muuttuneet suunnitelmat tuo.

Tai sitten eroatte ja etsit puolison jolla on samanlainen tarve suunnitella ja tietää etukäteen mitä tulee tapahtumaan

Lähettäjä: oipi 
Päivämäärä:   29.5.25 18:25:00

"Sitten jos joskus jotain unohtaa sanoa, minulta tulee siihen heti spontaani kärkäs reaktio että "aijaa, koskas aattelit mulle mainita asiasta??" Ja sitten taas hän hermostuu siitä kun kokee että joutuu pyytelemään anteeksi ja riita on valmis."

"siis haluaisin oikeasti olla rennompi ja järjellä asia tuntuu helpolta mutta en vaan millään sitten onnistu h-hetken ollessa käsillä. Että voiko se oikeasti johtua siitä että mun aivot vaan toimii niin erilailla enkä kerta kaikkiaan fyysisesti kykene muuttumaan paremmaksi? Onko realistista odottaa, että onnistuisin muuttamaan noin radikaalisti toimintatapojani?"

"Mutta sitten jos vaikka keskiviikkona nähtäisiin kaupassa joku sen kaveri joka ehdottaisi että heii lämmitätkös meille saunan nyt lauantaina, niin menen itse ihan kauhusta kankeaksi ja yritän tietenkin hymyillä ja peittää sen jos siinä on muita. Ja mieheni on sitten ihan vaikeana kun ei uskalla suostua, mutisee vaan että katellaan tai jotain. Ja sitten taas minä olen se tarinan pahis vaikka en haluaisi olla :( Asiaa pahentaa just jos on sovittu että tehdään yhdessä jotain lauantaina, luultavasti siis jotain ihan arkista minkä voisi yhtä hyvin siirtää seuraavalle viikonlopulle mutta kun se tulee noin puun takaa niin koen että oma viikonloppu menee sitten pilalle sen takia."

"Ei ne ole siis tietoisia ylläreitä vaan ihan tavallista elämää, erilaista vaan millaista haluaisin kun tykkään tietää reilusti ennakkoon että pystyn varautumaan."

"Mutta hän joskus haluaisi tehdä asioita fiilispohjalta.
Toivoisin vaan ettei ne tilanteet tulisi aina niin puun takaa."

"Ei tosiaan asuta yhdessä, joten siksi en voi periaatteessa päättää ketä mies OMAAN kotiinsa kutsuu."

"Jos ei viikkoa ennen viikonloppua ole tullut mitään suunnitelmia, oletan että ollaan kotona ja lyön sen mielessäni lukkoon. Sitten sekoan jos se ei menekään niin."

"Kun kysyin miksi ei ollut kertonut minulle, hän sanoi ettei itsekään vielä tiennyt minkälaisen haluaa eikä jaksanut kyselytulvaa kun oli pihalla itsekin."

* * * * * * * * * * * *

Opettele siihen, että ne tilanteet tulee välillä puun takaa eikä maailma siihen kaadu. Ja opettele siihen, että mies saa välillä tehdä asioita fiilispohjalta ilman, että tarvitsee siihen sinun lupaasi, hyväksyntääsi tai keskustelua kuukausi etukäteen. Ja minkä hemmetin takia sinä suutut ja panikoit siitä, että miehesi kutsuu kavereita kotiinsa kolmen päivän varoitusajalla, jos teillä ei edes ollut mitään keskinäistä tekemistä suunniteltu kyseiselle ajalle?

Lakkaa myös olettamasta, että miehesi ei tule sopimaan mitään sille ajalle, kun ette ole myöskään keskenänne sopineet mitään. Hänellä on täysi lupa sopia kavereidensa kanssa mitä haluaa ja se, että sinä vain oletat, että kun ei ole sovittu mitään keskenänne niin silloin tuo aika on pyhitetty sinulle, niin sinä toimit väärin kun oletat ja kontrolloit häntä. Olet karsea kontrollifriikki, joka raivoaa miehelleen siksi, että OLETAT jotain ja oletat AIVAN PÄIN HEMMETTIÄ.

Minun mielestäni sinun pitäisi ihan oikeasti opetella hellittämään. Kontrolloit miestäsi sairaalloisesti ja sinulle on maailmanloppu, jos kaikki ei mene mielesi mukaan, vaikkette ole edes sopineet keskenänne mitään, ja kaikesta ole sovittu kuukausi etukäteen ja nimenomaan niin, ettet ole itse ehtinyt suunnitella tai olettaa kyseiselle ajalle mitään.

Ja hellittämään voi kyllä oppia. Kunhan itse haluat. Se vaatii sen, että päästät irti täydellisyydestä ja kaiken kontrolloinnista ja teet asioita tosta vain ja annat muidenkin ehdottaa asioita ilman anteeksipyytelyä ja monen viikon varoaikaa. Ja sen, että annat myös muiden suunnitella tai olla suunnittelematta, et aina määräile kaikesta ja siedät sitä, että muut eivät aina elä käsikirjoituksen mukaan ja suunnittele kaikkea kalenteri ja sekuntikello kourassa.

Sinulla on todella vaikea elämä, jos et kestä mitään muutoksia ja suunnittelemattomuutta. Olet siis todella raskasta seuraa, joten ei ihme, jos miehelläsi menee hermo. En minäkään jaksaisi rähjäämistä jos saan päähäni jonkun asian ihan yhtäkkiä, tai kyselytulvaa, jos itse vasta harkitsen jotain. Ei siis ihme, ettei miehesi viitsi tai uskalla kertoa sinulle mitään, koska vastauksesi on aina todella veetumainen tai raskas.

Jostain kumman syystä naisilla on usein tapana, että yhteinen ajanvietto pitää sopia keskenään vähintään kuukausi etukäteen ja silloin kaikki ovat sitä mieltä, että emmä vielä voi tietää mitä mä sillon kuukauden päästä teen, eikä mitään saada lyötyä lukkoon. Miehillä taas on paljon noita ex tempore -juttuja, että joku saa päähänsä "lähdetäänkö nyt pelaan sulista /saunomaan Maken luo", tms. Mielestäni naisetkin saisivat vähän ottaa mallia tuosta miesten tyylistä, että naisetkin saisivat järkättyä jotain kivaa edes joskus.

Sinun miehesi ei uskalla sanoa kavereilleen, että käy se, kun tietää sinun menevän siitä sekaisin ja raivoavan koko illan, vaikka ilmoitus asiasta tuli kolme vuorokautta etukäteen. Mutta sitäkään en tajua, että hän sanoo "kattellaan", jos teillä on jo jotain sovittua sille samalle ajankohdalle. Voisi ihan hyvin sanoa kaverilleen, että "meillä oli kyllä Assin kanssa sovittuna lauantaille mökkireissu tai kahdenkeskinen koti-ilta, mutta passaako sulle Assi, että pojat tuleekin mun luo saunomaan". Mutta tietenkään sinä et siinäkään tilanteessa saisi kauhultasi sanottua mitään järkevää, joten ei noinkaan kannata kysyä. Eli teki mies miten vain, hän häviää kuitenkin, koska olet niin hankala ja lopputuloskena raivoat kuitenkin.

Jos sinulla on tapana vetää kamala kohtaus tai kyselytulva kaikesta, niin ei mikään ihme, ettei sinulle etukäteen kerrota mistään. En itsekään jaksaisi sellaista. Ilmoittaisin kyllä, jos en tulisikaan kotiin, jos olisi niin sovittu, mutta jos ei ole sovittu, niin en tajua, miksi olisin velvollinen ilmoittamaan menoistani esim. tuolle autonhakureissulle. Ja onhan tuo todella lapsellista, että sinulle pitää autonvaihdosta kertoa ,koska olisit halunnut käydä vielä kerran ajamassa sillä ja hyvästellä sen. Siis voi hemmetti :D

Päivämäärä:   29.5.25 18:41:33

Ja taas sama jäykkä toimintaterapiapläjäys ihmiselle, joka ei siitä hyödy, niin kuin ei kukaan muukaan huonossa parisuhteessa oleva oleva neuronormaali. Joskus se raastava ero ja lapikas on vaan ainoa ratkaisu. Niin se on autisteillekin.

Päivämäärä:   29.5.25 18:45:25

"Ilmoittaisin kyllä, jos en tulisikaan kotiin, jos olisi niin sovittu, mutta jos ei ole sovittu, niin en tajua, miksi olisin velvollinen ilmoittamaan menoistani esim. tuolle autonhakureissulle."
Tämä on sanomaton sopimus koska minulla on hänen koira aina hoidossa. Eli olisi kyllä saanut ilmoittaa.

" Se vaatii sen, että päästät irti täydellisyydestä ja kaiken kontrolloinnista ja teet asioita tosta vain ja annat muidenkin ehdottaa asioita ilman anteeksipyytelyä ja monen viikon varoaikaa. Ja sen, että annat myös muiden suunnitella tai olla suunnittelematta, et aina määräile kaikesta ja siedät sitä, että muut eivät aina elä käsikirjoituksen mukaan ja suunnittele kaikkea kalenteri ja sekuntikello kourassa."

Käytännön ohjeita miten tämä voisi onnistua?

Päivämäärä:   29.5.25 18:52:48

Ei se tule onnistumaan, koska se on väärä ihminen sinulle. Ihmissuhteille ei ole kenellekään ohjeistusta ja pelikirjaa.

Päivämäärä:   29.5.25 19:11:07

"Käytännön ohjeita miten tämä voisi onnistua?"

Kysytkö tosissasi? Etkö oikeasti keksi yhtään keinoa, miten voisit opetella hellittämään? Listaa vaikka kaikki ongelmasi ja se, miksi olet niin kontrollifriikki etkä siedä mitään muutoksia tai muiden mukaan menemisiä ja miksi sinun pitää kaikesta saada tietää kuukausi etukäteen, ja sitten kirjoita siihen perään, miten voisit hellittää sen ahdistumisesi ja raivoamisesi kanssa.

Ihan vain se, että vastaat kaikkeen joo. Ja sitten elät sen mukaan.

Et pyri täydellisyyteen, vaan siihen, että selviät. Ihminen selviää yllättävän vähällä joten kaiken ei pidä olla aina suunniteltu viimeistä myöten ja varauduttu maailmanloppuun.

Kun torstaina kauppareissulla Make tulee vastaan ja ehdottaa miehellesi saunailtaa lauantaille, niin vastaat "Joo" vaikka mies sanoisi, että katellaan. Sanot, että senkus meette.

Jos joku ehdottaa aamulla, että mennäänkö töiden jälkeen kaupungille syömään niin vastaat joo, ja sitten lähdet hänen kanssaan työpäivän jälkeen syömään ilman suurempia tälläytymisiä ja suunnitelmia.

Jos joku soittaa, että lähdet sä mun kaa kaupungille vartin päästä niin sano joo, vedä vaatteet niskaan, ota laukkuun puhelin ja avaimet ja lähde.

Jos joku ehdottaa maanantaina, että mennäänkö torstaina leffaan, niin sano joo, ja sitten menette torstaina leffaan.

Hellitä sen kontrolloinnin kanssa.

Lähde vaikka saman tien käymään lähikaupassa ostamassa jotain ne vaatteet päällä, jotka sinulla nyt on päällä. Jos olet alasti niin ekat vaatteet päälle mitkä kaapista/tuolilta käteen osuu. Maksuväline ja joku kassi mukaan ja ovesta ulos. Et ala meikata, käydä suihkussa, varautua maailmanloppuun ja aikatauluta sitä kauppareissua. Vaan menet. Ekat kengät jalkaan ja vaikka ilman takkia.

Tee asioita ex tempore ihan suunnittelematta. Jos ajat autolla paikasta A paikkaan B niin mene jotain eri reittiä. Osta kaupasta joku uusi tuote, esim. eri merkkinen kuin normaalisti. Ehdota itse miehelle jotain ihan muuta kuin rutiinin mukaista. Hellitä niiden rutiinien kanssa vähän ja lakkaa olettamasta, että muut ovat ajatustesi lukijoita.

Ota se ajatusmalli, että kellonaikaan X mennessä tämä on ohi. Esim. jos sinulla on lääkäriaika huomenna klo 10.30, niin "klo 12 mennessä sekin on hoidettu". Ihan sama mitä siinä välissä tapahtuu, vaikka olisit vartin myöhässä lääkäristä, niin sillä ei ole enää väliä sitten klo 12.

Päivämäärä:   29.5.25 19:27:07

Kysyin tosissani.
Pitäisikö sanoa joo kaikkeen siitä huolimatta että se ahdistaa, ja luottaa siihen että ajan kanssa tilanne helpottaa kun saa siedätyshoitoa?

Päivämäärä:   29.5.25 19:49:40

"Pitäisikö sanoa joo kaikkeen siitä huolimatta että se ahdistaa, ja luottaa siihen että ajan kanssa tilanne helpottaa kun saa siedätyshoitoa?"

Kyllä. Kun tarkoituksena on saada sinut tajuamaan, että ei se ole maailmanloppu, jos teet asioita lyhyellä varoitusajalla, vähän sinne päin -valmistautumisella tai annat muille vähän siimaa, etkä koeta kontrolloida heitä ihan koko ajan joka asiassa ja raivostu heti, kun joku ehdottaa jotain alle kuukauden varoitusajalla.

Eli sinä tarvitset nyt niitä kokemuksia siitä, että maailma ei kaadu vaikka hellität, ja että ahdistut kaikesta ihan turhaan.

Vai miten sinä luulit tuon kontrollifriikkiytesi ja lamaannuttavan ja raivoa nostavan ahdistuksesi helpottavan, jos et opettele hellittämään ja oppimaan, että maailma ei pyöri sinun napasi ympärillä?

Jestas että olet hankala ihminen :D Täällä on moneen kertaan sanottu, että "sinun pitää opetella hellittämään eikä ahdistua kaikesta" ja silti rähiset edelleen, että "Siis pitääkö mun oikeesti opetella hellittämään ja olla ahdistumatta kaikesta?".

KYLLÄ.

K - Y - L - L - Ä

koo yy äl äl ää

Päivämäärä:   29.5.25 20:12:12

Kuulepas sinä alaraajahalvaantunut, nouse ylös siitä pyörätuolista ja kävele! Itsekästä siinä vaan istuskella. Opettele käyttämään koipiasi niinkuin kaikki muutkin, ei se ole minullekaan tän vaikeampaa. Tossua toisen eteen vain. Hopi hopi! Kyllä olet sitten hankala ihminen!

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   29.5.25 20:18:38

"Tämä on yksi ongelma. Kun itse koen, että se muutos (ei kannata takertua liikaa tuohon saunaesimerkkiin, se nyt voi olla melkeinpä mitä vaan) vaikuttaa minuun, vähintään henkisesti, vaikka se tapahtuisi esim miehen kotona. Eli itse voisin vedota tuolla logiikalla että se vaikuttaa minuun, kun sinä iltana en voi olla miehen luona vaan minun pitää mennä omaan kotiini. Mies taas kokee, ettei se vaikuta mitenkään minuun joten minun mielipidettä ei tartte kysellä. Eli kumpiko sitten on oikeassa?"

No, pelkkää henkistä vaikutusta ei lasketa ellei se erityisen törkeä. Eli esim. luvattu että ollaan pitkästä aikaa ihan kahdestaan tai tehdään jotain spesiaalia ja se sitten peruuntuu. Jos ainoa ongelma on, että sun on henkisesti vaikea hyväksyä muutosta, se on sun ongelma.

Tämä ihan siksikin, että viikkoja etukäteen suunnittelu rajoittaa elämää todella paljon. Monia asioita tulee eteen siinä hetkessä eikä niitä voi lykätä. Tapaamista kaupassa ehdottavan kaverin viikonloput voivat olla täynnä seuraavaksi kuukaudeksi. Kutsu jonnekin voi tulla samana päivänä tai pari päivää ennen. Jos kaikkeen pitää aina vastata ei, se supistaa valtavasti elämää ja laskee elämänlaatua. Sitä se tekee sinullakin ja siitä autismissa on kysekin. Älä kuitenkaan tee omasta ongelmasta toisen ongelmaa tai vaadi toista elämään sinun rajoittunutta elämää vasten tahtoaan. Tuskin sinäkään olisit noin jäykkä, jos saisit valita.

Mitä jos ihan mietit itsellesi edes pari suunnitelmaa. Jos vietät illan miehen kanssa, mitä teette? Jos vietät illan yksin, mitä teet? Jo kun mietit ennakkoon vaikka viikonloppua, pyri miettimään näitä kahta vaihtoehtoa rinnakkain.

Lähettäjä: ouuuy 
Päivämäärä:   29.5.25 20:23:02

"Kuulepas sinä alaraajahalvaantunut, nouse ylös siitä pyörätuolista ja kävele! Itsekästä siinä vaan istuskella. Opettele käyttämään koipiasi niinkuin kaikki muutkin, ei se ole minullekaan tän vaikeampaa. Tossua toisen eteen vain. Hopi hopi! Kyllä olet sitten hankala ihminen!"

Niinpä!!! Ota mallia vaikka Heidi Foxellista. Jos et tiedä kuka hän on, niin googleta :D

Ja onhan näitä muitakin, jotka ovat nousseet pyörätuolista ja opetelleet uudelleen kävelemään, kuten Pekka Hyysalo.

Heidi Foxellilla kyllä ollut aika paljon mutkia matkassa, mutta ei silti luovuta...

On muuten aika typerää verrata aloittajan kaltaista "Niimmutkuemmätaho" -kiukuttelijaa johonkin alaraajahalvaantuneeseen. Ne halvaantuneet tekevät hirveästi töitä sen eteen, että kuntoutuisivat. Monilla on tavoite opetella kävelemään uudelleen, joillakin tavoitteena itsenäinen elämä apuvälineestä huolimatta.

Mutta aloittaja ei viitsi edes yrittää, koska hän vaatii muiden lukevan hänen ajatuksiaan, olettaa asioita ja suuttuu, kun muut eivät toimikaan hänen päin persettä olevien oletustensa mukaan... Todella säälittävää. Ehkä hänelle tekisikin hyvää olla vaikka viikko pyörätuolissa. Ihan vain kokeeksi. Tai olla töissä vaikka vammautuneiden kuntoutusosastolla, jossa tosiaan näkisi, miten ne alaraajahalvaantuneet opettelevat kävelemään uudelleen.

Päivämäärä:   29.5.25 20:24:30

Hienostihan tämä taistelu edelleen jatkuu. Kyllä paskan parisuhteen saa korjautumaan terapialla ja muutostyöllä, ei siihen diagnoosia tarvita, että on vaikeaa.
Huomaatko Assi..?
Samassa hankaluudessa vellot nyt, niin kuin kaikki muutkin. Ei se autismi rajoita mitään, hyvässä tai huonossa.

Lähettäjä: # 
Päivämäärä:   29.5.25 20:33:48

"Kysyin tosissani.
Pitäisikö sanoa joo kaikkeen siitä huolimatta että se ahdistaa, ja luottaa siihen että ajan kanssa tilanne helpottaa kun saa siedätyshoitoa?"

Ei vain odottaa vaan myös kehittää strategioita, jotka helpottavat pääsemään asiasta yli ja sopeutumaan. Mitä sellaisia asioita sinulla voisi olla. Tulee ikävä tunne ja ahdistaa. Mikä voisi auttaa? Joku siirtymäriitti? Jotain ekstrakivaa itselle silloin? Käy vaikka ostamassa lempijäätelöä kun tuleekin odottamaton muutos. Kokeile miten hyvin ehdollistuminen toimisi, jos palkitset itseäsi muutoksista.

Päivämäärä:   29.5.25 20:51:47

Olet Assi varmasti nuori ihminen, jolla on nuorten ihmisten paineet ja muut: maailma ja elämä on kaikille raskas ja sinuakaan ei kukaan voi suojella siltä, että teet virheitä ja saat pataan. Se on elämää; se opettaa ja kehittää, jos sen haluaa ymmärtää niin ja asennoitua sen mukaan.
Kuten huomaat; jokaisella on jotain ongelmaa ilman diagnoosia tai diagnoosin kanssa tai on diagnosoimaton ja puoliso voi olla kaikilla näillä..
Ei elämistä ole tehty kärsimistä varten.

Lähettäjä: ke 
Päivämäärä:   29.5.25 21:05:18

Miten aloittaja yleensäkään selviää elämästä, kun tulee vastaan tilanne, joka ei mene hänen käsikirjoituksensa mukaan?
Etkö oikeasti kykene sopeutumaan ilman primitiivireaktiota?

Päivämäärä:   29.5.25 21:16:34

"Ymmärrän sinua, koska olen autisti itsekin. Mutta valitettavasti maailma ei pyöri autistien ympärillä."

Autisti vain luulee aika usein, että se maailma tosiaan pyörii hänen itsensä ympärillä ja autisti on siinä keskellä.Se on aika rasittavaa.

Päivämäärä:   29.5.25 21:18:23

Välillä tuntuu kuin olisi tekemisissä narsisti potenssiin kymmenen henkilön kanssa. Jutut pyörivät vain oman itsensä ympärillä.

Lähettäjä: Viia 
Päivämäärä:   29.5.25 21:18:42

Mä jäin vielä miettimään tuota Assin tilannetta, onko sulla mitään omia menoja kun mies tapaa kavereita? Minkä verran te yleensä vietätte aikaa yhdessä, vaikka viikkotasolla?
Liittyykö sun ahdistuksen syihin muutakin kuin äkilliset muutokset, esimerkiksi luottamusongelmat tai läheisriippuvuus?
Mä en ihan allekirjoita näitä nenttien kommentteja tuosta itsesi muuttamisesta, siis jonkinlaista joustoa kannattaa ehdottomasti tavoitella ja miettiä, meneekö parisuhteen piikkiin nyt muutakin kuormitusta kuin puolison tekemiset?
Autisteille asioiden suunnittelu on tärkeää, mutta muille ei samalla tavalla. Teidän yhteisiä tekemisiä voit suunnitella ja sopia siitä miehen kanssa, millaista se olisi, mutta sen lisäksi voit suunnitella vain omaa tekemistäsi. Mies sitten suunnittelee tai ei suunnittele omia menojaan.
Tosiaan, nepsytietoista hoitajaa / valmentajaa suosittelen tapaamaan. Tarvitset henkilön, joka näkee sut sellaisena kuin olet ja pystyy auttamaan ymmärtämään itseään ja tarpeitaan. Joskus ne tarpeet on ristiriidassa muiden elämän kanssa, mutta kun opit tuntemaan ne asiat joista voit ja et voi joustaa, tulee elämä mukavammaksi.
Sinällään sillä syyllä ei ole väliä, miksi ihminen kuormittuu asioista; onko se nepsypiirre tai ihan muu, mutta itsensä kuunteleminen on tärkeää jokaiselle.

Sinuna Mä Assi ottaisin tän asian puheeksi puolison kanssa aika pikaisesti. Kysyt myös miltä hänestä tuntuu ja muistat, että kummallakin on oikeus tuntea kuten tuntee.

Päivämäärä:   29.5.25 21:21:06

"krf:llä on itselläänkin ADHD, ja siksi osaakin sanoa, että 3 vuorokautta kyllä riittää siihen, että saa asuntoaan siivottua niin, että sinne voi tulla kavereita viettämään iltaa. Ei kolme vuorokautta ole mitenkään lyhyt varoitusaika."

No, sinä ilmeisesti olet kotona enemmän kuin minä. Minun pitäisi jo alkuviikosta alkaa suunnitella, minkä hevosen voin jättää liikuttamatta siivouspäivänä, tai paria viikkoa aiemmin kysellä tallityöhön apua, että olisi aikaa yhtäkkiä to-la välillä olla kotona hereillä sellaisena aikana, ettei siivous herättäisi muita perheenjäseniä. Varmaan sitä ehtisi siivotakin, jos kolme päivää olisi aikaa niin että olisi edes 2 h päivässä "vapaata".

Lähettäjä: Tipi 
Päivämäärä:   29.5.25 21:23:23

Minäkin sanon, että olet aloittaja vääränlaisen ihmisen kanssa yhdessä. Kuulostaa omalta edelliseltä suhteelta. Itse tykkään suunnitella asioita ja ihan töiden vuoksi oli tärkeää, että yhteisistä tekemisistä sovittiin. Eksä taas oli hetkessä eläjä. Kuvittelin yhteenmuuton helpottavan elämää, mutta se vaan pahensi tilannetta sillä miehelle tuntui riittävän se, että nukutaan yhdessä. Muuten halusi tehdä kaiken ihan ilman suunnitelmia joka taas sai minut ärsyyntymään, kun tuntui ettei mitään voinut koskaan suunnitella ja ennakoida. Lopulta kyllästyi koko kuvioon ja erottiin ja vaikka se sattui niin taakka tippui harteilta.

Nykyisen mieheni kanssa ei ole ollut samaa ongelmaa, mutta tässä suhteessa olen kokenut, että jo alusta asti, että mies arvostaa minua ja haluaa myös viettää minun kanssa aikaa eli tehnyt minulle tilaa eikä kaverit aina menneet edelle. Osannut heti kertoa suunnitelmista ja osannut suunnitella myös tulevaa.

No yli kymmenen vuotta ollaan oltu yhdessä eikä enää mitkään extempore jutut hetkauta, koska niitä nyt tulee muutenkin suhteen harvoin. Lapsia on ja mies osaa kyllä itsekin lukea tilanteen jolloin on sopiva hetki mennä kaverille extempore saunomaan yms.

Minulla siis vääränlainen kumppani pahensi omaa käytöstä ja selkeästi minä myös pahensi kesän käytöstä. Nykyisen kanssa olen ollut paljon lunkimpi, mutta koenkin että hän kunnioittaa minua ja haluaa olla kanssasi. Ensin kanssa yhdessä ollessa tajusin jossain vaiheessa, että en koe hänen kunnioittavan minua ja haluavan olla aidosti kanssani.

Päivämäärä:   29.5.25 21:39:38

No aika harva täälläkään on elämänsä herra; kitistään ja vingutaan ja valitetaan ja kukaan ei kestä sitä, että maailma ei pyörikkään minun ympärillä ja parisuhteet on ihan yhtä paskoja kuin aloittajalla ja istutaan kaikki kuitenkin koneella mussuttamassa ja lässyttämässä, vaikka voisi tehdä ihan toisin.

Aloittaja aloitti autismilla ja sitten tuli adhad-porukka ja sitten tuli perusterveet ja sitten terapiatädit ja mikään ei muuttunut, koska kyse on edelleen huonosta parisuhteesta, josta ei vaan jostain syystä voi poistua ja aloittaa uutta ja parempaa.

Miettikääpä ne, jotka uskoo terapian ratkaisevan kaiken, että miltä siitä terapeutista tuntuu istua ja kuunnella tätä samaa kitinää jopa vuosia ja mikään ei muutu.
Ei se terapeuttikaan anna mitään ohjeita ja elä yksilön elämää sen puolesta.

Päivämäärä:   29.5.25 21:41:01

Viialle tiedoksi, että ei täällä kaikki kommentoijat ole nenttejä, vaikkeivät heti kommenttinsa alussa mainostakaan olevansa nepsyjä tai varsinkaan autisteja.

Ehkä meidän nepsyjen, varsinkin autistien, neuvot kannattaa ottaa enemmän tosissaan, kun meillä saattaa olla ihan omakohtaista kokemusta tuosta kontrolloinnin tarpeesta ja siitä hellittämisestä.

Muistan, kun jo lapsena meinasin pyörtyä kauhusta, kun rutiinit rikkoontui. Minulle oli todella vaikeaa opetella uusiin rutiineihin ja kun ne normalisoituivat, niin meinasi henki lähteä (henkisesti), kun rutiiniin tulikin muutos.

Lisäksi kaikki muut elämässä eteen tulevat asiat. Yhdistettynä ADHD:seen esim. aikataulujen noudattaminen, tarvitsen kaikkeen hirveästi aikaa, esim. aamulla kouluun tai töihin lähteminen, lähtemisen vaikeus, itse en halua olla myöhässä ja haluan noudattaa aikatauluja. Ja kun muut ei sitten sitä tee vaan ovat etuajassa ja hoputtavat minua tai sitten ovat myöhässä ja minun pitäisi suhtautua siihen vain "mitä sitten" -asenteella. Ja kun koulussa, opiskellessa, työelämässä tulee jatkuvasti muutoksia ja elämä nyt ei vain pyöri minun napani ympärillä, niin tilanteisiin on ollut pakko opetella sopeutumaan.

Olinkohan lukiossa, kun tajusin, että minun on pakko opetella hellittämään. Ja sen vuoksi ohjeistin aloittajaakin hellittämään. Vaikka asiat ja tilanteet stressaavat, niin loppujen lopuksi niistä kuitenkin aina selviää. Vaikka lähdenkin päiväretkelle vettäpitämättömissä kamoissa, ja tuleekin kaatosade niskaan, niin mitä sitten. Siitäkin selvittiin. Tai kun olin keskellä metsää ja auto hajosi, eikä ollut kenttää. No, siitäkin selvittiin ja sain itseni ja auton pois metsän keskeltä. Tai kun lähdin reissuun ja unohdin pakata jotain. No, siitäkin reissusta selvittiin. Tai kun tuleekin yhtäkkiä muutos suunnitelmiin ja töissä saan aamulla kuulla, että joudunkin tekemään omien hommieni lisäksi muiden hommat ja omat aikatauluni menee uusiksi, niin siitäkin selviän kuitenkin joka kerta.

Opettelin hellittämään ja ajattelemaan, ettei maailma pyöri minun ympärilläni, minä en voi kontrolloida kaikkea enkä minä todellakaan voi kontrolloida kaikkia muita.

Helpotti muuten elämää aika lailla, kun maailma ei kaadu joka asiasta. Opettelin sopeutumaan. Enkä minä edes tiennyt koko autismi-diagnoosista kuin vasta ehkä yläasteikäisenä. Minua ei siis todellakaan kohdeltu diagnoosin kautta vaan ihan tavallisena ihmisenä, joka nyt vain oli erilainen kuin nentti isosiskonsa. Enkä oikeasti edes tiedä, onko hänkään nentti, mutta diagnoosia hänellä ei ole. Hän vaikuttaa todella ADHD:lta, tai oikeastaan ADD:lta, jopa enemmän kuin minä... Minä olen meistä kahdesta kuitenkin se, jolla on diagnoosi ja lääkitys. Toki sain ne vasta yli kolmekymppisenä, koska eihän tytöillä ole ADHD:ta... Minullekin sanottiin diagnoosivaiheessa, että olen ADD, mutta nykyäänhän puhutaan vain ADHD:sta.

T: Nelikymppinen nepsy, AuDHD

Päivämäärä:   29.5.25 21:44:49

Kiva ja opettavainen tarina yllä Itse autistilta.

Lähettäjä: Ällö 
Päivämäärä:   29.5.25 21:45:15

En ole autisti tai nepsy, mutta ihan normaaliin elämään kuuluu muiden huomiointi ja aikataulujen kertominen. Toki on vähän eri asia, ärsyyntyykö ap siitä että mies menee kaverin kanssa tänään kaljalle vs meneekö viikonlopuksi matkoille, jos oli jo sovittu muuta.

Ylös ⇑   

Ketju on saavuttanut 100 viestin määrän tai se on suljettu. Ketjuun ei pysty kirjoittamaan.
Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.