Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Putosin hevosen selästä

Lähettäjä: Harriboy 
Päivämäärä:   28.5.25 17:54:29

...pitkästä aikaa kävi näin. Tästä tuli mieleen, että nykyään harva putoaa selästä, vaan hevonen kompuroi tai kaatuu tai muuta. No, itse vain putosin, kun hepo säikähti lintua. Pitkään sinnittelin kyydissä :).

Mutta arvatkaapa, kun tässä parin tunnin jälkeen oion jäseniäni. Jopa poskiin koskee! Onneksi mitään ei mennyt rikki eikä hepokaan kovin pahasti karannut, nauroi vain. Oli kyllä hankalaa päästä takaisin selkään, kun satulaakaan ei ollut.

Tarjoan hötölän hevosväelle virtuaalisen kaakun, ei lakka-.

Re: Putosin hevosen selästä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   28.5.25 17:58:11

Ikävintä putoamisessa on tärähdyksestä aiheutuneet kivut minustakin. Hartiat yleensä menee mulla eniten kipeimmäksi ja ylärinnan lihakset. Aina tärähtää jostain vaikka putoaisi nätistkkin

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   28.5.25 18:07:35

On kyllä ihan totta, että nykyään kukaan ei enää putoa selästä vaan syy on jossain muualla.

Kiitos kakusta!

Lähettäjä: Rulla 
Päivämäärä:   28.5.25 18:11:04

Minäkin putosin syksyllä ihan kunnolla perseelleni. Laukkasin, ja hevonen joko kompuroi tai säikähti ja veti yhtäkkiä takaisinpäin aika hyvästä vauhdista. En tiedä, kumpi oli, mutta yhtä kaikki se vaan katosi altani. Ehdin ajatella lennon aikana, kun näin jalkani edessäni, että jos jalka jää jalustimeen jumiin, varmaan kuolen. Ei jäänyt, enkä kuollut. Päädyin takapuolelle parin metrin päähän lähtöpisteestä. En loukannut mitään tiettyä kohtaa itsestäni, vaan olin kaikkialta tasaisen hellänä useamman päivän. Persus oli vähän kuin puuduksissa ehkä vuorokauden, enkä esim. pissillä käydessä oikein tuntenut, tuleeko mitään. Lihaskontrolli kuitenkin toimi onneksi ja tuntokin palautui.

Hevoseni on iso, varmaan 176 korkea ja minä en ole enää mikään kimmoisa kaksikymppinen.

Eli empatiaa ja sympatiaa täältä!

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   28.5.25 18:36:09

minä en pysynyt pukittelevan uuden hevoseni selässä. lentelin sukkana jatkuvasti.
sain pilkkaa kun en vaan osaa.
lähti kouluttajalle ja sieltä monttuun, ei vikaa mutta osasi vain pukittaa.

Lähettäjä: Vau 
Päivämäärä:   28.5.25 18:39:49

Mä putosin viimeksi niin, että hyppäsimme estettä radan poikki kääntyvällä linjalla ja seinää lähestyessä lähdimme hevosen kanssa eri suuntiin. :') Hevonen vaan katseli, että mihin ihmeeseen sä nyt jäit...

Lähettäjä: Harriboy 
Päivämäärä:   28.5.25 18:42:55

Rulla: kiitos. Minullakin on iso tuo ratsu, ja itse olen vielä aika lyhyt, vaikka eipähän se tuossa kohtaa vaikuta.

Heh: ikävä kuulla :(

Vau: minun edellinen putoaminen oli sellainen, että hallin seinään jäi kuva minusta :). Onneksi silloinkin selvisin säikähdyksellä.

Päivämäärä:   28.5.25 19:07:35

Minäkin olen huomannut, ettei "kukaan" enää tipu. Itse odotan kauhulla seuraavaa kertaa. Kiitosta vaan kakusta.

Lähettäjä: siis 
Päivämäärä:   28.5.25 19:36:02

No niin minäkin viimeksi tipuin kun hevonen kompastui omiin jalkoihinsa, putosin päälleni hiekkatiellä, onneksi oli just ajettu uutta hiekkaa tielle ja oli pehmeä kohta johon osuin. Niskat oli hellänä ja käsivarsi puutui seuraavat 3 viikkoa, lääkäriin en mennyt koska eihän hevosihmiset koskaan mene ellei joku raaja ole poikki :D
Ja siis tästä on aikaa ikuisuus, joku 15 vuotta. Jos nykyään putoaisin niin varmaan kuolisin laakista, niin on keski-ikäisellä ruholla parasta ennen päiväys mennyt ajat sitten, varmaan menisi kaikki nivelet sijoiltaan jos nyt putoaisi vauhdissa. Siis totaalinen työkyvyttömyys seuraavan viikon ajan.
Toista se oli lapsena, sitä vaan tupsahti alas ponin selästä(ja todellakin putoili vaan, ei ollut mikään hevosen vika) eikä käynyt ikinä kuinkaan, ei yleensä edes pahaa jomottelua seuraavina päivinä.

Lähettäjä: jpo 
Päivämäärä:   28.5.25 23:55:17

Mä putosin maastossa niin että tuli ambulanssireissu. Olin ridannut kentällä ja vain loppukävelyllä maastossa. Hevonen säikähti jotain ja ehdin ajatella että "Nyt putoan" - ja heräsin sairaalassa. Ilman kypärää olisin kuollut.
Onneksi oltiin lähellä tallia, ohikulkija näki ja soitti ambulanssin, vei hevosen talliin. Sehän ei onneksi lähde mihinkään jos joku putoaa, jää vain hölmönä katsomaan.
Sen päivän sitten oksentelin sairaalassa, seuraavana päivänä päästivät pois.
Mutta ei kiva, kun olen jo vanhempi ihminen.
On mulla myös häntäluu murtunut ja käsi murtunut pudotessa.

Lähettäjä: :-D 
Päivämäärä:   29.5.25 02:37:20

Vilkuilikko ympärille että eihän kukaan nähny ja joo ei sattunu mihinkään..hevonen ontuu en minä siks kävellen tallille takas :-D

Lähettäjä: Emmi 
Päivämäärä:   29.5.25 08:35:36

Minä putosin viime viikolla kärryiltä, kun istuin ajatuksissani ohjat huolimattomasti toisessa kädessä ja lintu lähti lentoon takaviistosta. Hevonen loikkasi eteenpäin ja minä putosin perseelleni tielle (hiittikärryt liian kaukana olevilla jalkarampeilla eli sama kuin ois jakkaralla istunut), ohjatkin lipesi kädestä. Hevonen säikähti mun putoamista ja lähti, minä taapersin perässä. Oli sentään hyvää hyvyyttään jäänyt odottamaan parin kilsan päähän pellon reunaan niin ei tarvinnut kävellä kotiin asti.
Mutta kyllä muuten kolottaa näin keski-ikäisenä vaikken korkealta pudonnutkaan!

Päivämäärä:   29.5.25 09:49:23

Itse tullut alas monesti, aikalailla oman huonon ratsastuksen takia. Kenenkään pukista en ole vielä tippunut (suht kilttiä ratsua alla ollut..) pienen esteen jälkeen isolla hevosella mm. Kuperkeikalla alas, tunnin vetäjä säikähti enemmän kuin minä. Ei siis sattunut yhtään. Hevonen jäi nätisti paikalleen mihin matka pysähtyi.

Nuorena tulin leirikisoissa _shettiksen_ kyydistä vatsalleni maahan reippaasta laukasta, keuhkot tyhjeni ja hävetti aivan hirveästi. Hävettää vieläkin.

Päivämäärä:   29.5.25 12:49:45

Mä putosin kuutisen viikkoa sitten kun hevoseni kompastui ja meinasi kaatua kentällä. Tein puolikkaan voltin ilmassa ja tulin alaselkä edellä maahaan. Silmissä melkein musteni ja sattui ihan s*atanasti. En päässyt edes heti ylös vaan vasta 10min kuluttua. Tallikaveri hoiti hevosen pois kun en pystynyt siihenkään. Kävin parin päivän päästä lääkärissä ja sain vahvat kipulääkkeet. Kun ei viikon sisään kipu hellittänyt niin lääkäri laittoi lähetteen röntgeniin, tuloksena alaselässä murtuma ja irtopala. On hyvin lähtenyt paranemaan mutta on aika kipeä vieläkin.
Ei pitäisi tässä iässä enää pudota hevosen selästä, ikää 57.

Lähettäjä: Autuasmi 
Päivämäärä:   29.5.25 13:32:28

Kyllähän sieltä selästä vielä välillä alas tullaan ei-vapaaehtoisesti. :D

Itse putosin viimeksi suoraan jaloilleni! Hevonen väisti sivuun loikalla maastossa yhtäkkiä vastaantulevaa pyöräilijää ja itse siinä juuri olin kumarassa näpertelemässä jalustinhihnaa sopivammaksi. Tulin näppärällä voltilla suoraan saappailleni hevosen viereen. Hölmistyneenä siinä kaikki kolme katsottiin toisiamme, eka kerta kun näissä hevosten maastolenkeillä tuli pyöräilijä vastaan.

Sitä aikaisemmin tulikin pudottua suoraan takalistolle ja koko kroppa aivan jumissa pitkän aikaa. Olisinpa vielä 20-vuotias nuori!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.