Lähettäjä: Ihmettelevä
Päivämäärä: 28.5.25 02:37:44
Otsikossa kysymys: eikö työntekijä voi maksaa ay-jäsenmaksua itse? Pitääkö työnantajan aina pidättää maksu palkasta ja tilittää ay:lle?
Taustatietoa:
Nykyinen työpaikkani on alkanut pienenä yhden miehen yrityksenä, mutta kasvanut sen verran, että työntekijöitä on 4 + yrittäjä. Tällä alalla ei ole tessiä käytössä.
Työpaikan kirjanpitäjänä on alusta asti toiminut yhden naisen tilitoimisto. Hän on enemmän kirjanpitäjä kuin palkanlaskija, mutta laskee meidän palkat. Palkanlaskentasopimuksessa lukee, että jos käyttöön tulee tes, palkanlaskentasopimus päättyy. Samoin sopimuksessa lukee, ettei käsittele palkkoja, joissa on ay-maksuja. Koska alalla ei ole tessiä, ei nuo ay-maksutkaan ole ongelma. Minä kuulun YTK:hon ja maksan sen laskun itse kerran vuodessa. Työsopimuksissa meillä on maininta, että mahdollisen ay- ja/tai työttömyyskassajäsenmaksun maksaa työntekijä itse, sitä ei pidätetä palkasta.
Meille on palkattu kesätyöntekijä, joka on allekirjoittanut työsopimuksen sähköisesti kotonaan. On siis saanut tutustua sopimukseen kaikessa rauhassa ja häntä vielä ohjeistettiin, että jos on jotain kysyttävää, niin kysyy ensin ja sitten vasta allekirjoittaa. Hän ei kysynyt mitään, allekirjoitti vain. Hänenkin sopimuksessaan on sama maininta ay-maksuista.
Nyt häneltä on tullut viesti, että kenelle toimittaa ay-jäsenmaksutiedot. Ilmeisesti opintojen ohella on ollut töissä jossain ja siksi hänellä on ay-jäsenyys. Hänelle on vastattu, että hänen pitää ay-maksut maksaa itse ja se on mainittu työsopimuksessa. Hän väittää, ettei voi maksaa ay-maksuja itse vaan niiden pitää mennä palkkojen kautta.
Onko tosiaan niin, ettei työntekijä voi (halutessaan) itse maksaa ay-maksuja? Entä, jos työnantaja itse laskisi palkat eikä työntekijä halua työnantajan tietävän, että on ay:n jäsen. Kaiken järjen mukaan pitäisi olla mahdollista ”salata” ay jäsenyys työnantajalta ja maksaa itse jäsenmaksut.
|