Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Eikö ay-jäsenmaksua voi maksaa itse?

Lähettäjä: Ihmettelevä 
Päivämäärä:   28.5.25 02:37:44

Otsikossa kysymys: eikö työntekijä voi maksaa ay-jäsenmaksua itse? Pitääkö työnantajan aina pidättää maksu palkasta ja tilittää ay:lle?

Taustatietoa:

Nykyinen työpaikkani on alkanut pienenä yhden miehen yrityksenä, mutta kasvanut sen verran, että työntekijöitä on 4 + yrittäjä. Tällä alalla ei ole tessiä käytössä.

Työpaikan kirjanpitäjänä on alusta asti toiminut yhden naisen tilitoimisto. Hän on enemmän kirjanpitäjä kuin palkanlaskija, mutta laskee meidän palkat. Palkanlaskentasopimuksessa lukee, että jos käyttöön tulee tes, palkanlaskentasopimus päättyy. Samoin sopimuksessa lukee, ettei käsittele palkkoja, joissa on ay-maksuja. Koska alalla ei ole tessiä, ei nuo ay-maksutkaan ole ongelma. Minä kuulun YTK:hon ja maksan sen laskun itse kerran vuodessa. Työsopimuksissa meillä on maininta, että mahdollisen ay- ja/tai työttömyyskassajäsenmaksun maksaa työntekijä itse, sitä ei pidätetä palkasta.

Meille on palkattu kesätyöntekijä, joka on allekirjoittanut työsopimuksen sähköisesti kotonaan. On siis saanut tutustua sopimukseen kaikessa rauhassa ja häntä vielä ohjeistettiin, että jos on jotain kysyttävää, niin kysyy ensin ja sitten vasta allekirjoittaa. Hän ei kysynyt mitään, allekirjoitti vain. Hänenkin sopimuksessaan on sama maininta ay-maksuista.

Nyt häneltä on tullut viesti, että kenelle toimittaa ay-jäsenmaksutiedot. Ilmeisesti opintojen ohella on ollut töissä jossain ja siksi hänellä on ay-jäsenyys. Hänelle on vastattu, että hänen pitää ay-maksut maksaa itse ja se on mainittu työsopimuksessa. Hän väittää, ettei voi maksaa ay-maksuja itse vaan niiden pitää mennä palkkojen kautta.

Onko tosiaan niin, ettei työntekijä voi (halutessaan) itse maksaa ay-maksuja? Entä, jos työnantaja itse laskisi palkat eikä työntekijä halua työnantajan tietävän, että on ay:n jäsen. Kaiken järjen mukaan pitäisi olla mahdollista ”salata” ay jäsenyys työnantajalta ja maksaa itse jäsenmaksut.

Re: Eikö ay-jäsenmaksua voi maksaa itse?

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   28.5.25 05:11:45

Kyllä voi maksaa itse.

Lähettäjä: :D 
Päivämäärä:   28.5.25 05:29:00

Kyllä ne voi ihan itse maksaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   28.5.25 07:06:35

Eikös opiskeluaikana liittoon kuuluminen ole ihan ilmaista? Vain työttömyyskassan osuuden joutuu maksamaan, jos haluaa. Minä olen nyt yli 10 vuotta maksanut jäsenmaksut itse. En ole edes tiennyt, että voi mennä työnantajan kautta.

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   28.5.25 08:01:08

"
Otsikossa kysymys: eikö työntekijä voi maksaa ay-jäsenmaksua itse? Pitääkö työnantajan aina pidättää maksu palkasta ja tilittää ay:lle?"

Voi maksaa itse ja pitää maksaa itse, jos työnantaja ei asiaa hoida. Työnantajalla on velvollisuus hoitaa ay-perintä vain, jos TES niin määrää ja yleensä koskee työnantajaliittoon kuuluvia yrityksiä. Ts. järjestäytymätön työnantaja alalla, jolla ei ole TES:sta ei ole velvollinen hoitamaan jäsenmaksuperintää.

En silti ihan ymmärrä miten koko asia kuuluu aloittajalle?

Päivämäärä:   28.5.25 08:05:38

Lisätään vielä, että siinä tilanteessa kun työnantajalla on tes-perusteinen velvollisuus hoitaa perintä, ei sekään koske mitä tahansa liittoja vaan nimenomaan niitä, jotka kyseisen TES:n neuvottelee. Eli jos vaikka Erto on tes-sopijaosapuoli, työnantaja perii erton maksut palkasta ja tilittää eteenpäin, mutta pamin jäseniä ei koske välttämättä sama velvollisuus.

Lähettäjä: D 
Päivämäärä:   28.5.25 08:06:20

Aloittajaa kismitytää, jos toisen ay-maksu meneekin työnantajan työnä kun itse omansa joutuu hoitamaan. Kateellinen tyyppi.

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   28.5.25 08:41:48

Kyllä voi. Nuori ei nyt tiedä, neuvo häntä. Aina maksanut maksut itse, eri aloilla, eri työnantajilla, eri liittoihin.

Lähettäjä: Metris 
Päivämäärä:   28.5.25 09:08:02

Luulisin, että liitoissa, joissa jäsenmaksu on prosentuaalisesti määräytyvä, tuo palkan mukana meneminen olisi tavallisempaa. Miten tuollaiset maksetaan itse, kun joillain aloilla tulot per kk voi heilua paljonkin?

Omat jäsenmaksuni olen aina maksanut itse, ja halutessaan ne saa jakaa eriin pitkin vuotta. Mutta liitossani jäsenmaksu onkin pienehkö könttäsumma per vuosi, vaikka olisit kymppitonnin liksaa nauttiva dippainssi vs. esim. OAJ ja Journalistiliitto, joissa liiton jäsenmaksu + kassa ovat 1+X% palkasta, eli huomattavan suuri. En ole perehtynyt noihin liittoihin kuin vierestä, ja seuraamillani henkilöillä maksut menee palkasta kuukausittain, kun taas kollegani maksavat könttäjäsenmaksunsa liittoon+kassaan itse.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   28.5.25 09:29:11

Hän pyytää vaan maksutiedon ammattiyhdistykseltä ja sillä selvä. Sieltä tulee lasku, jossa on tilinumero ja viite, mutta ei maksun määrää, koska se riippuu palkasta. Onhan se vähän haastavaa, kun ihan itse pitää prosentti laskea ja maksaa, mutta niin se menee. Tämä on vastaus myös Metrikselle.

Kyllä opiskelijankin pitää jotain maksaa.

Päivämäärä:   28.5.25 09:33:18

"Luulisin, että liitoissa, joissa jäsenmaksu on prosentuaalisesti määräytyvä, tuo palkan mukana meneminen olisi tavallisempaa. Miten tuollaiset maksetaan itse, kun joillain aloilla tulot per kk voi heilua paljonkin?"

Sehän ei oikeastaan ole työnantajan ongelma osaako työntekijä laskea sen maksun suuruuden vai ei. Jos ei osaa, liitto varmaan on halukas auttamaan, jotta saa rahansa.

Päivämäärä:   28.5.25 10:11:48

Prosenttilaskut on mulle selvää kauraa, kiitos vain, lähinnä pohdin sitä, että millä taajuudella itsemaksaen tuo maksetaan. Ja että varmaankin jälkikäteen, kun palkka on jo saatu ja tietää ne summat. Tuolla sivustaseuraamallani journalistialan tyypillä palkka vaihtelee kuukausittain tonneja (tyyliin 4000-8000 € välillä). Arvioimalla etukäteen menee pääsääntöisesti aina metsään, kun vähän väliä ilmaantuu erinäisiä ylityöluonteisia tekemisiä täyteen buukatun kuukauden sekaan.

Lähettäjä: .2 
Päivämäärä:   28.5.25 10:22:02

Kun sain palkkanauhan, laskin siitä prosentin ja maksoin. Taisi maksuviitteen mukana tulla oikein taulukko, ettei tarvinnut edes osata prosenttilaskuja kun katsoi vain sieltä. Mutta aina jälkikäteen maksu, kun tietää palkan suuruuden. Nykyisessä liitossa onkin se sama summa per kk, ei tartte laskea mitään.

Lähettäjä: Öö 
Päivämäärä:   28.5.25 10:25:10

LähettäjäMetris

Päivämäärä28.5.25 10:11:48

Prosenttilaskut on mulle selvää kauraa, kiitos vain, lähinnä pohdin sitä, että millä taajuudella itsemaksaen tuo maksetaan. Ja että varmaankin jälkikäteen, kun palkka on jo saatu ja tietää ne summat. Tuolla sivustaseuraamallani journalistialan tyypillä palkka vaihtelee kuukausittain tonneja (tyyliin 4000-8000 € välillä). Arvioimalla etukäteen menee pääsääntöisesti aina metsään, kun vähän väliä ilmaantuu erinäisiä ylityöluonteisia tekemisiä täyteen buukatun kuukauden sekaan.

..

Teollisuusliitolla on ainakin laskuri, joka laskee summan suoraan ja sitä kautta saa maksutiedot.

LähettäjäPersikka 
Päivämäärä:   28.5.25 10:38:06

Jhl: n sivuilla on laskuri joka laskee maksun.

Päivämäärä:   28.5.25 11:14:42

Okei, kuulostaa muistitehtävältä.

Tämä oman liittoni vuosikönttä on niin äärettömän helppo, kun vaikka erissä maksaisi, niin nekin saa e-laskuina.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.