Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Esivaihdevuodet ja menkat

Lähettäjä: @ 
Päivämäärä:   27.5.25 23:07:57

Ikää 47 ja kuukautiset jäi pois kuusi kuukautta sitten. kunnes toissapäivänä ne sitten taas alkoi, lienee normaalia tässä vaiheessa.
Mutta onko normaalia että v&:#*skäyrä in aivan tapissa kokoajan eikä mistään tule yhtään mitään. Siis potenssiin 100 siihen mitä oli ennen menkkojen aikaan…
Kauankohan tätä riemua jatkuu ennenkuin loppuu kokonaan.
Kertokaa kokemuksia…

Re: Esivaihdevuodet ja menkat

Lähettäjä: E 
Päivämäärä:   27.5.25 23:27:28

Sama. Joudun ehkä hakemaan lääkityksen tähän.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.5.25 23:38:45

Hormonit auttaa

Lähettäjä: Yea 
Päivämäärä:   28.5.25 06:01:11

Valitettavasti normaalia, monilla käy noin. Mutta siihen saa apua!!

Lähettäjä: Pysähdy ja mieti 
Päivämäärä:   28.5.25 07:44:18

Noin puolet vaihdevuosi- ikäisistä naisista kärsii psyykkisistä oireista kuten ahdistuneisuudesta ja masennuksesta. Masennus liittyy usein unihäiriöihin. Jos et nuku kunnolla on selvää että mieliala laskee. Lisänä vielä kuumat aallot ja sydänoireet.
Tätä asiaa ei ole saatu selville vielä tänä päivänäkään mistä johtuu että jotkut kärsivät ja jotkut eivät. Sitäkään ei tiedetä johtuuko psyykkiset oireet estrogeenin puutteesta vai sen vähenemisestä.
Kyseessä on ilmeisesti monen asian summa.
Hormoniepätasapaino, hermovälittäjäaineista johtuvat vaivat, ravintoaineiden puutokset ja siihen liittyvää sokeriaineenvaihdunnan häiriö, stressihormoni kortisoli sekä suoliston ongelmat. Kaikki vaikuttaa.
Alkoholi vielä voi sekoittaa pakkaa ja sitä tulisikin ehdottomasti välttää.

Esimerkkinä voi sanoa vaikka hapoton maha joka aiheuttaa mielialaoireita. Moni nainen syö närästykseensä happosalpaajia vuosien ajan ymmärtämättä mihin se johtaa. Ravintoaineet eivät enää imeydy eivätkä bakteerit kuole. Seurauksena bakteerien ylikasvu suolistossa.

Muutosta elintavoissa tulisi jokaisen yli nelikymppinen naisen tehdä ajoissa. Alkoholi pois ja ruokavalio kuntoon. Liikuntaa ja ulkoilua riittävästi mutta ei liikaa. Moni juoksee esim. maratoneja ja se ei ole hyväksi ollenkaan! Liikutaan liikaa sitten kun liikutaan.
Sokeriaineenvaihdunnan saa kuntoon välttämällä nopeita hiilihydraatteja ja syömällä riittävästi rasvaa, kunnon rasvahappoja, joista monella naisella on puutetta. Omega3 käyttöön, oliiviöljy sekä voi, pähkinät, siemenet ja mantelit.

Se hormonikorvauspilleri ei ole se paras vaihtoehto jos ja kun elämäntavat ovat hunningolla. Se on vaan se helpoin keino myös lääkäreille auttaa naisia kun ei jakseta paneutua kokonaisvaltaiseen terveyteen.

Päivämäärä:   28.5.25 08:01:25

Wow, kiitos kaikille ja ennenkaikkea Pysähdy ja mieti vastauksista. Täytyy tosiaan katsastaa elintavat.
Hormoneista, luulin ettei niiden aika ole kuin vasta sitten kun ’oikeasti’ VV alkaa mutta ehkä sekin kortti täytyy tsekata.
Kuinka kauan teillä kesti tällainen menkat tulee edelleen mutta harvoin vaihe ja milloin jäi pois kokonaan?

Lähettäjä: Moo 
Päivämäärä:   28.5.25 08:01:37

Myös kokonaisvaltaisuudesta paasaaminen on ahdistavaa siinä vaiheessa kun on läästinyt ihoonsa estrogeelit ja silti herännyt kolmen aikaan hiestä märkänä ja vltuttaa niin ettei veri kierrä. Pahimmassa vv-kuopassa ei kykene aloittamaan mitään kokonaisvaltaisuutta vaan yrittää selvitä edes työpäivän yli.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   28.5.25 08:15:53

Milloin on esivaihdevuodet ja milloin vaihdevuodet? Mistä aloittaja esim tiedät että nyt on vasta esivaihdevuodet?

Lähettäjä: nella 
Päivämäärä:   28.5.25 08:17:57

Miksi maratonien juokseminen on pahasta? Itselleni ainakin juoksu on sellainen henkirkä, etten sitä aio lopettaa ja maratonejakin ajattelin edelleenkin juosta, mahdollisestu pidempiäkin matkoja.

Päivämäärä:   28.5.25 08:44:18

?? Eikös vaihdevuodet ole siinä vaiheessa kun kuukautiset pois vuoden? Jostain lukenut.. mutta en ole varma. Jotenkin olen kuvitellut että nämä vasta esioireita ja kauhulla odotan mitä vielä edessä. Kuten kuumat aallot (joita ollut jo vaihtelevasti välillä enemmän välillä ei ollenkaan) hikoilu ja lisääntyvä aivosumu ja kestovitutus.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   28.5.25 09:03:53

@: en mä tiedä mikä se raja on. Mulla loppui menkat niin ajattelin että alkoi vaihdevuodet. En mä mitään esi-vaihetta edes miettinyt. Pari kertaa vielä tuli menkat ja sen jälkeen ei ole näkynyt. Viime vuonna kesällä oli jotain kuumahkoja aaltoja (lähti alaselästä sellainen lämpöaalto, ei hikoiluttanut) mutta loppuivat kun viileni. Muuta ei sitten ollutkaan ollut. Ihan parasta aikaa ollut, kun ei tarvitse miettiä että alkaako yleensä kellontarkat menkat kuitenkin poikkeavasti kun jotain epänormaalia tapahtuu, esim matka. Toki vielä jotain juttuja voi tulla ja todennäköisesti tuleekin.

Lähettäjä: Nti50 
Päivämäärä:   28.5.25 10:12:08

Mites se limakakvojen kuivuninen? Kuivaako nenäkin kun sitä kutittaa koko ajan? Pimperoa alkanut kutittaa ja se on kauheeta. Ei joka päivä, eikä tautejakaan pitäs olla jossei hyppykuppaa.

Päivämäärä:   28.5.25 10:19:23

Kaikki kuivuu, todella mukavaa hankkia silmätippaa, nenärasvaa, suusuihketta ja kosteusvoiteita.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   28.5.25 14:56:13

Mulla on ennemmin kylmiä aaltoja: palelen ihan horkassa, sitten uin hiessä, mutta palelen edelleen. Onko muilla vastaavaa?

Lähettäjä: Maraton 
Päivämäärä:   28.5.25 15:00:22

Mä luulen että maratoni ja kova treeni ei ole itsessään huono jos paikat kestää. Arvelen että se on, jos pidetään itsensä ihan kuivana samalla ruokinnan puolesta? En tiedä.

Päivämäärä:   28.5.25 16:01:02

Mitä te laitatte nenään kun kuivuu?

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   28.5.25 16:04:35

"Mulla on ennemmin kylmiä aaltoja: palelen ihan horkassa, sitten uin hiessä, mutta palelen edelleen. Onko muilla vastaavaa?"

Jep! Välillä nukun ihan collegehousut jalassa ja huppari päällä, kun palelen niin hirveästi. Joskus taas hikoilen aivan petivaatteet märäksi, mutta palelen silti edelleen.

Päivämäärä:   28.5.25 16:16:58

A-vita plus nenävoidetta käytän minä. Myös öljyjä voi kokeilla, mutta mielestäni voide pysyy pidempään nenässä.

Päivämäärä:   28.5.25 20:53:34

Ne seesamöljyt haisee nenässä ihan kamalalle. Olisi kiva löytää tuote, joka kosteuttaa koko yön muttei löyhkää.

Lähettäjä: Tilda 
Päivämäärä:   29.5.25 07:23:27

Noh, mulla alkoi oireilu 37-vuotiaana. Menkat alkoi heittelemään, välillä oli 3vk vuotoa, välillä normaalit, välillä jäivät välistä. Sormissa jäytävää särkyä ja pissalla piti rampata kymmeniä kertoja päivässä ja öisin muutamaan otteeseen, aloin heräillä aamuyöstä tiheästi. 43-vuotiaana alkoivat kuumat aallot lähinnä öisiin, heräsin siihen että olin aivan likomärkä hiestä ja hetken päästä tuli kylmä. Lonkissa oli öisin aivan hirveitä kipuja niin, että asennon vaihtamiseen meni ihan hiton kauan. Taisin olla 44v kun menkat olivat ekan kerran puoli vuotta pois. Silloin aloitettiin hormonikorvaushoito, joka poisti kaikki muut oireet, paitsi unihäiriön. Hoitona vuodoton tablettimuotoinen Cliovelle. Nyt olen 47v ja alkoi tulla oireita läpi, jolloin nostettiin annosta, vaihdettiin Kliogestiin. Tällä korjaantui vihdoin myös unet. Ehdin syödä 3v ajan jos jonkinlaista unilääkettä, kaikki joilla sain nukuttua toivat seuraavalle päivälle jäätävän kooman ja loput eivät auttaneet mitään. Nyt olen nukkunut kuukauden ilman mitään <3. Ehdin saada vaikean, hoitoresistentin unettomuuden diagnoosin ja oli tilauksessa jo erityislupavalmistekin, mikä piti tilata Saksasta. En enää sitä onneksi tarvinnut.

Elintavat kannattaa ehdottomasti laittaa kuntoon, mutta naisen elimistö lakkaa tuottamasta sille elintärkeää hormonia, johon ainut toimiva hoito on sen hormonin tuominen kehoon. Oireita pystyy lieventämään kyllä, mutta hormonikorvaushoito vähentää riskiä moneen perussairauteen, kuten sydän- ja verisuonitauteihin ja osteoporoosiin. Hormonipitoisuus on huomattavasti pienempi, kuin esim. ehkäisypillereissä.

Lähettäjä: G 
Päivämäärä:   29.5.25 08:09:38

Saman ikäinen, menkat kyllä vielä on mutta väli on alkanut pitenemään. Tissit ovat viime aikoina olleet usein vähän kipeät ja jotain ihme iltapäiväpäänsärkyä tullut. Kuumia aaltoja ei oikeastaan mutta välillä sen suuntaista yöllä. Nukun yleensä hyvin, mutta olen alkanut näkemään aivan päättömiä unia. Tuntuu että tuntikausia pyörii joku ihan surrealistinen leffa. Ei siinä, tykkään katsella friikkejä elokuvia jos ne ovat jotenkin tolkullisia:D Sitten ehkä kerran viikossa on ihan pska yö, on kuuma ja uni ohutta.

Silmät ovat kuivat, on kyllä vähän alapääkin mutta nesteen juomisella on aina osuutta myös. Henkisellä puolella kun kelaa.. Mulla on ollut joko tasapaksuhko olo muuten jo pidempään tai sitten kunnon v*itutus ennen menkkoja. Etenkin jos menkat viipyy niin ketutus on pidempi. Se miksi en muutoin oikein tunne mitään eli en myöskään saa oikein aikaiseksi, onkin sitten toinen juttu mistä se oikeasti johtuu. Kotona on jotenkin sotkuista ja kaiken aikaa joka paikassa liikaa levällään. Olen miettinyt hötölästä ja somesta irtautumista kokonaan ainakin joksikin aikaa. Tuntuu että aika menee täysin hukkaan vaikka haen myös ammatillisesti hyödyllisiä puheenvuoroja näistä.

Ylipäänsä, elämä on ihan hyvää mutta silti ei ole :D

Päivämäärä:   29.5.25 08:15:26

Mahtava kuulla, että muilakin on samoja tunnistettavia oireita! Ihmeellistä, että vaihdevuosista on puhuttu näin vähän, vaikka niillä on älyttömän suuri vaikutus todella moneen asiaan..

Päivämäärä:   29.5.25 11:35:23

Nythän viimeisen vuoden aikana vaihdevuodet ovat olleet aika paljonkin somessa, mediassa ja esim. podcasteissa esillä ja se on hyvä se. Monellakaan lääkärillä ei ole tietoa vaihdevuosioireiden moninaisuudesta eikä varsinkaan niiden hoidosta. Itsellenikin työterveyslääkäri diagnosoi moninivelrikon, vaikka moneen kertaan yritin sanoa, että eikö se nyt ole aika outoa, että kaikkien sormien samat nivelet alkavat yhtäkkiä särkeä. Ja hkh posti kivut heti. Yksi nuorehko gynekologikin vain naureskeli ja sanoi ultrattuaan, että olet terve nuori lisääntymiskykyinen nainen. Vuoden päästä vanhempi gyne kertoi, että kyllä täällä on kaikki toiminta jo loppunut eikä munasarjoissa näy enää mitään. Sinnikäs pitää olla että saa kunnon hoitoa ja mielellään etukäteen ottaa selvää gynekologeista, jotka osaavat asiansa. Näissä auttaa mm. Facebookin vaihdevuosiryhmät. Siellä näkee myös todella laajan kirjon oireita, joita naisilla on ja saa sitä vertaistukea ja vinkkejä olon helpottamiseen. Löytyy myös Vaihdevuodet luonnollisesti -ryhmä, jos ei esimerkiksi sairastetun syövän vuoksi saa hormonikorvaushoitoa käyttää. Itseäni yllätti myös se, miten nuorena vv voivat alkaa (nuorin taisi olla 32v) ja toiset vielä viisikymppisinäkin odottelevat menkkojen loppumista. Itse luultavasti tulen käyttämään hkh loppuelämäni, jollei sille tule estettä.

Päivämäärä:   29.5.25 11:55:39

Vältyttäisiin paljolta turhalta tutkimukselta ja ihmiskärsimykseltä ja hämmennykseltä, jos asiaan suhtauduttaisiin tarvitavalla vakavuudella..Hyvä, että ollaan menossa parempaan suuntaan.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   29.5.25 12:16:04

Monelle on määrätty masennuslääkkeitä ja unilääkkeitä ym. Kun ei ole ymmärretty että oireet johtuu vaihdevuosista. Se aika mikä kuluu esivaihdevuosista varsinaisiin vaihdevuosiin on hyvin yksilöllinen. Itse sain sen ohjeen, että ehkäisyn voi lopettaa kun kuukautiset ovat olleet vuoden poissa. Minulle tuli kyllä yhdet kuukautiset yli vuoden poissaolon jälkeenkin. Pääsin niin vähällä koko vaihdevuosista yli.
Kehoitan menemään lääkäriin kun yhdellä verikokeella pystytään selvittämään mikä tilanteesi on. Sitten voitte keskustella mitä hoitoa on saatavilla juuri sinun oloasi helpottamaan. Ei tarvitse vuosi tolkulla kärsiä ja kärvistellä, kun apu on jo keksitty.

Päivämäärä:   29.5.25 12:25:20

Osaava lääkäri tietää myös tuon, ettei tuota verikoetta tarvita vaan oirekuvan perusteella voi määrätä hormonikorvaushoidon. FSH-arvo heittelee niin paljon ihan päivittäin, että sen perusteella ei kannata juuri päätelmiä tehdä.

Lähettäjä: vanha nainen 
Päivämäärä:   29.5.25 12:35:15

"Mutta onko normaalia että v&:#*skäyrä in aivan tapissa kokoajan eikä mistään tule yhtään mitään. Siis potenssiin 100 siihen mitä oli ennen menkkojen aikaan…
Kauankohan tätä riemua jatkuu ennenkuin loppuu kokonaan.
Kertokaa kokemuksia…"

Kauan kestää, minulla kymmenettä vuotta, mutta onneksi apua on saatavissa, hae laastari persuuksiin niin helpottaa.

Lähettäjä: Niin no 
Päivämäärä:   29.5.25 12:44:07

Mulla oli kuumia aaltoja, joihin sain hormonikierukan ja hkh:n. Jälkeen päin ajatellen öisin vaivaavat lonkkakivutkin taisivat johtua vaihdevuosista, samoin tihentynyt virtsaamisen tarve. Huonosti nukun vieläkin ja toivon, että saan uniongelmiin jotain lääkettä.

Yleensäkin olo on to-del-la vetämätön koko ajan, tuntuu siis siltä, ettei energiaa ole oikein mihinkään. Ehkä olen lievästi masentunut, mene ja tiedä, elämässä ei ole mitään sellaista, mikä sen aiheuttaisi, asiat on hyvin. Mutten ymmärrä tätä väsymystä ja saamattomuutta, syön kuitenkin terveellisesti ja raahaan itseni lenkille päivittäin.

Lähettäjä: Naturelli 
Päivämäärä:   29.5.25 12:48:48

Minullakin alkoi v**tamaan asiat vaihdevuosina ja mittakaavat oli aivan järkyttäviä. Kotona, töissä, harrastuksissa.
Sain sitten kerran oikein tämän persukommentin, että hommaa hormonit niin helpottaa ja sain siitä niin ison raivarin, että jouduin miettimään asiaa tarkemmin: kotona oli miehen saamattomuus ja velttous ottanut päähän aina, töissä oli useita huonosti toteutettuja ja johdettuja asioita, jotka ottivat päähän ja harrastuksissa muutama ihminen, jotka teetättivät töitä muilla ja vapaamatkustivat.
Eli v**tutus oli perusteltua, mutta ennen vaihdevuosia sitä tottui sietämään.
Sitten sietokyky loppui, enkä nähnyt mitään järkeä hakea "laastaria persuuksiin", että jaksan edelleen sietää, joten jätin velton miehen, aloin yrittäjäksi ja vaihdoin harrastusta.
Heti helpotti v**tuts. Nivelkivut toki jäivät, hikoilut ja muut ärsyttävät jutut, mutta jännästi se v**tutus loppui, kun poisti v**tuksen aiheuttajat. Ja ihan ilman laastaria hanurissa.

Päivämäärä:   29.5.25 13:17:44

Voiko oireilu johtua (esi)vaihdevuosista, jos menkat on vielä suht normaalit? Mulla on nivel-/jänteiden/lihastenkiinnityskohtien kipuja, huonoa unta, aivosumua, väsymystä, silmien valonarkuutta, haurastuneet kynnet, kylmiä aaltoja, hikoilua, suun kuivumista öisin, rytmihäiriöitä, jne. Alkoivat kymmenen vuotta sitten, nelikymppisenä. Lääkäri tuputtaa vain lamaannuttavia masennuslääkkeitä, eikä usko, kun sanon, ettei mielialassa ole vikaa. Vaihdevuosista ei kuulemma voi olla kyse, kun on vielä kuukautiset.

Päivämäärä:   29.5.25 13:20:44

Mulla ei ollut tuollaisia mieliealaoireira, että olisi ärsyttänyt mikään ilman syytä. Sen sijaan vetämättömyyttä ja väsymystä kyllä senkin edestä. On myös moneen kertaan tullut eteen sellainen toteamus somessa, että vaihdevuosi-ikäinen nainen lakkaa miellyttämästä muita omalla kustannuksellaan ja alkaa olla nollatoleranssi hyväksikäytölle, moni havahtuu elämään täysillä ja panostamaan itseensä ja omaan hyvinvointiinsa, kun lapsetkin alkaa olla hoidettu maailmalle. Kaikki vaihdevuosien tuoma ei siis ole pelkästään huonoa.

Päivämäärä:   29.5.25 13:29:35

Mulla alkoi oireet noin 43v, kun kierto alkoi lyhentyä. Samalla tuli yöhikoilua ja univaikeuksia. Menkat loppui kohdunpoistoon 50v ja oireet hiljakseen paheni sinne asti. Vaikea sanoa koska menkat olisi oikeasti loppuneet. Yöhikoilu loppui 52v ja edelleen pahenevien univaikeuksien vuoksi hain korvaushoidon 54v. Mielialaan hormonimuutoksilla ei ole ollut vaikutusta.

Päivämäärä:   29.5.25 13:50:08

Mulla ei hkh auta tähän sairaaseen vitutukseen. Miehen kröhinät ja kolistelut vie järjen kun haluaisin vain olla rauhassa.

Lähettäjä: Noni 
Päivämäärä:   29.5.25 14:13:34

Lainaan itseäni sopivasti toisesta vaihdevuosiv*tutus-ketjusta näköjään tasan viikon takaa:
"Itsellä ei ollut mitään erityistä, mikä kaiken sen ärsyyntymisen olisi saanut aikaan. Aloin saada itkupotkuraivareita aivan mitättömistä asioista ja huomasin ensireaktion monesti olevan tiuskaisu, jota en normaalisti ikinä tee.

Mulla elämänlaatu heikkeni kaikilla osa-alueilla niin paljon vaihdevuosien myötä, ettei siinä puhuta mistään pienistä vitutuksista tai kolotuksista. Ekat oireet tuli 44-vuotiaana ja nelivitosena aloitin ilolla hormonikorvaushoidon. Lyhyesti sanottuna sain elämäni takaisin. Mulle oireet oli ihan s*tanasta: niin nivelsärkyinen, ettei pysty liikkua, niin dementoitunut, ettei pysty työhönsä, niin masentunut, että itkee kaiket illat, niin hikinen kaiket yöt, ettei pysty nukkua jne. Ei kaikki tietenkään saa vaihdevuosia tällä tavoin kaikilla mausteilla ja tuo ärsyyntymisherkkyys oli huolista pienimpiä tuon kaiken keskellä, kun pelkäsin tulevani oikeasti hulluksi."

Tilda tuossa yllä on antanut hyviä vinkkejä, mistä saada lisätietoa. Yleisenä neuvona antaisin, että Terveystalon infoja kannattaa myös seurata. He ovat tehneet parin viimeisen vuoden aikana paljon tämän tietoisuuden lisäämiseksi ja järjestävät mm. kaikille avoimia maksuttomia vaihdevuosiwebinaareja. Osallistuin kahteen ja niiden perusteella osasin päätellä omasta oirekimarastani, mistä on kyse (esivaihdevuosista siinä vaiheessa). Nyt viimeisistä kuukautisista on jo 1,5 vuotta eli olen menopaussin ohittanut. Ikää on kuitenkin "vasta" 47.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.