Lähettäjä: Tilda
Päivämäärä: 29.5.25 07:23:27
Noh, mulla alkoi oireilu 37-vuotiaana. Menkat alkoi heittelemään, välillä oli 3vk vuotoa, välillä normaalit, välillä jäivät välistä. Sormissa jäytävää särkyä ja pissalla piti rampata kymmeniä kertoja päivässä ja öisin muutamaan otteeseen, aloin heräillä aamuyöstä tiheästi. 43-vuotiaana alkoivat kuumat aallot lähinnä öisiin, heräsin siihen että olin aivan likomärkä hiestä ja hetken päästä tuli kylmä. Lonkissa oli öisin aivan hirveitä kipuja niin, että asennon vaihtamiseen meni ihan hiton kauan. Taisin olla 44v kun menkat olivat ekan kerran puoli vuotta pois. Silloin aloitettiin hormonikorvaushoito, joka poisti kaikki muut oireet, paitsi unihäiriön. Hoitona vuodoton tablettimuotoinen Cliovelle. Nyt olen 47v ja alkoi tulla oireita läpi, jolloin nostettiin annosta, vaihdettiin Kliogestiin. Tällä korjaantui vihdoin myös unet. Ehdin syödä 3v ajan jos jonkinlaista unilääkettä, kaikki joilla sain nukuttua toivat seuraavalle päivälle jäätävän kooman ja loput eivät auttaneet mitään. Nyt olen nukkunut kuukauden ilman mitään <3. Ehdin saada vaikean, hoitoresistentin unettomuuden diagnoosin ja oli tilauksessa jo erityislupavalmistekin, mikä piti tilata Saksasta. En enää sitä onneksi tarvinnut.
Elintavat kannattaa ehdottomasti laittaa kuntoon, mutta naisen elimistö lakkaa tuottamasta sille elintärkeää hormonia, johon ainut toimiva hoito on sen hormonin tuominen kehoon. Oireita pystyy lieventämään kyllä, mutta hormonikorvaushoito vähentää riskiä moneen perussairauteen, kuten sydän- ja verisuonitauteihin ja osteoporoosiin. Hormonipitoisuus on huomattavasti pienempi, kuin esim. ehkäisypillereissä.
|