Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  lonkkakipu iski läskille

Lähettäjä: nonnii 
Päivämäärä:   27.5.25 19:53:44

Kaksi viikkoa ollu viheliäinen lonkkakipu ja bursiittiepäily. Pääsin jopa työterveyteen ja aloin puhumaan ylipainostani kun oli kortsisonia pistänyt . Olin ihan äimänä kun lääkäri että joo kuvataan eka lonkka ja sit verikokeisiin sokerit ja kolesterit . BMI yli 35 , ikäää kohta 60v, fyysinen työ ja sukurasitettakin. Kun nuo katottu niin sit joko Ozempic tai Rybelsus. Kelakorvattavuus ei ehkä vielä täyty mutta aivan sama menee se kaikkeen joutavaan syömiseen ja juomiseenkin sama raha kuussa. Asiallisia kommentteja ja kokemuksia kiitos em. lääkkeistä :-) Niin ja aina olen ollut rantakunnossa ylipainoisenakin, laitan uimapuvun kun menen rannalle, uimahalliin ym :-)

Re: lonkkakipu iski läskille

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   27.5.25 19:56:50

Kyllähän se viimeistään tuossa iässä on oikein hyvä asia loppuelämää ajatellen ottaa iso osa siitä ylipainosta pois, rohkeasti vain kokeilemaan !

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.5.25 20:17:36

Itselläni ollut Ozempic käytössä nyt noin kaksi vuotta omakustanteisesti. Kiloja lähtenyt noin 25 ja olen nyt normaalipainoisen ylärajalla johon olen tyytyväinen. Mitään haittoja ei lääkkeestä ole ollut alun päänsärkyä lukuunottamatta joka sekin pysy poissa kun muisti juoda tarpeeksi. Laihtumisen lisäksi vuosikausia vaivannut IBS on poissa, kaikki veriarvot on priimaa ja kaiken kaikkiaan on terveys ja jaksaminen parantunut. Ikää minulla on hieman alle 60.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   27.5.25 20:32:51

Kyllä niitä kipuja tulee ja menee normaalipainoisellakin. Itselläni polvet huusivat siionin itkuvirttä jo alle viisikymppisenä, ja puoli vuotta meni kyynärsauvoilla, mutta sitten kivut hellittivät... Seikkaillakseen vuoroin oikeassa, vuoroin vasemmassa lonkassa. Silloinhan kuitenkin (Marskia siteeraten) Suomemme kansan vaikeudet olivat vasta alkamassa.

Jos olisi läskiä, syyttäisin tästä kaikesta sitä.

Toki kaikkein ylimääräisin paino kannattaa pudottaa, kun on hyviä lääkkeitäkin tarjolla, mutta vaikka painoa lähtisi, voi valitettavasti käydä niinkin, että hallatar haastaa uudelleen...

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   27.5.25 21:13:26

IRELT auttaa.

Lähettäjä: Sari 
Päivämäärä:   27.5.25 21:20:41

Vaihdevuodet aiheuttaa myös nivelkipuja. Vasta nyt alettu ottamaan tämänkin kiusan lisäoireeksi.

Päivämäärä:   27.5.25 21:27:21

Nomadi ei tosiaan tiijä mikä kremppa iskee normipainoisenakin , koettu sekin :-) No oisin ainaki kevyempi siirrellä hoitajille jos niin kävis. No vähä huono kommentti mutta ite hoitajana joudun sitä tekeen useinkin ja niin minä saatan olla tuossa jamassa joskus jos en nyt mittään asian eteen tee. Ihanat lastenlapsetkin ja koira ja kissat. Kuutisen vuotta sitten könkkäsin keviästi saapaskippsillä ja kynkkäkepeillä koiran kans lenkillä..nyt ois aikamoista tällä hetkellä.

Lähettäjä: Rybelsus 
Päivämäärä:   27.5.25 21:37:01

Kokeilin Rybelsusta puoli vuotta ilman mitään vaikutusta. Annostus oli 14 mg/vrk. Taisi jopa muutama kilo nousta paino. Toisaalta, ei ole painoon tepsinyt mikään muukaan keino, joten sama se. Vähän kallis kokeilu kyllä kun itse maksoin. BMI 38.

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   27.5.25 21:46:13

Mulle toimi Rybelsus ku junan vessa, sain kahden perättäisen raskauden jälkeen kun BMI kolisteli 30 rajaa. Söin vuoden ja nyt olen aktiiviliikkuja (taas). Sen ylipainon alla en pystynyt mihinkään.

Mutta huomaan että kun lääkitys loppui niin nälän tunne palasi, jatkan pätkäpaastorytmiä minkä Rybelsus mulle vahingossa loi. Ja ei santseja, yksi annos riittää paitsi kasviksia saa tankata mielin määrin. On aika selvää että suolistohormoni mulla on kadonnut koska kylläisyyssignaalit ei toimi ilman lääkettä.

Pakko on treenata paljon että lihasmassa syö sitä energiaa… Oikeastaan se on ihan kivaa, en ole ikinä ollut näin vahva ja ryhdikäs ennen.

Lähettäjä: Niinpä niin 
Päivämäärä:   27.5.25 21:53:26

Hienoa, että aloittajaa on tutkittu, vaikka on ylipainoa, se kun ei aina onnistu.

Kokeile rohkeasti laihdutuslääkkeitä, suurimmalle osalle ne auttavat. Olen syönyt Rybelsusta 2 vuotta, minultakin painoa lähtenyt 25 kiloa ja nyt BMI on 22. Olen aina syönyt terveellisesti, paino nousi kilpirauhasen vajaatoiminnan takia.

Mieheni söi puoli vuotta ja hänellä painoa lähti vain 10 kiloa ja sitten pudotus pysähtyi. Hän syö epäterveellisesti, jos vain mahdollista. Minä teen ruuat 95-prosenttisesti, mutta jos mieheni voi valita epäterveellisen vaihtoehdon, hän tekee niin. Jättää kasvikset syömättä, valitsee vaalean leivän ruisleivän sijaan, jne. Uskoisin, että nuo laihdutuslääkkeet toimivat parhaiten silloin, kun ruokavalio on hyvä ja proteiinia saa riittävästi.

Päivämäärä:   27.5.25 22:28:51

Hormonikorvaushoito alotettiin vasta vajaa vuosi sitten kun tk-lääkäritki sitä että kun sullahan se homoonikierukka. Ihan oon syömällä lihonu ja kun reilu 6-vuotta sitten oli vähän pakko ostaa auto niin pyöräily jäi ja vaan sit koiran kans kävelylenkkejä. Jospa tästä uuteen nousuun ja kuutta kymppiä kohti :-) Kolesterolit mulla aina ollu priimaa mutta saapa nähä nyt. TK:ssa jouduin käymään talvella sitkeän uusiutuvan flunssan kans ja koitin ottaa ylipainoasian esille. No sain esitelmän kuin tärkeää on riittävä uni (vuorotyöläiselle) ja säännöllinen ateriarytmi ym ym valistusta. Joopa joo. No positivisuuden kautta nyt mennään etiäpäin :-)

Lähettäjä: Dd 
Päivämäärä:   27.5.25 23:23:32

Minulla iskenyt myös lonkkakipu ja olen vasta 32-vuotias :( Syynä varmasti ylipaino, lisäksi töissä tulee jatkuvasti rampattua autosta pois ja takaisin (kotihoito), jossa tulee kivaa rasittavaa toistoliikettä lonkille.

Mulle on jostain syystä tullut viime aikoina ajatus, etten kehtaa mennä lääkärille valittamaan vaivoistani, koska ylipaino ja tupakointi. Molempiin olen yrittänyt toistuvasti ryhtiliikettä nyt vuoden ajan, mutta nähtävästi mulla on olematon selkäranka.

Lähettäjä: Ykss 
Päivämäärä:   28.5.25 06:28:59

Minäkin avasin tämän topan ajatuksella "Kas, täällähän on sopivasti kohdalle osuvasta aiheesta aloitus!", mutta tosiaan, sama kuin Dd:llä - ikää vasta 33 vuotta. Istuttua tulee paljon. Lonkka tuntuu kipeytyvän jostain, vähän milloin mistäkin, mutta useimmiten kai jotenkin huonosti nukkumisesta. Sama puoli kuitenkin aina. Sitten se tuntuu välillä ikävältä kävellessä tai etenkin jalkaa sivulle viedessä. Joskus tuntuu sellaiselta karhealta. En ole lääkärissä vielä ainakaan käynyt tämän tiimoilta.

Ja ylipainoa siis täälläkin (bmi 40). Saxenda ollut nyt pari vuotta käytössä, mutta mitä ekan vuoden aikana lähti tuntuu tulevan nyt pikkuhiljaa takaisin. Jonottelen lääkäriaikaa tämän tiimoilta ja toivon lääkkeen vaihtoa. Siinäpä voisi samalla muistaessaan mainita lonkasta.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.