Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Onko kukaan kutsunut sinua narsistiksi?

Lähettäjä: Helluntai 
Päivämäärä:   27.5.25 14:45:42

Täällä huudellaan exää narsistiksi tai työkaveria, puolisoa, anoppia ja appia.

Mutta onko kukaan sanonut sinulle, että olet narsisti?

Re: Onko kukaan kutsunut sinua narsistiksi?

Lähettäjä: eräs 
Päivämäärä:   27.5.25 14:55:05

Ei, mutta itse kyllä olen call outannut muutamaa ilmiselvää narsistia.

Lähettäjä: kuukkeli 
Päivämäärä:   27.5.25 14:59:29

Narsisti on onnessaan kun pääsee pätemään ja "ohjeistamaan" kanssaihmisiään..

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.5.25 15:07:25

Noh, kyllähän sitä useinkin narsistisessa parisuhteessa on kaksi narsistia kun toinenkin oppii samat käyttäytymismallit ajan kanssa. Narsistin uhrit ovat aika usein itsekin narsisteja, varsinkin jos narsisti on ollut oma vanhempi tai muu lähiaikuinen joka on vahvasti vaikuttanut elämään. Tai puoliso jonka kanssa on kasvanut, tai jättänyt kasvamatta.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   27.5.25 15:42:49

Tunnistan, että nuorena ja tietämättömänä narsistin kanssa yhdessä ollessa peilasin hänen käytöstään -hänhän oli mitä upein ja mahtavin ihminen. Tiesi kaiken kaikesta ja osasi kaiken. Onneksi tulin järkiini ja ymmärsin minkä kanssa olen tekemisissä.

Ei minusta silti narsistia tullut, vaikka jonkun aikaa hänen käyttäytymistään matkinkin.

Lähettäjä: maizy 
Päivämäärä:   27.5.25 15:52:10

Eronnut puolisosta ei ole sama kuin narsisti mutta narsisti saa ajatella että mikä meni pieleen kun jätettiin. Vika ei tietenkään ikinä ole hänen itsensä. Normaali ihminen nimittäin oppii virheistään..

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.5.25 16:27:34

On. Se legendaarisin henkilö, eli anoppi.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   27.5.25 17:32:21

Ei ole.

Lähettäjä: No 
Päivämäärä:   27.5.25 17:39:09

Eipä ole. Mutta narsistisisarus näki kaikkialla ympärillään narsisteja. Minä sit olin muuten vaan päävikainen. Hassuinta asiassa on se, että meistä kahdesta tällä sisaruksella on virallinen Mt- diagnoosi.

Päivämäärä:   27.5.25 17:51:53

Juu, exä. Mustamaalasi mua kun jätin hänet ja mikäpä olisikaan pahempi haukkumasana. Todellisuudessa miehet ei kestä jättämistä vaan niiden pitää saada lähteä itse. Nyt kun miettii niin hänessä oli kyllä enemmän narsistisia piirteitä.

Päivämäärä:   27.5.25 18:35:32

"
Tunnistan, että nuorena ja tietämättömänä narsistin kanssa yhdessä ollessa peilasin hänen käytöstään -hänhän oli mitä upein ja mahtavin ihminen. Tiesi kaiken kaikesta ja osasi kaiken. Onneksi tulin järkiini ja ymmärsin minkä kanssa olen tekemisissä.

Ei minusta silti narsistia tullut, vaikka jonkun aikaa hänen käyttäytymistään matkinkin."

Tarkoitin sitä, että ihminen joutuu olemaan pidempään tuollaisessa seurassa. Kymmenen, kaksikymmentä vuotta. Niin siinä kohtaa se ihan oikeasti voi rikkoa ihmisen mielen niin että oman käytöksen muuttaminen on lähes mahdotonta.

Päivämäärä:   27.5.25 18:47:16

On kyllä. Exäni ja hänen äitinsä. Enkä tiedä vaikka olisinkin narsisti. Käyn terapiassa työstämässä itseäni, mutta terapeutti ei kuulemma näe minussa narsistia, mutta eihän se mitään todista. Aikaisempi exäni jonka kanssa olin yli 10 vuotta ja on nykyään paras ystäväni sanoo, että en voi olla narsisti, koska hän olisi tajunnut sen kymmenessä vuodessa.

Toki olen järkevä ihminen ja tunnistan exässäni ja tämän äitissä paljon häiritseviä piirteitä, mahdollisesti narsismia itsessään. Syyttelevät tyypillisestikin kaikkia. Olen esimerkiksi aiheuttanut exäni MS-taudin (sillä ei ole tekemistä asian kanssa, että hän on tupakoinut lapsesta lähtien ja kärsinyt vakavasta D-vitamiinin puutteesta, ei, minä olen syyllinen). Kummatkin uhkailevat minua ja hänen äitinsä on uhkaillut minulle myös minun sukulaisiani. Exäni on uhannut tappaa minut ja tuhota kaikki ystäväni. Lisäksi hankki henkilön nimen, jonka luuli olevan minun pomoni ja aikoi sanojensa mukaan hankkia minulle potkut. Kaksi vuotta erossa, mutta tänäänkin yrittänyt soittaa useista eri numeroista 16 kertaa. Tätä tapahtuu siis yhä päivittäin ja blokkaaminen on käynyt jo turhaksi. Parisuhteessa oli myös runsaasti henkistä väkivaltaa ja lievää fyysistä (pieni haava veitsellä, seksin yhteydessä lyömistä jne). Joten tämän käytöksen vuoksi olen itse kallistunut uskomaan, että hänen narsisti-syytöksillä minua kohtaan ei liene kovin suurta painoarvoa.

Narsisti syyttää aina toista narsistiksi, mutta todellisuus siitä kumpi oikeasti on narsisti ei välttämättä näyttäydy ulospäin.

Päivämäärä:   27.5.25 18:58:53

Kyllä, koska ihmiset eivät ymmärrä mitä narsismi on. Pitäisi kieltää koko sanan käyttö oikeasti.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   27.5.25 18:59:52

Ei ole kutsunut

Päivämäärä:   27.5.25 19:26:59

Ei ole kutsunut. Tähän olen itsekin törmännyt:

"Noh, kyllähän sitä useinkin narsistisessa parisuhteessa on kaksi narsistia kun toinenkin oppii samat käyttäytymismallit ajan kanssa. Narsistin uhrit ovat aika usein itsekin narsisteja, varsinkin jos narsisti on ollut oma vanhempi tai muu lähiaikuinen joka on vahvasti vaikuttanut elämään. Tai puoliso jonka kanssa on kasvanut, tai jättänyt kasvamatta."

Exäni oli ex-vaimonsa kanssa parikymmentä vuotta yhdessä ja syytti ex-vaimoa narsistiksi. Ja ihan olen tästä samaa mieltä, sen verran sekopäistä touhua. Mutta exässäni oli ihan yhtä lailla runsaasti narsistisia piirteitä. Kesti kauan koota itseäni tuon suhteen jälkeen. Mikään suhde ei ole koskaan saanut minua voimaan niin huonosti.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   27.5.25 19:40:22

Ei tietääkseni.

Lähettäjä: F 
Päivämäärä:   27.5.25 20:55:05

On. Olin kyllä k*sipää ja itsekäs ja sen tarinan pahis, mutta narsisti on vähän kyllä liioittelua.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.5.25 21:02:07

Yksi ystäväni sanoi minua narsistiksi, kun kerroin innoissani hauskaa juttua mikä oli käynyt minulle. Kuulemma vain narsisteista omat jutut voivat olla hauskoja. Hänen mukaansa tosin kaikki hänen läheisensä ovat narsisteja, vaikka itse käyttäytyy välillä hyvin toksisesti.

Päivämäärä:   27.5.25 21:24:02

Koko sana on kärsinyt inflaation. Nykyään kaikki exät on narsisteja, sekä lisäksi ihmiset, jotka eivät toimi oman tahdon mukaisesti. Tämä narskuttelu alkoi jo 15 vuotta sitten.

Lähettäjä: Ålli 
Päivämäärä:   28.5.25 08:50:09

Narsististen piirteiden esiintyvyys on kasvanut viime vuosikymmeninä yhtä räjähdysmäisesti kuin liikalihavuus. On puhuttu ihan narsismin epidemiasta, väitöstutkija Matias Piispanen Helsingin yliopistosta kertoo.

https://www.is.fi/terveys/art-2000009878945.html

Lähettäjä: Alina 
Päivämäärä:   28.5.25 09:03:44

Ei ole, mutta ankeuttajaksi kyllä

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   28.5.25 09:15:39

Eikös narsismi synny jo lapsuudessa -ei aikuisena?

Ja kyllä, narsismi on oikea nykypäivän epidemia :(

Lähettäjä: Laitumen pitäjä 
Päivämäärä:   28.5.25 09:38:49

No ei ainakaan ole mielipidettään minulle kertonut. Tiedä sitten jos joku on selän takana jupissut. Lähtökohtaisesti en käyttäydy narsistisesti. Nuorena olin mustavalkoisempi, muttei silloinkaan ollut tarve sen enempiä piinata ketään.
Luulen että jokainen meistä on jonkin verran nasistisia ominaisuuksia omaava lapsena, mutta kasvaessa monelta ne piirteet hälvenevät. Sellaiset joiden lapsuudessa/nuoruudessa ei ole tullut vastaan tilanteita, joissa tarvitsee mennä itseensä ( rakentavalla tavalla) varmaankin säilyttävät itsekkäitä piirteitä enemmän. Olen tällaisia tavannut, noin yleensä he ovat ihmisiä,jotka eivät kykene myöntämään virheitään tai pyytämään anteeksi.

Lähettäjä: pallero 
Päivämäärä:   28.5.25 10:03:16

Ei ole, enkä ole itsekään leimannut ketään keksimällä heille itse diagnooseja.

Lähettäjä: Bansku 
Päivämäärä:   28.5.25 10:11:11

Ei, mutta välillä olen itse miettinyt omaavani niitä piirteitä. Ehkä.

Lähettäjä: Redflag 
Päivämäärä:   28.5.25 10:47:05

On. Tyyppi joka nimittää kaikkia naisia narsisteiksi. Oma äiti, äidinäiti, anoppi jne. Itse ei huimaa itsessään mitään vikaa ;)

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   28.5.25 11:19:04

Exä. Joka oli kyllä itse se narsisti. Ei vaan mun mielestä, vaan monen muunkin, jotka oli päässeet tyypistä eroon.

Yksi tuttu, sanotaan vaikka Milla, alkoi seurustella tyypin kanssa sen jälkeen kun erottiin. Exä oli selittänyt miten oon manipuloiva narsisti. (Samaa sanoi muuten mullekin mua edeltävästä tyttöystävästä, ois pitänyt huomata red flag). Itsehän en häntä narsistiksi sanonut, koska kuvittelin kovasti että vika oli minussa. En edes kun erottiin.

Narsisti-syytöksestä kuulin, kun tuo Milla kerran soitti ja kyseli tuosta exästä ja kysyi ihan suoraan pitikö asia X ja Y paikkansa, kun exä sellaisia kertoili. Sanoin ettei kyllä nyt pidä paikkaansa. Milla sitten kertoi että mua oli syytelty narsistiksi ja hän kyllä sanois että se mun exä on se narsisti ja oli päättänyt itsekin erota. Halusi vain kuulla ensin mun puolen tarinoista ja kuulemma mun kertoma oli uskottavampi versio.

Hrrrr… onneksi se exä on exä… Ja kyllä, se oli narsisti. Kusipäitäkin on tavattu, mutta tuo oli niin suunnitelmallista manipulointia!

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.