Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Älä sano ujolle -yle

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   27.5.25 09:19:07

Kyllä on taas juttu. Ihan hyviä mietteitä ja "ujona" olen nuo kaikki kuullut. Mielestäni en ole ujo, vaan hiljainen.
"Siten voi tulla kiusaus kehottaa toista muuttumaan enemmän sellaiseksi kuin itse on. Toive, että olisi helpompaa tulla ymmärretyksi ja löytää yhteys, kun oltaisiin enemmän samankaltaisia.”

Lopussa sitten kuitenkin annetaan vinkit, miten sen ujon pitää muuttaa itseään. En vaan käsitä tätä ylen uutisoitia.

Re: Älä sano ujolle -yle

Lähettäjä: Vau 
Päivämäärä:   27.5.25 09:38:47

Ujoille, hiljaisille tai yhtään kellekään ei saa ilkeillä, mutta kyllä ujonkin kannattaa treenata itseään pienin askelin. Ihan omaksi parhaakseen, koska se helpottaa omaa elämää.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   27.5.25 09:40:13

Mielestäni kaiken pitää lähteä siitä, että häiritseekö ujous ujoa itseään vai ei.

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   27.5.25 09:47:39

Jos jutussa sanotaan että pitää olla oma itsensä ja on rumaa kehottaa muuttumaan niin miksi juttu tähtää siihen muutokseen?

Toki jokaisen vrlvollisuus on yrittää kehittää itseään tullakseen oaremmin toineen yhteiskunnan normien kanssa.

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   27.5.25 10:01:45

Ujous on paljolti sitä, että on epävarma kelpaanko, hyväksytäänkö, pidetäänkö minusta ja osaanko käyttäytyä ja toimia kuten "kuuluu". Pahinta silloin on kuulla, että olet kummallinen, vääränlainen, miten noin toimit ja oletpa nolo. Olepa reippaampi ja koetapa nyt muuttua. Siinä menee vain enemmän lukkoon, kun pelkää sanovansa ja tekevänsä taas jotain muiden mielestä tyhmää.

Omakin ujouteni alkoi karista vasta siinä vaiheessa, kun löysin kavereita, joilta tuli hyväksyvää viestiä, jotka olivat ystävällisiä. Heidän kanssaan ei tullut tunnetta, että katsovat koko ajan jotenkin ivallisesti ja naureskelevat selän takana sille, mitä olet. Sain olla sellainen kuin olen ja siinä rohkaistua enemmän avautumaan ulospäin.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   27.5.25 10:06:41

"Toki jokaisen vrlvollisuus on yrittää kehittää itseään tullakseen oaremmin toineen yhteiskunnan normien kanssa."

Itse olen sitä mieltä, että niissä yhteiskunnan normeissa olisi myös paljon kehitettävää. Tai niissä ihmisissä, jotka haluavat tukea näitä normeja edes miettimättä ovatko ne edes tukemisen arvoisia ja mitä vahinkoa todellisuudessa niiden jääräpäisestä tukemisesta seuraa. Jonkin ei tarvitse olla aina niin vain koska niin on aina ollut.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   27.5.25 10:18:49

Juu, ei pidäkkään olla niin kuin ennen vain koska aina on ollut. Muutos on hyväksi. Mutta ne räikeät ja suuret muutokset usein aiheuttavat närää. Niitäkin välillä tarvitaan. Mutta yleisesti kannatan rauhallisempaa lähestymistä.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   27.5.25 11:11:55

Ei ole olemassa mitään ujoutta. Se on pelkoa.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.5.25 12:13:25

Jos kyseessä on joku tekstipohjainen juttu niin miksi ei voi laittaa linkkiä jos aiheesta on tarkoitus keskustella?

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   27.5.25 12:53:12

? Luultavasti HT.net poisti sen linkin, aina välillä eka viesti ei ota linkkausta vastaan ja jää vaan tyhjää.

Lähettäjä: Vau 
Päivämäärä:   27.5.25 13:39:14

LähettäjäA

Päivämäärä27.5.25 09:47:39

Jos jutussa sanotaan että pitää olla oma itsensä ja on rumaa kehottaa muuttumaan niin miksi juttu tähtää siihen muutokseen?

Koska muutos voi olla ujolle hyväksi. Tietenkään ei tarvitse muuttaa persoonaansa täysin, mutta jos ujous oikeasti rajoittaa elämää ja ujo tuntee jäävänsä asioista paitsi, niin totta kai asialle kannattaa tehdä jotain.

Päivämäärä:   27.5.25 13:44:42

Itse olen ujo mutta samalla hiljainen uusien ihmisten kanssa. Vastaan jos kysytään suunnilleen. Monen täytyy rikkoa se jää. Minulla se johtuu varmaan lapsuudentraumoista + kun en yhtään tiedä toista ihmistä niin en tiedä missä hänen rajat menee keskustelussa. Iselläni kun on aika musta huumori. Huomaan kyllä että jos joku jo alusta katsoo minua kun roskaa niin lukittaudun vain entistä enemmän sen ihmisen seurassa, erityisesti jos hänellä on asema tehdä jotain minulle harmillista kuten vaikka esimies asemassa olevat ihmiset tai opettajat. Ystävien kanssa olen sitten puhelias ja nauran ja huomaan että minulla ei yhtään ole ujoutta jos joku johon luotan on mukana kun juttelen tuntemattomille. Hauskinta kyllä on että en ole ujo jos juttelen täysin tuntemattomille sillä koen heillä ei ole asemaa tehdä minulle mitään. Saatan vitsailla ja puhua tosi avoimesti vaikka pankkityöntekijän kanssa samalla kun olen tosi lukittautunut tympeän esimiehen seurassa.

Lähettäjä: !! 
Päivämäärä:   27.5.25 14:34:45

"Hauskinta kyllä on että en ole ujo jos juttelen täysin tuntemattomille sillä koen heillä ei ole asemaa tehdä minulle mitään."

Tässä on sekin, että ne tuntemattomat eivät tiedä, että olet ujo, eikä heillä ole muutenkaan mitään ennakkoasennetta sinua kohtaan. Se vapauttaa ja se, että et todennäköisesti tapaa heitä toista kertaa.

On suurempi kynnys toimia jollain erilaisella tavalla, jos ihmiset ovat tottuneet siihen, että olet tietynlainen. Esim. jos olet yleensä hiljainen ja syrjässä ja sitten yhtäkkiä kreisibailaisit, niin saisit moninkertaisen huomion, että oho kattokaa tota, miten se nyt yhtäkkiä noin. Tai ainakin ujosta tuntuu niin, vaikka todellisuudessa saattaisi käydä niin, että toiset ehkä viis veisaisivat vaan keskittyisivät lähinnä omiin asioihinsa.

Päivämäärä:   27.5.25 14:53:42

Muistan vieläkin kun yksi erittäin puhelias mies kysyi entisellä työpaikallani että miksi sä olet oikein noin hiljainen? Jälkiviisaana olisi pitänyt kysyä että miksi sä sitten olet noin lihava tai sanoa edes että onko se siis huono asia?

Lähettäjä: .... 
Päivämäärä:   27.5.25 16:14:30

"Muistan vieläkin kun yksi erittäin puhelias mies kysyi entisellä työpaikallani että miksi sä olet oikein noin hiljainen? Jälkiviisaana olisi pitänyt kysyä että miksi sä sitten olet noin lihava tai sanoa edes että onko se siis huono asia?"

Että inhoankin tätä. Saman kysymyksen olen saanut kuulla miljoona kertaa. Olisiko esim. luonteenpiirre...? On se hämmästyttävää, että ihmisiä on erilaisia.

Juuri tuollaisten kommenttien takia ujot/hiljaiset oppivat jo varhain, että he ovat "vääränlaisia". Näin ei kuitenkaan ole. Jokainen on hyvä sellaisenaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.5.25 17:56:39

Useinhan niputetaan samaan ujous, hiljaisuus, hitaasti lämpiävyys, introverttiys ja epäsosiaalisuus. Sitten on vielä ihan oikeana häiriönä sosiaalisten tilanteiden pelko.

Kaikki nämä ovat vähän eri asioita. Hiljainen ihminen ei välttämättä ole ujo ja ujo ei välttämättä ole hiljainen.

Ujo voi olla sosiaalinen, mutta useimmiten hän saattaa vain jännittää uusien ihmisten tapaamista. Joillakin ujous saattaa jopa näkyä kaiken aikaisena hölöttämisenä; itse tiedän kaksikin itseään ujoksi tituleeraavaa, jotka kertovat, että mitä enemmän heitä jännittää sosiaalinen tilanne, sitä enemmän he höpöttävät. Toki toinen muoto on sitten juuri se hiljaisuus.

Toisaalta ihminen voi olla hiljainen olematta ollenkaan ujo.

Kuten joku sanoi, eniten on kiinni siitä, häiritseekö ujous itseä. Se ei välttämättä ole huono tai hyvä piirre sen enempää kuin vaikka äänekkyys tai rauhallisuus. Kaikki piirteet tuppaavat olemaan jossakin tilanteessa hyödyksi ja toisessa haitaksi - varsinkin erityisen korostuneina.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.5.25 18:01:58

Muistan kun yksi mies joskus uudessa työpaikassa nöyryytti kahvipöydässä että kuinka olen voinut päästä koulusta kun en puhu mitään. (Kyllä puhuin työkavereiden kanssa mutta se tilanne oli jotenkin tosi jännittävä kun tää ukko oli tullut pitämään tuote esittelyä) Tämän muistan vieläkin ja tekisi mieli järjestää sille ukolle jtn todella ikävää vielä näin 10vuoden jälkeenkin ja järjestän jos se ihminen vielä jossain tulee vastaan...

Lähettäjä: Hop 
Päivämäärä:   27.5.25 19:50:30

Muistan vieläkin kun yksi erittäin puhelias mies kysyi entisellä työpaikallani että miksi sä olet oikein noin hiljainen? Jälkiviisaana olisi pitänyt kysyä että miksi sä sitten olet noin lihava tai sanoa edes että onko se siis huono asia?"

Olen tälläisiltä kysynyt takaisin, että miksi puhut koko ajan?

Lähettäjä: llttt 
Päivämäärä:   27.5.25 20:08:26

Tämä kuva tuli joskus somessa vastaan. En muista mistä sen tallensin, mutta kuvaa todella hyvin sitä, miksi itse olen aika hiljainen:

https://aijaa.com/GI6JWp

Jos joku sitten alkaa ilkeillä, kun olen niin hiljainen, niin yleensä olen vastannut, että ehkä kuulisit paremmin mitä muut sanovat, jos olisit itse vähän aikaa hiljaa.

Lähettäjä: jed 
Päivämäärä:   28.5.25 00:21:45

Yleensä ne jotka huomauttelevat toisten hiljaisuudesta, ovat itse tauotta äänessä eivätkä anna muille puheenvuoroa.

Päivämäärä:   28.5.25 00:41:39

"On suurempi kynnys toimia jollain erilaisella tavalla, jos ihmiset ovat tottuneet siihen, että olet tietynlainen. Esim. jos olet yleensä hiljainen ja syrjässä ja sitten yhtäkkiä kreisibailaisit, niin saisit moninkertaisen huomion, että oho kattokaa tota, miten se nyt yhtäkkiä noin."

Tämä x 1000.

Lähettäjä: öiä 
Päivämäärä:   28.5.25 16:45:11

"oho kattokaa tota, miten se nyt yhtäkkiä noin."

Tämä. Yleensäkin inhoan kaikkea tuollaista huomiota. Ihan sama mitä tekee, niin siitä saa 1000-kertaisen huomion, jos se poikkeaa jotenkin kyseisen henkilön tavallisesta olemuksesta/käytöksestä.

Eli jos normaalisti pukeutuu vain mustiin tai neutraaleihin väreihin, ja sitten pukeutuukin räväkkään väriin, niin sitä jaksetaan päviitellä. Tai jos normaalisti pukeutuu kaapuihin ja joskus pukeutukin ihonmyötäisesti. Tai jos normaalisti ei kiroile muiden kuullen, ja joskus päästää suustaan kirosanan. Kamalaa, kun joku kiroileekin,vaikka muut kiroilevat ympärillä jatkuvasti. Tai yleensä ei korota ääntään, mutta sitten huutaakin jollekin, esim. vain toiseen huoneeseen "Hei tuotko samalla nitojan", niin ihmetellään, että oho, lähteepä tosta ääntä ja siis osaako tuo huutaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.