Lähettäjä: Metris
Päivämäärä: 27.5.25 16:54:35
Olen ehkä italianvinttikoiraihmisenä väärä henkilö vaistailemaan, mutta vastailenpa silti.
Ymmärrän tyttöä tosi hyvin. Kun olin esiteini (ysärin alussa), naapuriimme tuli vipukkaurospentu. Aivan ihana, kiltti, kaunis. Ulkoilutin sitä jonkin verran, sillä oli jonkinlaista eroahdistusta, niin meillä naapuruston mukuloilla oli lupa ulkoiluttaa. Se lähti toiseen perheeseen lopulta, kun ei perhe saanut järjestettyä vipukan yksinoloja vähäsemmiksi.
Mutta mieleeni tuo nuori nätti olento jäi <3 sitten yli 10 vuotta tuosta eteenpäin tulikin itse hankittua eka italiaano, mutta se on toinen juttu se.
Whippetiä sanotaan vinttikoirista koiramaisimmaksi, ja sitä se varmaan koulutettavuudeltaan keskimäärin onkin. Tuommoinen puettava ja sateesta pitämätön rotu on tosi hyvä palelevaiselle ihmiselle, usein se palelevainen koirakin pysyttelee virtaa keräämättä viltin alla sohvalla ihmisen kyljessä takkatulen loimottaessa eikä yhtään kaipaa pikapissatusta pitemmälle. Sitten kun on asialiset kelit (myös talvella) tarpeelliset vetimet niskaan ja töppöset jalkaan ja pihalle.
Vinttikoirariennoissa näkee paljon muita vinttirotuja oman rodun lisäksi, ja vipukoille kyllä on todella paljon harrastettavaa, juoksemiseen jos erehtyy, niin sitä voi harrastaa pienesti hyvän mielen harrastuksena tai isosti ja ylikylän koiran osuessa kohdalle maailmalla reissaten. Suomen vinttijuoksupiirit on aktiiviset, seuraa ja apuja löytyy ja saa. Sen lisäksi vipuja on agilityssä, eri tasoilla ja vakavuudella tokossa, koiratanssissa, canicrossissa vai mikä se on kun ihminenkin juoksee jne. Sekalinjainen on eräänlainen jokapaikanhöylä, ei kovin luu ovaalilla, mutta maastojuoksussa niitä tuppasi menestymään. Vipujen vietti on suht varma verrattuna esim italialaiseen pikkuserkkuunsa, samoin kaikenlainen motivointi vaikuttaa sivusta katsottuna olevan a) yleisempää ja b) helpompaa, näillä pikkuserkuilla kun osalla tarttee olla kelin ja olosuhteitten just eikä melkein, tai pikkuolento vain tuumaa, että juokse akka itte, tai näyttää siltä että "älä äiti aina lyö". Huumorintajua vipukankin kanssa varmasti tarttee, ja stereotyyppisen paimenkoiraihmisen huumorintaju varmaankin on juuri se, mikä eniten olisi vipun kanssa koetuksella.
|