Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Yksinhuoltaja

Lähettäjä: Jenny 
Päivämäärä:   26.5.25 21:36:08

Kesäloma lähestyy ja oon lähdössä omien lasten kanssa mökille ja retkeilemään. Meiltä mökille alle tunnin matka, niin tehdään päiväreissujakin.

Lapset haluaisivat kaverit mukaan, tiedän näiden kavereiden äidin olevan yksinhuoltaja.

Nyt mietin kokeeko tuo äiti ahdistavan/tungettelevana jos pyydän hänen lapset mukaan? En siis ole vailla rahaa tai muutakaan, omat lapset saisivat vain seuraa. Kyseinen äiti haluaa kovin pärjätä itse, mutta tiedän hänen kieltäytyvän herkästi, koska kokee sen helpompaa kuin sen, että sanoisi ettei nyt ole varaa.

Maksan kyllä ruuat ja muut, lisäksi olisi ihan kiva tarjota äidille hengähdystauon ja lapsille puuhaa kesälomalle. Ehkä ylianalysoin, kun edes mietin voinko ehdottaa mökkeilyä.

Re: Yksinhuoltaja

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.5.25 21:39:09

En nyt saa kiinni miten tuo yksinhuoltajuus liittyy aiheeseen, mutta kyllä, ilman muuta voit pyytää lasten kavereitakin mökille mukaan. Ilmeisesti olette aika läheisiä ko. lasten äidin kanssa kun tiedät noin tarkkaan hänen ajatuksensa?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.5.25 21:41:07

En nyt tiedä minkä ikäisistä on kyse, mutta tosiaankin ylianalysoit.

Sanot asian juuri niin kuin asia on, eli omat lapset haluaisivat kaverin mukaan.

Ja ensimmäinen kerta vaikka päiväreissuna, niin ei tule turhaa stressiä.

Päivämäärä:   26.5.25 21:48:20

Alakoululaisia ovat.

Kyseinen äiti on tutun tuttu, niin sen takia tiedän vähän miten ajattelee. Hänen lapset myös suoraan kertovat ettei heillä ole rahaa jne, eikä äitistä tunnu kivalta jäädä velkaa. Eivätkä lapset ota vastaan välipalaa tms kylässä.

Ehkä kysyn aluksi lyhyelle päivä reissulle, katsotaan miten käy. Eikä se yksinhuoltaja varsinaisesti liity, ehkä sillä vaan kuvastin sitä, että elävät yhden ihmisen tuloilla ja tukiverkot on suppeat

Lähettäjä: Ööööö... 
Päivämäärä:   26.5.25 21:53:18

Ei kyllä nyt aukea. Siis tukiverkot suppeat niin et kehtaa kysyä sinäkään lapsia kylään. Outoa.

Päivämäärä:   26.5.25 21:54:52

Jos on noin sairaalloisen tarinan ja käsitteen itsestään "kärsivänä mutta ylpeänä yksinhuoltajana" että lapset eivät edes luonasi vieraillessasi saa ottaa välipalaa vastaan niin varmasti kieltäytyy lomareissustakin.

Päivämäärä:   26.5.25 21:59:03

Kysyn minä niitä lapsia kylään useinkin tai tulevat itsekin. Ja ne on kivoja lapsia, hyvä tapaisia ja kohteliaita. Tämän olen äidillekin sanonut.

Olen vaan juuri tälläinen yliajattelija ja pelkään hirveästi muiden mielen pahoittamista, siksi tätä nyt pohdin ehdotanko kesälle mökkeilyä tms.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.5.25 22:20:08

Sanot vaan, että lapsesi haluaa kavereita kun keskenään on vähän tylsää. Minä kysyin eräältä perheeltä välillä muksuja mukaani, aluksi olivat totta kai skeptisiä kun minun lapset jo aikuisia, mutta sanoin suoraan, että minulla ei ole eikä tule lapsenlapsia ja kaipaan entistä työtäni perhepäivähoitajana, niin pian tuli tavaksi, että haen lapset kerran, pari kuussa ja vien leikkipuistoon, museoon, metsäretkelle ja kaikkea sellaista, mihin aina töissä olevilla vanhemmilla ei ole aikaa. Win win tilanne siis, he pääsevät kaksin sillä välin vaikka kauppaan, koska heillä suku asuu toisella puolen Suomea, joten ei ole isovanhempiakaan auttamassa.

Lähettäjä: — 
Päivämäärä:   26.5.25 22:22:15

Et voi ottaa vastuuta muiden tunteista. On ihan normaalia että lapset pyytää kavereita mukaan. Jos äiti kieltäytyy, sitten hän kieltäytyy eikä sinun pidä lähteä analysoimaan miksi hän niin teki. Minusta on oikeastaan vähän ilkeää lähteä tulkitsemaan millainen toinen on, jos et häntä edes itse tunne hyvin. Tai siis voihan äiti kieltäytyä myös esim siksi, ettei halua lapsen lähtevän reissuun syystä tai toisesta, vaikka siksi että lapsella on jokin ongelma.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   26.5.25 22:30:33

Minä olin paljonkin lapsena kaverin mukana mökillä ja uimassa ja milloin missäkin koska kaveri oli yksinään tylsistyvää tyyppiä. Äitini on yksinhuoltaja mutta ei se kaverin seurantarpeeseen vaikuttanut :D Ei kai se nyt ole kenellekään mikään ongelma.

Lähettäjä: Emmi 
Päivämäärä:   26.5.25 22:33:44

Näin tukiverkottomana ja hyvin pienituloisena yksinhuoltajana olisin innoissani jos minun lapsia pyydettäisi reissuun mukaan! Ja todellakin saavat kyläillessään ottaa mitä tarjotaan, ja lasten kavereille tarjoan meillä ollessa. Ei mitään ihmeitä ehkä, mutta perusruokaa.
Ihana ajatus, toivottavasti pyydät ja lähtevät :)

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   27.5.25 01:28:25

No ihan normaalia pyytää kavereita mökille seuraksi. En ymmärrä mikä on ongelma. Luulisi äiti olevan tyytyväinen jos lapset pääsee mökille.

Päivämäärä:   27.5.25 09:03:12

Joo, on ihan normaalia pyytää kavereita mökille seuraksi. Siinähän se sitten selviää, pääsevätkö vai eivät.

Ongelma tässä on aloittajan vahva ennakkoasenne, että jos lapset nyt eivät jostain syystä pääse, niin se johtuu hänen mielestään siitä, että ahdistuneella yksinhuoltajalla on vaikeaa niin taloudellisesti kuin henkisesti. Tämä asenne olisi suotavaa heittää kokonaan pois tai ainakin visusti kätkeä, kun esittää pyyntönsä.

Lähettäjä: pallero 
Päivämäärä:   27.5.25 09:45:31

No nyt on kyllä syrjintää parhaimmillaan. Aloittaja ei voi kutsua lapsensa kavereita mökille, kun heidän äitinsä on yksinhuoltaja. Mitäpä jos suhtautuisit kaikkiin lasten kavereihin samallalailla kiinnittämättä millään lailla huomiota heidän vanhempiensa siviilisäätyyn.

Lähettäjä: Taika 
Päivämäärä:   27.5.25 09:50:49

Mitäpä jos kysyt lasten kaverit mukaan nimenomaan siten, että omat kovasti haluavat ystävänsä mukaan. Ihmiset ovat ylpeitä eivätkä halua jäädä kiitollisuuden velkaan, joten jotenkin voisit tarjota äidille mahdollisuuden osallistua kuluihin esim. kysyä, voisiko hän vaikka leipoa pullia/sämpylöitä mukaanne?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.5.25 09:51:35

Kysyt, että sopiiko kun lapsesi haluavat kaverit mökille. Ei sen kummempaa tarvi selitellä

Lähettäjä: Ei tod omalla 
Päivämäärä:   27.5.25 09:54:15

Minä en onnekseni ole tällä hetkellä vähävarainen, mutta en silti halua jäädä kiitollisuudenvelkaan. Minulla se näkyy niin, etten halua tiettyjä lapsia meille kylään joten omat eivät voi oikein kyläillä heilläkään. Ulkona voivat olla jne.

Ymmärrän hyvin tuon kiitollisuuden velka -tunteen siis. Voisiko sitä lievittää niin, että kysyisit suoraan äidiltä, voisivatko lapset tulla mukaan, jotta pääsisit itse helpommalla?

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.5.25 10:09:39

On meilläkin lasten kavereita mukana mökillä ja muilla reissuilla, olkoot vanhemmat sitten yksinhuoltajia tai ei. En ymmärrä mitä 'kiitollisuudenvelkaa' tästä jäisi, kiva jos lapsilla on kavereita ja tekemistä.

Lähettäjä: pallero 
Päivämäärä:   27.5.25 10:13:56

Minun päähäni ei vain mahdu, miten jonkun mökille mukaan pääseminen voi synnyttää kiitollisuuden velkaa. Tuskin se aloittajan mökki on mikään uima-altaalla varustettu huvila karibialla. Meille on ihan normaalia, että lasten kavereita on mökillä mukana ja omat lapset ovat olleet kavereiden mökillä ja asuntovaunureissuilla. Ei ole tullut mieleenkään, että oltaisiin kiitollisuuden velassa jollekin tai joku olisi meille.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   27.5.25 10:22:01

"Minä en onnekseni ole tällä hetkellä vähävarainen, mutta en silti halua jäädä kiitollisuudenvelkaan. Minulla se näkyy niin, etten halua tiettyjä lapsia meille kylään joten omat eivät voi oikein kyläillä heilläkään. Ulkona voivat olla jne."

Millä tavalla kaverin luokse meneminen voi aiheuttaa kiitollisuudenvelkaa joka ei kuittaudu sillä, että kaveri tulee joskus teille?

Päivämäärä:   27.5.25 11:11:16

"Millä tavalla kaverin luokse meneminen voi aiheuttaa kiitollisuudenvelkaa joka ei kuittaudu sillä, että kaveri tulee joskus teille?"

Tuossahan sanottiin "etten halua tiettyjä lapsia meille kylään" eli kun ei voi kuitata, ei myöskään halua omiaan näille tietyille lapsille kylään.

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   27.5.25 11:14:29

Niin se syy miksi lapsia ei haluttu kylään oli mahdollisuus kiitollisuudenvelkaan, ja sitä minä mietin että mikä logiikka siinä on.

Lähettäjä: T 
Päivämäärä:   27.5.25 12:35:37

Minä yh äitinä oisin ollu onnellinen jos lapset ois päässy mökille mukaan. Ja oisin olettanut että mitään maksua ei pyydetä kun eihän lasten perus ruuat paljon maksa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.