Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mikä rotu minulle? OK

Lähettäjä: Mikä? 
Päivämäärä:   26.5.25 19:34:15

Otsikossa kysymys. Toiveita:
- pk-oikeudet
- kohtuullisesti irti pidettävä eli ei liikaa itsenäisyyttä ja riistaviettiä
- mieluiten trimmattava, mutta muutkin otetaan huomioon
- mielummin kohtuu kova kuin pehmeä tai herkkä
- rodussa ei saa olla ääni- tai alustaongelmia ja muutenkin hyvähermoinen hakusessa
- alle 25 kg ja vähemmän on parempi
- pk-rotuisista rauhallisemmasta päästä
- ei liian herkkähaukkuinen

Olen harrastanut käyttölinjaisilla riiseneillä, mutta nyt toiveissa olisi pienempi ja helpompi rotu. Mietinnässä ollut mm.
- airedale (irtipidettävyys? kiihkeys?)
- vehnis (irtipidettävyys? herkkyys?)
- isovillis (paino? herkkyys? luonne?)
- entlebuch (???)
- vesikoirien luonne ei vakuuta

Re: Mikä rotu minulle? OK

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.5.25 19:57:55

Kohtuu kovasta ja hyvähermoisesta tuli heti mieleen beauceron, mutta onhan se ainakin ensimmäiset elinvuotensa hyvinkin sählä. Ja toki ne on myös yli 25 kg (nartut voi olla siinä 30 kg tienoilla), mutta onpahan tuo airedalekin usein tuota isompi.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   26.5.25 20:30:26

Ennen kokorajoituksen näkemistä ehdotus olisi ollut riiseni :D Tai mustaterri.

Omista ehdotuksistasi tutustumisen arvoinen spekseillä ja riisenikokemuksella on vain airedale.. Jos trimmaushomma ei ehdoton niin lapinporo.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.5.25 21:07:15

Porokoira ei istu tuohon irtipidettävyyteen. Riistavietillä on ja vaihtelee pentueen sisälläkin nollasta haukkuvaan lintukoiraan. Ja tykkäävät myös äänestään ja kuuluu rodun työskentelyyn porojen kanssa, vaikka eivät koskaan elämässään näkisi poroja.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   26.5.25 21:38:59

Isovillakoiralla ei ole pk oikeuksia. Paino menee lähelle tuota 25 kg, ja korkeus reilusti enemmän kuin tuon painoisilla koirilla yleensä. Herkkyyttä ja pehmeyttä enemmän pienissä kokomuunnoksissa, ei niinkään isoilla. Riistavietti vaihtelee yksilöittäin. Meidän keskari lähtee 100 % varmasti peuran perään ja siinä kohtaa häviää korvat. Muut kohdat täsmää.

Lähettäjä: Mitään tiiä 
Päivämäärä:   26.5.25 21:55:10

Luin speksejä ja aattelin heti sulla listalla ollutta airista.

Lähettäjä: Mikä? 
Päivämäärä:   26.5.25 22:09:16

"Isovillakoiralla ei ole pk oikeuksia."
Ai perhana. Mulla oli jopa rotulista auki, kun aloitusta kirjoitin, mutta en tarkistanut, kun olen ollut siinä uskossa, että niillä on.

Beussi karsiutuu kokonsa puolesta pois. Jos isommassa pysyn, niin saa olla riiseni -vaikka sitten näyttelylinjainen.

Airiksista olen jo vuosia seurannut käyttölinjaisia, joissa nartut on yleisesti sen 20-25kg. Toki en tiedä, meneekö käyttikset toiveisiini nähden liian kiihkeiksi. Näitä en ole livenä ollenkaan nähnyt, enkä tiedä, millaisia ovat arjessa.

Lähettäjä: Tilda 
Päivämäärä:   26.5.25 22:51:43

Oman porokoirakokemukseni perusteella (eli yksi oma) ei sovi poro noihin spekseihin. Ja samalla ihan varmasti joku toinen yksilö voisi sopiakin. Omani on hyvin reaktiivinen, kova työssään mutta herkkä esim komentamiselle, haukkuu ulkona paljon, ei voi pitää irti tai lähtee välittömästi ajamaan vaikkapa peuraa, jänistä tai mitä tahansa liikkuvaa (autot ja pyöräilijät). Palaa takaisin kyllä, mutta vartin päästä ja ne on liian pitkiä minuutteja ne. Rauhalliseksi en voi sanoa =D. Kiihtyy nollasta sataan sekunnissa, vaikkei nyt mikään malikka sentään olekaan. Ponkaisee kuin kirppu ilman vauhtia metrin ilmaan.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   27.5.25 08:57:51

Jos on tottunut riiseniin, niin vaihto terrieriin voi olla melko... värikästä.
Riippuen mitä koiralta odotat.

Jos kykenet ns aloittamaan puhtaalta pöydältä airiksen kanssa niin näytän vihreää valoa, mutta jos pohjana on vertaus suursnautserin ominaisuuksiin niin tulee olemaan yllätyksiä ja paljon.

Terrieri on aina terrieri.

Lähettäjä: TM 
Päivämäärä:   27.5.25 20:32:38

Tässä lista roduista, joilla on pk-oikeudet. Sopisiko snautseri? On pienempi kuin riiseni, mutta paljon samaa.

Airedalenterrieri
Amerikanstaffordshirenterrieri
Appenzellinpaimenkoira
Australiankarjakoira
Australiankelpie
Australianpaimenkoira
Beauceron
Belgianpaimenkoira, groenendael
Belgianpaimenkoira, laekenois
Belgianpaimenkoira, malinois
Belgianpaimenkoira, tervueren
Berninpaimenkoira
Bokseri
Bordercollie
Bouvier
Bouvier des ardennes
Briardi
Cane corso
Ceskoslovensky vlcak
Chesapeakelahdennoutaja
Collie, sileäkarvainen
Collie, pitkäkarvainen
Dalmatiankoira
Dobermanni
Dogo argentino
Entlebuchinpaimenkoira
Espanjanvesikoira
Hollanninpaimenkoira, karkeakarvainen
Hollanninpaimenkoira, lyhytkarvainen
Hollanninpaimenkoira, pitkäkarvainen
Hovawart
Islanninlammaskoira
Itäeuroopanpaimenkoira
Katalonianpaimenkoira
Kiharakarvainennoutaja
Kultainennoutaja
Labradorinnoutaja
Lagotto romagnolo
Landseer
Lapinporokoira
Mudi
Novascotiannoutaja
Partacollie
Picardienpaimenkoira
Polski owczarek nizinny
Portugalinvesikoira
Pumi
Pyreneittenpaimenkoira, lyhytkarvainen
Pyreneittenpaimenkoira, pitkäkarvainen
Rottweiler
Ruotsinlapinkoira
Saksanpaimenkoira
Saksanpaimenkoira, pitkäkarvainen
Schapendoes
Serra de airesinpaimenkoira
Sileäkarvainennoutaja
Snautseri, musta
Snautseri, pippuri & suola
Suomenlapinkoira
Suursnautseri, musta
Suursnautseri, pippuri & suola
Suursnautseri, musta-hopea
Tsekinpaimenkoira
Valkoinen paimenkoira
Vehnäterrieri
Venäjänmustaterrieri

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   27.5.25 22:38:10

Oletko karkeakarvaiseen hollantilaiseen tutustunut? Menis aika lailla noihin, ainakin narut. Urokset tietysti isompia.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   27.5.25 23:09:14

Triplaviivalle: Mulla on itse asiassa ollut kaksi terrieriä, joten tyypistä sinänsä tykkään. Olen ajatellut, että käy-riisenissä ja käy-airiksessa voisi olla aika paljon samaa. Miten itse kuvailisit eroja?

Karkkariholskut ei ole tuttuja, mutta olen niitä joskus silmäillyt. Yhden karkkari-lyhkärin tiedän ja siltä ainakin puuttuu täysin se kovuus ja suoraviivaisuus, mitä koirasta haluaisin. Karkkareiden huono terveystilanne ei myöskään houkuta.

Päivämäärä:   28.5.25 08:29:08

Jos toivot mieluummin kovempaa kuin pehmeämpää, niin sanoisin, että unohda paimenet. Niissä on totta kai tosi kivojakin yksilöitä, mutta riski sille, että tulee jotain muuta, on mielestäni kohtuuttoman suuri.

Itselle tulee ekana mieleen snautseri tai sitten ehkä käy- tai sekalinjainen labbis?

Mulla oli vähän samanlaiset kriteerit ja päätin sitten joustaa koossa ja otin sileäkarvaisen noutajan. Mutta en kyllä usko, että ainakaan mun yksilön kanssa pääsis yhtään riiseniä helpommalla :D

Saako Suomesta muuten kunnon käy airiksia vai joutuuko Saksasta hakemaan?

Päivämäärä:   28.5.25 08:39:45

Labbiksetkin, linjasta viis, ovat enemmän ohjaajapehmeitä nykyään.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   28.5.25 21:49:17

Suurimman osan paimenista olenkin rajannut suoraan pois. Nämä muutamat karjapaimentaustaiset (mikä buchikin kai on?) olen pitänyt listoilla.

Airis pitäisi hakea Saksasta ja siksi sekin tuntuu aivan arpapeliltä...

Keskarilinjoihin pitäisi tutustua. Ne snautserit, mitä olen tavannut, eivät ole sykähdyttäneet millään tasolla, mutta voisi kai niistäkin löytyä sopiva. Tosin en sitten tiedä, onko sellainen puupää mitenkään helpompi kuin riiseni.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.