Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Mitä piharemppaa tekisit?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.5.25 18:16:17

Ideoita siis keksimässä mitä pihalle tekisi. Tie pitää tehdä uudestaan, se upottaa. Mutta mitä muuta?

Re: Mitä piharemppaa tekisit?

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   26.5.25 18:44:38

No eihän me tiedetä sun pihasta. Meillä mökille pitää tehdä terassi.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   26.5.25 18:56:06

On tosiaan vaikea sanoa kun ei tiedetä millainen se sinun pihasi on. Iso vai pieni? Onko kasvillisuutta, missä ja millaista, onko aurinkoinen vai varjoinen piha jne.

Minun pitäisi raivata varmaan 20m2 alueelta ruusuja ( ja heinää, koiranputkea yms.) pois juurineen päivineen että saisin siirrettyä pari kasvimaata parempaan paikkaan missä niitä olisi helpompi hoitaa, ja mansikoille pitäisi tehdä vielä yksi kasvatuslava.

Terassista täällä toistaiseksi vain haaveiltu. Jos vaikka ensi kesänä toteuttaisi.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.5.25 19:09:26

Iso. Nurmikkoa julmetusti. Muuten saan keksiä mitä haluan, mutta nurmikko pitää pystyä ajamaan koneella

Lähettäjä: Puu 
Päivämäärä:   26.5.25 19:14:57

Meillä ihan tarkoituksella osa alueesta jätetty ns. Luonnon tilaan eli saa kasvaa kukkia, heinää yms. Ja tämä ihan pölyttäjiä varten. Nurmikkoa on meillä myös suht paljon ja haluaisin vähän eri kaistaleille omenapuun, pari marjapensasta ja sitten syreenejä. Syreenin tuoksusta tulee lapsuus mieleen.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.5.25 19:22:47

Minä haluaisin mikrometsän ja kunttaa. Mahdollisimman vähän nurmikkoa leikattavaksi olisi toive.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   26.5.25 19:22:48

Okei, siis iso nurmikkopiha. Onko siellä minkäänlaista kasvillisutta? Siis muuta kuin sitä nurmikkoa?

Jos ei ole, itse varmaankin hankkisin muutamanlaisia hedelmäpuita ja marjapensaita, ja tekisin muutaman kukkamaan johonkin sopivaan kohtaan niin että ne näkyy kun kasoo ikkunasta ulos.

Kasvimaa jonnekin, mihin voisi istuttaa mieltymystensä mukaan esim, mansikkaa, hernettä, vadelmaa tai mitä ikinä keksiikin kasvattaa.

Jokin iso kivenlohkare voisi olla kiva jossain kohtaa, niin että siinä voisi kesäisin pitää jotain nättiä puutarhakoristetta ja talvisin vaikka ulkotulia. Sen ympärille jotain värikkäitä kukkia, esim tulppaaneja kevääksi. Ei kukkapenkkiä, vaan ihan vain nurmikon sekaan tökittyjä sipuleita.

Päivämäärä:   26.5.25 20:00:19

Kunttaa jos haluaa niin kannattaa sitten selvittää että se on paikasta, josta se on poistettu esim. rakennustyömaan takia. Muuten on luontoa ajatellen aika todella surkea valinta, vaikka sitä luonnonystävän valintana mainostetaan niin sitä se ei todellakaan ole. Metsänpohja kun ei siitä vaan palaudu.

Ideoita kannattaa etsiä vaikka puutarhalehdistä, niitä voi selailla kirjastoissa. Ja miettiä minkä verran sitä puutarhaa jaksaa hoitaa, kaikessa kun on oma hoitamisensa.

Lähettäjä: Kone 
Päivämäärä:   26.5.25 20:07:25

Hävittäisin sen nurmikon ihan kokonaan. Tilalle kiviä, sora-, hiekka- tai hakepolkuja ja -alueita, pensaita, perennoja, puita ja hyötykasveja. Kasvihuone, lintujen pesuallas, pergola, terassi, piharakennus, vaja, maakellari, japanilainen puutarha. Kuntta.

Ihan mitä tahansa paitsi sitä nurmikkoa.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.5.25 20:35:44

Meillä on menossa kasvihuoneen rakennus ja kukkapenkin uusiminen. Kellarikin pitäis korjata käyttökuntoon ja terassi olis kiva lasittaa ainakin osittain.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.5.25 20:46:40

Aloita tekemällä rusakon- ja peuranpitävä aita.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   26.5.25 20:56:18

Onko siinä isolla nurmikolla puita, pensaita, kukkapenkki, kasvimaa ja terassi tai terasseja ? Ne olisi aika minimi.
Vesiaihe, joku iso kivi tai -asetelma, piharakennus, kesäkeittiö ?

Lähettäjä: Vokki 
Päivämäärä:   26.5.25 21:06:25

Pidä nurmikkoa helposti ajettavana, mutta entäs alueita jotka ovat kivillä reunustettuja ja sisäpuolella noita niittykukkia. Tontin johonkin reunaan vaikka isompikin kaistale tällaista.

Mitään isotöistä en itse värkkäisi. Niittyplänteillä kasvaa mitä kasvaa ja nurmea ajat. Kasvimaan tekisin, siinä on oma hommansa tietty mutta kuitenkin.

Lähettäjä: What 
Päivämäärä:   26.5.25 21:13:34

Kysytäänkö tässä mitä sä tekisit, vai mitä mä tekisin?

Mä tekisin terassin, kesäkeittiön, yrttilaatikot, penkereelle toiset laatikot kukkia ja mansikkaa, kasvihuoneen, kasvimaan, lahopuutarhan (rakenteilla), pohjustettuja polkuja, pari alppiruusua...

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   26.5.25 21:20:05

Mä tekisin, ja teenkin, uuden kukkapenkin ja poistan vanhan rikkaruohottuneen. Ja hedelmäpuiden ja marjapensaiden tyviltä poistan nurmikon ja tilalle jotain katetta.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   27.5.25 07:07:50

Jos kaivinkoneen joutuu tilaamaan paikalle tien takia, niin pitää miettiä isosti. Onko piharakennuksia haaveissa, joille kaivaa perustukset samalla? Uima-allas? Puiden istutukseen kuoppia? Ulkovalaistukselle kaapelointitarvetta? Viemärin ja vesijohdon tonttiliittymät olisi hyvä mahdollisesti uusia tuossa yhteydessä, jos on jo ikää niillä. Onko valokuitua vedetty/saatavilla?

Päivämäärä:   27.5.25 08:52:45

Nurmi pois ja jotain järkevämpää kasvillisuutta tilalle.

Lähettäjä: ila 
Päivämäärä:   27.5.25 08:56:42

No itse tekisin ainakin jonkinlaisen oleskelualueen: terassia, kesäkeittiötä, ehkä jotain sateensuojaakin sinne. Huvimajan.

Mun puutarhaan tulisi myös isoja istutusalueita ja kasvimaa, ja hedelmäpuita ja ehkä myös jokunen marjapensas.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   27.5.25 09:02:34

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 27.5.25 08:52:45

Nurmi pois ja jotain järkevämpää kasvillisuutta tilalle."

Kääk. Olisiko pisteen piha pelkkää perunamaata? Voikukka ja nokkonen olisivat kyllä kivoja hyötykasveja, koska niitä voi laittaa pataan. Mutta täysin pihanurmeton piha...

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.