Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kenen kuuluu maksaa sormukset?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.5.25 16:13:51

Olettaen, että mies kosii.
A) mies maksaa kaikki sormukset
B) mies maksaa naisen sormukset ja nainen miehen
C) nainen osallistuu jotenkin muuten kuluihin.

Re: Kenen kuuluu maksaa sormukset?

Päivämäärä:   26.5.25 16:14:28

D riippuu parin taloudellisesta tilanteesta

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.5.25 16:15:05

B oli meidän tapamme

Päivämäärä:   26.5.25 16:16:07

Oho. Eipä käynyt mielessäkään muu kuin että kumpikin maksaa omansa. Miksi mies maksaisi minun sormukseni kun halusin juuri tietynlaisen, aika kalliin sormuksen ja hänellä on halpa sormus kun se hänen silmäänsä eniten miellytti? Ei kuulosta kovin tasaveroiselta.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   26.5.25 16:17:00

B . Riippuen tietty taloudellisista suhteista ja kuinka vaatelias nainen on vihkisormuksen suhteen.
Naisilla häissä menee sitten taas pukuun rahaa...

Päivämäärä:   26.5.25 16:21:42

Eikös perinteisesti mies maksa? Jo ihan se, että mies tai bestman ojentaa sormukset papille. Minusta tämä ele olisi outo, jos nainen kuitenkin maksanut. Mielestäni sormukset kuuluvat kosintaan. Yleensä mies kuitenkin alkaa pitää kihlasormusta, joka muuttuu vihkisormukseksi. Olisi outoa kosinnan jälkeen vinkua nainen lompakoksi kultakauppaan. Naiselle kuluja tulee monesti jo mekosta ja meikistä ja kampaajastakin niin paljon.

Lähettäjä: Hmmm..... 
Päivämäärä:   26.5.25 16:21:45

A tai B.. Ja TIETENKIN mies maksaa ainakin naisen sormuksen, sen kalliimmankin !

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.5.25 16:23:15

Minusta on ihan romanttinen ajatus, että kosija maksaa sormukset. Tai että kumpikin ostaa toiselle sen sormuksen. Tällöin sormus on ikään kuin lahja, siinähän pyydetään aviopuolisoksi antamalla tälle sormus.

Mutta käytännössä jos pariskunta on elänyt yhdessä jo pitkään, on minusta ihan reilua että sormukset maksetaan puoliksi (tai samassa suhteessa miten muutenkin jaetaan yhteiselon kustannukset). Käytännössähän se on kuitenkin yhteinen hankinta ja muutenkin häiden kustannukset yleensä jaetaan.

Ja minusta häiden kustannukset, niin sormukset kuin hääpuvutkin on minusta hyvä jakaa puoliksi tai muuten samassa suhteessa miten yleensä kulut jaetaan. Vaikka nainen haluaisi vähän kalliimman hääpuvun tai sormuksen, on minusta ne kuitenkin yhteisiä hankintoja. Häiden on tärkeää olla miellyttävät molemmille eikä niin, että toinen sitten kitsastelee. Tietysti koko hääbudjetti pitää miettiä sen mukaan, mihin yhdessä on varaa.

Päivämäärä:   26.5.25 16:23:36

Ihanan romanttista, meillä kihlat maksettiin yhteseltä tililtä, vihkisormuksen kävin ostamassa ruokiksella kaupungilta

Lähettäjä: -- 
Päivämäärä:   26.5.25 16:28:51

"Eikös perinteisesti mies maksa? Jo ihan se, että mies tai bestman ojentaa sormukset papille. Minusta tämä ele olisi outo, jos nainen kuitenkin maksanut."

Perinteisesti ehkä näin, mutta käytännössä nykyään ne perinteet vähän katoaa jo siinä, että pariskunta elää yhdessä vuosia ennen avioliittoa. Ennenhän nimenomaan kosinnalla pyydettiin kumppaniksi. Ja ennen se nainen yleensä jäi sitten kotiin hoitamaan niitä lapsia.

Eli itse pidän vähän outona sitä, että miehen pitäisi maksaa sormukset vain siksi, että on mies. Mies voi olla pienituloisempi kuin nainen ja pariskunta on saattaanut elää yhdessä jo 20 vuotta ja heillä voi olla liuta lapsiakin.

Toki eihän siinä mitään, jos mies haluaa maksaa ne sormukset.

Mutta toisaan minusat myös muut häiden kustannukset, mukaanlukien morsiamelle tulevat jutut, kuten meikki ja kampaus, pitää jakaa puoliksi siinä missä ne sormuksetkin.

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   26.5.25 18:05:59

Kihlasormuksen maksaa mies.

Sitten kun ollaan naimisiin menossa, menee sormukset yhteisen talouden kuluista.

Lähettäjä: .-. 
Päivämäärä:   26.5.25 18:09:17

Perintösormuksia käytettiin.

Päivämäärä:   26.5.25 18:18:38

Meillä oli A mutta vain koska mies halusi. Olisin voinut osallistua mutta hänen mielestään sen kuului mennä näin.

Vihkisormus oli edesmenneiden isovanhempieni vihki ja kihla, joista teetätin omalla rahalla vihkisormukseni.

Päivämäärä:   26.5.25 18:22:23

Maksettiin puoliks. Miehen sormus oli inasen kalliimpikin kuin omani. Tuntuis oudolta, että mies joutuis maksamaan ihan vaan siksi kun on mies. Ei se ole nykypäivänä tasa-arvoa.

Lähettäjä: Lady D 
Päivämäärä:   26.5.25 18:28:16

A. Edellisessä liitossa oli näin ja tulevassakin tulee olemaan näin. Muita vaihtoehtoja ei ole, tai sitten elellään susiparina loppuikä.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   26.5.25 18:36:37

Meillä taisi mennä vaihtoehto B:n mukaan, ostettiin toistemme sormukset.

Tässä asiassa tuskin on oikeaa vastausta. Muuta kuin se, että jos parilla on olennaisia erimielisyyksiä tällaisesta asiasta, niin koko prosessi kannattaa unohtaa.

Lähettäjä: Najadi 
Päivämäärä:   26.5.25 19:01:05

Olen niin vanhanaikainen, että odottaisin miehen maksavan sormukset perinteiseen tapaan.

Lähettäjä: Sanna 
Päivämäärä:   26.5.25 19:13:11

Mies maksaa kihlasormuksen. Jos ei ole varaa sormukseen, niin sitten ei kosi.

Lähettäjä: Muta 
Päivämäärä:   26.5.25 19:25:39

Minä (nainen) kosin, ostin molemmille sormukset ennen sitä. Itselleni sellaisen kuin halusin (sattumalta halpa) ja miehelle teetätin uniikin (6x kalliimpi kuin omani). Halusin tietynlaiset ja onneksi teetättämäni myös kelpasi miehelleni. :) Voi olla, että hän oli joskus maininnut, että sen tyylinen olisi kiva, kun idea oli jostain itselleni kuitenkin tullut.

Vihkisormukseksi perin äitini kihlasormuksen, joka sitten vielä muokattiin sopimaan napakasti yhteen oman vihkisormukseni kanssa. Mies otatti vielä omaan sormukseensa kiven vihkimisen kunniaksi. En nyt tosin muista kumpi nuo vihkimisen aikaiset muokkaukset maksoi. Ja lopulta meillä on kyllä niin yhteiset rahat, että tavallaan vaikea eritelläkään varsinaisesti. :)

Lähettäjä: Muta 
Päivämäärä:   26.5.25 19:27:01

Mutta tuntuisi oudolta, jos mies olisi kosinut ja alkanut sitten vaatimaan rahaa jo ostettuun sormukseen tms., eli olettaisin että mahdollinen kosintasormus olisi vähintään jo siinä kohtaa kustannettuna. :D Sitä toista ja kolmatta sormusta voi sitten miettiä ja neuvotella kuka maksaa, jos niitä ei kosintavaiheessa vielä ole.

Lähettäjä: jupla 
Päivämäärä:   26.5.25 19:38:18

Me maksettiin muistaakseni kumpikin omamme. Ja vihkisormusta ei saatu hankittua hääpäivään mennessä. Pari vuotta häiden jälkeen löysin mieleisen ja ostin sen itse. Mies käyttää kihlasormusta edelleen.

Lähettäjä: Äitee 
Päivämäärä:   26.5.25 19:47:34

E) ei osteta sormuksia, kuten meillä. Mies ei osaa käyttää ja minä en voi työn takia. ( vapaalla kyllä voisin käyttää, mutta sekin olis aika harvoin..)joten ei ole sormuksia. Eikä olla edes puhuttu sormusten ostamisesta..

Lähettäjä: Mrs Smith 
Päivämäärä:   26.5.25 20:22:05

Meillä on vain vihkisormus, minulla. Mies maksoi, olin siihen aikaan opiskelija. Jotenkin olen niin vanhanaikainen, että ajattelen miehen kosivan ja ostavan sormuksen.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   26.5.25 20:24:58

D) Yhteinen talous, joten ihan sama kumpi maksoi. En edes muista. Toinen ostaa sitten vaikka ruokaa tai bensaa seuraavalla viikolla.

Lähettäjä: Ruska 
Päivämäärä:   26.5.25 21:10:51

Maksettiin yhdessä. Sekä kihla- että vihkisormukset.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.5.25 21:24:50

En minä tiedä miten sen kuuluisi mennä.
Meillä kosinta ja sormukset tulivat minulle yllätyksenä.
Tulimme kavereiden häistä meidän mökille, ja mies yllättäen polvistui rappusille eteeni, kun olin avaamassa mökin ulko-ovea.
Kaivoi taskustaan sormusrasian ja kosi.
Hän oli ostanut sormukset valmiiksi.

Myös vihkisormuksen mies osti minulle, ja minä ostin hänelle vihkisormuksen yllätyksenä.
Papin kanssa olin sopinut, että myös miehelle on sormus. Mies ei tätä tiennyt.

Ostin miehelle vihkisormuksen, koska hänen minulle ostamansa ja teettämänsä sormukset ovat todella arvokkaita. Teetetty hänen isoäitinsä 24 karaatin timanttisormuksista.

Eli jokainen pari ostaa niin kuin heille parhaiten sopii.

Lähettäjä: Jukka Mohla 
Päivämäärä:   26.5.25 21:32:15

Nyt on tasa arvon aika, maksakoon naikkonen omansa.

Lähettäjä: Hippiäinen 
Päivämäärä:   26.5.25 23:37:30

Me mentiin yhdessä naimisiin ja ostettiin yhteisistä rahoista sormukset. Jos erotaan, niin kumpikin voi tehdä sormuksillaan mitä haluaa. Ne on pienimpiä murheita siinä tilanteessa.

Lähettäjä: ai niin 
Päivämäärä:   26.5.25 23:42:55

Yhdessä käytiin ostamassa kihlat. Oltiin Itävallassa laskettelemassa. Sitten minun vihkisormus ostettiin Hesasta, missä lähistöllä asuttiin. Muistaakseni mies sen maksoi.
Kihlat, kuten tuolla ylhäällä joku mainitsi, ostettiin toinen toisillemme.
Vihkisormuksessa oli pieni timantti. Hollywood tyyliä ja hintoja ei kannata suosia, eikä odottaa.

Lähettäjä: ht-lady 
Päivämäärä:   27.5.25 01:41:59

Mies maksaa, tietysti. Miksi edes kuvitellaan muuta?

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   27.5.25 06:29:33

"Maksettiin puoliks. Miehen sormus oli inasen kalliimpikin kuin omani. Tuntuis oudolta, että mies joutuis maksamaan ihan vaan siksi kun on mies. Ei se ole nykypäivänä tasa-arvoa."

Yllättävän harva tässä ketjussa on sitä mieltä että mies tietenkin maksaa aina kaiken tai muuten on kamala pihimies joka ei kelpaa mihinkään :D Kun asumiset ja ravintolasyömiset sen pitää kustantaa melkein jokaisen ht-naisen mielestä.

Lähettäjä: Mutsi 
Päivämäärä:   27.5.25 08:57:15

Minä maksoin omani kun huutokaupasta löysin ihanan. Miehelle annoin perintösormuksen käyttöön.

Eli meidän tapauksessa naisen puoli hoiti hommat.

Päivämäärä:   27.5.25 09:49:28

Kihlasormukset maksoimme toinen toisillemme ja miehen sormus oli lähes kolme kertaa kalliimpi, kuin minun sormukseni. Vihkisormukseni maksaisi mies yksin ja vanhan perinteen mukaanhan arvon pitäisi vastata miehen kuukauden palkkaa, mutta en nyt toki niin kallista sormusta edes haluaisi, saati uskaltaisi käyttää sellaista.

Päivämäärä:   27.5.25 09:53:02

"Maksettiin puoliks. Miehen sormus oli inasen kalliimpikin kuin omani. Tuntuis oudolta, että mies joutuis maksamaan ihan vaan siksi kun on mies. Ei se ole nykypäivänä tasa-arvoa."

Parisuhteissa vaikuttaa vahvasti sukupuolisuus ja sukupuoliroolit yksilöille mieleisin osin ja se on myös osa seksuaalisuutta.

Kaikki eivät ole panseksuaaleja eivätkä viehäty täysin samanlaisista ihmisistä vaan kaipaavat sukupuolien erojen tuomaa jännitettä suhteeseen. Jos siis nainen ei halua käyttäytyä naisellisesti (mitä se kenellekin sitten on) tai mies miehisesti, häntä ei välttämättä haluta heteroseksuaaliseen suhteeseen. Tällä taas ei ole mitään tekemistä tasa-arvon kanssa. Asioilla on se arvo, jonka niille antaa.

Lähettäjä: Äityli 
Päivämäärä:   27.5.25 09:53:19

Mies maksanut kaikki. Vihkisormukseen antoi vähän hintahaarukkaa ja siitä hintaluokasta valitsin mieluisan.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   27.5.25 11:36:08

"Kaikki eivät ole panseksuaaleja eivätkä viehäty täysin samanlaisista ihmisistä vaan kaipaavat sukupuolien erojen tuomaa jännitettä suhteeseen. Jos siis nainen ei halua käyttäytyä naisellisesti (mitä se kenellekin sitten on) tai mies miehisesti, häntä ei välttämättä haluta heteroseksuaaliseen suhteeseen."

Eli maksaminen on miehekästä, maksun tai lahjan vastaan ottaminen taas naisellista. Okei :D

Lähettäjä: naulan kantaan 
Päivämäärä:   27.5.25 12:01:02

"Eli maksaminen on miehekästä, maksun tai lahjan vastaan ottaminen taas naisellista. Okei :D"

Juuri näin.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.5.25 12:10:47

Minä maksoin molempien sormukset (olen nainen)

Päivämäärä:   27.5.25 12:11:23

"Eli maksaminen on miehekästä, maksun tai lahjan vastaan ottaminen taas naisellista. Okei :D"

Se mikä kenellekin on miehekästä ja naisellista on henkilön itsensä määritettävissä. Tuo on kuitenkin hyvin yleinen ajatus eikä mitenkään väärä. Kyse kun ei ole mistään julkisen viraston säännöstä vaan yksityishenkilöiden yksityisestä romanttis-seksuaalisesta suhteesta. Saa olla aika pullossa kasvanut, jos ei tunnista rahaan liittyviä sukupuolinormeja. Sukupuolinormit taas syntyvät kollektiivisesti ihmisten sisäisistä ja synnynnäisistä käytösmalleista. Nekään eivät ole keinotekoisia. Tulee myös ymmärtää että se, millaisista ihmisistä viehättyy ei ole oma valinta. Oli kyse sitten sukupuolesta tai piirteistä.

Lähettäjä: Tiina 
Päivämäärä:   27.5.25 12:11:39

Maksoimme molemmat omat sormuksemme.

Lähettäjä: 40 vuotta naimisis 
Päivämäärä:   27.5.25 12:38:42

Muuta vaihtoehtoa ei ole kuin, että kummatkin maksavat omansa. Tästä se liiton tasapuolisuus lähtee.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.