Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Nopeasti ideoita kukkaniittyyn? :D

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.5.25 15:06:54

Noniin, luonteelleni ominaisesti sain päähäni tehdä kukkaniityn ja sinne tarvitsisin nyt kukkaideoita. Ajattelin ensin ostaa jonkin niittykukkasiemensekoituksen, mutta kaikissa näyttää olevan lajeja, jotka kasvaa yli puolimetrisiksi ja itse haluaisin vain matalia lajeja. Mieluusti sellaisia, jotka Suomen luontoon luonnollisesti kuuluisi, eikä välttämättä valtaisi heti koko pihaa.

Olen siis kohta lähdössä kaupoille, joten ajatuksia lajeista? Ketoneilikka on omassa mielessä, tokihan voin pelkästään sitäkin laittaa.

Re: Nopeasti ideoita kukkaniittyyn? :D

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.5.25 15:19:58

Millainen kasvupaikka?

Lähettäjä: Z 
Päivämäärä:   26.5.25 15:38:17

Apila

Lähettäjä: Niitty 10- vuotias 
Päivämäärä:   26.5.25 15:50:13

Kuinka suuri alue?
Mitä siinä on nyt?
Jos aiot perustaa kunnon muutaman aarin niityn niin tämä:

Siemenet ovat kalliita hankkia yksi kerrallaan pusseissa.
Muista aina kylvää yksivuotisia erikseen sinne monivuotisen sekoituksen sekaan ja myös suojaheinä kylvetään niittyyn
Ajankohta on jo hieman ohi täällä etelässä ainakin
Pitäisi kylvää aikaisin keväällä kun on vielä kevätkosteutta.
Niittykukkasekoituksia myydään kasvupaikan mukaisesti.
Niityn perustaminen oikeaoppisesti kannattaa kerrata vaikka netistä. Turha odottaa mitään ihmeitä ekana vuonna muista kuin yksivuotisista kukkasista. Monivuotiset kestää tulla vuosia (mulla ei ole vielä läheskään kaikki näyttäytyneet) rikkakasvit pitää kitkeä aina pois sekä niittää kasvillisuus syksyllä sekä poistaa se sitten kun on aikansa kuivunut.
Moni perustaa niityn hirveällä innolla eikä ole mitään tarvittavia tietoja. Toivottavasti maltat vielä vuoden ja tutustut aiheeseen. Kylvät sitten ensi keväänä aikaisin kunnolliseen paikkaan. Ilmeisesti kuivalle aurinkoiselle paikalle koska haluat matalia kasveja kuten ketoneilikka, ajuruoho, keltamaite ym. Niittysiemen.fi sivuilta löytyy tietoa ja siemeniä.

Lähettäjä: Puutarhuri 
Päivämäärä:   26.5.25 15:53:55

niittysiemen.fi.
Netti on pullollaan niittyjuttuja just nyt.
Mut se apila nyt ei ehkä oo typensitojana Se kasvilaji.
Tarttis tietää vähän enemmän kasvupaikasta ja toiveista, millaista niittyä ylipäätään haluaa. Eikä sekään hetkessä synny.

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.5.25 16:10:42

Eikös ruiskaunokki kasva hyvin.

Lähettäjä: Tavis 
Päivämäärä:   26.5.25 20:30:44

Mites joku valmis kukkanurmikkoseos? Tai Green-carelta pörriäisen kukkaseos?

Lähettäjä: Mina 
Päivämäärä:   26.5.25 22:43:27

Ei ainakaan suoraan nurmikolle kannata heitellä niinkuin minä tein viime kesänä =D Kaksi erilaista niittykukkasekoitusta heittelin eilen kukan kukkaa, tietenkään. Mutta tulipa kokeiltua sekin. Tänä vuonna laitoin lavakauluksia 4kpl, sanomalehtikerroksen, multaa ja siemenet. Kaikkin erilainen sekoitus. Mielenkiintoista nähdä mitä niistä tulee vai tuleeko vieläkään mitään. Eipä nuo maksaneet kuin muutaman euron per pussi, että sinänsä halpa kokeilu. Mulla on niin vahva nurmikko, että pitäisi kulottaa ja kyntää (alaa on 0,4ha) ja sitten siitä eteenpäin. Vaan en meinaa moista työmaata ottaa vuosikausiksi, joten nurmikko saa rehottaa ja aina siinä jotain kukkaa nousee. Nuo valmiit monivuotiset niittykukkakankaat kiinnostelee, mutta epäilenpä ettei niitäkään ihan nurmikon päälle voisi laittaa ilman että sitten tukehtuisivat siihen nurmeen.

Päivämäärä:   27.5.25 07:40:50

Hyvä muistutus tuo, että monivuotisista tuskin vielä saa iloa irti tänä kesänä. Kävinkin ostamassa nyt jonkun yksivuotissekoituksen, että saan siihen jotakin tälle kesälle. En itseasiassa kaupasta tuota ketoneilikkaa edes löytänyt, pitänee tilata tai kylvää syksyllä, jos se on tämän lajin kanssa mahdollista. Varmaan ehtii kyllä tilauskin tulla ennen kuin saan siemenet maahan, näyttää pari päivää menevän maan kääntämisen ja kitkennän kanssa :D.

Kasvupaikka aurinkoinen rinne etelään/länteen päin. Aika multaista näytti olevan maa, täytynee hiekkaa sinne sekoittaa mukaan. Mutta vaikuttaa läpäisevän vettä ihan hyvin, ei ainakaan yhtään märän oloista ollut syvältäkään, vaikka on sadellutkin.

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   27.5.25 08:38:26

Auringonkukka on edullista ja yksivuotinen.

Päivämäärä:   27.5.25 08:49:10

Ketoneilikan voi hyvin kylvää syksyllä. Laittaisin samalla kylvollä kangasajuruohoa, on ihan pörriäisten suosikki ja kukkii miltei koko kesän. Mutta kumpikaan ei luultavasti kuki vielä ensi vuonnakaan jos syksyllä kylvät. Mun ketoneilikalla kesti kylvöstä kukintaan jotain 3v, tosin paikka ei ollut ihanteellinen ja saattoi sekin osaltaan hidastaa asiaa. Ajuruohot olivat vähän nopeampia.

Päivämäärä:   27.5.25 09:13:14

"Auringonkukka on edullista ja yksivuotinen."

Joo, ja tosi matala kuten aloituksessa toivoin :D

Hei toi kangasajuruoho vois olla kiva, kiitos vinkistä! Wikipedia kertoi sen kasvavan hiekkaisilla kangasmailla ja jokien varsilla, minkälaisessa maassa sulla se on?

Lähettäjä: Puutarhuri 
Päivämäärä:   27.5.25 09:42:01

Käy googlettamassa "tapestry lawn".
Tuntematon käsite Suomessa - vielä.

Lähettäjä: Hmm 
Päivämäärä:   27.5.25 10:17:19

Auringonkukasta on myös matala versio. Minulla oli niitä joskus parvekelaatikossa.

Päivämäärä:   27.5.25 10:21:35

Mulla on kangasajuruohoa ihan multavissa perennapenkeissä maanpeitekasvina. Hiukan olen hiekkaa sotkenut mukaan niihin kohtiin joihin sitä alunperin laitoin, mutta on levinnyt hiekka-alueiden ulkopuolelle.

Päivämäärä:   27.5.25 21:00:21

Kiitos!

Nyt on maa muokattu ja kitketty. Huomenna pitäisi sadella niin laitan sitten siemenet maahan.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.