Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tallinpitäjä pöllii hevoseni rehuja!

Lähettäjä: Vutti 
Päivämäärä:   26.5.25 13:45:09

Että minua ärsyttää!!! Omat rehut kaikilla ja pitkälle itse myös hoidetaan.
Heinää häviää, vitamiineja häviää, kivennäisiä kuluu yllättävän paljon...
Tiedän aika tarkalleen minkä verran mitäkin oma hevoseni syö. Tallinpitäjällä kaksi omaa joiden suihin menee ilmeisesti muidenkin eväät.
Mites tämän todistaisi tai miten tästä edes viitsii alkaa syyttämään?
Toivottavasti rosvo itse lukee tämän!!!

Re: Tallinpitäjä pöllii hevoseni rehuja!

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   26.5.25 13:47:30

Hyvin tavallista. Ala säilyttää rehuja kotona ja tuo päiväannos pussissa mukana.

Päivämäärä:   26.5.25 13:49:17

Tallinpitäjänä tunnen muutamia tallinpitäjiä jotka harrastaa tätä, erityisesti pikkutalleissa yleisempää. Kysyisin tallinpitäjältä että paljonko jakaa hepallesi niitä kun tuntuu että kuluu jotenkin tosi nopeaa. Ehkä ihan en vielä syyllistäisi, koska ogelma voi olla muissa asiakkaissakin tallinpitäjän sijaan. Mulla oli aikoinaan asiakas joka röyhkeesti käytti ystävänsä rehut.

Lähettäjä: Ree 
Päivämäärä:   26.5.25 13:50:21

Sekään ei ole aina ratkaisu jos tp hoitaa kaikki rehut. Näin monilla tuollaisilla talleilla... Haluavat hoitaa rehut vain sen takia että tulee omat ruokittua...

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   26.5.25 13:50:41

Anna itse kun käyt ja pidät lukkojen takana omassa kaapissa

Päivämäärä:   26.5.25 13:53:26

Antaminen voi olla vaikeaa jos ei käy ihan joka päivä + yleensä hevoselle jaetaan rehut 2-3krt päivässä eikä yhtä isoa kerran päivässä. Ehkä laita annosbokseihin ne niinkuin monessa tallissa tapana. Aamu, ilta annoslaatikko josta tp voi vaan heittää hevoselle helposti. Oman pussin voi laittaa johonkin lukkojen taakse.

Päivämäärä:   26.5.25 13:53:38

Tuommoinen iso pyöröpaalaimet heinää on aika hankala säilyttää jossain lukollisessa kaapissa........

Päivämäärä:   26.5.25 13:54:27

Päiväannokset kotoa mukaan.

Päivämäärä:   26.5.25 13:54:55

Siis pyöröpaali... hiton autocorrect

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   26.5.25 13:55:45

Jos heinätkin menee niin ei auta kuin vaihtaa tallia

Lähettäjä: ----- 
Päivämäärä:   26.5.25 13:57:58

Itse ihmettelin ettei hevosen ruokakupissa ikinä mössön jälkiä. Selvisi asia asennettuani hetkeksi piilokameran ettei hevonen saa mössöään kuppiin eikä muuhunkaan astiaan. Nykyään hevonen saa hoidon yhteydessä mössönsä. Vieläkin ihmettelen kuinka kehtaa tp vieläkin esittää tietämättä että tiedän. Rehua edelleenkin siis kuluu kovaa vauhtia... Aiomme häipyä paikasta.

Lähettäjä: Betti 
Päivämäärä:   26.5.25 14:00:50

Yhdellä tallilla valmiiksi laittamamme "puuro" kipattiin joka ilta bioon tallinpitäjän toimesta. Pari kertaa jäi kiinni ja selitti ettei hevonen muka syö. Ei tykännyt sotkuista. Ei olisi ilmoittanut jäämättä kiinni. Hevonen rakasti sitä puuroaan ja nuoli aina tyhjäksi itse antaessamme.

Lähettäjä: Betti 
Päivämäärä:   26.5.25 14:03:44

Nykyään meillä oma kotitalli. Paras näin. En enää ikinä palaisi vuokratalleille pitkäaikaisesti.

Päivämäärä:   26.5.25 14:21:34

Teippaa rehulaatikkoon lappu "Riittää 18.6. saakka".

Kerro tp:lle, että laitoit laatikon kylkeen itsellesi muistilapun mihin saakka rehusäkki riittää, niin muistat hakea ajoissa uuden. :) Tuollaisesta laatikosta ei uskalleta varastaa.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   26.5.25 14:38:30

.: voi auttaa tai sitten ei riippuen rosvon härskiydestä.

Meillä oli yhdellä tallilla samaa mutta oli yksi vähän p-a hevosenomistaja joka tätä teki. Loppui kun häippäsi tallilta.

Päivämäärä:   26.5.25 14:39:08

Betti: oma talli, oma lupa. Kaikilla ei ole tähän ihanuuteen mahdollisuutta tai haluakaan.

.: tuo on hyvä neuvo!

Parasta kylläkin vaihtaa tallia!

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   26.5.25 14:56:38

Oletko varma että tallinpitäjä- muissa hevosenomistajissa voi olla myös lokkeja...

Lähettäjä: g.g 
Päivämäärä:   26.5.25 14:59:06

Tiedän monia, joilla rehusäkki kotonaan ja tuovat päivän annoksen aina irtokarkkilaatikoissa tms. tallille ja jos mahdollista, niin myös jakavat ruuat itse, eivätkä jätä niitä tallinpitäjän jaettavaksi.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.5.25 15:10:53

Arvokkaammat rehut ja vitamiinit kannattaa syöttää hevoselle itse käydessään ja jättää tallin annettavaksi vain joku edullisempi perusrehu.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   26.5.25 15:19:31

Antakaa ne lisäruuat silloin itse käytte tallilla ja muina päivinä kaveri antamaan.

Harrastehevonen tai Suomessa kisaava "kisahevonen" harvoin ämpärikaupalla lisäruokia tarvitsee.

Itse annan aina itse kun käyn tallilla ja näin tehnyt niin kauan kun hevosia ollut.
Poikkeus oli kun oli tiinetamma ja sitten varsa. Tällöin tallinpitäjä antoi aamulla ja päivällä. Muuten itse.

Päivämäärä:   26.5.25 15:28:56

X: eräs ratsutallin pitäjä sääti jopa väkirehut itse, koska hepat olivat niin vaikeita talutettavia. Myös tamma ja varsa...

Päivämäärä:   26.5.25 20:29:49

Tiedän tallin järjestelyistä johtuen että varas on tallinpitäjä.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.5.25 20:35:36

No mitä tuossa enää tarvitsee todistella? Ala etsiä uutta paikkaa.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.5.25 20:59:42

Johan on törkeää touhua.
Mikäli päivittäin käyt tallilla niin tuo päivän annos mukanasi tai jätä parin päivän määrä tallille ja lappu päälle että riittää aikaan x asti.
Heinähomma onkin sitten vaikeampi..
Itse vaihtaisin tallia!!
T. Eräs tallinpitäjä

Lähettäjä: Hivu 
Päivämäärä:   26.5.25 21:01:42

Käske antaa pelkkää kuivaa kauraa hevoselle. Itse annat kaiken muun kotoa tuotuna.

Päivämäärä:   26.5.25 21:05:18

Hivu, kaikilla ei ole mahdollisuutta säilyttää suurpaaleja heinää kotona.

Lähettäjä: Jukka Mohla 
Päivämäärä:   26.5.25 21:36:38

Tyttöset touhuilee.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   26.5.25 23:32:07

On näitä. Nykyään syötän rehut kun käyn itse. Annan koko annoksen kerralla. Pidän lukollisessa kaapissa. Syöttää muiden rehut omillensa, ylpeä vielä siitä.

Päivämäärä:   26.5.25 23:35:57

Tuli vielä mieleen, että vaikka laittaisi lapun "riittää sinne ja sinne asti", niin silloinkin rehu tulee antaa itse, eihän se muuten auta. Jos ne jättää annossankkoihin, niin tp voi antaa sankollisen omalleen ja jos tp ottaa sieltä astiasta rehua, jonka tulee riittää tiettyyn päivään asti, niin riittäähän se kun aloittajan heppa ei sitä saa ollenkaan.

Kisaako tp hepallaan?

Lähettäjä: hmm 
Päivämäärä:   27.5.25 01:10:10

Olisiko jotai harmitonta lisää rehuun joka loistaa UV valossa. Voi käydä UV lampulla kokeilemassa, loistaako tallinpitäjän hevosen rehukuppi valaistessa UV:lla.

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   27.5.25 01:43:45

Ei kai rehelliset suomalaiset sellaista tekisi!

Päivämäärä:   27.5.25 06:44:44

Miksi se pölliminen pitää saada jollain lailla todistettua, kun asia itsessään ei muutu mitenkään? Pöllijälle sanominen ei tule auttamaan mitään jos varas tosiaan on itse tallinpitäjä. Mitkään kikkakolmoset tai laput eivät asiaa muuta, ainut keino varmistaa että rehut menee oikeaan mahaan, on se, että ne annetaan itse.

Ei tuollaiseen tallinpitäjään voi luottaa yhtään missään asiassa, parempi kun pakkaa vaan kimpsunsa ja kampsunsa ja vie hevosensa muualle.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   27.5.25 07:21:17

Miksi kukaan jäisi tuollaiseen paikkaan todistamaan kenellekään yhtään mitään? Pois vaan. Ei se meno siitä parane vaikka kiinni jäisikin. Menee todennäköisesti vaan hullummaksi.

Lähettäjä: Mä 
Päivämäärä:   27.5.25 08:58:29

Minulla on ollut myös varsa tallilla, jossa tallinpitäjä syötti varsani rehut omalleen. Hänen varsansa oli hienon pyöreässä ja kiiltävässä kunnossa, minun varsallani kylkiluut paistoi -en saanut edes ruokkia itse vaan hän halusi hoitaa kaiken. Kun siirsin varsan pois, lihoi heti "samalla" ruokamäärällä.

Nyt olen itse tallinpitäjä ja voin myöntää, että yhdeltä hevoselta olen aikoinaan kipannut väkirehuja lantalaan. Hevonen oli metabolisen lihava, omistaja yliruokki minkä kerkesi ja mikään keskutelu ei auttanut. Syötti levossa olevalle hevoselle aivan järjettömiä määriä väkirehuja eikä pärjännyt sille normaalissa tarhasta taluttamisessa jne. Lopulta irtisanoin tallipaikan, koska talliahan hevosen sairastumisesta olisi syytetty. Uudessa paikassa saikin puolen vuoden päästä metabolisen oireyhtymän diagnoosin ja kaviokuumeen.

Meillä on nyt parikin asiakasta, jotka varastavat rehuja -en ole lähtenyt salakuvaamaan (koska laitonta), mutta olen yleisellä tasolla kertonut, että jos joku varastaa rehuja tai mitä vain niin siitä tulee välitön irtisanominen.

Lähettäjä: joo 
Päivämäärä:   27.5.25 09:58:12

Mun hevosen rehujen kulutus kasvoi huomattavasti kun tallille tuli uusi ihminen hevosineen. Se pölli kaikilta rehuja, myös tp:n rehuja syötti omilleen.

Vein kaikki oman hepan rehut kotiin ja tuon sieltä valmiiksi annosteltuna kannellisessa astiassa.

Lähettäjä: Hicks 
Päivämäärä:   27.5.25 10:27:50

No ensinnäkin, laske laskusi, että satavarmasti olet laskenut oikein, että nyt menee jonkun muun suihin kivennäiset ja heinät.

Ota asia tallinpitäjän kanssa puheeksi. Älä syytä. Sano, että olet pannut merkille, että kivennäiset ym loppuvat ennen aikojaan, ja että tästedes alat seuraamaan tarkasti hävikin määrää.

Yksi vaihtoehto on myös se, että tallinpitäjä ei paljon mittaile antamiaan rehuja ja jakaa niitä vähän turhan hövelisti.

Yhtä kaikki, olen sitä mieltä, että jos et luota tallinpitäjään, miksi pidät hevostasi sellaisessa paikassa?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.5.25 10:30:58

Näköjään joillakin talleilla litran kauha käsitetään 5 dl kauhaksi. Näin ainakin ite totesin kun kurkkasin karsinassa yks ilta ruokakuppiin. Ihmettelin rehun kulumista ja sitä kun hevonen ei pysynyt housuissaan kun en päässyt riittävästi liikuttamaan. Pikkutytöt jakoi sillä tallilla rehut.

Lähettäjä: N 
Päivämäärä:   27.5.25 10:58:22

Millä ihmeen talleilla hevosia pidätte, kun jatkuvasti näitä juttuja? Jos noin suuri epäluottamus olisi, en pitäisi hevosta tuolla päivääkään. Toksisia ihmisiä. Minkä ihmeen PIILOKAMERAn yksikin kuvitteli asentaneensa? Mikä se sellainen on? Ei kai toisen ihmisen talliin kameroita edes saa asentaa? Kummallista sakkia. Kannattaa odottaa niin kauan, että on varaa pitää hevonen kunnon tallissa tai itsellä. Eläinparat kärsivät kiistakapuloina. Moni purkaa omaa pahaa oloaan tai turhautumista tällaisiin pohdintoihin.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   27.5.25 11:03:32

Laita rehut 10 litran sankko on kerrallaan niin voit seurata paljonko heppa syö. Onko sinne pakko viedä koko säkkejä?? Helppo ratkaisu.

LähettäjäDark Jedi 
Päivämäärä:   27.5.25 11:08:02

?: paitsi että silti et voi olla varma että sinun hevonen saa ne rehut vaan ne voi päätyä jonkun muun hevosen suuhun.

Päivämäärä:   27.5.25 12:32:41

Itse laitan rehut valmiiksi (myös heinät) ja tp antaa ne. Kukaan muu ei ruoki hevosia. Hevoseni saa kaiken mitä laitan, mutta esim heinää häviää suoraan pallosta ja vitamiinit loppuu ennen aikojaan.

Päivämäärä:   27.5.25 12:33:26

Niin ja tallipaikkaa vaihtaisin heti jos olisi muita (parempia) paikkoja tarjolla.

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   27.5.25 12:54:44

Vutti: onko teillä heinäpaalit miten säilytyksessä? Voiko siihen tehdä jonkun häkin ympärille?

Päivämäärä:   27.5.25 13:09:19

Ladossa tai katoksessa, mutta tuskin tp antaa mitään häkkejä laitella. Ensimmäinen kysymys olisi "miksi?" ja siihenkö vastaan ettet saisi enää pöllittyä?
Hankalaa.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.