Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Opettaja lahjoista kiitollinen

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.5.25 23:03:05

Opettajan ei varmasti saa sanoa tätä ääneen, mutta tottahan se on, että oppilailta saadut lahjat ilahduttavat. Siis ihan tavaralahjat, kukat ja syötävät. Huolella tehdyt kortit myös. Ja toki sen muistaa, kuka antoi mitäkin. Ei se tietenkään mihinkään vaikuta, mutta toki jää mukavana asiana mieleen. Moni opettajakin muistaa oppilaitaan ylimääräisellä antamalla esim. kaikille kesäkortin, herkkuja tai tarjoamalla esim. leffapäivän poppareita omasta pussistaan yms.

Aika kurjaa, että aina kevään korvilla äänessä ovat vain ne, joiden mukaan opettajat ovat sitä mieltä "etteivät tarvitse mitään". Kyllä saatu lahja aina lämmittää mieltä!
Mutta eihän sitä ääneen saisi sanoa.

Re: Opettaja lahjoista kiitollinen

Lähettäjä: *** 
Päivämäärä:   25.5.25 23:11:22

Tottakai saa sanoa, eikö lahjoista ole tapanakin kiittää, kiva vaan jos se on aitoa ilahtumista.

Lähettäjä: heh 
Päivämäärä:   26.5.25 00:12:19

Ja tarpeeksi hyvät lahjat kun saa, niin kummasti ne numerotkin nousee. ;)

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   26.5.25 00:54:56

Kieroutunutta, että vielä yksi ala julkisella sektorilla ottaa lahjuksia vastaan.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   26.5.25 07:44:27

Et taida olla itse opettaja. Et ole ollut ainakaan pitkään, jos sinulle ei ole vielä kertynyt muuttolaatikollista kippoa, kuppia , krääsää ja pidät kovasti suklaasta.

Kortit ja muut minullakin on tallessa. Niistä vielä muistan, kuka antoi.

Lähettäjä: *Remontti Riku * 
Päivämäärä:   26.5.25 07:46:38

Radiossa yksi opettaja kertoi, että on saanut itsetehtyä luumuhilloa salsapurkissa, josta ei ollut otettu etikettiä pois.

Lähettäjä: Aino 
Päivämäärä:   26.5.25 09:32:18

"Ja tarpeeksi hyvät lahjat kun saa, niin kummasti ne numerotkin nousee. ;)"

Tämä on lausahdus, jota aina toistellaan ja josta ei tietääkseni ole kyllä mitään näyttöä. Arviointiin liittyy paljon ongelmia, juuri se, että sitä ei oikein saada koulun saati valtakunnan tasolla standardoitua. Mutta ei se ongelma taida lahjoissa olla.

Naurattaa oikein, kun yritän miettiä saiko kakkosista parempia kuviksen "arvosanoja" (eli käytännössä kolmiportaisella asteikolla kirjaimen) ne, jotka oli jouluna tuoneet jotain.  Ainakin yks raukka sai tyydyttävän vaikka toi Marimekon mukin jouluna. Ehtisköhän vielä vaihtaa?

Lähettäjä: Kilkatus 
Päivämäärä:   26.5.25 09:41:02

"Kieroutunutta, että vielä yksi ala julkisella sektorilla ottaa lahjuksia vastaan."

Tämä muuten on totta, enpä ollut ikinä tajunnut.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   26.5.25 09:51:35

Sillä ei ole mitään merkitystä arvosanoihin, antaako opettajalle lahjan vai ei.

Tosin yleensä opettajalle lahjan antavat sellaiset oppilaat, jotka pärjäävät koulussa. Heillä kun yleensä on ne välittävät, lapsestaan huolehtivat vanhemmat, jotka osaavat arvostaa koulunkäyntiä.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   26.5.25 10:01:21

Lahja annetaan useimmiten vasta, kun todistus on valmiina. Joo, voihan se leikisti vaikuttaa sitten ensi lukukaudella, jos opettaja on sama.

Minä muistan tiettyjä opettajia ja muuta henkilökuntaa jollain pienellä. Osa opettajista on niin kaukaisia, että ei ole mitään järkeä muistaa. Mutta esimerkiksi oikein hyvä alakoulun luokanope ansaitsee kiitoksen, ja yritän kyllä kiitellä muulloinkin kun tavataan.

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   26.5.25 10:02:48

Ja tarkoitan, että jos vien henkilökunnalle vaikka piirakoita, niin koskeehan se kaikkia opettajiakin, mutta erikseen en muista kuin ihan tietyt opet ja tietyt henkilökunnalle jäsenet.

Lähettäjä: ..-.. 
Päivämäärä:   26.5.25 10:20:51

Kyllähän esim sairaaloihin viedään kiitokseksi hoitajille ja lääkäreille vaikka suklaata tai muuta osastojakson jälkeen. Eivät opettajat ole ainoita, joita "lahjotaan".

Päivämäärä:   26.5.25 10:46:32

Olen toimintaterapeutti ja joskus saan asiakkailta terapian päättyessä jonkun muistamisen. Kerran sain asiakkaan (nuoren) äidiltä villasukat, ja näin vajaan kymmenen vuoden jälkeenkin, kun vetäisen sukat jalkaan, tulee tämä nuori mieleen ja mietin, mitähän hänelle ja äidilleen mahtaa nykyään kuulua. Minusta tämä on ihanan inhimullistä. En odota saavani mitään, mutta kyllä muistaminen liikuttaa. Jäädessäni äitiyslomalle erään asiakkaan äiti kirjoitti kirjeen. Minulla on se vieläkin tallessa, ja jos on p@ska päivä ja sellainen olo, ettei työt oikein luista, palaan kirjeen pariin. Ja jaksan taas.

Lähettäjä: Seija 
Päivämäärä:   26.5.25 13:57:01

"Tämä on lausahdus, jota aina toistellaan ja josta ei tietääkseni ole kyllä mitään näyttöä."

Yksi minun entinen opettaja aikanaan tuomittiin monista väärinkäytöksistä, eriarvoistamisesta yms. Ja hän harrasti tätä. Oli ala-asteen opettaja. Aika monen numerot tippui reilusti yläasteelle siirryttäessä.

Päivämäärä:   26.5.25 15:42:50

" Ja toki sen muistaa, kuka antoi mitäkin..."

Tämä on se ongelma opettajien lahjonnassa.
Opettaja kyllä muistaa lapset jotka tuovat hänelle hienoja lahjoja. Opettaja muistaa myös lapset jotka eivät anna lahjoja.

Opettaja ei ehkä sitä itse myönnä, paljon toiminnasta on alitajuista ja tiedostamatonta mutta erilaisissa arvioinneissa se lapsi joka tuo vaikka kallista marimekkoa lahjaksi keväällä ja jouluna saa toki paremmat arvioinnit ja numerot kuin se lapsi joka ei koskaan tuo mitään eikä ole opettajan suosikki.

Omasta lapsuudesta muistan äitini hädän kun tuskitteli mistä revitään raha opettajan lahjaan etten joudu silmätikuksi. Äidillä ei ollut muuta rahaa kuin isän antama ruokaraha joten opettajan lahjat (joiden piti olla kunnollisia eli kalliita) olivat suoraan meidän sen viikon ruoasta pois.

Lähettäjä: vanha 
Päivämäärä:   26.5.25 15:52:10

Minä 3sisarustani meidän 7lastamme ja heidän 3lastaan
emme ole ikinä kuulleetkaan että opeille vietäis lahjoja
Olemme pitäneet ryssämäisenä korruptiona tai vitsinä

Päivämäärä:   26.5.25 15:58:36

Me ei kyllä olla opettajia koskaan kalliilla lahjottu, eikä ole ollut tarveskaan. Keskiarvot olleet lapsilla 9 pintaan ja sama itsellä kakarana.

Lahjat viety aina, koska kuuluu hyviin käytöstapoihin, mutta arvo vähäinen. Joku kukka, suklaa, lähiruottajilta joku pikkujutska tms riittää hyvin.

Lähettäjä: Edwin 
Päivämäärä:   26.5.25 16:02:57

Mitä hyötyä siitä on, että antaa opettajalle lahjan? Usein se annettaan kuudennella luokalla, joten lahjominen ei juuri auta, kun koulu ja opettaja vaihtuu.

Itse nuorena tein vähän aikaa töitä avustajana koulussa. Minäkin sain kortteja ja lahjoja, vaikka vanhemmat taatusti tiesi, etten vaikuta numeroihin enkä arvosteluun millään tapaa.

Päivämäärä:   26.5.25 17:56:49

Lahja annetaan kyllä joka kevät.

Päivämäärä:   26.5.25 18:19:54

Meidän koulussa vanhemmat keräävät yhteisen lahjan - yhden. Muita ei anneta.

Päivämäärä:   26.5.25 18:33:05

Itsekään en ymmärrä kalliita lahjoja. Mutta kun lapsi itse haluaa tehdä kortin ja vaikka viedä kukkasen, se on minusta kaunista ja inhimillinen ele.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   26.5.25 19:51:05

" Omasta lapsuudesta muistan äitini hädän kun tuskitteli mistä revitään raha opettajan lahjaan etten joudu silmätikuksi.... opettajan lahjat (joiden piti olla kunnollisia eli kalliita) olivat suoraan meidän sen viikon ruoasta pois. "

Tänä päivänäkin tämä on ongelma ja eriarvoistaa kansalaisia entisestään. Siksi lahjojen antaminen pitäisi lailla kieltää, poikkeuksena koulun päättävät tai eläkkeelle lähtevälle opettajalle.

Mahtaa olla melkoista hulinaa lompakon tienoilla kunnianhimoisimmilla vanhemmilla, kun yläkoulussa ja lukiossa pitää muistaa laittaa lahja jokaiselle aineenopettajalle.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.5.25 20:02:28

Puolisoni on opettaja ja luokan ns. kesätiedotteessa (jaetaan toukokuun alussa ja siinä käsitellään lukuvuodn lopun asioita) mainitaan, että jos opettajaa haluaa muistaa, niin itsetehty kortti on kiva lahja, mitään tavaralahjoja ei opettaja kaipaa, ja että paras kiitos lukuvuodesta on se, että on jaksettu opiskella ahkerasti ja lähdetään hyvillä mielin kesälomalle. Sanamuoto on siis erilainen mutta tuo on se viesti. Ei tule mitään paineita kenellekään eikä kenenkään arvitse miettiä rahan riittävyyttä tai muuta vastaavaa.

Lähettäjä: Luokanopettaja 
Päivämäärä:   26.5.25 20:20:42

Hyvä vitsi, että opettaja muistaisi vielä seuraavana keväänä, ketkä ovat tuoneet edellisenä keväänä lahjan. Yleensä samaa luokkaa ei edes opeteta kuin pari-kolme vuotta, joten aika harvoin se edes teoriassa voisi vaikuttaa seuraavan vuoden arviointiin. Muutenkin aivan naurettava ajatus, että joku mihinkään sopimaton muki tai tuikkukuppi, kukka tai suklaalevy vaikuttaisi arviointiin. (Saman vuoden todistukset on toki jo tehty siinä vaiheessa, kun lahjat annetaan.)

Edellisellä ja nykyisellä luokallani on onneksi ollut sellainen tyyli, että lähes kaikki osallistuvat lahjaan n. 3 eurolla ja ostavat paikalliseen kukkakauppaan yhteisen lahjakortin tai kukka-asetelman. En kuitenkaan pidä tavasta, että laittavat korttiin niiden nimet, ketkä ovat osallistuneet. Olisi kivempaa, jos lahja olisi vain "luokalta". En juurikaan kiinnitä nimiin huomiota, enkä todellakaan muista, keitä siinä on tai ei ole. Sen verran katson, että porukkaa on "riittävästi", jotta lahja on arvoltaan vähäinen yhtä perhettä kohti.

Kukat ja suklaat toki lämmittävät mieltä ja ovat kiva osoitus siitä, että ehkä olen tehnyt jotain oikein vuoden aikana ja saatan olla tärkeä henkilö jonkun pienen ihmisen elämässä. Mukit ja tuikkukipot jättäisin mieluiten ottamatta vastaan, mutta kohteliaisuudesta toki otan ja kiitän kauniisti. Eniten sydäntä lämmittävät kiitokset ja oppilaiden itse tekemät kortit, joissa on joku henkilökohtainen teksti.

Arvokkaita lahjoja tai lahjakortteja opettaja ei tietenkään voi ottaa vastaan, jos ne ovat yksittäiseltä oppilaalta. Koko luokan antama lahjakortti on eri asia, jos yksittäisen perheen summa on vähäinen.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.5.25 23:29:29

Olen ollut opettaja muutaman vuoden ja voin rehellisesti sanoa, että tuntuu aivan todella hyvältä saada keväällä muistamisia! Ihan jokainen kukka, suklaa ja mikä tahansa lämmittä koko sydäntä. On aivan ihana tunne lähteä kotiin pussukoiden kanssa. Tätä työtä tehdää niin sydämellä. Aivan eri tavalla kuin mitään muuta työtä, jota olen eläissäni tehnyt. Työ on välillä äärimmäisen kuormittavaa, mutta samalla palkitsevaa, välillä turhauttavaa ja riittämättömyyden tunteet ovat usein läsnä. Lasten asiat pyörivät mielessä vapaalla ja lomilla. Niitä ei saa jätettyä töihin samalla kun sulkee oven.

Aika sanotaan, että opettajat hukkuvat tuikkukippoihin ja mukeihin. Itse olen saanut yhden mukin, enkä yhtään tuikkukippoa. Se mukikin on yksi parhaista kahvimukeistani.

Lähettäjä: Mörkö 
Päivämäärä:   26.5.25 23:31:42

...: mitä miespuoliset kollegasi saavat lahjaksi? (Oletan sinun olevan nainen, mutta jos et ole, niin vastaa itsesi puolesta :)).

Lähettäjä: Nea 
Päivämäärä:   26.5.25 23:40:24

Minusta tämä tapa oli hullu jo 70-luvulla, mutta silloin se ei ollut vielä vakiintunut tapa. 90 % vanhemmista oli sitä mieltä, ettei tuollaiseen lahjontaan pidä ryhtyä. Jokaisella luokalla oli noin 1-5 kpl näitä jotka sitten opettajalle kiikuttivat aika arvokkaitakin lahjoja. Se aiheutti närää myös oppilaiden keskuudessa. Eikä syyttä, kyllä ne rikkaiden muksut veti parempia arvosanoja, vaikkeivät olleet sen lahjakkaampia kuin muutkaan.

Nykyään homma on lähtenyt ihan lapasesta. Vähävaraisemmilla on suoranaisia paineita asiasta. Tämä lahjominen pitäisi kieltää lailla. Ainoa sallittu muistaminen on joku yhdessä luokkalaisten kanssa kyhätty kortti, mutta ei missään nimessä muuta. En ymmärrä miten tämä voi olla sallittua tänä päivänä.

Mikä ihmeen erityisryhmä opettajat luulevat olevansa? He saavat palkan tehdystä työstä ihan kuten muutkin. Työn raskauteen on turha vedota, muillakin on raskaita töitä.

Lähettäjä: ....... 
Päivämäärä:   26.5.25 23:57:47

Opettajat ovat siinä mielessä erityisryhmä, että he saattavat viettää lapsesi kanssa arkipäivänä yhtä paljon tai jopa enemmän aikaa kuin sinä vanhempana. Tämä, jos jokin on erityistä.

Mutta eivät opettajat ole ainoita, jotka saavat lahjoja. Itse olen vienyt lahjoja/muistamisia opettajan lisäksi lapsen iltapäiväkerhon henkilökunnalle, synnytyssairaalan henkilökunnalle ja lapseni päiväkotiryhmien jokaiselle työntekijälle omansa. Muita tärkeitä asiakassuhteita meillä ei olekaan ollut. Joku täällä kirjoitti lahjovansa toimintaterapeutin, ja olen esimerkiksi kuullut, että koulutaksin kuljettajalle tai harrastusryhmän vetäjälle on myös viety muistamisia. Tai jos minulla kävisi esimerkiksi vakituinen kotisiivooja, niin tottakai hän saisi ainakin joululahjan. Tai kun itse työskentelin hevosenhoitajana ravitallilla, sain hevosten omistajilta välillä hyvinkin kalliita lahjoja. Joten kyllä monia muitakin ammattiryhmiä muistetaan lahjoilla kuin opettajia.

Päivämäärä:   27.5.25 00:04:32

^ Ei kyse ole ammattiryhmistä, vaan virassa olevilta on lahjojen vastaanotto kielletty.

Lähettäjä: niin no 
Päivämäärä:   27.5.25 01:44:14

Ihana aloitus! Olet oikeassa ammatissa.

Lähettäjä: ---- 
Päivämäärä:   27.5.25 06:42:36

"Ei kyse ole ammattiryhmistä, vaan virassa olevilta on lahjojen vastaanotto kielletty."

Opettaja saa vastaanottaa arvoltaan vähäisen lahjan.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   27.5.25 07:41:09

Aika tekopyhää arvostella opettajan jotain mukia tai suklaata, kun valtion johto reissaa ilmaiseksi kaikki kotimaanmatkansa ilman kontrollia, käyttää taxia 400 m matkaan, pitää luvallisesti aseita työpaikallaan ja myöntää itsekin, ettei ole vuosiin maksanut ravintolassa ruokiaan; muistaakseni Häkämies.
Puhumattakaan firmojen edustustilaisuuksista. Kukas se Vantaalla ostatti tyttärelleen viulun paljon muun lisäksi; siitä nyt saatiin pieni tuomio väkerrettyä…

Suomi on rehellisten ihmisten maa, ei ole korruptiota missään. Kun nyt vielä saadaan kiellettyä opettajan ja toimintaterapeutin lahjukset, niin homma on taputeltu.

Päivämäärä:   27.5.25 07:52:51

Kenenkään poliitikon takseja tai ravintolaillallisia ei maksa pienituloinen taskustaan.

Olisi ihan kauhea ajatus että joku joutuu vähistä rahoistaan ostamaan jotain pakkolahjoja opelle, näissä pitäisi ehdottomasti olla joku "kortti tai itse poimitut kukat käyvät lahjaksi, muuta ei opettaja saa ottaa vastaan". Monilla ihmisillä on tänä päivänä tosi tiukkaa.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   27.5.25 08:02:10

Onko tämä lahjoista stressaaminen alueellinen ongelma? Olen töissä keskisuuren kaupungin suuressa sivukoulussa ja aika harva oppilas tuo opettajalle jotakin ja se on aivan fine. Joiltakin oppilailta olen saanut pieniä lahjoja (suklaata, kukkia) ja aina ne ovat lämmittäneet sydäntä.

Lähettäjä: nomadi 
Päivämäärä:   27.5.25 08:09:29

"Kenenkään poliitikon takseja tai ravintolaillallisia ei maksa pienituloinen taskustaan."

Mistä taikaseinästä tämä raha sitten tulee? Kyllä se kerätään juuri muiden taskuista.

Päivämäärä:   27.5.25 08:17:23

^ Arvasin tuon kommentin, en jaksanut kirjoittaa että pienituloiset eivät maksa niitä suoraan vaan tietenkin välillisesti. Olisi pitänyt, sori.

Päivämäärä:   27.5.25 08:18:53

Lahja opettajalle on kaunis ele ja hyvää käytöstä. Muistan omasta lapsuudestani 2000-luvun alusta, että kukkia jne. opettajille toivat ns. paremmat oppilaat, ne asialliset, kiltit tytöt jotka suoriutuivat koulussa hyvin ja sen lisäksi heillä oli sellainen tuki ja kasvatus kotoa ettei heitä edes juurikaan kiusattu. Minä en viitsinyt edes kysyä rahaa sellaiseen kun ei sitä muuhunkaan saanut.

Miksi ihmeessä lahjasta ei saisi olla mielissään? Kivempihan se on sekä vastaanottajalle että antajalle, että muistaminen ilahduttaa oikeasti.

Lähettäjä: mama 
Päivämäärä:   27.5.25 08:21:07

Jaa. Että poliitikkojen , avustajien, ministeriöiden virkahenkilöiden ja ayliikkeen henkilökunnan edut, palkkiot eivät tule pienen ihmisen taskusta. Mistähän taikamaasta se raha tulee?
Opettajalle ei ole pakko hankkia yhtään mitään; sen sijaan mielelläni näkisin esim kansanedustajan avustajamäärä olevan max kaksi ja he maksaisivat junat, lentokoneet ja bussimatkat itse ja kulut korvattaisi kuittia vastaan kuten meillä kaikilla muilla, että lomalle ei voi lähteä firman piikkiin…
Mutta ei, verot pitää maksaa eikä saa edes päättää, mihin raha menee.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.