Lähettäjä: 84
Päivämäärä: 25.5.25 21:41:13
Lasten ja nuorten kanssa työskentelevillä aikuisilla pitäisi olla kamerat rinnuksissa niin voisivat kuvata nuorten perseilyä. Niitä videoita voitaisiin sitten laittaa ääniraidan kanssa julkiseen jakoon, vaikka nuoren naama sumentaen, ja kysyä, kuka tunnistaa omansa ja on vastuussa hänen perseilystään. Alaikäisethän ovat vanhempiensa vastuulla.
Jos julkisella nolaamisella saisi vaikka nuorten käytöstä kuriin ja aikuisillekin vähän enemmän keinoja käyttöön, joilla suitsia nuorten perseilyä. Nythän on jo pitkään ollut vallalla se, että nuoret rääkyvät ja perseilevät, että "et sä saa koskee muhun lällällää", ja nuori itse haukkuu, huorittelee/homottelee, rikkoo paikkoja ja paiskoo tavaraa. Tai sitten lällätellään, että "mä saan tehdä mitä haluun kun oon alle 15 v, ei mulle tuu tästä mitään seurauksii".
Ja joka kerta, kun aikuinen koskee alaikäiseen, siitä nousee ihan hirveä haloo, että ei aikuinen saa koskea alaikäiseen vaikka mikä on.
Onkohan youtubessa vielä se joku video, jossa teinipoika muistaakseni koulun ruokalassa hyppii ja lällättelee jonkun miehen edessä, mies seisoo kädet puuskassa seuraamassa tilannetta, kunnes lopulta rauhoittaa nulikan. Siitä uutisoitiin "aikuinen kävi lapseen käsiksi" ja nousi ihan hirveä haloo, kun aikuinen koski nuoreen. Ketään ei kiinnostanut, mitä se nuori teki, ennen kuin aikuinen koski häneen.
Joku tässä nykymenetelmässä on pielessä. Minun nuoruudessani nulikoilta vedettiin ilmat pihalle, eivätkä perseilleet toiste, ja nulikat olivat itsekin sitä mieltä, että ihan oikein meni ja hyvä kun joku asetti rajat eikä mitä tahansa siedetty. Ja minä en ole mikään 80 v, vaan 40 v, eli kun puhun nuoruudestani ja tuosta "nulikoilta ilmat pihalle", niin puhun ajasta 20-30 v sitten, kun olin itse lapsi ja teini. Ja äärimmäisen tyytyväinen siihen, että perseilijät useimmiten laitettiin kuriin ja tekemisistä tuli seurauksia. Nykyään tulee vain hyssyttelyjä ja pään silityksiä.
Koskahan tajutaan, että nykypäivän lapset ja nuoret on tulevaisuuden aikuisia... Joka paikassa mietitään, mitä koulu ja yhteiskunta voisi tehdä, että nuorisorikollisuutta ja nuorten käytöstä saadaan kuriin. Pohditaan kaikkia koulukuraattoreita ja muita. Mutta kukaan ei tajua ehdottaa, että mitä jos aloitettaisiin siitä kotikasvatuksesta... Turha koulun ja yhteiskunnan on mitään tehdä, jos kotona ei opeteta, millaisia sääntöjä lasten pitää noudattaa.
Nyt vähän vastuuta niille vanhemmillekin, jooko.
|