Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tunnetteko itsenne virkeiksi useinkin?

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   25.5.25 15:46:08

Viikonloppu on taas mennyt puolikoomassa ja jäin miettimään, että pitäiskö ihmisen normaalisti tuntea itsensä virkeäksi heräämisen jälkeen ja siitä iltaan asti, olettaen siis, että on saanut normaalit yöunet?

Mä siis nukun huonosti ja saattaa mennä monta päivää ilman minkäänlaista virkeää oloa. Jos joskus tunnenkin itseni virkeäksi, niin se tunne ei kestä kuin ehkä muutamia tunteja. Ärsyttää kun hallitsevin tunne on vain väsymys ja ihan kaikenlainen tekeminen tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta.

Re: Tunnetteko itsenne virkeiksi useinkin?

Lähettäjä: Addi 
Päivämäärä:   25.5.25 16:26:29

Joo, mutta se vaatii adhd-lääkkeet.

Lähettäjä: Fasu 
Päivämäärä:   25.5.25 16:35:55

En ikinä. Ihan oikeasti elän jatkuvassa väsymyksen sumussa :/ suoritan elämää jollain autopilotilla, tuntuu melkein että olen vain yksi väsynyt ruumis elävän ihmisen sijaan. Enkä koe, että olisin masentunut tms, vaan ihan fyysisesti vaan todella väsynyt.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.5.25 16:40:06

Mäkään en ole yli kymmeneen vuoteen ollut pirteä. Heräämisen jälkeen kolmen tunnin päästä olisi ihan pakko päästä takaisin nukkumaan.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   25.5.25 16:48:23

Kyllä olen ihan pirteä lähes koko päivän. Välillä saatan ottaa vartin päiväunet, jos on ollut fyysisesti kovin raskas päivä ja alkaa esim ruokailun jälkeen kovasti ramaista.

Kaikesta sydämestäni toivon, että uupumuksen kanssa painivat saisivat apua ja ratkaisuja asiaan, eihän noin voi olla...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.5.25 16:49:01

En koskaan. Joskus väsyttää hieman vähemmän. Olisi kiva kuulla noista adhd-lääkkeistä, olen miettinyt onko se yksi uuvuttava tekijä.

Päivämäärä:   25.5.25 16:53:39

” En ikinä. Ihan oikeasti elän jatkuvassa väsymyksen sumussa :/ suoritan elämää jollain autopilotilla, tuntuu melkein että olen vain yksi väsynyt ruumis elävän ihmisen sijaan. Enkä koe, että olisin masentunut tms, vaan ihan fyysisesti vaan todella väsynyt.”

Täällä täysin sama.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.5.25 16:59:41

Todella harvoin. Yritän muistella, mitenköhän lomalla...? Ei kai huomattavaa eroa.

Päivämäärä:   25.5.25 19:34:26

Mulla ei ainakaan lomalla ole mitään merkitystä väsymyksen tilaan, ihan yhtä väsynyt olen ollut silloinkin. Toki silloin on voinut sentään nukkua silloin kun siltä tuntuu.

Onko teiltä muilta väsyneiltä mitattu ferritiiniä? Mä kävin mittauttamassa jokin aika sitten yksityisellä, tulos oli muistaakseni 40-50, jotain siltä väliltä. Viitearvoissa taisivat olla lähes kaikki tulokset, sh tosin sanoi että hänen mielestään siellä oli puutteita ja hetken aikaa söinkin muutamia vitamiineja ja sitä rautaa. Raudasta sain aikamoiset oireet ja sen vuoksi sen syöminen on jäänyt, semoin sen ottamista oli vaikea ajoittaa niin, että ei söisi lähitunteina mitään mikä estää sen imeytymistä.

Nyt tässä väsymyksen kourissa mietin, että olisko infuusiosta mitään hyötyä. Toki joutuisin sen itse maksamaan. Ja ennen kuin kukaan nyt takertuu, niin veikkaan että olen ollut raudanpuutteinen koko elämäni, menkat on hoidettu pois ja kaiken järjen mukaan sen tankatun raudan ei pitäisi vuotaa mistään samantien pihalle. Tuntuu vaan ajatuksena niin helvetilliseltä, että tätä väsymystä pitäisi kestää vielä vuosia jos meinaisi saada tankattua sitä rautaa suun kautta. Jos tämä väsymystila nyt edes on siitä raudasta kiinni.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   25.5.25 19:45:09

Muutamana päivänä kuukaudessa eikä se todellakaan kestä koko päivää

Päivämäärä:   25.5.25 19:53:16

Muistan että olin 14 ja tajusin että mikä mua vaivaa, mua väsyttää hirveesti.

Nyt olen 40 ja onneksi se tyttö silloin ei tiennyt että väsymys jäi pysyvästi päälle.

En ole ikinä virkeä ja olen aina uupunut. Nukun vähintään 9h. Se ei niinkään virkistä mutta vähemmin tunnein olen toimintakyvytön.

No mulla oli tuolloin 14-vuotiaana jo menkkojen takia anemia eli rautavarastot varmasti myös tyhjät ja ne on edelleen tyhjät mutta en jaksa uskoa että tällaiseen väsymykseen olisi syypää vain rautavarastojen tyhjyys koska hemoglobiini hyvä ja rautaa siis on kyllä riittävästi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.5.25 19:54:55

Useimpina päivinä ainakin suurimman osan päivää.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.5.25 20:05:54

” En ikinä. Ihan oikeasti elän jatkuvassa väsymyksen sumussa :/ suoritan elämää jollain autopilotilla, tuntuu melkein että olen vain yksi väsynyt ruumis elävän ihmisen sijaan. Enkä koe, että olisin masentunut tms, vaan ihan fyysisesti vaan todella väsynyt.”

Täällä täysin sama.**

Ja mä myös, vuosia menty näin.

Lähettäjä: Pulu 
Päivämäärä:   25.5.25 20:29:35

Nyt on ollut hyvien unien viikko niin juku miten on energiaa eri tavalla. Ei ole valitettavasti itsestäänselvyys ja hormoonikierron vaihe vaikuttaa myös, miten mikäkin päivä tai viikko sujuu.

Aloitin "aktiivisen" urheilun noin 3 vuotta sitten ja ärsyttää myöntää, miten paljon sen myötä elämänlaatu parani. Silti on tosin noita kausia, kun ei jaksa mitään.

Päivämäärä:   25.5.25 20:39:15

En juuri koskaan. Rauta-arvot on kunnossa (en nyt tarkkaan muista, mutta oikeasti kunnossa eikä jotain 20, mikä voi olla lääkäreille ok).

Kadehdin pirteitä, energisiä ihmisiä.

Päivämäärä:   25.5.25 20:39:17

Voi vitsi toi olis kiva jos jaksais urheilla! Mä olen jättänyt ratsastuksen, juoksemisen, salilla käymisen ja näköjään nyt pyöräilynkin, koska saan aina migreenin pienenkin ponnistelun jälkeen. Toki ihan kokonaan en möllötä kotona, liikun kävellen päivässä 1-2h, mutta hikiliikuntaahan se ei ole.

Onko kukaan jatkanut liikuntaa siitä huolimatta että siitä saa migreenin? Loppuuko se migreenien tulo jossain vaiheessa?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.5.25 21:19:13

Se pirteys ja jaksaminen on enemmänkin asenne.

Jos herään aamulla ja mietin vain että hitto kun väsyttää, haluan nukkumaan niin koko päivän on vetelä ja saamaton olo. Varsinkin jos jämähdän sohvalle töiden jälkeen hetkeksikään.

Jos taas aamulla herään ja väsyttää, mutta "päätän" että nyt juodaan vähän kahvia ja syödään että saadaan moottori käyntiin, päätän olla tehokas töissä jne niin väsymys ei valtaa olotilaa.

Tärkeää on myös tehdä asioita, joista itse oikeasti innostuu ja mistä saa intoa. Itse harrastan ratsastusta ja koiran kanssa agilitya ja rallytokoa, niissä on kokoajan jokin tavoite mitä kohti edetään ja odotan aina todella innolla valmennusta/ohjattuja treenejä.

Työtä tykkään tehdä, jotta on varaa elää tätä elämää mistä saan energiaa ja iloa.

Olen elänyt myös sitä "väsyttää 24/7" - elämää ja silloin elämästä puuttui juuri nämä iloa tuovat asiat mitä odottaa innolla joka aamu.

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   25.5.25 21:49:23

Olen sanonut miehelle, että mulla on "morning weakness", ja se tarkoittaa, että herään väsyneenä, päänsärkyidenä ja uupuneens. On todettu uniapnea, lääkäri sanoi, että teippaa tennispallo yöpaidan selkään. Ei auta... En ole pirteä milloinkaan.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.5.25 21:50:29

Onpa meitä väsyneitä paljon. Ainakin saa vertaistukea.

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   25.5.25 21:54:31

En usein, mutta sentään joskus, en ole koko ajan väsynyt. Tosin nyt keski-iässä on tullut uniongelmia, olen tosi väsynyt iltaisin ja nukahdan helposti, mutta herään aamuyöstä ja sitten en saa unta, torkun hiukan ja nousen silmät ristissä viiden jälkeen kun tuntuu turhalta enää makoilla...

Päivisin jaksan kyllä yleisesti ihan hyvin, niinä päivinä kun on tekemistä niin olen energisempi, rauhallisina päivinä ehtii huomata että oikeasti väsyttää ihan kamalasti.

Lähettäjä: Niinpä niin 
Päivämäärä:   25.5.25 22:03:16

Onpa kiva kuulla tuolta yhdeltä, että väsymys on vain asenne! Eli laiskoja tässä vain ollaan.

Nukun ilmeisesti vaihdevuosien takia huonosti eli heräilen pitkin yötä ja saan unta varmaan aivan liian vähän. Olo on päivisin ihan vetämätön jatkuvasti, tuntuu siltä kuin ei vain olisi energiaa. Kuvittelin, että kuukautisten pois jääminen olisi auttanut asiaan, mutta ei, olo ei ole parantunut, vaikken ole vuotanut puoleen vuoteen. Täytyy varmaan hommata joku unilääke, jotta saisi nukuttua.

Mutta jos joku sanoisi päin naamaani, että vika on asenteessani, niin löisin varmaan nyrkillä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.5.25 22:12:31

Tunnen. Varsinkin nyt kun lapsi alkanut nukkua kokonaisia öitä niin on todella energinen fiilis, siis paljon energisempi kuin ennen lasta. Itse luulen että johtuu monesta syystä
- kun tarpeeksi kauan nukkunut huonosti (raskaus, vauvavuosi, 1v-1v8kk älyttömän aikaiset aamut) niin tämä 6.30-8 tuntuu luksukselta!! Pohjalta on matka vain ylöspäin vai miten se meni.
- luulen nukkuavni "tehokkaammin", keho oppinut syvään uneen nopeasti tms. Koska 7-7,5h unta riittää aivan mainiosti, ennen olisin ollut aivan tötteröö edes yhden 7h yön jälkeen.
- koko ajan menossa ja tekemässä jotain, ei tod ehdi makaa sohvalla enää kun on eläimiä ja taapero. Passiivisuus väsyttää.
-lapsen myötä päivärytmi samanlainen myös viikonloppuisin, heräämme viim 8.

Tänään ei ole väsyttänyt kuin ehkä 10 ekat min heräämisen jälkeen.

Viikon aikana on toki huonompia hetkiä ja päiviä mutta lähtökohtaisesti olen kyllä virkeä nykyään:)

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.5.25 22:12:36

Tämä on ihan outo juttu mulle, toi väsymys. Joka aamu herään energiaa täynnä uuten päivään, kovin montaa tuntia toi vireystila ei kyllä kestä.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.