Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Tunnetteko itsenne virkeiksi useinkin?

Lähettäjä: Aloittaja 
Päivämäärä:   25.5.25 15:46:08

Viikonloppu on taas mennyt puolikoomassa ja jäin miettimään, että pitäiskö ihmisen normaalisti tuntea itsensä virkeäksi heräämisen jälkeen ja siitä iltaan asti, olettaen siis, että on saanut normaalit yöunet?

Mä siis nukun huonosti ja saattaa mennä monta päivää ilman minkäänlaista virkeää oloa. Jos joskus tunnenkin itseni virkeäksi, niin se tunne ei kestä kuin ehkä muutamia tunteja. Ärsyttää kun hallitsevin tunne on vain väsymys ja ihan kaikenlainen tekeminen tuntuu ylitsepääsemättömän vaikealta.

Re: Tunnetteko itsenne virkeiksi useinkin?

Lähettäjä: Addi 
Päivämäärä:   25.5.25 16:26:29

Joo, mutta se vaatii adhd-lääkkeet.

Lähettäjä: Fasu 
Päivämäärä:   25.5.25 16:35:55

En ikinä. Ihan oikeasti elän jatkuvassa väsymyksen sumussa :/ suoritan elämää jollain autopilotilla, tuntuu melkein että olen vain yksi väsynyt ruumis elävän ihmisen sijaan. Enkä koe, että olisin masentunut tms, vaan ihan fyysisesti vaan todella väsynyt.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.5.25 16:40:06

Mäkään en ole yli kymmeneen vuoteen ollut pirteä. Heräämisen jälkeen kolmen tunnin päästä olisi ihan pakko päästä takaisin nukkumaan.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   25.5.25 16:48:23

Kyllä olen ihan pirteä lähes koko päivän. Välillä saatan ottaa vartin päiväunet, jos on ollut fyysisesti kovin raskas päivä ja alkaa esim ruokailun jälkeen kovasti ramaista.

Kaikesta sydämestäni toivon, että uupumuksen kanssa painivat saisivat apua ja ratkaisuja asiaan, eihän noin voi olla...

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.5.25 16:49:01

En koskaan. Joskus väsyttää hieman vähemmän. Olisi kiva kuulla noista adhd-lääkkeistä, olen miettinyt onko se yksi uuvuttava tekijä.

Päivämäärä:   25.5.25 16:53:39

” En ikinä. Ihan oikeasti elän jatkuvassa väsymyksen sumussa :/ suoritan elämää jollain autopilotilla, tuntuu melkein että olen vain yksi väsynyt ruumis elävän ihmisen sijaan. Enkä koe, että olisin masentunut tms, vaan ihan fyysisesti vaan todella väsynyt.”

Täällä täysin sama.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.5.25 16:59:41

Todella harvoin. Yritän muistella, mitenköhän lomalla...? Ei kai huomattavaa eroa.

Päivämäärä:   25.5.25 19:34:26

Mulla ei ainakaan lomalla ole mitään merkitystä väsymyksen tilaan, ihan yhtä väsynyt olen ollut silloinkin. Toki silloin on voinut sentään nukkua silloin kun siltä tuntuu.

Onko teiltä muilta väsyneiltä mitattu ferritiiniä? Mä kävin mittauttamassa jokin aika sitten yksityisellä, tulos oli muistaakseni 40-50, jotain siltä väliltä. Viitearvoissa taisivat olla lähes kaikki tulokset, sh tosin sanoi että hänen mielestään siellä oli puutteita ja hetken aikaa söinkin muutamia vitamiineja ja sitä rautaa. Raudasta sain aikamoiset oireet ja sen vuoksi sen syöminen on jäänyt, semoin sen ottamista oli vaikea ajoittaa niin, että ei söisi lähitunteina mitään mikä estää sen imeytymistä.

Nyt tässä väsymyksen kourissa mietin, että olisko infuusiosta mitään hyötyä. Toki joutuisin sen itse maksamaan. Ja ennen kuin kukaan nyt takertuu, niin veikkaan että olen ollut raudanpuutteinen koko elämäni, menkat on hoidettu pois ja kaiken järjen mukaan sen tankatun raudan ei pitäisi vuotaa mistään samantien pihalle. Tuntuu vaan ajatuksena niin helvetilliseltä, että tätä väsymystä pitäisi kestää vielä vuosia jos meinaisi saada tankattua sitä rautaa suun kautta. Jos tämä väsymystila nyt edes on siitä raudasta kiinni.

Lähettäjä: ?? 
Päivämäärä:   25.5.25 19:45:09

Muutamana päivänä kuukaudessa eikä se todellakaan kestä koko päivää

Päivämäärä:   25.5.25 19:53:16

Muistan että olin 14 ja tajusin että mikä mua vaivaa, mua väsyttää hirveesti.

Nyt olen 40 ja onneksi se tyttö silloin ei tiennyt että väsymys jäi pysyvästi päälle.

En ole ikinä virkeä ja olen aina uupunut. Nukun vähintään 9h. Se ei niinkään virkistä mutta vähemmin tunnein olen toimintakyvytön.

No mulla oli tuolloin 14-vuotiaana jo menkkojen takia anemia eli rautavarastot varmasti myös tyhjät ja ne on edelleen tyhjät mutta en jaksa uskoa että tällaiseen väsymykseen olisi syypää vain rautavarastojen tyhjyys koska hemoglobiini hyvä ja rautaa siis on kyllä riittävästi.

Päivämäärä:   25.5.25 19:54:55

Useimpina päivinä ainakin suurimman osan päivää.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.5.25 20:05:54

” En ikinä. Ihan oikeasti elän jatkuvassa väsymyksen sumussa :/ suoritan elämää jollain autopilotilla, tuntuu melkein että olen vain yksi väsynyt ruumis elävän ihmisen sijaan. Enkä koe, että olisin masentunut tms, vaan ihan fyysisesti vaan todella väsynyt.”

Täällä täysin sama.**

Ja mä myös, vuosia menty näin.

Lähettäjä: Pulu 
Päivämäärä:   25.5.25 20:29:35

Nyt on ollut hyvien unien viikko niin juku miten on energiaa eri tavalla. Ei ole valitettavasti itsestäänselvyys ja hormoonikierron vaihe vaikuttaa myös, miten mikäkin päivä tai viikko sujuu.

Aloitin "aktiivisen" urheilun noin 3 vuotta sitten ja ärsyttää myöntää, miten paljon sen myötä elämänlaatu parani. Silti on tosin noita kausia, kun ei jaksa mitään.

Päivämäärä:   25.5.25 20:39:15

En juuri koskaan. Rauta-arvot on kunnossa (en nyt tarkkaan muista, mutta oikeasti kunnossa eikä jotain 20, mikä voi olla lääkäreille ok).

Kadehdin pirteitä, energisiä ihmisiä.

Päivämäärä:   25.5.25 20:39:17

Voi vitsi toi olis kiva jos jaksais urheilla! Mä olen jättänyt ratsastuksen, juoksemisen, salilla käymisen ja näköjään nyt pyöräilynkin, koska saan aina migreenin pienenkin ponnistelun jälkeen. Toki ihan kokonaan en möllötä kotona, liikun kävellen päivässä 1-2h, mutta hikiliikuntaahan se ei ole.

Onko kukaan jatkanut liikuntaa siitä huolimatta että siitä saa migreenin? Loppuuko se migreenien tulo jossain vaiheessa?

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   25.5.25 21:19:13

Se pirteys ja jaksaminen on enemmänkin asenne.

Jos herään aamulla ja mietin vain että hitto kun väsyttää, haluan nukkumaan niin koko päivän on vetelä ja saamaton olo. Varsinkin jos jämähdän sohvalle töiden jälkeen hetkeksikään.

Jos taas aamulla herään ja väsyttää, mutta "päätän" että nyt juodaan vähän kahvia ja syödään että saadaan moottori käyntiin, päätän olla tehokas töissä jne niin väsymys ei valtaa olotilaa.

Tärkeää on myös tehdä asioita, joista itse oikeasti innostuu ja mistä saa intoa. Itse harrastan ratsastusta ja koiran kanssa agilitya ja rallytokoa, niissä on kokoajan jokin tavoite mitä kohti edetään ja odotan aina todella innolla valmennusta/ohjattuja treenejä.

Työtä tykkään tehdä, jotta on varaa elää tätä elämää mistä saan energiaa ja iloa.

Olen elänyt myös sitä "väsyttää 24/7" - elämää ja silloin elämästä puuttui juuri nämä iloa tuovat asiat mitä odottaa innolla joka aamu.

Lähettäjä: Viiru 
Päivämäärä:   25.5.25 21:49:23

Olen sanonut miehelle, että mulla on "morning weakness", ja se tarkoittaa, että herään väsyneenä, päänsärkyidenä ja uupuneens. On todettu uniapnea, lääkäri sanoi, että teippaa tennispallo yöpaidan selkään. Ei auta... En ole pirteä milloinkaan.

Päivämäärä:   25.5.25 21:50:29

Onpa meitä väsyneitä paljon. Ainakin saa vertaistukea.

Lähettäjä: iik 
Päivämäärä:   25.5.25 21:54:31

En usein, mutta sentään joskus, en ole koko ajan väsynyt. Tosin nyt keski-iässä on tullut uniongelmia, olen tosi väsynyt iltaisin ja nukahdan helposti, mutta herään aamuyöstä ja sitten en saa unta, torkun hiukan ja nousen silmät ristissä viiden jälkeen kun tuntuu turhalta enää makoilla...

Päivisin jaksan kyllä yleisesti ihan hyvin, niinä päivinä kun on tekemistä niin olen energisempi, rauhallisina päivinä ehtii huomata että oikeasti väsyttää ihan kamalasti.

Lähettäjä: Niinpä niin 
Päivämäärä:   25.5.25 22:03:16

Onpa kiva kuulla tuolta yhdeltä, että väsymys on vain asenne! Eli laiskoja tässä vain ollaan.

Nukun ilmeisesti vaihdevuosien takia huonosti eli heräilen pitkin yötä ja saan unta varmaan aivan liian vähän. Olo on päivisin ihan vetämätön jatkuvasti, tuntuu siltä kuin ei vain olisi energiaa. Kuvittelin, että kuukautisten pois jääminen olisi auttanut asiaan, mutta ei, olo ei ole parantunut, vaikken ole vuotanut puoleen vuoteen. Täytyy varmaan hommata joku unilääke, jotta saisi nukuttua.

Mutta jos joku sanoisi päin naamaani, että vika on asenteessani, niin löisin varmaan nyrkillä.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   25.5.25 22:12:31

Tunnen. Varsinkin nyt kun lapsi alkanut nukkua kokonaisia öitä niin on todella energinen fiilis, siis paljon energisempi kuin ennen lasta. Itse luulen että johtuu monesta syystä
- kun tarpeeksi kauan nukkunut huonosti (raskaus, vauvavuosi, 1v-1v8kk älyttömän aikaiset aamut) niin tämä 6.30-8 tuntuu luksukselta!! Pohjalta on matka vain ylöspäin vai miten se meni.
- luulen nukkuavni "tehokkaammin", keho oppinut syvään uneen nopeasti tms. Koska 7-7,5h unta riittää aivan mainiosti, ennen olisin ollut aivan tötteröö edes yhden 7h yön jälkeen.
- koko ajan menossa ja tekemässä jotain, ei tod ehdi makaa sohvalla enää kun on eläimiä ja taapero. Passiivisuus väsyttää.
-lapsen myötä päivärytmi samanlainen myös viikonloppuisin, heräämme viim 8.

Tänään ei ole väsyttänyt kuin ehkä 10 ekat min heräämisen jälkeen.

Viikon aikana on toki huonompia hetkiä ja päiviä mutta lähtökohtaisesti olen kyllä virkeä nykyään:)

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   25.5.25 22:12:36

Tämä on ihan outo juttu mulle, toi väsymys. Joka aamu herään energiaa täynnä uuten päivään, kovin montaa tuntia toi vireystila ei kyllä kestä.

Lähettäjä: mä 
Päivämäärä:   25.5.25 22:23:52

En oikeastaan koskaan.

Lähettäjä: Alina 
Päivämäärä:   25.5.25 22:24:40

Kyllä, varsinkin iltaisin tai yöllä kun pitäisi mennä nukkumaan

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.5.25 22:27:44

Olin pari vuotta jotenkin nuutunut. En osaa sanoa mikä näistä on auttanut mutta syön c- ja D-vitamiinia, Omega kolmea, inositolia, foolihappoa, ubikinonia ja DHEAa ja olen tosi pirteä. Dhean kanssa aloin jo aiemmin nukkua hyvin mutta vaikuttanut jaksamiseen. Muu arsenaliini lisätty myöhemmin.

Päivämäärä:   26.5.25 06:29:51

Mua ei ainakaan liikunta tai muu harrastaminen piristänyt. Kun väsymys alkoi, jouduin harrastuksista yksi kerrallaan, että edes jotenkuten kykenen raahautumaan töihin.

Päivämäärä:   26.5.25 06:38:33

^ Sama, naapuri houkuttelee reippaille kävelylenkeille muutaman kerran viikossa eikä se ainakaan piristä ollenkaan, ennemmin väsyttää jo valmiiksi. Samoin pyörällä töihin meno, hyvä pyörä ja lyhyt matka, mutta ei vaan onnistu, jumitan niin kauan etten ehdi kuin autolla. Olen työterveyden mukaan kaikin puolin kunnossa, oli juuri ikävuositarkastus, olen normipainoinen, syön terveellisesti. Nukun kyllä huonosti ja jos menen päikkäreille töiden jälkeen niin olen ihan koomassa koko illan.

Lähettäjä: Hmmmm 
Päivämäärä:   26.5.25 06:39:18

Olen väsynyt koko ajan, mutta suoritan arjen ja makaan viikonloput. Arkena siis liikun työmatkat kävellen ja käyn töissä, mutta viikonloppuna en jaksa mitään. Enkä lomilla. Rauta-arvot olleet vuosikausia nollissa, siis oikeasti ihan nollissa, eivätkä rautalisät ole tuoneet apua. Ne rautalisät, joita maha kestää, eivät auta. On tutkittu, ettei ole keliakiaa ym.
Lääkärien mukaan infuusiota ei tarvita, kun jaksan käydä töissä. Ilmeisesti muuten ei tarvitse jaksaa elää, kunhan jaksaa käydä töissä.

Lähettäjä: C 
Päivämäärä:   26.5.25 06:42:19

Lähes aina hereillä ollessani. Jos väsyttää, menen nukkumaan.

Päivämäärä:   26.5.25 06:57:20

Pahinta on kun tähän ei saa apua. Ylipainoinen nainen niin syyhän on se, vaikka uupumus on jotain aivan järkyttävää. En ole enää työkykyinen, aamupäivällä pystyn hetken toimimaan. Onneksi on perintörahaa kun ei sitä muualtakaan saa.

Päivämäärä:   26.5.25 06:58:18

"Se pirteys ja jaksaminen on enemmänkin asenne."

Mä harrastan ja touhuan kyllä varmaan jonkun toisen väsyneen mielestä paljonkin. Ei se silti sitä perusvirettä muuta virkeäksi. Kaiken tekee jotenkin vähän puolitehoilla ja joka paikkaan pitää raahautua käyttämällä sitä asennetta eikä siksi, että on niin paljon virtaa.

Lähettäjä: H 
Päivämäärä:   26.5.25 07:00:17

En. En muista milloin viimeksi elämässä olisi ollut sellainen pidempi jakso että on virkeä,venerginen, jaksaa tehdä asioita pakottamatta.

Sattuipa sopivasti tämä aloitus, olen miettinyt tätä asiaa tässä juuri useampana päivänä.

Lähettäjä: Lemon 
Päivämäärä:   26.5.25 07:24:25

Lähettäjä: ---
Päivämäärä: 25.5.25 21:19:13

Se pirteys ja jaksaminen on enemmänkin asenne.

Ei ole. Ei se todellakaan ole. Olen ollut elämässäni pitkiä jaksoja jaksamaton ja väsynyt ja sitä ei asenne korjaa. Normaalisti olen virkeä, mutta kun keholla ei ole kaikki ok jaksaminen ja virkeys katoaa täysin, kehosta ja samalla mielestä katoaa tehot. Keho ei palaudu ja akut on loppu. Tuo yhdessä viestissä mainittu ”väsynyt ruumis elävän ihmisen sijaan” oli loistava vertaus sille tunteelle.
Minulla syyksi löytyi sairaus (krooninen fyysinen sairaus joka on lääkkeillä aika hyvin tukahdutettuna, mutta toisinaan silti vaikuttaa), sen jäljille päästiin verikokeista ja hyvällä tuurilla kohdalle sattui lääkäri joka otti lopulta oireeni sekä jatkuvasti vähän koholla olevat tulehdusarvoni tosissaan.
Tsemppiä kaikille väsyneille, toivottavasti teillekin löytyy apu ja virkeät päivät on taas edessä <3

Lähettäjä: Palmu 
Päivämäärä:   26.5.25 08:11:42

Nykyään jaksan, kun vähensin työaikaa 4-päiväiseksi ja sain rauta-arvot kuntoon. Ja vähensin arjesta kaiken kuormittavan. Teen asioita, joista tykkään. Panostan yöuniin (väsyttävä lääke iltaisin ja kasilta nukkumaan). Jaksaa kummasti paremmin... Lapsia ei ole, mutta hyvä parisuhde löytyy. Luultavasti tämäkin auttaa jaksamaan. :D Lapsiarki vei kaikki voimani (kokeiltu uusperheessä).

Lähettäjä: Edwin 
Päivämäärä:   26.5.25 08:27:20

Tulipa tavallaan hyvä mieli tästä ketjusta.
Olen itse miettinyt samaa, että onko ihmiset virkeitä ja auttaako nukkuminen siihen.

Muistan, että noin kaksikymppiseksi olin virkeä. Mutta nyt olen aina väsynyt ja joudun todella ponnistella, että jaksan edes kivoja asioita.
Rauta arvoni on erinomaiset. Ei edes missään hyvän rajoilla, vaan todella hyvät.

En ole keksinyt mistä tämä väsymys johtuu. Siihen ei nukkuminenkaan auta.

Päivämäärä:   26.5.25 09:22:01

"Se pirteys ja jaksaminen on enemmänkin asenne.
Ei ole. Ei se todellakaan ole"

Luulin, että on sanomattakin selvää että puhun tilanteesta jossa sairaudet on poissuljettu.
Ylempänä myös joku vaihdevuosioireinen oli vetämässä pataan asian tiimoilta, kai nyt järkikin jo sanoo että jos nukut huonosti niin silloin olet väsynyt.

Mutta kun sairaudet on poissuljettu ja nukut öisin tarpeeksi, kannattaa suunnata katseet siihen arkeen millaista se on. Jos sieltä puuttuu asiat, jotka tuovat iloa ja intoa niin sellaisia kannattaa hommata.

Ei kukaan, siis kukaan, ole pirteä jos se oma arki on tylsää ja puuduttavaa.

Lähettäjä: Gi 
Päivämäärä:   26.5.25 09:46:57

Aloittaja - kärsin myös migreenistä liikunnan ohessa. Olen huomannut että nesteytys on tärkeää huolehtia kuntoon. Eli hyvin juominen hyvin ennen liikuntaa (jopa edellisenä iltana) ja liikkuessa sekä liikunnan jälkeen. Pidemmän (yli tunnin) liikunnan ohessa otan myös elektrolyyttejä auttamaan nesteytystä. Aloita rauhallisesti ja nosta tasoja vähän kerrallaan!

En tunne aina olevani virkeä; viikonloppuisin jos en mene mihinkään olo saattaa olla todella tunkkainen. Virkistyn jos oikeasti lähden jonnekin ja teen jotakin!

Lähettäjä: Taina 
Päivämäärä:   26.5.25 09:58:28

Vain yksi tässä ketjussa mainitsee uniapnean. Varsinkin jos on ylipainoa ja vaihdevuodet ovat ohi, niin tuo kannattaisi tutkia ja hoitaa – ja hoitaa paremmin kuin teippaamalla tennispallo selkään. Ei uniapnea aina ole hoidettavissa sillä, että lakkaa nukkumasta selällään.

Uniapnea on ymmärtääkseni aika rankasti alidiagnosoitu vaiva ja saattaa hyvinkin olla väsymyksen taustalla. Vaatikaa tutkimuksia, jotta se voidaan todeta tai sulkea pois. Ei ole normaalia olla koko ajan väsynyt, ei ole normaalia olla väsynyt aamulla yöunien jälkeen.

Uniapneaa voi olla myös normaalipainoisilla, vaikka se usein liittyykin ylipainoon ja lihavuuteen.

Nykyään ei oikein muusta puhutakaan kuin siitä ferritiinistä. Varmasti se onkin yksi mahdollinen syy väsymykselle, mutta ei suinkaan ainoa.

Päivämäärä:   26.5.25 10:10:54

"Lähettäjä: .
Päivämäärä: 26.5.25 06:57:20

Pahinta on kun tähän ei saa apua. Ylipainoinen nainen niin syyhän on se, vaikka uupumus on jotain aivan järkyttävää."

Varsinkin tämän kaltaisen ihmisen kannattaa selvittää uniapnean mahdollisuus ja jos sellainen todetaan, hoitaa se. Ylipaino voi todella olla taustasyynä uupumukselle niin, että sen konkreettinen, uupumusta suoraan aiheuttava syy on uniapnea.

Päivämäärä:   26.5.25 10:26:01

Ai joo unohdin että uniapnea johtuu ylipainosta! Niinpä tietysti. Onneksi laihoilla ei ole sitä ja heille pitää nettilääkäreiden löytää joku muu syy, vaikkapa laiskuus.

Lähettäjä: äm 
Päivämäärä:   26.5.25 10:31:35

Useimmiten kyllä. Tosin tänä keväänä olin jostain syystä pari kuukautta tosi väsynyt, mutta nyt onneksi virkeä olo on taas palannut.

Päivämäärä:   26.5.25 10:46:23

Lukaise, piste, tuo edellinen kommenttini, ja riisu siilipuolustus. Uniapneaa on myös normaalipainoisilla, vaikka se usein kytkeytyy ylipainoon tai lihavuuteen.

Se, että ylipaino faktisesti aiheuttaa sairauksia, ei ole mielipidekysymys. Nykyään vain ollaan niin herkkänahkaisia, että luetaan neutraali toteamus tuomitsemiseksi. Sitä ei minun kommentissani kuitenkaan ollut. Ylipainoon voi olla monia syitä, eikä ihminen ole "huono", jos on ylipainoinen. Kuitenkin jos on ylipainoinen, voi olla myös uniapneaa, diabetesta, korkeaa verenpainetta...

Tiesitkö, että jopa sormien nivelrikko voi pahentua ylipainon takia, koska rasvakudos on aktiivinen elin, joka erittää hormonin kaltaisia aineita, jotka pahentavat nivelrikkoa?

Minä en nettikeskustelijana sano, että "laihduta, niin vaivasi katoavat". Pelkkä elämäntilanne saattaa olla niin kuormittava, että painonhallinta on mahdotonta. Mutta ylipainoisen ei kannata kieltää sitä tosiseikkaa, että hänen jokin muu vaivansa taustasyynä voi olla se ylipaino. Ei se silti ole suorastaan henkilön oma syy.

Ylipainosta johtuva uniapnea voidaan hoitaa, vaikka henkilö ei suostuisi edes kuuntelemaan suositusta, että pudottaisi painoa. On vain niin, että jos on ylipainoinen ja väsyttää, niin yksi hyvinkin varteenotettava mahdollinen syy on se uniapnea. Se kannattaa tutkia! Jos lääkäri ei suostu hoitamaan todettua uniapneaa, ennen kuin potilas laihtuu, niin kannattaa vaihtaa lääkäriä. Kun saa uniapneaan hoidon ja parhaimmillaan väsymys poistuu, niin se painonhallintakin helpottuu, kun jaksaa tehdä asioita.

Ylipainoisen tai normaalipainoisenkaan syyllistäminen ei auta ketään. Mutta ei auta tosiasioiden kieltäminenkään.

Pisteen kannattaa ottaa asiat asioina ja olla syyllistymättä niin herkästi.

Päivämäärä:   26.5.25 11:46:52

Ja vaikka se uniapnea olisikin niin kaikki ei pysty cpapin kanssa nukkumaan, valisti nettitohtorit miten paljon tahansa. Ja muuta hoitoa ei ole.

Päivämäärä:   26.5.25 12:10:40

Entä uniapneakisko? Joillekin jopa se pelkkä asennon vaihtaminen auttaa, siis se tennispallo selkään tai sitten vaikka moottorisänky, niin että saa vähän istuvamman asennon.

Muitakin hoitoja siis on, mutta se CPAP-laite taitaa olla tehokkain.

(Ja silläkin uhalla, että piste taas syyllistyy, mainitsen tämän: on myös mahdollista, että ylipainosta eroon pääseminen parantaa uniapnean, vaikka se voi olla työn ja tuskan takana, kun uniapnea aiheuttaa jatkuvaa väsymystä.)

Ihan kaikki eivät pysty CPAP-laitteen kanssa nukkumaan, mutta sitä ei tiedä, ennen kuin itse kokeilee. Kaikki eivät pysty. Moni pystyy. Moni pystyy pienen totuttelun jälkeen. Suurin osa pystyy totuttelun ja opettelun kautta. Ei laitetta kannata tyrmätä sanomalla, että "kaikki eivät pysty". Ne, jotka pystyvät, saavat avun.

Uniapnea ei ole ihan pieni vaiva vaan voi uhata jopa henkeä. Ylimielisyys ja asenteellinen hoidon tyrmääminen ei ole kovin fiksua. "Mutkumäenhaluu"-tyyppiset kommentit ovat lapsellista huomionhakua.

Lähettäjä: Töpö 
Päivämäärä:   26.5.25 12:17:09

Päätin tämän ketjun perusteella hakeutua labratesteihin. Dhea arvon mainitsi eräs. Onko tietoa tästä ja muista arvoista jotka voisi mittauttaa omatoimisesti? Kiitos tästä ketjusta!

Lähettäjä: nipa 
Päivämäärä:   26.5.25 12:19:54

Mulla oli kans joskus tuommoinen jatkuva väsymys. Nykyään olen pirteä koko päivän, joskus tarvitsen päiväunet. Olo on pirteä, vaikka nukkuisin aika lyhyet yöunet.
Muutoksia on vähän vähemmän hiilareita ruokavaliossa, paljon hikoiluun johtavaa urheilua ja iloisempi mieliala yleisesti. En olisi pahimpina uupumusjaksoina jaksanut urheilla, en tunnistanut sitä kuitenkaan uupumukseksi.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   26.5.25 12:26:11

Ilmoittaudun joukkoon. Uni ei palauta. Takana anemia ja nyt vaihtarit. Migreeniä pukkaa ja lihakset jumii, tähän auttaa vähän sokeri rasituksen yhteydessä. Iltapäivällä saatan olla pirteä ja käynkin kävelyllä mielelläni.
Ärsyttävää, kun ikäni mennyt tulvamenkkojen mukaan ja nyt pitää tehdä pienestäkin ponnistelusta suuri numero että selviää.

Lähettäjä: ok 
Päivämäärä:   26.5.25 12:31:25

Tänään juuri kilpparikokeissa, jos väsymyksen syy löytyy sieltä.

Lähettäjä: Laina 
Päivämäärä:   26.5.25 12:44:45

Taina jaksaa päteä ja luetella itsestäänselvyyksiä.

Päivämäärä:   26.5.25 12:48:48

Mikä saa kuvittelemaan että väsynyt on laiska eikä hae apua ja kokeile eri hoitoja? Kauhea paasaaminen päällä ihankun itse olis joku yli-ihminen ja kukaan muu ei tajua mitään. Jatkuva väsymys on ihan kauhea suo rämpiä ilman muiden viisasteluitakin.

Päivämäärä:   26.5.25 13:01:54

Kyllä tunnen, melkein joka päivä. Mutta vain koska olen järjestänyt elämäni luontaisen vuorokausirytmini mukaiseksi. Kaikki ajanjaksot, jolloin olen joutunut menemään töihin säännöllisesti aamukahdeksaksi tai aikaisemmin, olen ollut kroonisesti väsynyt, ja elämänilo on ollut kateissa.

Lähettäjä: Äitee 
Päivämäärä:   26.5.25 13:10:58

Vain kun syön rautaa tupla-annoksella. Kokeilin just hupia, jätin raudan ottamatta ja 2vk niin olen kuolemanväsynyt. Siis niin väsynyt, että tuntuu melkein masennukselta :( heti kun syön rautaa, olen normaalivireä. Olis kiva jos asiaa tutkittais, mutta ei vaan tutkita.. :( ( ei ole runsaat kk, ei ole mahahaavaa tai perussairautta, silti rauta vuotaa johonkin)

Lähettäjä: Äitee 
Päivämäärä:   26.5.25 13:17:17

Ainiin ja kun mitattiin viimeksi ferritiini, se oli 26. Ei muuta kuin rautaa kitusiin...

Päivämäärä:   26.5.25 13:23:28

Tuttu pohti just yks päivä, että on ollut viimeksi virkeä 90-luvulla

Päivämäärä:   26.5.25 15:49:19

Moni sanoo että urheilee. Uskon itse että liikunta auttaisi, olen kroonisesti väsynyt ja mulla on sairauksia mutta mulla oli yksi kesä noin 10v sitten kun pakotin itseni kävelemään 4km lenkin heti aamusta ja loppukesästä kävelin jo 10-15km lenkkejä helposti ja vaivatta. Olin jotenkin vireä ja pirteä silloin ja en väsynyt lainkaan niin helposti.

Mutta sanopa aivan rättiuupuneelle että lähde liikkumaan... Se tuntuu aivan mahdottomalta.

Päivämäärä:   26.5.25 16:04:28

Joskus oikein säikähdän, kun yhtäkkiä huomaan, että on virkeä olo. Normaalisti väsyttää ja asioiden tekeminen uuvuttaa, etenkin aloittaminen.

Päivämäärä:   26.5.25 16:12:36

Eipä noissa jutuissa juuri pätemistä ole. Tosin tämä ketju osoittaa, etteivät asiat suinkaan ole kaikille itsestään selviä.

Väsymyksen syy on hyvä selvittää, oli se sitten ferritiinin tai raudan puutos, kilpirauhasongelma tai vaikka se uniapnea. Tai jokin muu.

Päivämäärä:   26.5.25 23:10:31

Aloittajalla on epäilty uniapneaa ja se varmaan löytyykin, vaan enpäs nukkunut sen testilaitteen kanssa, niin ei ole selkeää tulosta. Kaksi kertaa kokeiltiin tuloksetta ja tarkempaan testiin lääkäri ei mua laita "koska et nuku kuitenkaan". Se testilaite on tehty isommille ihmisille, minä pienikokoisena naisena en pysty nukkumaan sen kanssa kyljellään ollenkaan, ja selällään en oikein osaa nukkua.

Aika karmeaa, että meitä väsyneitä on näin monta! Kyllä mä luulen, että meillä on ihan joku fyysinen syy tähän, eikä mikään pelkkä laiskuus. Kun keikutaan siellä oman jaksamisen rajamailla, niin laiskaksi väittäminen pistää kyllä savun nousemaan korvista. Asenteella ei ole tämän kanssa oikeasti mitään tekemistä. Niitä mukaviakin asioita on elämässä, ainut vaan että kun niitäkään ei meinaa jaksaa tehdä.

Lähettäjä: sam 
Päivämäärä:   27.5.25 00:31:41

Oletteko te, jotka ette tunne itseänne virkeäksi, paljon ruuduilla? Mulla ei ole älypuhelinta eikä telkkaa, ja olen aika vähän minkään ruudun ääressä. Aamuisin luen tietokoneella parikymmentä minuuttia uutisia ja postia, illalla saatan katsoa Areenasta tai muista suoratoistopalveluista jakson jotain sarjaa tai selailla hetken vaikka tätä HT-nettiä. Somea en käytä.

Ulkoilen myös aika paljon, useamman tunnin päivässä. Ja nukun vähintään 8h yöunet, syön aika terveellisesti. Näen ystäviä livenä päivittäin ja juttelen kauempana asuvien ystävien ja perheenjäsenten kanssa usein puhelimessa. Tykkään auttaa ihmisiä ja toimin vapaaehtoisena. Harrastan useita kiinnostavia juttuja. Ja tosiaan, olen kyllä lähes koko hereilläoloajan hyvinkin virkeä, iloinen, utelias ja jotenkin innostunut kaikesta.

Päivämäärä:   27.5.25 03:00:10

Sam, en todellakaan jaksa katsoa telkkaria. Sähköpostit vilkaisen viikonloppuisin, viikolla en jaksa. Somea en käytä, täällä poikkeilen, kun töissä hajoaa vehkeet. Ulkoilla en enää jaksa kuin lomilla. Ennen lenneilin, kävin ryhmäliikunnoissa, vesijumpassa, salilla, kursseilla ja ratsastin. Yksi kerrallaan ne piti lopettaa, että suoriudun työviikosta. Käyn töissä ja yritän nukkua. Pelkkä lähikaupassa poikkeaminen uuvuttaa moneksi päiväksi niin, että nukahtelen seisaalleni töissä. Mitään vikaa ei kuulemma ole.

Lähettäjä: Blackeye 
Päivämäärä:   27.5.25 06:00:35

Lähettäjä: sam
Päivämäärä: 27.5.25 00:31:41

Oletteko te, jotka ette tunne itseänne virkeäksi, paljon ruuduilla? Mulla ei ole älypuhelinta eikä telkkaa, ja olen aika vähän minkään ruudun ääressä. Aamuisin luen tietokoneella parikymmentä minuuttia uutisia ja postia, illalla saatan katsoa Areenasta tai muista suoratoistopalveluista jakson jotain sarjaa tai selailla hetken vaikka tätä HT-nettiä. Somea en käytä.

Ei minulla ole jaksamista selata somea tai tuijottaa ruutua muuta kuin näin aamukahvin ääressä työvuoron alkua odotellessa, ei riitä energiaa sellaiseen. Ennen pidin aktiivisesti harrastuksestani instatiliä, mutta nyt kun virkeys on ollutta ja mennyttä en jaksa edes sitä. En jaksa innostua, suoritan vain pakolliset ja sekin tuntuu kuin kivirekeä vetäisi. Olin ennen iloinen, energinen ja virkeä. Nykyään vain rätti (nainen, 30v,

Lähettäjä: Blackeye 
Päivämäärä:   27.5.25 06:03:57

Lähti vähän kesken… siis piti lisätä että 30 v nainen, ns perusterve, ei ylipainoa vaan enemmän liiankin laihaksi pyrkivää sorttia, urheilullinen (vaikka sekin on nykyään ihan kamalaa, keho pistää vastaan ja sattuu loukkaantumisia), elän säännöllisellä rytmillä, syön terveellisesti ja nukun, mutta tuntuu ettei mikään määrä unta vaan riitä. Olen vaan aina tosi väsynyt. Tuntuu että elämä menee ohi kun ei jaksa ja se on surullista. Tsemppiä kaikille samaa kokeville!!

Päivämäärä:   27.5.25 06:39:36

"Aloittajalla on epäilty uniapneaa (...) Se testilaite on tehty isommille ihmisille, minä pienikokoisena naisena en pysty nukkumaan sen kanssa kyljellään ollenkaan"

Tämä kyllä pistää niin vihaksi! Paljon puhutaan siitä, miten lääketieteessä yleensäkin koko naissukupuoli on tutkimatonta aluetta, kun tutkimuksissa miehet ovat yliedustettuina. Sama myös tässä. Naisillakin on uniapneaa, jopa pienillä ja normaalipainoisilla naisilla, mutta hoitoa saavat lähinnä ylipainoiset miehet. 😡

Tsemppiä aloittajalle, toivottavasti jostakin löytyy sinulle apu. Ja muillekin, jotka ketjussa ovat kertoneet väsymyksestään.

Lähettäjä: Työ 
Päivämäärä:   27.5.25 07:56:08

Minulla väsymyksen aiheutti työ. En ehtinyt palautumaan töiden välissä, vaikka työstä pidinkin. Koluttauduin uudelleen ja olen nyt alalla joka vähemmän fyysinen sekä suht säännöllinen työaika.

Jos elintavoissa, työssä yms. Ei löydy mitään huomautettavaa niin lähtisin tosiaan myös tutkimaan tuota uniapnean mahdollisuutta, ferritiini tasot jne. Eli taustalla varmasti jotain:/

Lähettäjä: Iieva 
Päivämäärä:   27.5.25 10:01:30

Kyllä mää olen oikeastaan aina ihan pirteä! En mikään sähköjänis, mutta normaalin pirteä ja jaksava, ei mua oikeastaan väsytä hirveesti ikinä, edes huonosti nukutun yön jälkeen.
Meillä on 4 ja 1,5 vuotiaat lapset, joista nuorempi nyt vasta alkanut nukkua täysiä öitä, mutta ei mua väsyttänyt silloinkaan kun se heräili, sain nopeasti uudestaan unen vaikka heräsin.
Nukun nykyään yössä n. 7-9 h. Ja ihan virkku olo vaikka joskus nukkuukin vähemmän.

Lähettäjä: Aidan 
Päivämäärä:   27.5.25 10:14:03

https://www.iltalehti.fi/elintavat/a/dc6b8acb-42e5-479c-b685-fccbc306c725
Olisko mikrobituho syynä?

Päivämäärä:   27.5.25 11:59:54

Nukun ilmeisesti vaihdevuosien takia huonosti eli heräilen pitkin yötä ja saan unta varmaan aivan liian vähän. Olo on päivisin ihan vetämätön jatkuvasti, tuntuu siltä kuin ei vain olisi energiaa. Kuvittelin, että kuukautisten pois jääminen olisi auttanut asiaan, mutta ei, olo ei ole parantunut, vaikken ole vuotanut puoleen vuoteen. Täytyy varmaan hommata joku unilääke, jotta saisi nukuttua.

— hormonikorvaushoito voisi myös auttaa. Samanlaiset oireet itsellänikin ja menkat olleet puoli vuotta poissa

Lähettäjä: Aina väsynyt 
Päivämäärä:   30.5.25 12:40:52

En tunne itseäni virkeäksi juuri koskaan. Arjen suoritan, kuten moni muukin täällä kertoo tekevänsä. Aamulla herätyskellon soidessa ensimmäinen tunne on epätoivo. Torkuttaa on pakko n 1h, ensimmäisen hälytyksen jälkeen en todellakaan ole toimintakykyinen.
Työpäivän jälkeen on nukuttava n 2h päikkärit, jotta saa edes jotakin tehtyä kotona sen jälkeen. Nukkumaan menen n klo 22.
Muistan nämä tuntemukset jo lapsuudesta, ja kuinka aamuväsymys oli niin lamaannuttavaa, ettei edes perheenjäsenten kanssa pystynyt aamulla puhumaan. Nykyään asun yksin.
Vuosien mittaan tutkittu vaikka mitä, kokeiltu erilaisia mielialalääkkeitä, unilääkkeitä, rautaa, vitamiineja. Uniapnea tutkittu, unta mitattu ja todettu että se ei ole palauttavaa, mutta syytä, tai apua tilanteeseen ei ole keksitty. Olen normaalipainoinen ja ruokailutottumukset ok. Vaihdevuodet alkaneet 35v ja väsymys pahentunut entisestään. Hormonivalmisteita kokeiltu useita. Mistään ei väsymykseen ole ollut apua, vaikka muita oireita vähentäisivätkin.
Työelämää pitäisi jaksaa vielä 30 v, ja tuntuu että koko elämä menee siihen, että yrittää selviytyä töistä. Olisi ihanaa herätä joskus virkeänä ja tarmoa täynnä.

Lähettäjä: Jes 
Päivämäärä:   30.5.25 13:56:04

Mulla todettiin kilpirauhasen liikatoiminta, struuma aiheuttaa. Syy väsymykselle ja muille oireille selvisi.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.