Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Asioiden hoitaminen kun aina töissä

Lähettäjä: työtyötyö 
Päivämäärä:   25.5.25 15:02:57

Töissä aina arkisin 8-17 aikavälillä. Töissä ei ainuttakaan paikkaa, jossa esimerkiksi hoitaa puheluita rauhassa.
Tiukat poissaolo käytänteet,kaikki 20min yli menevät poissaolot täytyy korvata.
Oli sitten lääkäri tai mikä hyvänsä. Töistä ei voi olla pois ilman sijaista.

Itsellä nyt tilanne että täytyy lapsen asioista huolehtia. Tilanne on raskas ja kuormittava. Joudun hoitamaan asioita puhelimitse,esim. huomenna monen puhelun verran
Mietin sairauslomaa koska en keksi keinoa hoitaa työtä sekä asioita. Toisaalta en myöskään ole tällä hetkellä kykenevä hoitamaan työtäni täysillä kun ajatus muissa asioissa.
Palkattomaan taas täytyy itse hankkia sijainen.

Olen ennenkin kokenut kuormittavan tämän kun tosi vaikea mitään omia asioita soittaa/hoitaa.

Onko hyvin neuvoja miten toimia? Miksi tämä on tehny niin vaikeaksi.

Re: Asioiden hoitaminen kun aina töissä

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   25.5.25 15:09:31

Vaikeaa on tosiaan. Mulla ei ihan noin hankala tilanne, ruokiksella tmv. saa kyllä hyvin soiteltua, mutta sitten tulee se mutta. Kaikki julkiset terveyspalvelut ovat nykyään takaisinsoiton takana. Voin soittaa sinne ruokkiksen alussa, mutta todennäköistä on että eivät sieltä sen ruokiksen aikana soita takaisin vaan vasta sitten, kun en taas pysty puhelimeen vastaamaan. Tai voi olla että soittavat vasta seuraavana tai sitä seuraavana päivänä... Samasta syystä piti vaihtaa eläinlääkäri toiseen, kun entisellä vakiklinikalla ottivat takaisinsoiton käyttöön eikä muita ajanvaraustapoja ole pl. ihan perusjutut joihin saa nettiajanvarauksen tehtyä.

Ei se saikkukaan huono vaihtoehto ole jos töissä on tehty asiat noin vaikeiksi. Pakko se on saada omat ja lapsen asiat hoidettua jotenkin, kyllä jokaisella pitää siihen oikeus olla.

Päivämäärä:   25.5.25 15:09:37

Entä lapsen toinen vanhempi?

Päivämäärä:   25.5.25 15:11:41

^ varmaan mieslapsi.

Päivämäärä:   25.5.25 15:13:21

Kyllä. Yksi paikoista joihin soitettava on puhelinaika x-x ja toinen y-y,olen molempien aikaan töissä.
Minulla on 15min taukoaika töissä. Ei muuta. Myös aiemmista asioista olisi mukava voida jutella paikassa jossa saa olla varmasti yksin. Meidän töissä ei sellaista paikkaa ole.

Vaikeaksi on tehty.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   25.5.25 15:21:38

Lähettäjätyötyötyö 

Päivämäärä25.5.25 15:13:21

Kyllä. Yksi paikoista joihin soitettava on puhelinaika x-x ja toinen y-y,olen molempien aikaan töissä.
Minulla on 15min taukoaika töissä. Ei muuta. Myös aiemmista asioista olisi mukava voida jutella paikassa jossa saa olla varmasti yksin. Meidän töissä ei sellaista paikkaa ole.

Vaikeaksi on tehty.

No sullahan on laiton työaika. Vai teetkö nelipäiväistä viikkoa, jolloin se yksi päivä jää asioiden hoiteluun.

Säännöllinen viikkotyöaika on 40 tuntia, ja sulla on 43 tuntia 45 minuuttia, ja laittoman vähän taukoja.

Että sellainen satu tällä kertaa.

Päivämäärä:   25.5.25 15:28:47

Kirjoitin että olen tuolla aikavälillä,en siis joka päivä 8-17
Mutta jos työpäivä on,kuten huomenna 8-15:30, ja soittoajat ovat 9-11 ja 13-14 niin kumpaakaan aikaan en pysty soittamaan koska olen töissä.

Myös nuo takaisin soitot, joita useassa paikassa on,ovat hankalia. Minun töissä ei aina kuule puhelinta tai pysyy vastata.
Esim. Meidän tk soittaa tasan kerran takaisin ja jos ei vastaa tulee viesti,että pitää soittaa uudelleen.

Että semmonen satu tosiaan :)

Lähettäjä: Mies 
Päivämäärä:   25.5.25 15:40:12

Otat sairaslomaa.

Päivämäärä:   25.5.25 15:58:37

Miksi et ehdota sinne , mistä soitetaan, että vain tämä aika x käy? Kyllä hekin voi joustaa.

Päivämäärä:   25.5.25 16:00:42

Ja yksi vartin tauko. Just joo.

Sulta jäi nyt kirjoittamatta, että et ole töissä Suomessa, koska se on se sun seuraava viesti.

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   25.5.25 16:01:46

No minä kyllä soitan lääkäripuheluni käytävällä/taukohuoneen nurkassa/ihan vaan toimistossa jos ei mitään muuta paikkaa ole.

Takaisinsoittopalveöit on kyllä todella ärsyttäviä, toisaalta yhtä kiva on kun jonottaa puhelimessa heti tauon alettua ja kun pääsee jonotuspaikalle 1, on pakko laittaa puhelin pois kun tauko loppuu. Meilläkin tulee kyllä valikoitua paljon asiointipaikat sen mukaan missä on helppo asioida. Julkisella on välillä onnistunut kun selittää tilanteen niin on voinut saada tarkemman ajan sovittua yms.

Oletko muuten keskustellut asiasta esimiehen kanssa lainkaan? Meillä on esimies jopa tullut tuuraamaan muutamaksi minuutiksi että saa puhelun soitettua kun oli pakottava tarve

Päivämäärä:   25.5.25 16:41:53

Miten ihmeessä sairauslomaa "otetaan"?

Päivämäärä:   25.5.25 17:09:32

Ite lopetin työt tuommoisessa työpaikassa. Lasten asioita oli vaikea hoitaa jo pelkkä neuvola käynti tuotti tuskaa, koska palkatonta vapaata ei saanut pitää. Just nuitten puheluiden hoitaminenkin lähes mahdotonta.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   25.5.25 18:40:05

Toinen huoltaja asialle, tai isä/äiti, vaikka ei olisi yhteishuoltajuus.

Laiton työaika joka tapauksessa, jos vain yksi 20 minuutin tauko koko päivänä.

Lähettäjä: häh 
Päivämäärä:   25.5.25 18:56:51

Mikä helevetin työpaikka tuo tuollainen oikein on :O

???

Lähettäjä: + 
Päivämäärä:   25.5.25 23:24:45

Se on se työpaikan valinnan vapaus. Kukaan ei pakota olemaan juuri tuolla töissä, missä ihmistä ei arvosteta.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   25.5.25 23:33:45

"Se on se työpaikan valinnan vapaus. Kukaan ei pakota olemaan juuri tuolla töissä, missä ihmistä ei arvosteta."

Tämä. Lähtisin kävelemään tollasesta paikasta. Onko edes laillista, että palkattoman saadakseen pitäisi itse repäistä jostain sijainen? Mitä varten ne esimiehet teillä on? Heiluttelemassa vain ruoskaa?

Lähettäjä: S 
Päivämäärä:   25.5.25 23:34:45

"Laiton työaika joka tapauksessa, jos vain yksi 20 minuutin tauko koko päivänä."

Yleinen harhaluulo. TES:lla on mahdollista sopia tauoista laista poiketen ja 20min tauko 7,5h päivässä on hyvinkin mahdollista. Aloittaja ei kertonut mikä TES, joten mahdoton sanoa onko laiton vai ei. Aloittaja ei ole töissä 8-17 5pv viikossa

Käytännöissä on kuitenkin paljon parantamisen varaa, jos työnantajalta ei sen verran joustoa löydy, että yhtenä päivänä silloin tällöin saisi esimerkiksi lapsen asioita hoidettua. Vaihtaisin paikkaa jos edes palkatonta puolikasta päivää irtoa asioiden hoitoon.

Lähettäjä: I 
Päivämäärä:   26.5.25 00:05:50

Luojan kiitos meillä voi töissä hoitaa omia asioita lähes missä tahansa. Työt kyllä onnistuvat siinä samalla, vaikka juttelisi koko päivän niitä näitä. Kunhan pomolle vastaa sen soittaessa.

Lähettäjä: öwefh 
Päivämäärä:   26.5.25 00:29:54

Kuulutko aloittaja ammattiliittoon? Siellä on lakimiehiä jotka selvittää sun työnanatajalle että toi on laitonta.

Päivämäärä:   26.5.25 03:32:26

Onneksi ei ole kenenkään pakko tyytyä tuommoseen työpaikkaan.

Lähettäjä: Bink 
Päivämäärä:   26.5.25 05:51:48

Kuulostaa tosi raskaalta työpaikalta. Miten voi olla työntekijän asia hoitaa itsekseen sijainen? Minä varmaan laittaisin sähköpostia noihin paikkoihin ja selittäisin, että työni vuoksi en voi soittaa soittoaikoina, koska xyz. Kysyisin, olisko mahdollista hoitaa asia sähköpostilla tai sitten varata soittoaika.

Itse olen mm. lapselle saanut puheterapian sähköpostilla, kun kyllästyin kyttäämään tiettyä päivää ja kellonaikaa milloin oli soittoaika ajanvaraukseen.

Eikö esimies jousta yhtään, jos hänelle kertoo, että tarvitsisi saada asia hoidettua? Tulisi esim. tuuraamaan sinua.

Itselläni oli vapaa työaika, joten tuo kuulostaa ihan hirveältä kyykytykseltä. Toivottavasti palkka on edes hyvä.

Lähettäjä: Apotek 
Päivämäärä:   26.5.25 06:12:29

Kuulostaa apteekin touhuilta

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.5.25 06:22:44

En yleensä kannata saikuttamista turhaan ja olen ollut lähes 20 vuotta samalla työnantajalla ollen sairaana ihan muutaman kerran, mutta tuollaisessa työpaikassa voisi kyllä sattua niin että iskisi parin päivän vatsatauti jotta saisin hoitaa asiat rauhassa.

Se on jännä miten joillakin työpaikoilla henkilöstö ei ole voimavara vaan lähinnä sellainen välttämätön paha.

Lähettäjä: Kiulu 
Päivämäärä:   26.5.25 06:41:02

Apotek: missä apteekissa muka pitää hankkia itselleen sijainen?

Lähettäjä: Ärrä 
Päivämäärä:   26.5.25 07:01:55

Kuulostaa ihan joltain kioskilta, paitsi että R-kioskilla ei ollut edes sitä 15min taukoa. Ohje oli myös, että asiakas ei saa nähdä työntekijän istuvan eikä tiskin takana saanut syödä eväitä.

Lähettäjä: --- 
Päivämäärä:   26.5.25 07:06:50

Jos nyt arvailemaan lähdetään niin enpä veikkaisi kioskia tai apteekkia noilla aukioloajoilla. Niissä tehdään yleisesti vuorotöitä joten käytössä olisi arkivapaita tai aamupäiviä asioiden hoitoon.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   26.5.25 07:09:20

Juttelisin asiasta esihebkilön kanssa

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   26.5.25 07:42:13

En enää ihmettele ollenkaan työvoimapulaa, kun on olemassa tuollaisia työpaikkoja.
Toisaalta on pulaa työpaikoista, kun valtakunnassa on pian puoli miljoonaa vajaatyöllistettyä, mukaan luettuna kokonaan työttömät. Ei ole ihan helppo vaihtaa työpaikkaa, mutta kannattaa yrittää.

Aloittaja ei ole palannut kertomaan, mistä syystä toinen vanhempi ei voi osallistua, vaikka ei olisikaan yhteishuoltoa.

Lähettäjä: ..-.. 
Päivämäärä:   26.5.25 10:21:58

No, voihan se toinen vanhempi olla vaikka kuollut

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   26.5.25 10:35:23

"Miten ihmeessä sairauslomaa "otetaan"?"

Monessa paikassa saa omalla ilmoituksella olla esim. pari päivää pois. Silloin sairausloma otetaan niin, että soitetaan aamulla esimiehelle, että iski mahatauti (yrjöööö...) tai flunssa (niiskniisk, köhköh) tai migreeni (aiaiai). Kyllä se yleensä mukisematta läpi menee, jos sitä ei tavaksi ota vaan yksittäiseen todelliseen tarpeeseen.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.5.25 10:45:32

"Aloittaja ei ole palannut kertomaan, mistä syystä toinen vanhempi ei voi osallistua, vaikka ei olisikaan yhteishuoltoa."

Ei olekaan, mutta aloittaja kirjoittaa, että on nyt paljon lapsen asioista huolehdittavaa, jotain raskasta ja kuormittavaa, joka vie ajatukset ja pitää soitella moneen paikkaan. Jos esim. aloittaja on lähivanhempi ja isä joku lasta satunnaisesti tapaava piittaamaton etä, niin onhan ymmärrettävää, että juuri aloittaja on se, joka tuntee lapsen tilanteen ja haluaa siitä myös pysyä selvillä. Se isän soittelu ei välttämättä tällaisessa tilanteessa vain toimi tai johda lapsen asioiden edistymiseen.

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   26.5.25 10:51:47

Kuulostaa R kioskin työpaikalta.

Lähettäjä: lkkdvn 
Päivämäärä:   26.5.25 11:19:59

No, toi on laitonta, niin että yhteys liittoon ja asiat selvitetään. Kukaan ei puolusta työtekijöitä jos ei kuulu liittoon. Nuoret eri tajua ettei tarvii pärjätä yksin.

Lähettäjä: Nippe 
Päivämäärä:   26.5.25 13:05:48

Palkaton vapaa? Otat esim puoli päivää joskus asioiden hoitamiseen. Tai jos sulla on plussatunteja niin otat vaan niistä.

Lähettäjä: ...... 
Päivämäärä:   26.5.25 13:17:08

"Onneksi ei ole kenenkään pakko tyytyä tuommoseen työpaikkaan."

Jep. Aina voi olla myös työttömänä. Tässä työllisyystilanteessa ei meinaa niin vaan vaihdeta työpaikkaa.

Lähettäjä: majlis 
Päivämäärä:   26.5.25 13:38:37

Sairasloma?

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   26.5.25 13:48:03

Pienempään apteekkiin sopii. Pkseudulla jotkut apteekit hieman pidempään auki, mutta pienemmät sulkevat sielläkin ovensa 17... Muistan kyllä omilta apteekkiajoilta ettei saanut edes lääkärissä käydä ellei saatu sijaista. Kaikki lomat vääntöjen kautta. Kyllä sitä itse koitti sopia työkavereiden kanssa, että sai asioita hoidettua.

Päivämäärä:   26.5.25 14:21:42

X:n tapaisten takia meillä ei enää saa sairauslomaa millään.

Lähettäjä: x 
Päivämäärä:   26.5.25 15:32:03

"X:n tapaisten takia meillä ei enää saa sairauslomaa millään."

Mitä tuolla tarkoitat? En minä ottanut kantaa siihen, onko syy/tauti todellinen vai keksitty. Kerroin vain miten sairausloman "ottaminen" tapahtuu. Noinhan se tapahtuu, jos oma ilmoitus riittää ja tulet kipeäksi. Ja lisäsin, ettei välttämättä toimi enää, jos on tapasaikuttaja, mutta jos on luotettava työntekijä, joka harvoin on poissa, työnantaja tuskin alkaa epäillä tekosyyksi.

Niin ja minä kuulun niihin, joka ei juuri koskaan ole kipeänä ja töistä poissa. Ollut saikulla varmaan jotain 5 päivää 30 vuoden aikana. Harmi kyllä sitten, jos minun kaltaisteni vuoksi eivät muutkaan saa sairauslomaa :(

Lähettäjä: Jane 
Päivämäärä:   26.5.25 15:40:42

"Miksi et ehdota sinne , mistä soitetaan, että vain tämä aika x käy? Kyllä hekin voi joustaa"

Meillä jos terveyskeskuksesta yrität saada aikaa, automaatti vastaa ja joudut tyytymään siihen, että soittavat takaisin sitten kun soittavat. Ei siinä pysty mitään soittoaikaa neuvottelemaan. Soittavat ehkä huomenna, ehkä ylihuomenna, ehkä eivät koskaan.

Lähettäjä: Edwin 
Päivämäärä:   26.5.25 16:05:25

Miksi et puhu esihenkilöllesi? Itse sanoisin, että minulla on tällainen tilanne ja joudun hoitamaan tällaisia asioita.
Sijainen tilanne ja jos poissaolot täytyy korvata niin sitten korvaat ne.

Mikäli esihenkilö ei jousta niin sitten vain sairaslomapäivä siihen.

Lähettäjä: Mush 
Päivämäärä:   26.5.25 16:37:01

Anteeksi, mikä työpaikka/minkä alan tuo on, niin tietää varoa sellaista jatkossa?

Lähettäjä: Kettu 
Päivämäärä:   26.5.25 17:20:27

Veikkaan, että aloittaja on klinikkaeläinhoitaja. Sillä alalla ei mitkään työaikalainsäädökset päde ja vessatauotkin kellotetaan.

Lähettäjä: M 
Päivämäärä:   26.5.25 22:29:13

Mä ajattelin, että joku opettaja (esim. erityislapsille). He eivät ole normaalin työaikalain piirissä ja sijaisen hankkimisen velvoite on myös tavallista. Tosin "poissaolot pitää korvata" ei kuulosta normaalilta opetustyössä.

Keskustelisin asiasta vielä esimiehen kanssa.

Lähettäjä: Kiulu 
Päivämäärä:   28.5.25 07:23:45

"Muistan kyllä omilta apteekkiajoilta ettei saanut edes lääkärissä käydä ellei saatu sijaista. Kaikki lomat vääntöjen kautta. Kyllä sitä itse koitti sopia työkavereiden kanssa, että sai asioita hoidettua."

Mutta tuo taukoasia ei täsmää; apteekeissa niin moni kyttää sekuntikellon kanssa taukoja ja yleensä ne ovat 20 tai 10 min. On kyllä osunut huono apteekkari jos itse on pitänyt sijainen hankkia lääkärikäynnille.

Päivämäärä:   28.5.25 11:15:08

Mulla oli eräs härski kollega joka työajalla teki autokauppoja ja jopa asuntokauppoja. Ja kävi kuulemma työajalla salarakkaan luona 'kahvilla'.

Lähettäjä: majlis 
Päivämäärä:   28.5.25 11:44:43

* : jos ehtii tehdä duuninsa niin ei kai tuo niin haittaa? Riippuu tietenkin tuleeko töitä tehtyä. Varsinkin "kahvittelu" kesken duunipäivää saa olon energiseksi.

Mulla on ollut työkavereita jotka keskittyy laiskotteluun työajalla. Siinä ei saada tehtyä oikein mitään..joku ahkera kaveri tekee duunia ja ehtii surffata ja vaikka "kahvitellakin" satunnaisesti.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.