Kirjoita uusi viesti  |  Alueen etusivu  |    |  Etsi  Alas ⇓   
  Kuinka pian on ok olla taas raskaana?

Lähettäjä: ? 
Päivämäärä:   24.5.25 14:25:09

Kaverilla on vaimonsa kanssa yksi alle kouluikäinen lapsi ja nyt alkuvuodesta syntyi uusi lapsi. Vaimolla ainakin yksi keskenmeno ennen tätä vauvaa, ja tämä viimeisin raskaus oli ollut tosi hankala. Vaimo ei ollut saanut raskauden aikana tehdä mitään vaan oli ollut tyyliin vuodepotilaana. Myös vauvan kanssa on ollut hankalaa.

Nyt vaimo on todennäköisesti uudelleen raskaana. Joo, asia ei mulle kuulu, mutta käy vaimoa sääliksi, jos on raskaana taas. Ja tiedän että olen kamala ihminen kun käy sääliksi. Kaveri kertonut kuinka vaimo on ottanut tosi raskaasti sen että vauvan kanssa kaikki ei ole mennyt hyvin, eikä kai vielä edes tiedetä onko vauvalla kaikki kunnossa. Sit vaan jo uutta vauvaa alulle. Itse en näistä asioista mitään ymmärrä mutta eikö tuo ole aika pian, etenkin kun kaikki ei ole mennyt aikaisemmin kovin hyvin?

Re: Kuinka pian on ok olla taas raskaana?

Lähettäjä: . 
Päivämäärä:   24.5.25 14:30:08

Oikeassa olet, ei kuulu sinulle.

Lähettäjä: k 
Päivämäärä:   24.5.25 14:30:59

Asia ei tosiaan sinulle kuulu. Käytä aikasi paremmin.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.5.25 14:42:13

Eiköhän perheessä olla tietoisia omasta tilanteestaan.

Päivämäärä:   24.5.25 14:53:51

"Joo, asia ei mulle kuulu"

Siinäpä se.

"Ja tiedän että olen kamala ihminen"

Niin olet.

Lähettäjä: - 
Päivämäärä:   24.5.25 14:55:08

Asia ei kuulu sinulle, MUTTA jos olet huolissasi, voisitko ystävystyä vaimon kanssa? Tai tarjota apuasi heille lasten kanssa?

Päivämäärä:   24.5.25 15:03:14

No, kropalle on tietysti raskasta useampi raskaus putkeen. Mutta henkisesti voi olla vaikeampaa ensim vähän toipua ja sitten raskautua uudestaan. Asia ei tosiaan sinulle kuulu lainkaan

Päivämäärä:   24.5.25 15:26:19

Tuskin sitä vaimoa on vastentahtoisesti pistetty paksuksi. Kuulostaa siltä, että sinä olisit ennemmin halunnut olla tuolle miehelle raskaana ja nyt harmittaa.

Lähettäjä: Minä Vaan 
Päivämäärä:   24.5.25 15:55:15

Itsellä kaksi lasta vuoden ikäerolla. Mutta eipä ollut mitään ongelmia raskauksien kanssa niin helposti meni ja lapsilla oli palljon seuraa toisistaan kun leikkivät.

Päivämäärä:   24.5.25 16:46:49

"Tuskin sitä vaimoa on vastentahtoisesti pistetty paksuksi."

Väkisin tuskin mitään tapahtunut, mutta kova painostus saattanut olla kun perillinen puuttuu edelleen, ja näillä alkaa olla jo ikää joten ei ole kovin montaa vuotta aikaa tehdä lapsia.

Päivämäärä:   24.5.25 16:55:04

"Itsellä kaksi lasta vuoden ikäerolla. Mutta eipä ollut mitään ongelmia raskauksien kanssa niin helposti meni ja lapsilla oli palljon seuraa toisistaan kun leikkivät."

Niin, normaaleissa raskauksissa ja terveiden lapsien kanssa. Aloituksessahan kerrotaan raskauden vieneen naisen vuodelepoon ja vauvasta ei vielä tiedetä, onko kaikki ihan ok.

Ymmärrän huolen. Henkinen hyvinvointi tuossa voi heittää kuperkeikkaa. Alatie synnytyksessä ei taida olla mitään suosituksia seuraavaan raskautumiseen, mutta sektioissa on ettei vuoteen saisi tulla raskaaksi.

Mutta paljoa et voi tehdä.

Päivämäärä:   24.5.25 17:22:42

"mutta sektioissa on ettei vuoteen saisi tulla raskaaksi."

Yliopistosairaalan synnytyslääkärin mukaan 6kk.

Lähettäjä: .. 
Päivämäärä:   24.5.25 17:25:51

Toisinaan suuri huoli hedelmällisyydestä ajaa yrittämään toista heti perään kun kerran tärppää.

Päivämäärä:   24.5.25 17:27:38

"Yliopistosairaalan synnytyslääkärin mukaan 6kk"

Oys:sta täällä keikkaa tekevän lääkärin mukaan 3,5 kk sitten 12 kk.

Lähettäjä: K 
Päivämäärä:   24.5.25 18:05:49

Jokainen tekee mitä tahtoo mut kyllä ihmettelen minäkin miksi vaikeaan/rankkaan tms tilanteeseen tehdään lisää haasteita. Vaikka seuraavan kanssa menisikin raskaus ja vauva-aika hyvin niin onhan tuo raskasta.
Samalla tavalla ihmettelen jos talous on hyvin heikoilla niin pykätään vauvaa toisen perään ja itketäään somessa kun rahat ei riitä.

Lähettäjä: Niin 
Päivämäärä:   24.5.25 18:07:47

Ei ihan noin nopeasti yritetty seuraavaa lasta, mutta itsellä eka raskaus oli todella vaikea kuten myös esikoisen vauva-aika. Meillä kolmen lapsen haave muuttui tämän vuoksi kahteen ja ihan tietoisesti haluttiin lapset lyhyellä ikäerolla, jotta voin raskausajan olla kotona ja samaan sysyyn vetää koliikkilapset ja unettomat yöt. Ihan oikea päätös tehtiin. Rankkaa oli, mutta jos näin ei oltaisi tehty olisi lapsi luku jäänyt todennäköisesti yhteen.

Päivämäärä:   24.5.25 18:15:12

"mutta kova painostus saattanut olla kun perillinen puuttuu edelleen"

Mikä perillinen puuttuu? Näillähän oli jo kaksi lasta. Pysy tarinassasi.

Päivämäärä:   24.5.25 18:17:12

Aloittajalle voi käydä niinkuin kaverille, että lapset syntyivät samana vuonna, koulussa luullaan kaksosiksi.

Lähettäjä: * 
Päivämäärä:   24.5.25 18:58:07

Voihan se olla, että raskaus ei ole edes suunniteltu.

Lähettäjä: Minä 
Päivämäärä:   24.5.25 19:40:07

”Aloittajalle voi käydä niinkuin kaverille, että lapset syntyivät samana vuonna, koulussa luullaan kaksosiksi.”

Oletkohan mun kaveri :D

Päivämäärä:   24.5.25 20:03:05

""mutta kova painostus saattanut olla kun perillinen puuttuu edelleen"

Mikä perillinen puuttuu? Näillähän oli jo kaksi lasta. Pysy tarinassasi."

Niin, on kaksi lasta, mutta perillinen puuttuu. Siinä sulle miettimistä mitä se tarkoittaa.

"Aloittajalle voi käydä niinkuin kaverille, että lapset syntyivät samana vuonna, koulussa luullaan kaksosiksi."

Mulle ei kyllä voi käydä näin.

Päivämäärä:   24.5.25 20:15:39

Jos viittaat siihen, että kaverisi haluaisi lapsen joka on eri sukupuolta, niin ongelma ei ole uusi raskaus vaan kaverisi arvomaailma

Lähettäjä: zäkä 
Päivämäärä:   24.5.25 20:22:57

Tuohon sektioon vielä. Suositushan olisi (Suomessa) että olisi se 1v väliä mutta pääasia jos 6kk olisi mennyt niin riskit eivät ole enää niin isot.

Lähettäjä: ; 
Päivämäärä:   25.5.25 09:18:54

Olettavasti rouvalle on kerrottu jo sairaalassa tai viimeistään neuvolassa ehkäisyvaihtoehdoista. Vaikka kuuluisi johonkin ehkäisyyn jyrkästi suhtautuvaan uskontokuntana, sitä voi silti käyttää.

Tuo on täysin äidin oma valinta eikä siihen ole mitään sanomista ulkopuolisilla. Perillisen puuttuminen ei kai ole enää syy lastentekoon edes kaikkein vanhoillisimmissa kuningaskunnissa. Kyllä se perillinen jostakin veljenpojasta löytyy, jos nainen ei voi olla hallitsija.

Päivämäärä:   25.5.25 09:35:08

"Tuohon sektioon vielä. Suositushan olisi (Suomessa) että olisi se 1v väliä mutta pääasia jos 6kk olisi mennyt niin riskit eivät ole enää niin isot."

Riskit ovat samat 6kk ja vuoden jälkeen. Kudokset paranevat puolessa vuodessa sen minkä paranevat, vuosi ei tuo siihen mitään ekstraa.

Päivämäärä:   25.5.25 09:38:40

.: lääkärit väittivät vähän muuta...

Lähettäjä: Molle 
Päivämäärä:   25.5.25 09:41:56

Oletpa kiva kaveri. Sairas sinä olet. Inhottava, ilkeä kyylä, joka kai haluaisi tuon miehen itselleen.

Asia ei sinulle kuulu todellakaan, eikä sinua vaimo käy sääliksi, olet vain pahantahtoinen

Lähettäjä: A 
Päivämäärä:   25.5.25 09:42:29

Mulle tehtiin sektio kuukausi sitten ja kaksi eri lääkäriä sanoi, että vuosi pitäisi olla välissä ennen seuraavan raskauden yrittämistä sektiohaavan vuoksi.

Päivämäärä:   25.5.25 09:43:07

.: ja samoinhan ainakin joissain Etelä-Euroopan maissa suositellaan että seuraava raskaus olisi vasta 18kk päästä sektiosta, en sitten tiedä halutaanko pelata varman päälle.

Päivämäärä:   25.5.25 09:46:24

".: lääkärit väittivät vähän muuta..."

Yliopistosairaalan synnytyslääkäreiltä on minunkin kommenttini peräisin.

Päivämäärä:   25.5.25 09:53:12

Voiko tähän palautumiseen vaikuttaa esim ikä? Vai onkohan vaan lääkäreillä tosi erilaisia näkemyksiä ylipäätänsä.

Päivämäärä:   25.5.25 09:54:16

Kumma kun muillakin on tieto vuodesta sektion jälkeen sekä yliopistollisen sairaaloiden lääkäreiltä ja ihan keskussairaalaaloiden lääkäreiltä. Olet aika yksin argumenttiesi kanssa atm.

Päivämäärä:   25.5.25 13:04:32

"Niin, on kaksi lasta, mutta perillinen puuttuu."

Perillinen se on väärää sukupuoltakin oleva. Suomessa ei voi jälkeläistä rajata perinnön ulkopuolelle sillä syyllä, että hän on vanhoillisten vanhempiensa mielestä väärää sukupuolta.

Päivämäärä:   25.5.25 14:22:41

Ei olla Suomessa. Toki täälläkin kaupungeissa ajatellaan jo eri tavalla, mutta maalla usein toimitaan perinteiden mukaan. Pojalle (vanhimmalle jos useampi) jää omaisuus. Täällä ei myöskään niitä perheenjäseniä, jotka eivät voi huolehtia itsestään, jätetä yksin tai valtion kontolle vaan (vanhin) poika huolehtii heistä. Kaveri mielestään epäonnistunut elämässään kaikessa ja taitaa yrittää saada edes lapsiasian paremmalle tolalle, jotta olisi onnistunut edes jossain.

Lähettäjä: ... 
Päivämäärä:   25.5.25 14:32:03

Jos elätte 1800-luvulle jämähtäneessä takapajulassa niin ihmekkös huolettaa.

Päivämäärä:   25.5.25 14:36:02

"Kumma kun muillakin on tieto vuodesta sektion jälkeen sekä yliopistollisen sairaaloiden lääkäreiltä ja ihan keskussairaalaaloiden lääkäreiltä. Olet aika yksin argumenttiesi kanssa atm."

Ei se minua haittaa, perusteluita tuolle vuodellekaan ei ole taidettu esittää. Kunhan heittävät sen koska niin on tapana.

Duodecim-lehtikin kertoo seuraavaa:
"Raskauksien välisen ajan merkitystä arvioitaessa todettiin repeämäriskin suurentuneen, mikäli edeltävästä keisarileikkauksesta oli kulunut seuraavan raskauden alkuun alle puoli vuotta - sen jälkeen ero kohdun kestävyydessä ei ollut enää merkittävä (17)."

Päivämäärä:   25.5.25 15:21:49

No nyt lehti on pätevämpi luin ne yliopiston lääkärit xD

Lähettäjä: Böö 
Päivämäärä:   25.5.25 15:26:07

Ja taas porvoosta päivää

Päivämäärä:   25.5.25 15:54:06

"No nyt lehti on pätevämpi luin ne yliopiston lääkärit xD"

Duodecimin artikkeli on OYS:n osastonylilääkäreiden kirjoittama.

Päivämäärä:   25.5.25 15:59:27

Ja Oys:in lääkäri se sen vuoden sanoi muutama kuukausi sitten :D

Lähettäjä: Pop 
Päivämäärä:   25.5.25 16:06:03

Kaikki mitä lääkäri sanoo ei tule puhtaasti tutkimustuloksista. Paljon on heidän omaa kokemustaan jotka muodostavat tavat toimia ja mielipiteet.

Päivämäärä:   25.5.25 16:10:18

Minulle lääkäri sanoi sektion jälkeen, että ainakin vuosi taukoa. No tuli sitten toinen lapsi kuitenkin vielä samalle vuodelle.

Päivämäärä:   25.5.25 17:26:08

Minä: miten raskaus sujui ja synnytitkö/olisitko saanut synnyttää alakautta?

Päivämäärä:   25.5.25 17:33:56

zäkä, en olisi saanut synnyttää alakautta, kun yksi sektio oli jo ennestään eli nuo olivat toinen ja kolmas, kaikki sektiolla, koska liian kapea lantio.
Kaikki meni oikein hyvin, ihan lopussa tuli kielto tehdä mitään, kun arven kohta oli niin ”hauras”. Jonkun ylimääräisen ultran kävin, kun seurasivat sitä kestääkö ja tarviiko leikata istukan läpi, kun tykkää kiinnittyä siihen arpeen, mutta sen verran viereen kiinnittyi ettei tarvinut.

Päivämäärä:   25.5.25 17:36:50

Olen näköjään kirjoittanut hassusti tuon edellisen kommentin, kun sen mukaan kyseessä tosiaan olisi ensimmäinen ja toinen lapsi. Pahoittelut.

Lähettäjä: l 
Päivämäärä:   25.5.25 18:36:08

Kiinalainen vai muslimi? Kerro hänelle, että mies ratkaisee, kumpaa sukupuolta lapsesta tulee, siis siittiö.

Päivämäärä:   25.5.25 18:37:46

Minä: No hätä, ymmärsin =) hyvä että kaikki meni hyvin. Joku joskus sanoi että VAAN 1/100 liian nopeasti sektion jälkeen raskautuneista repeävät, mutta minusta se kuulosti vähän turhan paljolta.

Päivämäärä:   25.5.25 19:20:53

zäkä, onhan se riski tosiaan olemassa ja sen takia oli ylimääräistä seurantaa, mutta ei siitä kukaan mitenkään huolissaan ollut tai eihän ne varmaan saa huoltaan näyttääkään. Olisivat tehneet sektion aiemmin jos olisi näyttänyt siltä ettei kestä loppuun asti. Mutta onneksi tosiaan hyvin meni kaikki, vaikka vähän pelottikin itseäni :)

Lähettäjä: / 
Päivämäärä:   25.5.25 20:05:15

Kaikenlaistahan sitä lääkärit heittelee, yksi vakioista on että max kolme sektiota voidaan tehdä. Minulle on tehty neljä ja kohdun puolesta olisi leikanneen lääkärin mukaan hyvin voinut tehdä vielä viidennenkin.

Päivämäärä:   25.5.25 21:01:21

^ en ole ikinä kuullut ettei voisi tehdä, mutta ei suositella. Toki sektioita tehdään niin monta kuin tarvii. On niitä tehty jopa 10 yhdelle ihmiselle, kukaan ei kiellä tekemästä lapsia, mutta onhan lääkäreiden kerrottava riskit.

Ylös ⇑   

Vastaa viestiin
 Nimi:       [poista tiedot]
 Sähköpostiosoite:

Jos annat sähköpostiosoitteesi, se näkyy viestissäsi.

Otsikko:

Hevostalli.net ei vastaa keskusteluryhmissä käytävän keskustelun sisällöstä.